Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها - شادمهر رکن‌الدینی قلعه‌دژ: حمل و نقل زمینی یکی از به صرفه‌ترین راه‌های ترانزیت کالا بین استان‌های کشور محسوب می‌شود. اغلب کالاهای اساسی کشور نظیر برنج، کنجاله، سویا، خوراک دام و … که وارد بنادر اصلی می‌شوند توسط شرکت‌های حمل و نقلی به سراسر نقاط کشور منتقل می‌شوند. به همین جهت می‌توان گفت که حمل و نقل زمینی یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های تعیین قیمت تمام شده محصول به شمار می‌رود و افزایش یا کاهش آن می‌تواند نقش مهمی را در میزان نرخ تورم و قدرت خرید مردم ایفا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ناوگان زمینی هر کالایی که حمل می‌شود دارای بارنامه‌ای است که این بارنامه مشخصات دقیق این انتقال مانند نام فرستنده و گیرنده، نام محصول، مبدا، مقصد و … را نشان می‌دهد. بررسی بارنامه‌های حمل و نقل زمینی استان هرمزگان و مقایسه آن با سایر استان‌ها، نشان دهنده بالاتر بودن قیمت حمل برخی از کالاها از مبدا استان هرمزگان است.

نرخ‌های ناوگان حمل و نقلی علاوه بر تأثیرگذاری بر قیمت تمام شده محصولی که به دست مردم می‌رسد در مواردی بر سیستم اقتصادی تولیدکننده‌ای که قصد حمل محصول خود به استان دیگری را دارد نیز تأثیرگذار است. بالاتر بودن قیمت حمل کالا از مبدا استان باعث خواهد شد که تولیدکنندگان استان هرمزگان بازار رقابتی خود را در سایر استان‌ها از دست بدهند و یا هم با تحمل ضرر یا سود کمتر اقدام به رقابت با سایر استان‌هایی که هزینه حمل و نقل بسیار کمتری می‌پردازند، کنند که این امر باعث خواهد شد نتوانند در دراز مدت بنگاه اقتصادی خود را سود ده نگه دارند.

نرخ حمل کالایی از مبدا بندر امام خمینی (ره) به مقصد حمیران که دارای هزار و ۱۰۰ کیلومتر مسافت است ۹۵۰ هزار تومان قید شده است در حالی که نرخ حمل همان کالا از بندرشهید رجایی بندرعباس به مقصد حمیران که دارای ۳۷۰ کیلومتر مسافت است ۸۴۰ هزار تومان لحاظ شده است. این مقایسه نشان دهنده تفاوت نرخ ناوگان حمل و نقل استان هرمزگان با سایر استان‌های کشور است.

انعقاد قرارداد میان امور دام و پشتیبانی با یک شرکت حمل و نقلی خاص، هزینه حمل را ۲۶۶ درصد افزایش داد

حسن حمیرانی یکی از مرغداران شهرستان پارسیان و بازرس اتحادیه مرغداران پارسیان در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: نرخ حمل و نقل کالا در استان هرمزگان نسبت به سایر استان‌ها بیشتر است و این موضوع چالش‌هایی را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است.

وی عنوان کرد: چندی پیش تفاوت نرخ قیمت حمل کالای زمینی با سایر استان‌های کشور از طریق سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هرمزگان پیگیری شد و سازمان صمت هرمزگان نیز رسیدگی به پرونده را در دستور کار قرار داد که متأسفانه هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

بازرس اتحادیه مرغداران پارسیان ابراز داشت: یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث بروز چنین چالش‌هایی برای مرغداران شده است انعقاد قرارداد سازمان امور دام و پشتیبانی هرمزگان با شرکتی خاص به بهانه عدم جذب کامیون کافی درون استان هرمزگان است.

حمیرانی ادامه داد: با انعقاد این قرارداد قیمت حمل کالا برای مرغداران از سه میلیون به هشت میلیون افزایش پیدا کرد.

قرارداد با شرکت حمل و نقلی در تهران منعقد شده است / لیست تعرفه‌های حمل و نقلی مشخص است

عبدالرضا تقی زاده مدیرکل پشتیبانی امور دام استان هرمزگان نیز در گفتگو مهر در خصوص افزایش قیمت حمل نهاده‌های دامی در استان هرمزگان، اظهار کرد: نرخ حمل و نقل بر اساس تعرفه اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان هرمزگان مشخص می‌شود و اگر شکایتی در این زمینه وجود دارد باید از طریق اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اقدام کنند.

