به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سالهاست که با هم همسایه هستند؛ کوچکترها همبازیاند و بزرگترها با هم دوست و در غم و شادی هم شریک یک دیگر هستند.
از حال هم خبر میگیرند و اگر مشکلی داشتند با کمک هم آن را رفع و رجوع میکنند. این تصویری از همزیستی یک خانواده تشیع و تسنن درشهرستانهای مرزی تربت جام و صالح آباد است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
شهرستانهای تربت جام و صالح آباد از جمله مناطق در خراسان رضوی هستند که بیشترین اهل سنت استان را در خود جای داده اند.
پیروزی انقلاب اسلامی و اعلام هفته وحدت اتفاقی مبارک و میمون بود که انسجام و اتحاد اسلامی را بین مسلمانان شیعه و سنی ریشهدارتر و مستحکمتر کرد.
تولد پیامبر عظیم الشان اسلام که از راه میرسد با خود بوی رحمت، مهربانی، برادری و همدلی مسلمانان را به همراه میآورد.
سالهاست از آن روزی که بنیانگذار جمهوری اسلامی دوازدهم تا هفدهم ربیع الاول را هفته وحدت نامگذاری کرد، میگذرد و در تمام این سالها شیعیان و اهل سنت در سایه برادری، همدلی و وحدت این روزها را در کنار هم جشن گرفته اند.
حفظ این وحدت و یکپارچگی وظیفه همه ماست
دهقانی یکی از شهروندان اهل سنت تربت جام میگوید: حفظ این وحدت و یکپارچگی وظیفه همه ماست و هر کسی در هر جا و هر سمتی که دارد باید کمک کند این سنت پسندیده وفاق، مهربانی و همدلی که در این منطقه بوده روز به روز تقویت شود.
بیشتر بخوانید
نهضت امام خمینی یک انقلاب جهانی بود
او میافزاید: شیعه و سنی این منطقه در مراسم مذهبی یکدیگر شرکت میکنند و حتی مردم اهل سنت مخارج سفره امام حسین(ع) را تامین میکنند؛ در دو ماه محرم و صفر عزادارند و هیچ نوع مراسم شادی بر پا نمیکنند و در ساخت مساجد شیعه نیز مشارکت دارند.
محمد گل محمدی دیگر شهروند تشیع تربت جامی میگوید: امت اسلامی، چه شیعه و چه سنی دشمنان مشترک دارند که نه دلسوز شیعه هستند و نه دلسوز اهل سنت؛ بلکه سعی آنان بر این است که در وحدت و یکرنگی ما خدشه وارد کنند و بدینطریق از آب گلآلود ماهی بگیرند.
او میافزاید: اینجا برادران و خواهران شیعه و سنی بهصورت مسالمت آمیز و با وحدت زندگی میکنند و برادران ایمانی با اشتیاق و میل باطنی آیینهای مذهبی و دینی را بهصورت مشترک برگزار میکنند.
وحدت همیشگی و ماندگار در تربت جام
در ادامه علی اکبر اکرامی مسئول اجرائی ستاد هفته وحدت در تربت جام میگوید: رهبر معظم انقلاب وحدت را عامل قدرت و تفرقه را موجب سستی دانستهاند و وحدت جهان اسلام را در گرو باهم بودن و اعتصام به ریسمان حق میدانند چرا که بدون چنگ زدن به ریسمان الهی وحدت حقیقی حاصل نمیشود.
او میافزاید: مردمان این منطقه چه شیعه و چه سنی در خوشیها و ناخوشیها در کنار هم هستند و در مشکلات به یاری یکدیگر میشتابند؛ در وحدت و همدلی نمونه اند و میتوان گفت در کمتر جایی این نوع وحدت دیده میشود.
