Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-01@05:39:44 GMT

نگاهی به تامین مالی در نیمه نخست سال ۱۴۰۰

تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۴۱۰۲۹

نگاهی به تامین مالی در نیمه نخست سال ۱۴۰۰

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، میلاد عیسایی، کارشناس تامین مالی: با توجه به آمار و ارقام انتشار اوراق تامین مالی از طرف سازمان بورس و اوراق بهادار، 91‌درصد از حجم انتشار اوراق انجام شده در این مدت، جهت تامین مالی دولت و تنها 9‌درصد از حجم انتشار اوراق، مربوط به سایر شرکت‌ها بوده است.

 وزارت امور اقتصادی و دارایی به نمایندگی از دولت و با هدف تامین مالی و جبران کسری‌بودجه، اقدام به انتشار انواع اوراق مالی اسلامی از جمله اسناد خزانه اسلامی، اوراق مرابحه عام و انواع اوراق سلف، مجموعا به میزان 121 هزار و 750 میلیارد تومان کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین مبلغ 11 هزار و 510 میلیارد تومان نیز اوراق شرکتی و شهرداری با هدف تامین مالی طرح و پروژه و تامین سرمایه در گردش از طریق بازار سرمایه تجهیز منابع صورت‌گرفته که این مبلغ معادل 25‌درصد از کل حجم تامین مالی شرکتی در سال 1399 است.

در شرایطی که شواهد و قرائن حاکی از آن است که دولت حدود  400‌هزار میلیارد تومان کسری‌بودجه خواهد داشت و از طرفی سیاست‌های وزارت اقتصاد و بانک مرکزی پوشش کسری‌بودجه از روش‌های غیرتورمیبیان‌شده است، لذا انتظار می‌رود در ‌ماه‌های آتی شاهد انتشار اوراق دولتی بیشتری باشیم.

بررسی‌ها نشان از آن دارد که بیشترین حجم انتشار اوراق شرکتی مربوط به تامین مالی از طریق اوراق اجاره با 36‌درصد از کل حجم انتشار بوده و پس از آن اوراق گام با 32 درصد، مرابحه با 22 درصد، مشارکت با 7 درصد، سلف با 2‌درصد و در نهایت خرید دین با یک ‌درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند. انتظار می‌رود در ‌ماه‌های آتی با توجه به کاهش موارد ابتلا به بیماری کرونا، افزایش فعالیت شرکت‌ها و کنار رفتن محدودیت‌ها، حجم انتشار اوراق شرکتی تیز افزایش یافته و تا پایان سال، حداقل به میزان حجم انتشار سال 1399 برسد. از جمله نکات با‌اهمیت و جدید در فرآیند انتشار اوراق تامین مالی در 6ماه نخست امسال آن است که برای اولین‌بار اوراق گام (گواهی اعتبار مولد) منتشر شد.  این اوراق با هدف تسهیل مبادلات مالی بین طرفین معامله طراحی شده و ساختاری مشابه اسناد خزانه دارد. طرح گام یکی از برنامه‌های بانک مرکزی با کمک نظام بانکی است که برای مدیریت نقدینگی طراحی شده و از بهمن‌ماه سال ۱۳۹۸ اجرایی شده و هدف این طرح امکان تامین مالی غیرتورمی‌‌ سرمایه در گردش زنجیره تولید اعلام شده است.

پربیننده ترین ماموریت عشقی در سازمان بورس و اوراق بهادار نمای پایانی بورس(۲۷مهر) / شاخص کل با رشد ۱۲هزار واحدی معاملات را به پایان برد گزارش بورس ۲۶مهرماه ۱۴۰۰ اهالی بورس در جهت افزایش اعتماد اقدام کنند / ملاحظات وزارت اقتصاد را در طرح اصلاح قانون بازار سرمایه لحاظ کنید بیشترین تغییر مالکیت حقیقی و حقوقی بورس(۲۶مهر) / خروج ۱۱۰میلیارد تومان پول حقیقی از پالایشی‌ ها

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: تامین مالی حجم انتشار اوراق تامین مالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۴۱۰۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختصاص ۲۱ درصد اوراق مشارکت کشور به مشهد

محمدهادی محمدی معاون شهردار و رئیس سازمان اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری مشهد گفت: براساس بند "د" تبصره "۵" بودجه ۱۴۰۲ کل کشور، به شهرداری‌ها مجوز داده شد تا اوراق مشارکت برای احداث خطوط ریلی، خرید اتوبوس و بازسازی بافت فرسوده پیرامون حرم مطهر رضوی (ع) و احیا و بازسازی بافت فرسوده شهری منتشر کنند

او افزود: خوشبختانه توانستیم از ۳۰ هزار میلیارد تومان اوراق ۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان یا به عبارتی بالغ بر ۲۱ درصد اوراق را به مشهد اختصاص دهیم.

معاون شهردار و رئیس سازمان اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری مشهد ادامه داد: از این میزان اوراق، هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان شامل هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به خطوط ریلی و ۳۰۰ میلیارد تومان به خرید اتوبوس اختصاص یافته است که ۵۰ درصد آن را دولت پرداخت می‌کند.

محمدی مقدم بیان کرد: همچنین چهار هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان از اوراق به نوسازی بافت‌های فرسوده تعلق گرفت که شامل دو هزار میلیارد تومان برای بازسازی بافت پیرامون حرم رضوی (ع)، هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان برای بازسازی بافت‌های فرسوده عامل، آبکوه و میدان شهدا و ۱۵۰ میلیارد تومان برای خط سه قطار شهری منتشر می‌شود.

او تصریح کرد: این میزان اوراق برای اولین بار در مشهد منتشر شد و رکورد خوبی محسوب می‌شود، زیرا سال گذشته سه هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان و سال ما قبل آن در حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان انتشار داده شد.

معاون شهردار و رئیس سازمان اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری مشهد تاکید کرد: در سال ۱۴۰۲ سه هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان از اوراق جذب شده که در ساخت و احداث خطوط ریلی قطار شهری و نیز ساماندهی بافت‌های فرسوده، وکیل آباد، عامل و ثامن هزینه شد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • حل نشدن مشکل نرخ تامین مالی برای فعال‌سازی بنگاه‌ها مانع از تحقق جهش تولید است
  • تبعات بند مشکل ساز بودجه بر صنعت بیمه و پیشنهاد عدم لحاظ بر درآمدها
  • نگاهی به وضعیت بودجه احزاب در لایحه بودجه 1403 / مرکز پژوهش های مجلس: وزارت کشور گزارشی از نحوه توزیع کمک مالی به احزاب ارائه کند
  •  معرفی کتاب های بازار مالی
  • اختصاص ۲۱ درصد اوراق مشارکت کشور به مشهد
  • انتشار اوراق گواهی سپرده خاص بانک رفاه کارگران تمدید شد
  • افت ۴ هزار واحدی شاخص بورس
  • برگزاری اولین حراج اوراق مالی اسلامی دولتی در سال ۱۴۰۳
  • مهم‌ترین چالش‌ها در بازار اوراق رهنی مسکن
  • جزییات برگزاری اولین حراج اوراق مالی اسلامی دولتی در سال ۱۴۰۳