وی با ذکر این نکته که مناقصه این شرکت حمل و نقلی در تهران برگزار شده است، عنوان کرد: شرکت پشتیبانی امور دام استان هرمزگان نقشی در تعیین این شرکت حمل و نقلی نداشته است و قرارداد آن در تهران منعقد شده است.

مدیرکل پشتیبانی امور دام استان هرمزگان با ذکر این نکته که این شرکت حمل و نقلی به تمام کشور خدمات ارائه می‌دهد، ابراز داشت: اگر راننده‌ای اقدام به دریافت کرایه اضافی می‌کند باید از طریق انجمن صنفی و راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هرمزگان پیگیری شود.

تقی‌زاده با ذکر این نکته که راننده شخصی، نمی‌تواند برای حمل کالا وارد گمرک شود، بیان داشت: تنها کامیون‌هایی می‌تواند اقدام به حمل کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی کنند که دارای کد دامپزشکی باشند.

وی خاطرنشان کرد: برای حمل کالا توسط شرکت‌هایی که با پشتیبانی امور دام قرارداد دارند تعرفه‌ای وجود دارد. جداولی وجود دارد که هزینه حمل کالا از مبدا به مقصدهای مختلف را مشخص کرده است و باید بر اساس آن هزینه‌ها دریافت شود.

مدیرکل پشتیبانی امور دام استان هرمزگان در پاسخ به این سوال که آیا انعقاد قرار داد شرکت پشتیبانی امور دام با یک شرکت حمل و نقلی خاص باعث افزایش نرخ حمل و نقل استان هرمزگان شده است یا خیر، گفت: بنده از نرخ حمل و نقل نهاده‌های دامی اطلاعی ندارم و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هرمزگان و دستگاه‌های مرجع رسیدگی به تخلف باید به این امر ورود کنند.

مسافت تنها مؤلفه قیمت‌گذاری حمل کالا نیست

کوروش جهانبخش معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان هرمزگان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: نرخ حمل کالا بر اساس قانون حسب توافق شرکت حمل و نقل با صاحب کالا مشخص می‌شود.

وی با ذکر این نکته که عوامل مختلفی بر تعیین نرخ حمل کالا تأثیرگذار است، عنوان کرد: اینگونه نیست که تنها بعد مسافت در تعیین قیمت تأثیرگذار باشد و عوامل دیگری نیز در تعیین قیمت دخیل هستند.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان هرمزگان ابراز داشت: امکان دارد که در رفت و برگشت مسیر حمل کالای زمینی، دو نرخ کاملاً متفاوت وجود داشته باشد. یعنی الزاماً کرایه حمل کالا از بندرعباس به تهران با کرایه حمل کالا از تهران به بندرعباس برابر نیست.

جهانبخش تصریح کرد: کرایه حمل کالا به مقصد یک منطقه کمترتوسعه یافته بیشتر از کرایه حمل کالا به منطقه‌ای است که در مسیر تردد قرار دارد هرچند که مسافت آن نیز کمتر باشد. این امر نشان دهنده این است که در بررسی‌ها نباید تنها به بعد مسافت در تعیین نرخ کالا توجه کرد.

وی با ذکر این نکته که ماشین حمل و نقل کالا برای اینکه بهره‌ور باشد، خط سیر خود را نگاه می‌کند، خاطرنشان کرد: اگر از بندرعباس به حمیران کالایی را حمل کنیم به دلیل اینکه از مبدا حمیران کالایی برای حمل وجود ندارد، راننده باید مسافتی را خالی طی کند به همین جهت نرخ حمل کالا به حمیران بیشتر از حمل کالا به اصفهان است با وجود اینکه مسافت بندرعباس -اصفهان از بندرعباس-حمیران بیشتر است.

این مقام مسئول ادامه داد: اینکه راننده می‌تواند از صنایع اصفهان برای حمل کالایی دیگر اقدام کند در تعیین نرخ حمل کالا به اصفهان تأثیرگذار است و نباید مسائل را تک بعدی نگاه کرد.

جهانبخش جذابیت اقتصادی مقصد را از دیگر عوامل بر تعیین نرخ حمل کالا دانست و بیان داشت: شرکت‌های حمل و نقل و رانندگان با همین استدلال‌ها با صاحب کالا برای تعیین نرخ حمل توافق می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: اگر توافقی میان شرکت حمل و نقل برقرار شود اما هزینه‌ای بیش از میزان مورد توافق دریافت شده باشد، موضوع قابل پیگرد است. اما نمی‌توان گفت که هزینه حمل کالا از بندرعباس به تهران باید حتماً برابر هزینه حمل کالا از تهران به بندرعباس باشد.