بیشتر بخوانید
مشهدالرضا به استقبال میلاد پیامبر میرود امامان جمعه اهل سنت خراسان اهانت به پیامبر(ص) را محکوم کردند ضرورت یک اتحاد واقعی در هفته وحدت
مسئول اجرائی ستاد هفته وحدت در تربت جام ادامه میدهد: اینجا به برکت وجود عالمان و روحانیون بصیر و آگاه شیعه و سنی، همیشه وحدت برپا بوده است و برادران و خواهران دینی در این مناطق همواره با هم و در کنار هم با اخوت و برادری زیسته اند.
اکرامی بیان میکند: همدلی چشمگیر شیعه و سنی در تربت جام مدیونِ تفکر وحدت آفرین مرحوم آیت الله توسلی از علمای بارز تشیع در منطقه، و مرحوم حاج قاضی محمد نعیم از علمای سنی میدانیم که در بین مردم منطقه، وحدت و یکپارچگی به وجود آوردند و در واقع تعامل بین مردم، هم زیستی مسالمت آموز اقوام، پیروان مذاهب و احترام به عقاید همدیگر نتیجه تفکر صحیح این بزرگواران بوده است.
تربت جام را همه با نام شهر فرهنگ و وحدت شیعه و اهل سنت میشناسند
علامه سید سلمان ندوی عالم بزرگ جهان اسلام از هند با تبریک هفته وحدت و ابراز خوشحالی در جمع نخبگان شیعه و اهل سنت تربت جام میگوید: تربت جام را همه با نام شهر فرهنگ، وحدت شیعه و اهل سنت، شهر شیخ الاسلام احمد جامی و عبدالرحمان جامی میشناسند. خداوند با قبول دعای حضرت ابراهیم و به برکت وجود پیامبر رحمت (ص) و بعثت نبوی جاهلیت بیرون شد و با فرمان پیامبر چهار دستور مهم تلاوت قرآن، تزکیه، تعلیم قرآن و تعلیم حکمت و مدرسه صفه تشکیل شد و مردم علوم دینی و علوم عصری را فرا گرفتند.
او میافزاید: حکمت از جانب نبی مکرم (ص) که شامل حکمت علوم شرعی، عصری، ظاهری، باطنی، دنیایی، تجربی، فیزیک، طب، مهارت جعرافیایی بود در دانشگاهها، مدارس علوم دینی و عمومی بایدتدریس شود تا به پیشرفتهای علمی زیادی برسیم.
عالم بزرگ جهان اسلام از هند با اشاره به انقلاب اسلامی و نهضت امام خمینی (ره) ادامه میدهد: نهضت امام خمینی (ره) یک انقلاب جهانی بود و امام ایران و جهان اسلام را نجات داد و پادشاهان مفسد و فاسد را نابود کرد و آزادی دینی را به ایران و جهان به ارمغان آورد و حکمت نبوی را زنده و پیاده کرد.
علامه ندوی بیان میکند: انقلاب اسلامی ایران منسوب به ایران و یک مذهب خاص نیست بلکه منسوب به جهان اسلام و به تمام انبیای الهی است.
او با تبریک هفته وحدت تصریح میکند: وحدت نباید منحصر به یک هفته، ماه و سال باشد وحدت باید در تمام عمر باشد و ما باید خدا را به توحید یاد کنیم و همه باید بر اساس آیات الهی، حکمت نبوی و سیره بزرگان دین زندگی کنیم و تمام علوم را یاد بگیریم و در زندگی پیاده کنیم.
عالم بزرگ جهان اسلام از هند با اشاره به حادثه عظیم غدیرخم و حدیث نبوی تاکید میکند: پیامبر اکرم (ص) در حادثه غدیر خم در سال دهم هجری بعد از حج دست حضرت علی (ع) بلند کردند، ولی مومنان معرفی کردند و گفتند: هرکس با علی (ع) دوستی کند و یا دشمنی کند باخداو پیامبردوستی و دشمنی کرده است و در این مجلس اصحاب به ایشان تبریک گفتند.
