Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب، ماموستا محمد صالح حاجی هاشم آباد امام جمعه بوکان در چهارمین نشست از سلسله نشستهای سی و پنجمین کنفرانس وحدت اسلامی، ضمن تبریک به مناسبت هفته وحدت و میلاد نبی مکرم اسلام(ص)، گفت: برگزاری همه ساله مراسم هفته وحدت در ایران از یازده تا هفده ربیع الاول برکات خوبی برای نظام جمهوری اسلامی ایران و همه مسلمانان داشته است و امیدواریم که مسلمانان دیگر با تاسی از جمهوری اسلامی ایران برنامه های هفته وحدت را بیشتر داشته باشند، چرا که تأثیر خوبی در جامعه اسلامی دارد هرچند که آن را کافی نمی‌دانیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی در ادامه به طرح موضوع  شناخت اختلاف پرداخت و گفت: اگر بخواهیم وحدت داشته باشیم اول باید ببینیم چه چیزی هست که اختلاف ایجاد می کند؟ زیرا معمولا اختلاف وجود دارد و ما  با وجود اختلاف می‌خواهیم به وحدت برسیم. لذا قبل از اینکه به وحدت برسیم باید آداب اختلافی را بدانیم. آیا این اختلاف فقط در اسلام در مذاهب ما بوده است؟ یا اصلا اختلاف هست؟

ماموستا حاجی هاشم آباد افزود:از دیدگاه قرآن اختلاف وجود دارد: كُلٌّ يَعْمَلُ عَلى‌ شاكِلَتِهِ. این آیه‌ی قرآن است که عنوان می‌دارد نوع بشر از هر نوع جنس و نژاد و هر قومیتی کارهای مناسب خودش را انجام می دهند؛ اما خداوند می‌داند که کدام یک از این گروه‌ها هدایت پیدا کردند. یا در آیه‌ای دیگری إِنَّ هذِهِ أُمَّتُكُم أُمَّةً واحِدَةً وَأَنا رَبُّكُم خداوند تبارک و تعالی این امت را دعوت می‌کند که یک امت واحد باشند، معنایش این است که اختلافات هست. 

وی ادامه داد: در آیه‌های دیگری ازقرآن اشار می‌کند که اختلاف خواهد بود وَلا یَزالُونَ مُخْتَلِفِینَ و  تا ابد هم خواهد بود ولی باید آداب اختلاف را مراعات کرد و حتی ما بعضی روایات هم در این خصوص  داریم. روایتی هست که سند اصل روایت مورد تایید نیست که می‌فرماید «اخْتِلافُ اُمّتي رَحمَةٌ» کلمات این حدیث مورد تایید نیست، ولی معنای حدیث مورد تایید است که این اختلافی هم که در امت هست یکی از رحمت‌های پروردگار است. یعنی این اختلافات سلیقه‌ای بین مذاهب اسلامی خیلی فواید برای امت اسلامی  دارد و اگر همه یک شکل بودند جلو پیشرفتها گرفته می شد؛ لذا باید این اختلافات را سبب خیر و برکت بدانیم.

امام جمعه بوکان گفت: اختلافات اگر در راه و در مسیر درستش قرار بگیرد و اگر ما آداب اختلاف را بفهمیم آن وقت مشکلاتی نخواهیم داشت؛ شیعه و اهل سنت که ایمان به خدا، به پیامبر(ص) و به قرآن دارند و هر دو گروه  به یک سمت و سو یک و جهت حرکت می‌کنند و این همین معنای اختلاف است؛ ما اختلاف داریم ولی خلاف هم نیستیم؛ این دو واژه‌ با هم فرق می‌کند اختلاف یعنی راه و هدف  یکی است ولی مثلا از چند تا مسیر به یک راه می‌رسد که همان اسلام است؛ اما در خلاف راه یکی نیست.

ماموستا حاجی هاشم آباد تأکید کرد: همه باید حتما باید سعه صدر داشته باشیم و آداب اختلاف با همدیگر را بلد باشیم؛ چون همه‌ی ما مسلمانان یک مسیر داریم. مسیر مهم است که به سوی خدا و به  سوی پیامبر(ص) و به سوی اهل بیت(ع) سوی صحابه هست. لذا اگر اینها را بفهمیم مشکلی با هم نداریم و همدیگر را مورد نفرت، تنفر و دشمنی قرار نمی‌دهیم؛ بنابراین همانطور که روی وحدت کار می‌شود باید روی اختلاف هم کار بشود که وجود اختلاف هم اشکال ندارد؛ اگر ما آداب اختلاف را از اول می‌فهمیدیم هیچ مشکلی در اسلام نداشتیم؛ حضرت علی(ع) درباره‌ی خوارج فرمودند: این‌ها را نکشید. 

وی افزود: با اینکه خوارج با حضرت علی و اصحاب حضرت علی جنگ می‌کردند؛ اما این‌ها به دنبال حق هستند، اگر چه اشتباه می‌کنند، ولی اینها خیلی  بهتر از کسانی هستند که باطل‌اند و به باطل می‌رسند؛ این دیدگاه ائمه‌ی ما، صحابه ما و پیامبر ما بوده است؛ لذا ما امت اسلامی اعم از شیعه و سنی باید با این دیدگاه به هم نگاه بکنیم؛ همه‌ی ما مسلمانیم، حب اهل بیت(ع) را در دل داریم و  به سمت و سوی اسلام می رویم بعضی ها راحت‌تر می‌رسند، بعضی ها با تقواترند، بعضی ها متدینترند و بعضی‌ها ضعیف‌تر هستند و این طبیعی است.

امام جمعه بوکان اظهار کرد:بنابراین امکان ندارد که این اختلافات نباشد، این اختلافات باید باشد ولی ما باید اختلافات را سر جای خودشان قرار بدهیم و آن را مایه‌ وحدت و برادری بدانیم؛ اگر ما این اختلافات و آداب اختلاف با هم را بیشتر بدانیم مایه برکت و رحمت خواهد بود و پیشرفت خواهیم کرد؛ در امت اسلامی با اینکه ما با هم اختلاف داریم، در کنار هم در مقابل، در مقابل ظلم ستیزی، در مقابل دشمنان اسلام سقف واحدی داریم. 

وی در پایان گفت: از خداوند می خواهیم وحدت اسلامی سراسری بشود و در اعماق قلب و در دل و جان همه مسلمانان رسوخ پیدا بکند و ما به این وحدت اسلامی ایمان داشته باشیم و یک روز بیاید که همه‌ امت اسلامی إِنَّ هذِهِ أُمَّتُكُم أُمَّةً واحِدَةً بشود. 

انتهای پیام/
 

منبع: تقریب

کلیدواژه: کنفرانس1400 آداب اختلاف بعضی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۴۶۲۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش چمران به حواشی جلسه قبل شورا؛ اختلافات طبیعی است

رئیس شورای اسلامی شهر تهران درباره حواشی جلسه قبل شورا گفت: در شورایی که زنده است، اختلاف نظر طبیعی است و نباید مهم قلمداد شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مهدی چمران امروز _سه‌شنبه یازدهم اردیبهشت_ در حاشیه جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: روز کارگران تبریک می گویم؛ امیدواریم که همه کارگران خوبی باشیم و برای کشورمان خوب کار کنیم و همه کارگران موفقی باشند.

وی افزود: امروز ناصر امانی، عضو شورا گزارشی از محله جوادیه ارائه می‌کند و معاون فنی و عمران هم گزارشی از دو پروژه شهر تهران ارائه خواهد کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: گزارش خزانه‌دار شورای اسلامی شهر امروز ارائه شده است و اصلاحیه غرف و اماکن میادین نیز مطرح خواهد شد.

چمران درباره حواشی جلسه قبل شورا تصریح کرد: در شورایی که زنده است و همه قلبشان برای مسائل مهم به‌ویژه حمل‌ونقل می‌تپد، اختلاف نظر و برداشت رخ می‌دهد و این مسائل طبیعی است؛ یک مجلس زنده چنین مسائلی را دارد.

وی اضافه کرد: اینکه کسی اسناد و مدارک خاصی دارد و عنوان کنند، ممکن است به مشکلاتی بر بخوریم و البته امیدواریم اینطور نشود و این را هم بگویم که اینها ربطی به شورا نداشت.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در خصوص برگزاری نمایشگاه پرمخاطب اکسپو در سئول تصریح کرد: ما به دوستان بسیار گفتیم و خواستیم اما نشد، رسانه‌ای‌ها نیز مقاله خوبی نوشتند، ما نیز مرتب گفتیم و رها نمی‌کنیم.

چمران گفت: به دادستانی و قوه قضائیه هم این موضوع را اعلام کردیم و نامه‌ای برای دولت نوشته شد؛ فکر می‌کنم مشکل را در دولت باید حل کنیم، البته با وزیر صمت صحبت داشتیم و وعده داد که مشکل را حل می‌کند، اما تاکنون حل نشده است.

منبع: فارس

کد خبر 749297

دیگر خبرها

  • درخواست محسن رضایی از جبهه انقلاب | در سال‌های اخیر، شاهد کم‌رنگ شدن برخی ارزش‌ها بوده‌ایم
  • محسن رضایی: جبهه انقلاب اختلافات جزیی را کنار بگذارد
  • وحدت و برادری نیاز مهم امروز کشور است
  • واکنش چمران به حواشی جلسه قبل شورا؛ اختلافات طبیعی است
  • توصیه محسن رضایی به جبهه انقلاب: اختلافات جزئی و سلایق شخصی را کنار بگذارید
  • دشمنان، همواره در تلاش برای ایجاد نفاق برای منحرف کردن مسیر پیشرفت ایران هستند
  • شهریاری: ظرفیت جهان اسلام را برای کمک به غزه استفاده بگیریم
  • جبهه انقلاب اختلافات جزیی را کنار بگذارد
  • وحدت در جامعه اسلامی مهم‌ترین رکن پیشرفت است
  • حل مشکلات در گرو ارتباط تنگاتنگ مجلس و دولت است/ هرگونه اختلاف افکنی بازی در پازل دشمن است