موقعیت و مشخصات مبدا در تعیین نرخ حمل کالای زمینی تأثیرگذار است نه مقصد

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان هرمزگان اظهار کرد: انجمن‌های صنفی هر منطقه نرخ کف را برای حمل کالا مشخص می‌کنند. این میزان تعیین شده حداقل میزان حمل کالاست و اگر بیش از این مبالغ برای حمل کالا توافقاتی انجام شود، نشان دهنده این نیست که تخلفی صورت گرفته است.

جهانبخش اذعان کرد: نرخ حمل کالا از دو مبدا متفاوت به یک مقصد نیز الزاماً یکسان نیست چراکه شرایط حمل و نقل هر منطقه، نوع کالا و تقاضای حمل کالا در مبدا متفاوت است.

وی با ذکر این نکته که مبدا در تعیین نرخ حمل کالای زمینی تأثیرگذار است، عنوان کرد: می‌توان گفت بخشی از تعیین نرخ حمل کالا، تابع مشخصات مبدا و تقاضای حمل در مبدا است نه الزاماً در مقصد.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان هرمزگان ابراز داشت: تشکل‌های صنفی حداقل نرخ را در نظر می‌گیرند و این موارد به صورت الکترونیکی رصد می‌شود چراکه بارنامه‌ها برخط صادر می‌شود.

جهانبخش با ذکر این نکته که هیچ کمبودی در زمینه ناوگان حمل و نقل زمینی در استان هرمزگان وجود ندارد، تصریح کرد: در استان هرمزگان حدود ۱۳۰ شرکت حمل و نقلی فعال وجود دارد که از تمام آن‌ها نیز از ناوگان عمومی استفاده می‌کنند و نمی‌توان گفت که شرکتی دارای شرایط حمل و نقلی بهتری از شرکت‌های موجود در استان هرمزگان است.

وی خاطرنشان کرد: اینکه گفته شود شرکت‌های حمل و نقل خارج از استان هرمزگان خدمات بهتری نسبت به شرکت‌های موجود در استان هرمزگان ارائه می‌کنند اشتباه است.

نرخ حمل کالا به صورت یک طرفه از سوی شرکت‌های حمل و نقلی تعیین می‌شود

عبدالرضا پیروی منش معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هرمزگان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: سازمان صنعت، معدت و تجارت استان هرمزگان می‌تواند در اغلب مسائلی که باعث تضییع حقوق مردم شود ورود کند اما در برخی از حوزه‌ها نیاز به وجود شاکی خصوصی وجود داد.

وی با اشاره به گشت‌های غیر قابل پیش‌بینی سازمان صمت برای نظارت بر قیمت‌ها، عنوان کرد: در اصناف و اماکن خدماتی اگر هزینه‌های بیش از نرخ مصوب از مشتری دریافت شود، سازمان صمت می‌تواند موضوعات را پیگیری کند.

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هرمزگان ابراز داشت: نظارت بر برخی از واحدها شکایت محور است یعنی مشتری اگر احساس کرد بیش از نرخ مصوب هزینه‌ای را پرداخت کرده است می‌تواند با مراجعه به سازمان صمت و با ارائه مستندات خود، موضوع را پیگیری کند.

پیروی منش با ذکر این نکته که در حوزه حمل و نقل شاهد شکایت‌هایی هستیم، تصریح کرد: اگر راننده حمل و نقل کالای زمینی بیش از نرخ مصوب، کمیسیون دریافت کند و یا فراتر از پایه نرخ حمل کالا از صاحب کالا هزینه دریافت کند، سازمان صمت می‌تواند به موضوع ورود کند.

وی با ذکر این نکته که در بخش حمل و نقل کالا در استان هرمزگان شاهد مشکلاتی هستیم، مطرح کرد: معمولاً تعرفه‌ها و هزینه‌های مرتبط با حمل کالا درصد زیادی از هزینه تمام شده کالا را تشکیل می‌دهد و بروز مشکلات در این باعث نوسان قیمت‌ها خواهد شد که در نتیجه ان هم تولید کننده و هم مصرف کننده با مشکل روبرو می‌شود.

این مقام مسئول ابراز داشت: اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هرمزگان معتقد است که نرخ حمل و نقل کالاها مبتنی بر عرضه و تقاضا است و بر اساس توافق میان مشتری و شرکت حمل و نقلی تعیین می‌شود در صورتیکه اگر گزارش‌های مردمی را بررسی کنیم مشاهده می‌شود که چنین موردی صحت ندارد.

پیروی منش با ذکر این نکته که نرخ حمل کالا به صورت یک‌طرفه مشخص می‌شود، ابراز داشت: اگر بخواهیم برای حمل کالایی اقدام کنیم، تعیین کننده نرخ، شرکت حمل و نقل و یا راننده کامیون است و اساساً توافقی صورت نمی‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: پیگیری موضوعات حمل و نقل استان هرمزگان در دستور کار جدی ما قرار دارد تا هزینه‌های خارج از عرف حمل کالا در استان هرمزگان دریافت نشود.