علامه ندوی اظهار میکند: پبامبر اکرم (ص) در حدیثی بیان داشتند دو چیز گرانبها کتاب خدا و اهل بیت (ع) را درمیان شما میگذارم اگر چنگ بزنید هرگز گمراه نخواهید شد.
او با اشاره به شروع دولت آقای رئیسی میافزاید: رئیس جمهور رئیسی انسان با حکمتی هستند، چون ابتدا قاضی بودند و قاضی دارای علم و حکمت است کشور را به خوبی و به نحو مطلوب برنامه ریزی و اداره میکند.
عالم بزرگ جهان اسلام از هند ادامه میدهد: ایشان (رئیس جمهور) قاضی درجه خاصی دارد و به علوم عصری و دینی واقف هستند و در خاتمه تاکید دارم به ریسمان الهی، اخوت و برادری چنگزنید تا گمراه نشوید.
علامه ندوی درسفر به خراسان رضوی ابتدا به حرم مطهر حضرت رضا (ع) مشرف شدند و در سفر به تربت جام با امامان جمعه، اساتید و طلاب حوزههای علمیه دیدار و از مجموعه مزار شیخ جام بازدید کرد.
گزارشگر: زهرا سادات جعفریان
انتهای پیام//ز.ج
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: هفته وحدت
اهل سنت
او می افزاید
تربت جام
شیعه و سنی
هفته وحدت
اهل سنت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا
منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۵۰۸۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دین سینما به امام صادق(ع) چه زمانی ادا میشود؟
این اهمیت از آنروست که با توجه به آمارهای منتشر شده ازسوی نهادهای علمی کشور بیشتر مخاطبان ایرانی به موضوعات دینی اهمیت میدهند و براساس آخرین پیمایش مرکز تحقیقات صدا وسیما نیز پربینندهترین برنامههای رسانهملی برنامههای مذهبی هستند. اما اینکه چرا تاکنون درصنعت فیلمسازی و سریالسازی به چنین موضوع مهمی کمتر پرداخته شده نیاز به بررسی بیشتری دارد.
سینما و فیلمسازی مذهبی سینما ذاتا هنری قصهگو و در عینحال وابسته به تکنولوژی محسوب میشود و به همین جهت بستر خوبی برای طرح روایت و داستانهای برآمده از باورها و عقاید انسانها در طول
تاریخ است. همچنین بهدلیل بدیع و مدرن بودن، ابزارهای نامحدودی در اختیار دارد که میتواند در اذهان مخاطبان عمیقا اثرگذار باشد. از آغاز شکلگیری سینما در اواخر قرن نوزدهم تا به امروز، جادوی سینما این امکان را فراهم کرده تا سینماگران، دغدغههای اعتقادی و مذهبی خود را از طریق این رسانه به نمایش بگذارند. بهطورکلی این تولیدات دارای اهمیت استراتژیک هستند و میتوانند در نمایش و قرائت مطلوب مردم درخصوص ادیان، مهم و پرطرفدار باشند.
چرا سینمای دینی در ایران شکل نمیگیرد سینمای ایران اسلامی که بهعنوان مرکز اصلی تجمع شیعیان دنیا، سالهاست در تولیدات انواع فیلمهای سینمایی با رویکردهای انسانی و اخلاقی خوش درخشیده اما بهنظر میرسد تاکنون برای تولیداتی از نوع سینمای دینی حرف چندانی برای گفتن نداشته باشد؛ آنهم در شرایطی که جریانات انحرافی صهیون و وهابیت، تمام سپاه خود را برای به تصویر کشیدن دوران صدر
اسلام بهگونهای که مطلوب خودشان است، به میدان آوردهاند. از ساخت فیلم و حکمرانی بر سینمای هالیوود تا بودجهریزی و سریالسازی در کشورهای حاشیه خلیجفارس و خاورمیانه برای تحریف تاریخ
شیعه و دوران امامت اولاد نبی اسلام(ص) آن هم بدون رعایت ابتداییترین ملاحظاتی که میتوان داشت.
