Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@14:18:03 GMT

حضور ارزیاب یونسکو در کاروان‌سرای افضل شوشتر

تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۴۳۸۲۶

حضور ارزیاب یونسکو در کاروان‌سرای افضل شوشتر

ایسنا/خوزستان نماینده یونسکو و کارشناسان وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی برای بازدید از کاروانسرای افضل و بررسی پرونده ثبت‌ جهانی این اثر تاریخی روز گذشته در شوشتر حضور پیدا کردند.

مدیر پایگاه میراث‌جهانی شوشتر روز چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۰ با اعلام این خبر افزود: به‌منظور بررسی میدانی پرونده ثبت‌جهانی کاروانسراهای ایرانی و براساس برنامه مشخص‌شده، "چان بینان" ارزیاب یونسکو از کشور ترکیه به همراه مسئولان وزارتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دوشنبه شب ۲۶ مهرماه وارد شوشتر شدند و مورد استقبال قرار گرفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، محمدرضا بهادری با بیان این‌که هیات یادشده، پس از اسکان و استراحت، روز سه‌شنبه صبح (۲۷ مهرماه) بازدید خود را آغاز کردند ادامه داد: در این بازدید، سیدحکمت‌اله موسوی مدیرکل میراث‌فرهنگی خوزستان، حسین پنبه‌دانه‌پور فرماندار شهرستان شوشتر، دکتر محمدحسن طالبیان مشاور وزیر میراث‌فرهنگی، مصطفی پورعلی مدیرکل دفتر ثبت آثار، حفظ و احیای میراث طبیعی و معنوی وزارت میراث‌فرهنگی و جمعی از مسئولان شهرستان نیز جان پینان ارزیاب یونسکو را همراهی می‌کردند.

او بیان کرد: در این بازدید حدوداً دو ساعته، ارزیاب یونسکو، علاوه بر بنای کاروان‌سرای افضل، عرصه و حریم پیشنهادشده در پرونده را به‌دقت بررسی کرد و پس از آن نیز از محل خانه مرعشی و دفتر پایگاه سازه‌های آبی ـ تاریخی و مجموعه آبشارها ‌و آسیاب‌های ثبت‌جهانی بازدید کرد و با روش کار مجموعه آشنا شد.

مدیر پایگاه میراث‌جهانی شوشتر گفت: براساس تجربه‌ای که در روند ثبت‌جهانی سازه‌های آبی ـ تاریخی شوشتر در سال ۲۰۰۸ داشتیم، ارزیاب‌ها حین بازدید، معمولاً صحبت خاصی نسبت به اثر نمی‌کنند؛ باوجود این، اصالت بنا، میزان دخل و تصرف در آن و همچنین موضوع عرصه و حریم از جمله مواردی هستند که ارزیاب‌ها برای ثبت‌جهانی یک اثر به آن‌ توجه ویژه‌ای می‌کنند.

او بیان کرد: باتوجه به این‌که طی چندماه گذشته با تلاش همکاران و با نظارت تیم ثبت آثار و تهیه پرونده وزارتخانه سعی کردیم همه ملاحظات موردنیاز برای ثبت‌ کاروان‌سرای افضل را در این مجموعه لحاظ کنیم، بسیار امیدوار هستیم که این اثر در نهایت در فهرست آثار جهانی ثبت شود.

بنابر اعلام میراث فرهنگی خوزستان، بهادری با اشاره به این‌که پرونده کاروانسرای ایرانی شامل ۵۶ کاروانسرا است که در ۲۴ استان کشور واقع شده‌اند افزود: از استان خوزستان، کاروانسرای تاریخی افضل شوشتر تنها گزینه مدنظر وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای معرفی به یونسکو بود که توسط نماینده این سازمان از آن بازدید شد.

کاروانسرای افضل یا سرای افضل شوشتر از بناهای ارزشمند دوره قاجار است که به منظور بارانداز بعضی محصولات تجاری در دوره قاجار راه‌اندازی شد و در دوره‌هایی نیز به عنوان سیلو به کار خود ادامه داده است. به دلیل این‌که در خوزستان تعداد کاروانسراها محدود است، این کاروانسرا با زیبایی‌های چشم‌نوازش از سوی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تأیید و پرونده آن نیز سال گذشته تهیه و به وزارتخانه متبوع ارسال شد. این مجموعه در شوشتر، خیابان طالقانی، کوچه سنگ‌فرش واقع شده و در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۷۹۴۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری استانی شهرستانها میراث فرهنگی خوزستان میراث جهانی یونسکو شوشتر گردشگری و صنایع ارزیاب یونسکو میراث فرهنگی وزارت میراث ثبت جهانی سرای افضل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۴۳۸۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آلاچیق عشایر شاهسون اردبیل قابلیت ثبت جهانی دارد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اردبیل، حسن محمدی ادیب اظهار کرد: دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر شاهسون مغان و یازدهمین دوره استانی آن طی ۲ روز گذشته در منطقه جعفرآباد بیله‌سوار مغان با حضور عشایر غیور استان اردبیل، اقوام عشایر استان‌های مختلف و میهمانان خارجی برگزار شد.
وی افزود: آلاچیق عشایر استان اردبیل و مهارت ساخت آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و پیشنهاد ثبت جهانی این نماد عشایر استان را نیز به وزارت میراث فرهنگی ارائه کردیم تا از میراث گرانبهای عشایر استان پاسداری کنیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری صنایع دستی اردبیل گفت: لباس سنتی زنان عشایر استان اردبیل با عنوان "تومان کوینک" و مهارت دوخت آن نیز از دیگر آثار مربوط به جامعه عشایری استان است که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
محمدی ادیب تصریح کرد: جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر شاهسون دشت مغان با مشارکت دستگاه‌های اجرایی مرتبط در استان اردبیل به منظور ایجاد شور و نشاط اجتماعی و معرفی ارزش‌های زندگی عشایر برگزار شد.
وی افزود: گردشگری، صنایع دستی عشایر و حمایت از آنها در اولویت برنامه‌های اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل است و در این راستا اقدامات متنوعی انجام شده است.

دیگر خبرها

  • بازدید رایگان از موزه‌ها برای معلم‌ها و استادان
  • بازدید رایگان از موزه ها برای معلم ها و استادان دانشگاه
  • برگزاری ۲۵۰ برنامه به مناسبت هفته میراث فرهنگی در گیلان
  • بازدید رایگان معلمان و اساتید از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی
  • کرج کاندیدای انتخاب پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو شد
  • کرج نامزد انتخاب پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو شد
  • آمادگی میراث فرهنگی ساماندهی و مرمت کاروان‌سرای تاریخی جنب شرکت نفت ارومیه
  • کاروان‌سرای شرکت نفت ارومیه ساماندهی می‌شود
  • آلاچیق عشایر شاهسون اردبیل قابلیت ثبت جهانی دارد
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا با میراث فرهنگی در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز