مجریان برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی فجر معرفی شدند
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۴۵۷۳۰
به گروه روز چهارشنبه گروه فرهنگی ایرنا از واحد ارتباطات و رسانه اداره کل هنرهای تجسمی؛ محمود شالویی، در نخستین جلسه شورای سیاستگذاری چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، احکام اعضای شورا را اعطا کرد و با اکثریت آرای شورا در این جلسه سید عباس میرهاشمی به عنوان دبیر چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر انتخاب شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
سرپرست معاونت امور هنری، هادی مظفری را به عنوان رییس شورای سیاستگذاری چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر منصوب کرد و احکام منیژه آرمین، محسن حسن پور، امیر راد، پریسا شادقزوینی، سیدمسعود شجاعی طباطبایی، طاهر شیخ الحکمایی، حبیب الله صادقی، مینا صدری، علی اشرف صندوق آبادی، جاسم غضبانپور، سیدعباس میرهاشمی و مسعود نجابتی به عنوان اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره اعطا شد.
همچنین سرپرست معاونت امور هنری با توجه به نظر شورا، سیدعباس میرهاشمی را به عنوان دبیرکل چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر منصوب کرد. در این حکم آمده است:
هنرهای تجسمی بی تردید زیباترین جلوه های شکوه ایران اسلامی و اندیشه والای هنری هنرمندان سرزمین ما را به تصویر کشیده است، از این رو جشنواره هنرهای تجسمی فجر نیز با سویه انقلابی و زیبایی شناسی منحصربه فرد خود، جایگاهی بی بدیل در میان جشنواره های فجر انقلاب اسلامی دارد.
هنرمند گرامی جناب آقای سیدعباس میرهاشمی
با عنایت به نگاه و پیشینه هنری جنابعالی و همچنین تجربه دبیری در ادوار پیشین جشنواره و نظر شورای سیاستگذاری چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، شما را به سمت دبیرکل این دوره جشنواره منصوب می کنم.
امید است با بهره گیری از ظرفیت دبیرخانه و همراهی با شورای سیاستگذاری و دبیران و داوران جشنواره که هریک هنرمندان برجسته ای هستند، چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به بهترین شکل و بالاترین کیفیت برگزار شود و توانایی های هنر امروز ایران را به تصویر کشد.
آرزوی موفقیت جنابعالی را از درگاه خداوند متعال خواستارم.
محمود شالویی در این جلسه با اشاره به پیشینه جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی فجر از نظر کیفی و هنری و نحوه اجرا اهمیت دارد و ظرفیت های هنرهای تجسمی می تواند به برگزاری بهتر جشنواره کمک کند.
سرپرست معاونت امور هنری گفت: در شکل اجرایی جشنواره، باید همه توان را برای اجرای بهتر به کار گرفته شود تا مخاطب عمومی در جشنواره جذب شود و رشد و بالندگی این جشنواره در جامعه هنری و فضای هنری مورد توجه قرار گیرد.
شالویی در ادامه به اهمیت بخش پژوهش و پیشینه این بخش در ادوار گذشته جشنواره اشاره کرد و گفت: با توجه به ظرفیت فوق العادهای که در جشنواره وجود دارد در بخش پژوهش، دانشگاهیان در حوزه هنرهای تجسمی با جشنواره هنرهای تجسمی فجر مرتبط شوند و از ظرفیت علمی دانشگاه برای کیفیت بالای پژوهش در جشنواره بهره گرفته شود.
وی افزود: دبیران و دبیرخانه جشنواره از نخستین دوره جشنواره تاکنون کوشیده اند تا جایگاه جشنواره و بخش های مختلف هنرهای تجسمی را در میان دستگاه ها و نهادهای دولتی و خصوصی و عموم مخاطبان ارتقاء دهند. بخش های اصلی جشنواره مانند طوبای زرین و پژوهش و بخشهای ویژه میتواند به این مهم کمک کند.
در ادامه این جسله هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی نیز با اشاره به تجربیات چند دوره اخیر و تلاش در جهت احیای برخی بخش های فراموش شده در هنرهای تجسمی و همچنین کمک به اقتصاد هنر با حضور گالری ها گفت: تجربیات سال های گذشته نشان داده است با همکاری هنرمندان شاخص هنرهای تجسمی با دبیرخانه جشنواره توانسته ایم بخش عمده ای از مخاطبان را به سمت جشنواره هنرهای تجسمی سوق بدهیم. همکاری هنرمندان و دانشگاهیان در بخش های شورای سیاستگذاری، دبیری و داوری و شرکت در بخش های ویژه، فرصت مغتنی بوده است تا بتوانیم در حد امکان هنرهای تجسمی را در میان عموم مردم بیاوریم.
در ادامه نشست اعضای شورا رویکردهای چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر و فراخوان جشنواره را بررسی کردند.
برچسبها جشنواره تجسمی فجر هنرهای تجسمی محمود شالویی هادی مظفریمنبع: ایرنا
کلیدواژه: جشنواره تجسمی فجر هنرهای تجسمی محمود شالویی جشنواره تجسمی فجر هنرهای تجسمی محمود شالویی هادی مظفری شورای سیاست گذاری
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۴۵۷۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بررسی سیر تحول هنرهای قرآنی/ اهمیت نگاه میراث فرهنگی به هنر قرآنی
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابطعمومی نگارخانه ترانه باران، نشست تخصصی «سیر تحول هنرهای قرآنی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی» در راستای اهداف پژوهشی نخستین نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی «روایت باران» عصر جمعه ۷ اردیبهشت، با حضور اساتید، دانشجویان، خوشنویسان و علاقهمندان به هنرهای قرآنی در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.