تحریف تاریخ شیعه مصداق فراوانی را میتوان از میان تولیدات عربی درباره تحریف تاریخ شیعه همراستا با تفکر ضدایرانی مثال زد اما متأخرترین آنها میتواند مجموعههایی مانند «اِمامُ الْفُقَهاء» یا «حشاشین» باشد که این روزها نامش سر زبانها افتاده است. این تولیدات نمایشی گرچه ازسوی برخی با سهلانگاری دنبال میشود اما ماجرای آنها عمیقتر از مباحثی چون جنبه سرگرمی صنعت فیلمسازی است و تلاش میشود تا با القای تصویری غلط، زمینه تحریف تاریخ را فراهم کند.به طور مثال این مجموعههای تلویزیونی نه فقط بهدور از اهداف سیاسی و ضدشیعی ساخته نشدهاند بلکه دقیقا میدانند چه هدفی را دنبال میکنند و قرار است چه تصویری از اسلام و شیعه به جهان ارائه نمایند تا در نهایت آنچه در اذهان در مورد اسلام و تشیع شکل میگیرد، به نفع خودشان و در راستای تضعیف اندیشه ولایی شیعیان باشد که امروز رسانهها و اندیشمندان صهیونیستی چنین تفکری را مانع جدی حیات خود میدانند.
تصویری تحریف شده از امام صادق(ع) به عنوان نمونه مجموعه «اِمامُ الْفُقَهاء» که در رابطه با زندگی امام صادق(ع) به کارگردانی سامی جنادی سوری و نویسندگی حامد العلی کویتی با حمایت شرکت کویتی الخیر در ۳۰ قسمت ساخته شده و در سال ۱۳۹۱ از شبکه العراقیه در عراق پخش گردید و پس از آن شبکه الکوثر صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران نیز البته با برخی اصلاحات، ازجمله پوشاندن چهره مبارک بنیانگذار مذهب شیعه(ع) و پدر بزرگوارشان، آن را به نمایش گذاشت، تلاش شده تا روایتی تاریخی از خلفای اربعه ارائه دهد و با توجه به نهضت علمی که امام باقر(ع) و امام صادق(ع) پایهگذاری کردند، این موضوع را اثبات کند. این در حالی است که این
سریال با توجه به جایگاه این دو امام شیعه در پی اثبات جریان خلافت است اما از این امامان و خلافت برحق آنها چیزی نمیگوید.همین امر سبب شد برخی مراجع تقلید در کشورهای مختلف اسلامی از این سریال انتقاد کنند. «اِمامُ الْفُقَهاء» اگرچه مدرسه علمیه امام صادق(ع) در مسجد النبی(ص) و پرورش فقها و علما در آن مدرسه را به تصویر کشیده است، اما به امامت این امام بزرگوار و نشان دادن شخصیت وی در حد یک فقیه، بسنده کرده که چنین رویکردی در مجموعهای که مدعی روایت زندگی امام صادق(ع) است، نمیتواند بیهدف بوده باشد.بر همین اساس باید این سؤال را مطرح کرد، آیا واقعا ساخت فیلم و سریال در خصوص بنیانگذار مذهب شیعه وظیفه سینما و تلویزیون ایران نیست؟
حشاشین در مقابل تفکر شیعی در راستای بررسی تولیدات فیلمسازی و سریالسازی، باید گفت سریال حشاشین نیز که در ماه رمضان امسال پخش شد و تلاش کرده جنبش شیعه اسماعیلیه را همراستا با داعش به تصویر بکشد را هم باید در این رابطه ارزیابی کرد. اسماعیلیها نام خود را از اسماعیل بن جعفر، فرزند امام صادق(ع) گرفتهاند. آنها برخلاف شیعیان اثنیعشری، که امام موسی کاظم(ع) برادر کوچکتر اسماعیل را به عنوان امام پذیرفتهاند، معتقد بودند اسماعیل جانشین امام صادق(ع) بوده است. همین تفکر انحرافی حالا دستمایه جریانهای صهیونیستی شده تا از زبان کشورهای سکولار اسلامی فیلمی ساخته شود که تفکر شیعی را با داعش ساخته شده توسط غرب پیوند زنند و به جهانیان نشان دهند که تفکر داعشی همراستا با تفکر شیعی است و با تحریف تاریخ، کذبیات تفکری خود را جای حقیقت اندیشه شیعیان جا بزنند.
