Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری فارس- هفته گذشته بود که «طرح تسهیل صدور برخی از مجوزهای کسب و کار» پس بررسی ماده به ماده در نهایت به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و برای بررسی به شورای نگهبان ارسال شد.

در طول بررسی جزئیات این طرح، تعدادی از نمایندگان پیشنهاداتی برای اصلاح برخی مواد طرح مذکور ارائه کردند که هر کدام از آن‌ها به رای گذاشته شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۱۴۰ موافق برای حذف رانت

از جمله پیشنهادات مورد بررسی در خصوص ماده ۶ این طرح که به موضوع شرایط جذب وکیل دادگستری می‌پردازد، پیشنهاد حذف امتیاز اخذ پروانه وکالت بدون آزمون برای قضات و نمایندگان مجلس بود که با ۱۴۰  رای موافق، به تصویب مجلس رسید و عبارت «سابقه قضاوت و وکالت مجلس جایگزین آزمون نخواهد بود» به انتهای ماده ۶ «طرح تسهیل صدور برخی از مجوزهای کسب و کار» اضافه شد.

مجلس با قانونگذاری باید از تبعیض جلوگیری کند

علیرضا سلیمی، عضو هیأت رئیسه مجلس و مبتکر پیشنهاد حذف رانت قضات و نمایندگان مجلس در اخذ پروانه وکالت، در دفاع از این پیشنهاد گفت: مجلس باید با قانونگذاری از سوءاستفاده، استفاده نابه‌جا یا تبعیض جلوگیری کند و از آنجا که طبق بند ۹ اصل ۳ قانون اساسی هرگونه تبعیض محکوم است، وکلای مردم در خانه ملت تاسیس دفتر وکالت از سوی قضات و نمایندگان را منوط به شرکت در آزمون کردند در حالیکه اکنون پس از اتمام دوره نمایندگی یا بازنشستگی قضات، آن‌ها می‌تواند پروانه دریافت کنند.

این مصوبه ضد رانت مجلس بازخوردهای بسیار مثبتی را در میان مردم و حقوقدانان به همراه داشت. با این حال برخی قضات دادگستری به مخالفت با این طرح پرداختند و حتی یکشنبه همین هفته اقدام به برگزاری تجمعی در مقابل دفتر رئیس دادگستری استان تهران کردند.

با این حال مخالفت‌ها با طرح ضد تبعیض مجلس به اعتراضات قضات ختم نشد و روز گذشته برخی از مقامات قوه قضائیه نیز در اظهاراتی مخالفت خود با این طرح را اعلام کردند.

چرا یک قاضی برای دریافت پروانه وکالت باید آزمون بدهد؟!

صبح روز گذشته حکمتعلی مظفری رئیس دیوان عدالت اداری در یک موضع‌گیری صریح علیه حذف رانت اخذ پروانه وکالت بدون آزمون قضات، اظهار کرد: متاسفانه رسانه‌ها مصوبه اخیر مجلس را رفع تبعیض و رانت تلقی کرده‌اند که این ادعا با توجه به قانونی بودن اعطای پروانه مطابقت ندارد و این ادبیات در شان دستگاه قضایی و قضات نمی‌باشد.

وی افزود: توجه به کدام نظر کارشناسی مقرر شده است که یک قاضی بعد از سی سال تلاش در حوزه قضاوت برای دریافت پروانه وکالت، باید آزمون داده و کارآموزی انجام دهد؟ متاسفانه از طریق برخی رسانه ها شرایط طوری نشان داده می شود که دستگاه قضایی موافق این مصوبه بوده است. (متن کامل اظهارات را از اینجا بخوانید)

ممنوع کردن به‌کارگیری قضات در امر وکالت، محروم کردن افراد جامعه از افراد با تجربه است

عصر دیروز نیز ذبیح الله خداییان نیز در اظهاراتی مشابه رئیس دیوان عدالت اداری «طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار» را غیرکارشناسی خواند و گفت: اگر قرار است اصلاحاتی در خصوص وکالت صورت گیرد و با کمک قوه قضائیه، دولت و کانون وکلا لایحه جامعی در این خصوص تهیه شود که هم قوانین به روز شود هم نواقص امر برطرف شود.

