دهمین رزمایش فداییان حریم ولایت نهاجا برگزار میشود
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۴۳۹۶۱
همین رزمایش اقتدار هوایی فداییان حریم ولایت نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران فردا با شرکت بخشی از توان پروازی برای اولینبار بهصورت غیر متمرکز از تمامی پایگاههای نهاجا برگزار میشود. - اخبار سیاسی -
به گزارش گروه دفاعی خبرگزاری تسنیم، به نقل از روابط عمومی ارتش، مراحل اصلی و فاز عملیاتی دهمین رزمایش اقتدار هوایی فداییان حریم ولایت نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران فردا با شرکت بخشی از توان پروازی برای اولینبار بهصورت غیر متمرکز از تمامی پایگاههای نهاجا با محوریت پایگاه هوایی شهید بابایی اصفهان، شهید فکوری تبریز، وحدتی دزفول، شهید عبدالکریمی بندرعباس و شهید یاسینی بوشهر برگزار می شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
امیر سرتیپ خلبان حمید واحدی فرمانده نیروی هوایی ارتش در این زمینه گفت: در این مرحله دهها فروند از انواع هواپیماهای شکاری، شکاری بمب افکن، ترابری سنگین و نیمه سنگین، سوخت رسان، شکاری رهگیر و شناسایی، گشت هوایی و هواپیماهای بدون سرنشین بهمدت یک روز به اجرای مرحله اصلی و فاز عملیاتی رزمایش خواهند پرداخت.
وی افزود: در این رزمایش، حجم گستردهای از انواع هواپیماهای با سرنشین و بدون سرنشین، شامل بمب افکن سنگین راهبردی سوخو24 و اف4، اف5، اف7، آر اف4، میگ29، اف14، صاعقه، هواپیماهای سوخت رسان بوئینگ 707 و 747، هواپیماهای ترابری و پشتیبانی، هواپیمای گشت دریایی P-3Fبه همراه انواع هواپیماهای بدون سرنشین، کرار، کیان، ابابیل، آرش و کمان 12 مجهز به راکت، موشکهای نقطه زن، بمبهای هوشمند برد بلند و اخلالگرهای راداری مشارکت دارند که در روزهای گذشته در پایگاههای شهید بابایی اصفهان، شهد فکوری تبریز، شهید عبدالکریمی بندرعباس، شهید یاسینی بوشهر و وحدتی دزفول گسترش پیدا کردهاند.
فرمانده نیروی هوایی ارتش افزود: این رزمایش به منظور، انعکاس بخشی از قابلیتها و توان رزمی نهاجا همزمان با کسب آمادگی های لازم در هدایت و کنترل آتش شکاری رهگیر ها، ارتقای توان رزم، تمرین اجرای طرحهای شناسایی، عملیاتی و کسب الگوی مناسب جهت نبرد در شرایط واقعی و با بهره گیری از انواع هواپیماهای با سرنشین و بدون سرنشین به صورت دو سویه برنامه ریزی و اجرا می شود.
امیر سرتیپ واحدی خاطر نشان کرد: نمایش قدرت هوایی، انعکاس بخشی از قابلیتها و توان رزمی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، تمرین عملیات برد بلند جنگندهها در خارج از رینگ پدافندی دشمن، دقت در نقطهزنی بمبها و راکتها در عملیات هوا به زمین و موشکهای هوا به هوا و رصد اطلاعاتی منطقه عملیات، از محورهای مورد توجه در این رزمایش بزرگ است.
فرمانده نیروی هوایی ارتش ادامه داد: در این رزمایش انواع سامانه ها و تسلیحات بومی و ارتقاء یافته اعم از بمب های هوشمند سنگین و نیمه سنگین، انواع موشکهای لیزری، تلویزیونی، حرارتی، راداری، انواع راکتها و بمبهای تولید شده به دست متخصصان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و جهاد خودکفایی نیروی هوایی ارتش مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
وی به حضور کارکنان و نخبگان جوان نیروهای مسلح و به ویژه نیروی الهی هوایی در این رزمایش اشاره کرد و گفت: خلبانان جوان، دلاور و آبدیده نیروی هوایی ارتش،با بهرهگیری از تجارب پیشکسوتان و کارکنان فنی متعهد و متخصص، توانمندی و تاکتیکهای رزمی خود را به اجراء خواهند گذاشت.
امیر سرتیپ واحدی در پایان تأکید کرد: رزمایش فدائیان حریم ولایت که در گسترهای به وسعت کل کشور برگزار میشود، با استفاده از سامانههای ارتباطی پیشرفته، چند لایه و امن از ستاد فرماندهی نیروی هوایی ارتش در تهران راهبری و فرماندهی خواهد شد.
انتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: نیروی هوایی ارتش اخبار نظامی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیروی هوایی ارتش اخبار نظامی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیروی هوایی ارتش برگزار می شود بدون سرنشین حریم ولایت بمب ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۴۳۹۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سه جریان مخالف استاد مطهری
مبلغ: غیر از کسانی که به لحاظ دینی با ایشان در تضاد بودند، متدینان و حتی برخی روحانیون هم در قبال او موضعگیری داشتند. ما چند جریان را در مقابل استاد مطهری میبینیم.
نخست جریان ولایتیها که نسبت به مطهری بیمهریهایی داشتند و هنوز هم دارند. جریان دوم جریانهای سنتی در معارف اسلام بودند. جریان سوم گروهی از انقلابیون که استاد مطهری را مورد اتهام قرار میدادند.
رفتار جریان اول: استاد مطهری نسبت به ولایت، مواضع صریح و مستدلی دارد. رسالهای هم در این رابطه تالیف کرده است. در آن رساله هم بر ولایت سیاسی اهل بیت علیهمالسلام استناد کرده و هم بر ولایت معنوی و باطنی آنها. علاوه بر اینها، ایشان از آثار استدلالی که در این زمینه تالیف شده است، استقبال کردند مثلا در مقالهای از «الغدیر» علامه امینی دفاع کردند. با همهٔ این تلاشها چرا عدهای ولایتی با ایشان مخالف بودند؟
این انتقادات ناشی از آن است که این گروه توقع داشتند استاد مطهری در میدان لعن و سب وارد شود و در مورد تبری نسبت به برخی شخصیتهای مورد احترام اهل سنت به صراحت موضعگیری کند. شهید مطهری اهل اینگونه مقابلهها که امت اسلامی را با اختلاف مواجه میکند، نبود. این جماعت به همین علت دربارهٔ او موضعگیری منفی میکردند، ولایت او را ضعیف میشمردند و از این جهت او را مورد نقد و اعتراض قرار میدادند.
رفتار جریان دوم: این جریان که تشابه زیادی با جریان اول دارد، معتقد بودند شهید مطهری یک عالم متجدد است و برای اینکه از اسلام دفاع کند، برخی احکام اسلام را نادیده میگیرد. این افراد با تجددگرایی استاد مطهری مخالف بودند و معتقد بودند نظرات او با استدلال سنتی سازگار نیست. مثلا شهید مطهری از اینکه زنان با رعایت پوشش اسلامی در فعالیتهای اجتماعی حضور داشته باشند دفاع کرده است. ولی این گروه سنتی معتقد بودند این الگو، الگوی اسلامی نیست بلکه الگوی برگرفته از غرب است.
در بین علمای ما افراد نسبتا زیادی بودند که به این دلیل با افکار شهید مطهری مخالف بودند. یکی از همین افراد که سابقهٔ تحصیل نزد استاد مطهری داشت، کتاب مسئلهٔ حجاب ایشان را مورد نقد قرار داد، حواشی برای کتاب نوشت و برای استاد مطهری فرستاد. در آن حواشی، طعنههای زیادی با همین جهتگیری علیه استاد مطهری وجود دارد. شهید مطهری از این اتهامات بسیار متاثر میشود و ذیل آن حواشی مینویسد از چیزهایی که من از آن نمیگذرم این افتراهاست. این گروه خیلی به استاد مطهری فشار میآوردند.
مطهری در میان همصنفان خودش هزینه میداد ولی دست از روشنگری دین برنمیداشت. اگر ایشان میخواست تسلیم پسند عوامالناس شود آثاری مثل تحریفات عاشورا نمینوشت و سکوت میکرد کما اینکه هملباسان او سکوت میکردند و مورد احترام مردم قرار میگرفتند. حرف شهید مطهری همین است که نتیجهٔ کتمان حقیقت عذاب الیم است.
رفتار جریان سوم: شهید مطهری از همراهان امام در انقلاب بود، در جریان نهضت حضور داشت ولی بسیاری از انقلابیون با او مشکل داشتند. این مشکل از دو جهت بود یکی مشکل نظری و دوم مشکل عملی. مشکل نظری این بود که عدهای به نام انقلابیون میخواستند همهٔ اسلام را در انقلاب خلاصه کنند. انگار اسلام مساوی با انقلاب است و هیچ چیز دیگری از اسلام را به رسمیت نمیشناختند. این جریان همهٔ ارزشها را در انقلاب میدید. انگار غیر از انقلاب در اسلام چیزی نیست. مطهری با چنین تفکری مشکل داشت و مقابل آن میایستاد.
از نظر مطهری، اسلام مبارزه دارد ولی این یکی از ارزشهای اسلام است. مطهری خطاب به این گروه تندرو مینویسد:« از نظر شما تمام مسائل قرآن بر محور انقلاب است».
استاد مطهری در برابر این سه جریان ایستاد و جان خودش را فدا کرد. بیان مطالب آسیب شناسی های فکری در زمان و شرایط انقلاب کار سختی بود و کسی دیگری جز ایشان مقابل این جریان های افراطی نایستاد.
* استاد حوزه و پژوهشگر دین / * منتشر شده در مجله خیمه اردیبهشت 1403
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902693