Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@13:33:27 GMT

برداشت ماهی از مزارع گرمابی خراسان شمالی آغاز شد

تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۴۱۵۵۵

برداشت ماهی از مزارع گرمابی خراسان شمالی آغاز شد

 مهندس مهدی میرقراچولو روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هم اینک ۹۲ مزرعه پرورش ماهی گرمابی در استان وجود دارد که پیش بینی می شود ۴۰۰ تا ۴۵۰ تن انواع ماهی برداشت شود.

وی افزود: پارسال از سطح مزرع گرمابی استان ۳۵۰ تن ماهی برداشت شده بود با وجود خشکسالی با تلاش فعالان بخش حوزه شیلات پیش بیینی برای تولید ماهی در این مزارع نسبت به پارسال افزایشی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میرقراچولو با بیان اینکه بیشترین ماهی تولید مزارع گرمابی استان شامل آمور، کپور و فیتوفاگ است اظهار داشت: با احتساب ماهیان سردابی پیش بینی می شود امسال ۲ هزار و ۴۰۰ تا  ۲ هزار و ۵۰۰ تن انواع ماهی از مزارع استان برداشت شود.

مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: تنها در حدود یک هشتم منابع آبی استان صنعت آبزی پروری ایجاد شده است در حالیکه ظرفیت بسیار بالایی برای فعالیت در این بخش اقتصادی وجود دارد.

میرقراچولو اظهار داشت: در این استان ۸۴۴ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب شامل سدها، رودخانه ها، چشمه ها و قنات ها منابع آبی وجود دارد که از این میزان تنها در ۱۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب آن صنعت آبزی پروری شامل مزارع سردابی و گرمابی ایجاد شده است.

وی افزود: خراسان شمالی از ۴۱ رودخانه فصلی و دایمی، سه هزار دهنه چشمه، چهار هزار و ۳۰۳ حلقه چاه عمیق، نیمه عمیق و دستی، ۶۳۷ رشته قنات و هشت سد از ظرفیت های خوبی برای توسعه صنعت آبزی پروری برخوردار است.

وی مزیت پرورش ماهی را در استان علاوه بر اشتغال برای جوانان و درآمدزایی بهره گیری از آب برای بخش های کشاورزی اعلام کرد و اظهار داشت: رویکرد توسعه این استان بر مدار کشاورزی است و آنان می توانند همزمان با استفاده از آب حتی استخرهای کشاورزی، از آب آن نیز برای تولید محصولات کشاورزی نیز بهره گیرند.

میر قراچولو گفت: شمار مزارع سردابی استان  را نیز ۹۷ فقره است که هم اکنون ۲۰۰ تولید کننده در حوزه آبزیان و شیلات این استان فعالیت دارند.

در مجموع در استان ۶ هزار و ۲۵۰ منبع آبی شامل رودخانه، چشمه، قنات و سد وجود دارد.

میزان بارندگی سالانه در این استان در نواحی مختلف ۱۳۰ تا ۵۰۰ میلی متر متغیر است که بیشترین آن با مقدار ۴۶۸ میلیمتر در شهرستان مانه و سملقان  و کمترین آن به مقدار ۱۲۰ میلیمتر در ایستگاه جاجرم گزارش شده است.

 کل نزولات سالیانه استان ۸.۳  میلیارد متر مکعبی است که ۶.۱  میلیارد متر مکعب تبخیر و ۲.۲ میلیارد متر مکعب آب قابل مدیریت بوده که از این میزان ۱.۳۳ میلیارد متر مکعب جاری می شود.

سرانه مصرف ماهی در این استان  با احتساب مصرف تن ماهی ۷.۱ کیلوگرم است که میانگین مصرف ماهی در کشور ۹.۵ کیلوگرم است.

برچسب‌ها بجنورد پرورش ماهی خراسان شمالی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بجنورد پرورش ماهی خراسان شمالی بجنورد پرورش ماهی خراسان شمالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۴۱۵۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات امحای مزارع آلوده در شرق شیراز آغاز شد

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان شیراز از آغاز عملیات اجرایی امحای مزارع آلوده به فاضلاب خام در شرق کلان‌شهر شیراز خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس و به نقل از روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان شیراز، محمد میرزایی در حاشیه عملیات مذکور اظهار کرد: از صبح سه‌شنبه یازدهم اردیبهشت عملیات امحای مزارع مذکور در سطح ۲۷۰ هکتار از اراضی منطقه گردخون در حومه کلان‌شهر شیراز آغاز شده است.

وی با بیان اینکه کار قلع‌وقمع مزارع گندم و جو آبیاری شده با فاضلاب خام با به‌کارگیری قریب به ۲۰ دستگاه تراکتور و پنج دستگاه لودر در حال انجام است، افزود: پیش‌بینی می‌شود این اقدام در بیش از ۱۰ قطعه از مزارع تا پایان روز به اتمام برسد.

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه کار امحای مزارع به دستور مقام قضایی و نظر شبکه بهداشت و درمان مبنی بر آلودگی مزارع در دستور کار مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان شیراز قرار گرفته است، تصریح کرد: این عملیات با مشارکت دستگاه‌های متولی در قالب گشت‌های هم‌پوشان برنامه‌ریزی و به مرحله اجرا رسیده است.

میرزایی با تاکید بر اینکه حفظ سلامت عموم جامعه و تولید محصول سالم عاری از هرگونه آلودگی، خط قرمز متولیان تولید است، اضافه کرد: جهاد کشاورزی هم‌گام با دیگر نهاد های ذی‌مدخل به طور جدی با هرگونه تهدید سلامت مردم مقابله و با سوء استفاده‌گران به هر شکل ممکن برخورد قانونی خواهد کرد.

وی ضمن اطمینان خاطر به مصرف‌کنندگان محصولات کشاورزی به جهت صیانت از تولید محصول سالم و با کیفیت خاطرنشان کرد: صیانت از تولید محصول سالم امری فرادستگاهی است که نیازمند همکاری تمام دستگاه‌ها است.

کد خبر 749321

دیگر خبرها

  • آغاز برداشت کلزا از مزارع  گيلانغرب
  • عملیات امحای مزارع آلوده در شرق شیراز آغاز شد
  • آغاز برداشت محصولات صیفی جات از مزارع مهران
  • آغاز برداشت کلزا از مزارع مناطق گرمسیر
  • آغاز برداشت کلزا از مزارع کرمانشاه
  • آغاز برداشت خوشه‌های طلایی از مزارع کازرون از فردا
  • آغاز پرورش ماهی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی چهارمحال و بختیاری
  • برداشت ۱۵ هزار تن گندم از مزارع استان بوشهر
  • پیش‌بینی برداشت ۳۰ هزار تن گندم مازاد از مزارع آبدانان
  • برداشت حدود ۹۰ هزار تن چغندر قند از مزارع خوزستان