Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-07@06:59:04 GMT

بررسی نقش علمی شیعه در برنامه تلویزیونی زاویه

تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۴۵۰۹۳

بررسی نقش علمی شیعه در برنامه تلویزیونی زاویه

به گزارش خبرگزاری مهر، سیزدهمین قسمت از فصل شانزدهم برنامه زاویه، به موضوع «نقش علمی شیعه و مسائل ما» اختصاص دارد.

عطاءالله بیگدلی مجری برنامه در این قسمت به‌دنبال انتشار و رونمایی از دوره ۱۷جلدی آثار کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی، با حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدتقی سبحانی دربارۀ «نقش علمی شیعه و مسائل ما» گفت‌وگو خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی که در سال ۱۳۹۷ برپا شد، با طرح بحث از علم و نقش شیعه در پیدایش علوم اسلامی و طبیعی، بنا داشت که به‌دنبال وحدت و یکپارچگی امت اسلامی و تعارف و شناخت متقابل گروه‌ها و فرق اسلامی از یکدیگر باشد.

بحث از نقش علمی شیعه البته می‌توانست امتداد نزاع‌های مدرن و اثبات فرقه‌ای مقابل سایر فرق باشد اما حتی نامگذاری این کنگره، یعنی «نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی» نشان می‌دهد ایفای نقش شیعه در «علوم اسلامی» مد نظر است، علومی که متعلق به امت واحده اسلامی است.

غیر از اینکه بررسی‌های تاریخی و پژوهش سوابق هرگز از اهمیت خالی نیست و موجب خودآگاهی است؛ جهت‌گیری‌های علمی اگر با دقت نظر و توجه به وضع و مسائل ما همراه شود، می‌تواند مؤثر و رو به جلو باشد و از علم نیز این توقع می‌رود که مشکلات را به مسائل بدل کرده و چاره‌اندیشی کند لذا باید دید نقشی که شیعه سابقاً در پیدایش و گسترش علوم اسلامی داشته است، چه امکاناتی فراهم می‌آورد تا مشکلات مبتلابه ما به‌صورت مسئله صورتبندی شود و نیز تا کجا حل آن مسائل را تمهید می‌کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدتقی سبحانی، دبیر علمی کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی و نیز رئیس انجمن کلام حوزه علمیه قم است.

سیزدهمین قسمت از فصل شانزدهم برنامه زاویه چهارشنبه بیست و هشتم مهرماه، ساعت ۲۲ به صورت زنده از شبکه چهار سیما پخش می‌شود.

کد خبر 5332340

منبع: مهر

کلیدواژه: برنامه زاویه شبکه چهار سیما شیعه ترجمه تازه های نشر معرفی کتاب رایزنی فرهنگی معرفی نشریات انتشارات سروش انتشارات سوره مهر نهاد کتابخانه های عمومی کشور ادبیات کودک و نوجوان ادبیات داستانی کتاب و کتابخوانی رمان ایرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی کتاب نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی نقش علمی شیعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۴۵۰۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاه خلاقانه در ساخت مستند رادیویی تاثیرگذار است

به گزارش جام جم آنلاین از ستاد خبری جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک، انسیه شمس اللهی در سومین دوره جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک در بخش مستندهای مستمر با موضوع هنر و ادبیات ایرانی- اسلامی برگزیده شده است.

او با اشاره به این که در دو دوره گذشته از جشنواره پژواک هم برگزیده شده است، گفت: در دوره اول جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک با مستند«ماجرای نیما» برگزیده شدم. این مستند درباره شعر نو بود و اینکه با گذشت صد سال از آمدن این قالب چه میزان بین مردم جا افتاده است و... علاوه بر این، با عنوان برنامه «قهرمانان نمی میرند» که به مناسبت هفته دفاع مقدس تهیه شده بود، برگزیده شده ام. این برنامه روایتگر شهادت هفت تن از شخصیت های مهم دفاع مقدس بود.


وی با اشاره به دلایل برگزیده شدن اثرش در جشنواره افزود: در این دوره از جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک با عنوان اثر«موسیقی کبیر» که درباره اصالت موسیقی شرقی است، برگزیده شده ام. به نظرم سوژه انتخابی من یکی از دلایلی بود که باعث شد این اثر برگزیده شود. گرچه سوژه نو نیست، اما سعی کردم از زاویه ای تازه به این موضوع بپردازم. به نظرم پرداخت خلاقانه بسیار حائز اهمیت است و باعث دیده و شنیده شدن اثرم شده است. در فرم و نحوه ساخت برنامه هم تلاش کردم که از ریتم خوبی برخوردار باشد.


شمس اللهی، با تاکید به انتخاب سوژه نو در ساخت مستند عنوان کرد: در تهیه برنامه هایم همیشه تلاش می کنم که سوژه برای شنوندگان نو باشد، حتی اگر سوژه جدید نباشد به این موضوع که زاویه دید نویی داشته باشد، متمرکز می شوم و بیشتر به دنبال بخش هایی هستم که کمتر درباره آن صحبت شده و به آن پرداخته شده است. برای من بسیار اهمیت دارد که زاویه دید برای شنونده جالب، جذاب و سرگرم کننده باشد. بنابراین از تکرار پرهیز می کنم. ضمن اینکه به شدت به ریتم برنامه توجه می کنم. البته روایت هم خیلی مهم است.

دیگر خبرها

  • سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران نقشی بزرگی در گسترش و رشد علمی ایران ایفا کرده است
  • بررسی راه‌های گسترش همکاری دانشگاه شریف با دانشگاه‌های عراق
  • بررسی مشکلات ۱۵ مددجو زندان سپیدار اهواز
  • مرکز ملی مغز با هدف گسترش خدمات در زمینه علوم شناختی راه‌اندازی می‌شود
  • بررسی ابعاد مختلف تروما در کنگره جراحان ایران
  • بررسی برنامه‌سازی قرآنی در صدا و سیما از منظر هنری و علوم انسانی
  • برنامه تلویزیونی «امتداد» آماده نمایش شد/ بررسی فلسفی حوزه‌های مختلف فرهنگ عامه 
  • نگاه خلاقانه در ساخت مستند رادیویی تاثیرگذار است
  • تربیت متخصص در علوم مختلف و ساختار سازی شیعه از مهم‌ترین اقدامات امام صادق علیه السلام بود
  • امام صادق(ع) در گسترش مذهب شیعه نقش برجسته ای داشتند