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هرمزگان اذعان کرد: گزارش‌های لازم از وجود تخلفات در نحوه قیمت‌گذاری حمل کالاهای زمینی به استاندار وقت هرمزگان و دستگاه‌های رسیدگی کننده ارائه شده است.

پیروی‌منش گفت: پرونده تعاونی مرغداران پارسیان نیز پس از دریافت مستندات از طرفین به مراجع رسیدگی کننده ارجاع شده است.

کد خبر 5332037

منبع: مهر

کلیدواژه: شرکت پشتیبانی امور دام دامپزشکی صنعت معدن و تجارت هرمزگان مرغداری ویروس کرونا بوشهر هفته وحدت آمار کرونا واکسن کرونا گرگان خطبه های نماز جمعه شیوع کرونا کرمانشاه عکس استانها زلزله واکسیناسیون کرونا همدان ایلام معدن و تجارت استان هرمزگان ذکر این نکته تعیین نرخ حمل کالا شرکت های حمل و نقل استان هرمزگان سایر استان ها حمل و نقل زمینی نرخ حمل کالا شرکت حمل و نقلی کرایه حمل کالا شرکت حمل و نقل حمل و نقل کالا برای حمل کالا نرخ حمل و نقل تعیین نرخ هرمزگان نیز سازمان صنعت توان گفت حمل کالا نشان دهنده سازمان صمت هزینه حمل پیروی منش قیمت حمل هزینه ها بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۴۳۹۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازنگری در مکان‌یابی پل‌های عابر پیاده در قم/۱۰ پل عابر پیاده مکانیزه اجرایی می‌شود

 رضا خانه‌زاد یزدی،معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم  در جلسه شورای مدیران شهرداری قم که در سالن رضوان برگزار شد، با اشاره به مکانیزه سازی پل‌های عابر پیاده در شهر قم اظهار کرد: در نظر داریم مکان‌یابی این پل‌ها را نیز بازنگری کنیم.

 وی با بیان اینکه پل‌هایی که نصب می‌شود باید بر اساس مطالعات مکان‌یابی شود، افزود: بر اساس این مطالعات تعداد واقعی پل‌های عابر پیاده موردنیاز در شهر قم شناسایی خواهد شد. 

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم خاطرنشان کرد: مطابق آیین‌نامه‌های جدید، پل‌های عابر پیاده باید در معابری با شرایط خاص ایجاد شود و در باقی موارد باید عبور همسطح عابر به‌صورت ایمن برنامه‌ریزی شود.

 خانه‌زاد یزدی با اشاره به برگزاری مناقصه مکانیزه سازی پل‌های عابر پیاده در اردیبهشت‌ماه گفت: ۱۰ دستگاه پل عابر پیاده برای مکانیزه کردن در دستور کار قرار دارد که انشعاب برق به‌صورت کامل ایجاد شده و برای خرید آسانسور‌ها معاونت فنی و عمرانی در حال اقدام است.

 به گفته وی، تا دو هفته دیگر، پروژه‌ها به پیمانکار منتخب واگذارشده است و مکانیزه کردن پل‌های عابر پیاده دارای اولویت پیگیری خواهد شد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم با اشاره به مطرح‌شدن ابهاماتی درباره ضرورت احداث تقاطع غیر همسطح میدان سپاه گفت: دو مشاور بر این پروژه کار کرده و مطالعات جامع خردنگر و کلان نگر انجام شده است؛ با توجه به وضعیت معابر اطراف، گزینه دیگری جز احداث تقاطع غیرهمسطح در این نقطه از شهر قم نداریم.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • گلایه متقاضیان آزمون آموزگاری از نحوه محاسبه نمرات بومی
  • بازنگری در مکان‌یابی پل‌های عابر پیاده در قم/۱۰ پل عابر پیاده مکانیزه اجرایی می‌شود
  • ضرورت بازنگری در حریم عمارت خسروآباد سنندج
  • آشنایی با نحوه محاسبه هزینه بیمه شخص ثالث
  • ضرورت بازنگری حریم عمارت خسروآباد سنندج
  • بازنگری تعاریف درجه بندی مراتع
  • حریم عمارت خسروآباد سنندج بازنگری شود
  • آیت‌الله جاودان: با مراقبه و محاسبه اعمال به رحمت الهی می‌رسیم
  • طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد
  • سیاست‌های خلاف تولید، بازنگری شود