وی افزود: بخشی از کسانی که می‌توانستند به امر وکالت بپردازند اگر این طرح تصویب شود جامعه از خدمات آن‌ها محروم می‌شود. (متن کامل اظهارات را اینجا بخوانید)

وقتی وکلا و تحصیل کردگان جوان هستند چرا باید رانتی برای یک عده ایجاد شود؟

این اظهارات در حالی بیان شده است که حجت الاسلام و المسلمین اژه‌ای رئیس قوه قضائیه سال گذشته در اظهاراتی با رانت خواندن امکان اخذ پروانه وکالت بدون آزمون توسط قضات بازنشسته تصریح کرد: امتیازاتى به قضات داده شده بود که بعد از بازنشستگى یا منفک شدن مى توانستند از کانون وکلا تقاضا کند و بدون آزمون وکالت خود را بگیرد، برخى از نمایندگان حقوقى در دستگاه هاى دیگر نیز همین طور بود.

وی افزود: وقتى وکلا و تحصیل‌کردگان جوان هستند و مى‌توانند به میدان بیایند و با حق الزحمه کمترى هم همان دفاع را انجام دهند، چرا باید یک امتیاز و به قولى رانتى را براى یک عده ایجاد کنیم؟ (متن کامل اظهارات را از اینجا بخوانید)

با این حال در شرایطی که رئیس قوه قضائیه با رانت بودن امکان اخذ بدون آزمون پروانه وکالت توسط قضات، موافق است؛ باید دید آیا اعتراضات برخی از قضات برای حفظ رانت خود در اخذ پروانه وکالت بدون آزمون، راه به جایی خواهد برد؟ یا با مهر تأیید شورای نگهبان بر مصوبه مجلس شورای اسلامی و اجرایی شدن مصوبه مجلس، گامی دیگر در جهت رفع رانت و تبعیض برداشته خواهد شد؟

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: نمایندگان مجلس کسب و کار قوه قضائیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۴۱۲۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای نجات خودم شوهرم را کشتم

 اردیبهشت سال ۱۴۰۲ زن جوانی به نام مریم، هراسان از خانه‌اش خارج شد و در حالی که از قتل شوهرش خبر می‌داد از همسایه‌ها کمک خواست.

دقایقی بعد مأموران پلیس پاکدشت در محل حاضر شدند و پس از بررسی‌های اولیه مشخص شد که مرد ۴۲ ساله‌ای به نام کریم با ضربه کارد به قلبش جان باخته است.

همسر مقتول پس از حضور در پلیس آگاهی به قتل همسرش اعتراف کرد و در تشریح ماجرا به مأموران گفت: ۴ سال پیش با کریم ازدواج کردم، اما از همان روز‌های اول زندگی‌مان به اختلاف خوردیم و مدام باهم دعوا می‌کردیم تا اینکه خانواده‌های‌مان توصیه کردند اگر بچه‌دار شویم اختلاف‌هایمان حل می‌شود. دوسال بعد صاحب فرزند شدیم. اما همسرم هر روز بداخلاق‌تر از قبل می‌شد و ما همیشه باهم درگیر بودیم. او سر هر موضوعی من را به باد کتک می‌گرفت. کار درست و حسابی نداشت و ما همیشه با مشکلات اقتصادی روبه‌رو بودیم.

وی درباره روز حادثه نیز گفت: صبح خواب بودم که همسرم با کتک بیدارم کرد و از من خواست تا به‌سرعت برایش صبحانه آماده کنم. در حال درست کردن چای بودم که به دلیل مخارج نوزادمان با من دعوا کرد و گفت که چرا بچه را از شیرخشک نمی‌گیری و چرا از پوشک استفاده می‌کنی؛ من پول خرید شیرخشک و پوشک ندارم و... بعد هم به من گفت که باید گوشی تلفنم را به او بدهم تا آن را چک کند، وقتی من مخالفت کردم به جانم افتاد و کتکم زد، با دستانش گلویم را فشار داد به‌طوری که چشم‌هایم سیاهی رفت، درحالی که برای نجاتم تقلا می‌کردم دستم به چاقویی خورد و آن را برداشتم و ضربه‌ای به او زدم که روی زمین افتاد و غرق در خون شد.