سینما حق دستکاری تاریخ را ندارد با بازخوانی انتقادات و واکنشهایی که امروزه از سوی منتقدان به چنین آثاری میشود، میتوان بهخوبی دریافت که جریانات صهیونیستی چگونه از دوقطبیسازی و پاککردن تاریخ بهره میبرند. بهطور مثال شاید فیلمنامهای با یک قصه اجتماعی و عاشقانه این امکان را برای فیلمساز فراهم کند تا دخل و تصرفی در موضوع ایجاد نماید اما فیلمساز طبیعتا حق دستکاری تاریخ و وقایع شناخته شده را ندارد، بهخصوص اگر درام به شخصیتی تاریخی بپردازد که در یک دوره زمانی خاص نقش فعالی داشته است؛ این نقدی است که وجیهه عبدالرحمن از بازیگران سینمای عرب بهتازگی بر سریال «حشاشین» مطرح کرده است. متاسفانه پدیده جعل تاریخ در درام تاریخی عرب و ترکیه بسیار وجود دارد، چراکه آنها فیلمنامهها را از بین رویدادهایی برمیگزینند که مواضع قهرمانانه را تقویت و افتخارات و پیشینیانشان را ستایش میکند و این قطعا به نفع درام نیست و وقتی این درام درخصوص به تصویر کشیدن شخصیتهای ارزشمند دینی جمع زیادی از مردم دنیا باشد، اشکال چنین رویکردی بیشتر نمود پیدا میکند.حتی برخی منتقدان شبکههای عربی نیز در مورد این سریال گفتهاند: این مجموعه نمایشی در ابتدا و انتها ماحصل خیال بوده که از تاریخ الهام گرفته شده است.
وقتی صهیون برای کوبیدن اسلام سیاسی دست بهکار میشود ساخت سریالهایی چون حشاشین از سوی جریان صهیونیستی که امروز در ضعیفترین جایگاه خود قرار دارد راهبری میشود تا با کوبیدن اسلام سیاسی در ایران، اخوانالمسلمین در مصر و حماس در فلسطین که بزرگترین دشمن آنها محسوب میشود و جریان مقاومت را در منطقه پدید آوردهاند به جریان تندروی ساخته شده توسط آمریکا داعش نسبت دهد که اسلامهراسی را در دنیا تقویت کند.