این نشست تخصصی با سخنرانی سجاد محمد یارزاده رییس دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی فرشچیان، مهدی خانکه استادیار و رییس مدرسه عالی مهارتی دانشگاه فرشچیان، مهدی محمدی استادیار و مدیر گروه هنرهای سنتی و صنایع دستی دانشگاه سوره و محبوبه کاظمی دولابی مدیر نگارخانه ترانه باران همراه بود.
عملکرد مطلوب بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی در حوزه هنرهای اصیل ایرانی و اسلامی
سجاد محمد یارزاده رییس دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی فرشچیان در این نشست با اشاره به عملکرد مطلوب نگارخانه ترانه باران به عنوان بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی در حوزه هنرهای اصیل ایرانی و اسلامی گفت: دلیل این موفقیت این است که کسی که عاشق این هنرها باشد میتواند موفق عمل کند، هنرهای قدسی مرز ندارند. البته طبیعی است که باید به معیشت هنرمندان و اقتصاد هنر هم توجه شود.
وی با اشاره به اینکه هنرمندی که به سمت هنر اصیل برود ماندگار خواهد بود، گفت: یکی از رموز ماندگاری هنر و هنرمند رجوع به متون مرجع است و قرآن یکی از متون مرجع محسوب میشود.
در دل قرآن فضای گفتوگوی بسیاری درباره هنر وجود دارد
در ادامه نشست مهدی محمدی استادیار و مدیر گروه هنرهای سنتی و صنایع دستی دانشگاه سوره با اشاره به اینکه در دل قرآن فضای گفتوگوی بسیاری درباره هنر وجود دارد، بیان کرد: در هیچ کدام از آیات قرآن هنر تقبیح نشده است. در واقع هنر و شعر مورد توجه هستند.
کلیت قرآن یک اثر هنری شاخص است
مهدی خانکه استادیار و رییس مدرسه عالی مهارتی دانشگاه استاد فرشچیان نیز سخنان خود را با محوریت الهی نگاری ادامه داد و با بیان اینکه کلیت قرآن یک اثر هنری شاخص است، گفت: ادبیات نخستین تجلی الهی نگاری است اما در مورد آیات قرآن، ما درباره محکمات تصویرگری نداریم. آثار موجود در این زمینه نشان میدهد هنرمندان بیشتر نسبت به متشابهات و بخشهایی که روایات متعدد از آنها نقل شده توجه نشان داده و علاقهمند به خلق آثار هنری در شاخههای مختلف بوده و هستند.
وی با نمایش آثار هنرمندان حوزه نگارگری با موضوع معراج، مباهله، عاشورا و همچنین چند اثر از استاد فرشچیان با استناد به آیات و روایات مانند پنجمین روز آفرینش، ضامن آهو و ... گفت: بعد از دوره صفویه است که هنرمندان و عرفا فرصت پیدا کردند تا متشابهات را در قالب رشتههای مختلف هنری روایت کنند.
در ادامه این نشست خانکه و یارزاده ابراز امیدواری کردند که برگزاری چنین نشستهایی بتواند ارتباط بین گالری ها، بازار هنر و دانشگاه را تقویت کنند.
نگاه میراث فرهنگی به هنرهای قرآنی بسیار مهم است
محبوبه کاظمی دولابی مدیر نگارخانه ترانه باران نیز در پایان این نشست به دلیل برگزاری نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی «روایت باران» اشاره کرد و گفت: بعد از هتک حرمتی که سال گذشته به قرآن مجید به عنوان فرهنگ اسلامی ما شد، به عنوان مدیر تنها نگارخانه تخصصی هنرهای ایرانی اسلامی وظیفه خود دانستم که به زبان هنر نسبت به این هتک حرمت واکنش نشان دهم، نتیجه آن برگزاری نمایشگاه فاخر «روایت باران» بود. اگر به حریم فرهنگی هر کشوری در جهان توهین شود، فرد فرد آن کشور اعتراض خواهند کرد و صدای آن را به گوش جهانیان خواهند رساند.
وی بیان کرد: از این رو آمادگی آن را داریم که نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی را در کشورهای دیگر هم برگزار کنیم. مهمترین رسالتی که ما داریم این است که حلقههایی که میتواند در این زنجیره نقش داشته باشد را به هم متصل کنیم. چون با هر تفکر و اندیشهای همه ما برای قرآن احترام قایل هستیم و دوست داریم به بهترین شکل ممکن در دنیا فعالیتهای ترویجی انجام دهیم که علاوه بر تاثیرگذاری در حوزه فرهنگ ایرانی اسلامی، میتواند به موضوع معاش هنرمندان این حوزه هم توجه کند.
کاظمی با اشاره به اهمیت کتابت قرآن مجید گفت: هنرهای سنتی به ویژه خوشنویسی، هنری نیست که هنرمند در آن ظرف چند سال بتواند به درجه استادی برسد و دههها طول میکشد. بسیار خوشحالم میبینم هنرمندانی داریم که تمام عمر خود را صرف هنری کردهاند که نتیجه آن میتواند کتابت کلمات نورانی قرآن مجید باشد.
کد خبر 6089607