در این میان پزشکی‌قانونی نیز در گزارشی علت مرگ را پارگی شریان‌های قلب و خونریزی شدید داخلی اعلام کرد.

با تکمیل تحقیقات و اعتراف صریح متهم، صحنه جرم بازسازی شد و پرونده برای رسیدگی به شعبه دهم دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد.

در دادگاه چه گذشت

در ابتدای این جلسه پدر و مادر مقتول از طرف خود و نوه خردسالشان درخواست قصاص کردند.

پدر کریم به قضات گفت: متهم برای تبرئه خودش دروغ گفته، پسرم هیچ‌گاه او را کتک نزده بود. ما نمی‌دانیم که واقعاً چه اتفاقی افتاده و عروس‌مان چگونه با بی‌رحمی پسرمان را به قتل رسانده است، اما هرگز حاضر به مصالحه نیستیم و درخواست قصاص او را داریم.

پس از آن متهم به جایگاه رفت و به قضات گفت: روز حادثه با شوک ضربه‌های کریم از خواب پریدم بعد هم سر موضوعی با من درگیر شد و گلویم را گرفت، داشتم خفه می‌شدم و از آنجا که همسرم مرد تنومندی بود، نمی‌توانستم خودم را از دستش نجات دهم و چشم‌هایم سیاهی رفت.

دستم را روی زمین می‌کشیدم که به یکباره دستم به کارد میوه‌خوری خورد و آن را جلوی سینه‌اش گرفتم تا بترسد و رهایم کند، اما چاقو ناخواسته وارد قلبش شد.

آنقدر شوکه شده بودم که نمی‌دانستم چه کار کنم تا به خودم آمدم از همسایه‌ها کمک خواستم.

در ادامه قاضی از متهم پرسید شما چاقو را برای ترساندن همسرتان جلوی قفسه سینه‌اش گذاشتید یا برای دفاع از خودتان؟

متهم جواب داد: برای ترساندن همسرم. من چاقو را بین خودم و او قرار دادم تا گلویم را رها کند، اما او قصد جانم را کرده بود.

با پایان جلسه قضات برای صدور رأی وارد شور شدند.

روزنامه ایران

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی حوادث و انتظامی

دیگر خبرها

  • برای نجات خودم شوهرم را کشتم
  • نظر مجلس درباره اعتراض بازنشستگان تامین اجتماعی به مصوبه افزایش حقوق؛ همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری از خرداد
  • انتقاد صاحبان کارخانه‌های شن و ماسه خوی نسبت به وجود مافیا در این صنعت
  • حضور پرشکوه مردم در آزمون بزرگ انتخابات
  • سخنگوی شورای نگهبان: رد صلاحیت حسن روحانی دلایل متعدد دارد / ایرادات به لایحه حجاب پابرجاست
  • شورای نگهبان نسبت به مصوبه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان ایرادی نداشت
  • واکنش به اظهارات حسن روحانی درباره دلایل رد صلاحیت خود | آخرین وضعیت لایحه حجاب | شورای نگهبان به مصوبه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان ایراد گرفت؟
  • طرح ساماندهی اجاره‌بهای مسکن تأیید شد/ تمهیدات شورای نگهبان برای انتخابات الکترونیک/ آخرین وضعیت لایحه عفاف و حجاب
  • وضعیت بررسی طرح ساماندهی کارکنان دولت به کجا رسید؟ / تکلیف نیروهای شرکتی چه می‌شود؟
  • ادعای علیرضابیگی از مخالفت احمدی‌نژاد با گشت ارشاد