در جنگ روایتها چه کردیم؟ حالا در این جنگ روایتها، سینمای ایران شیعی برای روایت
صادق از زندگی پدر مکتب جعفری چه کرده است؟ گرچه تلویزیون ایران درخصوص صدر اسلام و حوادث کربلا تولیدات قابل دفاعی داشته و میتوان به مجموعههایی مانند مختارنامه، امام علی(ع)، معصومیت از دست رفته، ولایت عشق، تنهاترین سردار و... اشاره کرد که هرکدام دورهای از تاریخ اسلام را مورد بررسی قرار دادهاند اما در این بین، جای یک فیلم سینمایی یا سریال در شأن بنیانگذار مذهب شیعه، بهشدت احساس میشود.همانطور که بر همه روشن است، تاریخ تمدنی غرب بدون وجود آوردههای علمی مسلمانان قطعا به جایی نمیرسید یا دستکم این دستاوردهای دانشمندان و عالمان اسلام بود که کتابخانههای غرب را تا دورهای از تاریخ پر کرد.طبیعتا تمدن کنونی جهان، ازتلاش ملل گوناگون در طول تاریخ شکل گرفته است وسهم اسلام در پیدایش وتوسعه این تمدن، بیش ازدیگر تمدنها نباشد، کمتر نیست. پرسش اینجاست که آیا سینمای ایران ظرفیت ساخت فیلمی برای بیان این تاریخ را ندارد یا ما با فقر سینماگران دغدغهمند و شیعه مواجه هستیم؟
دوران سینمای سکولار گذشته است علوم و تمدن اسلامی از مسیرهای مختلفی به غرب منتقل شد که ترجمه کتب عربی به زبانهای اروپایی و تدریس و استفاده از کتب عربی که دانشمندان مسلمان آنها را در مراکز علمی نوشته یا ترجمه کرده بودند، بیشترین تاثیر را داشت. شاید این توضیحات برای اثبات اهمیت توجه به اقدامات اساسی امام صادق(ع) و جهاد علمی که او ایجاد کرد، کافی است تا متوجه باشیم که تا چه اندازه پرداخت به زندگی این دانشمند زمان، گردآورنده علوم اسلامی و سپس انتشار آن به سراسر دنیا و حتی تاثیرش بر شکلگیری غرب در سینما و تلویزیون اهمیت و جذابیت دارد. مردم ایران مخاطبانی مشتاق به تماشای آثار نمایشی با مضامین مذهبی و دینی هستند.در همین ماه رمضان گذشته واقعا روشن شد که دوران «تلویزیون، رسانهای با ماهیت سکولار است» گذشته و نهفقط تلویزیون که سینما نیز تشنه تولیداتی با مضامین ارزشمند است؛ چراکه مخاطب سینمای امروز نیز چنین خواستهای دارد و فیلمهای دفاعمقدس یا انقلابی همیشه در ایران پرفروش بودهاند.
جای خالی استکبارستیزی رئیس مکتب جعفری در سینما میتوانیم با یک روایت دقیق و جذاب سینمایی، حقانیت شیعه و تاثیراتی را که بر فرهنگ بشری گذاشته، ثابت کنیم و این بار ما بهعنوان شیعیان ۱۲امامی و باورمند به مهدویت بگوییم غرب چگونه غرب شد و حالا با فاصله از همان دستاوردها امروز به چه نقطهای از اضمحلال فرهنگی رسیده است؟! در حقیقت دوران زندگی امام صادق(ع) را از هر منظری که مورد توجه قرار دهیم، سرشار از قصهها و پیروزیهای علمی و فرهنگی است که موجب شکلگیری دوران طلایی اسلام شد و تمامی این دستاوردها قابلیت نمایشیشدن دارد؛ ضمن اینکه امروز که جهان علیه هر نوع استکبار برخاسته و آزادگان مسلمان و غیرمسلمان خواهان برچیدهشدن رژیم صهیونیست هستند، بهترین فرصت برای بیان وجوه استکبارستیزی رئیس مکتب جعفری است و سینما باید دستبهکار شود تا در این جنگ رسانهای از موثرترین و فراگیرترین رسانهها، یعنی فیلمسازی برای تولید محتواهایی متناسب با فرهنگ شیعی بهره برد و چه روایتی مهمتر و ضروریتر از روایت زندگی امام صادق(ع)؟! سینما قصه میخواهد، حادثه و قهرمان نیاز دارد و دوران امام صادق یکی از توفانیترین ادوار تاریخ اسلام است که از یک سو اغتشاشها و انقلابهای پیاپی متعددی را تجربه کرده، از جمله قیام خونخواهان امام حسین(ع) و از سوی دیگر در این دوره تاریخی شاهد برخورد مکاتب، ایدئولوژیها و تضاد افکار فلسفی و کلامی هستیم که ناشی از برخورد امت اسلامی با مردم کشورهای فتحشده با دنیای خارج است. در آخر اینکه به نظر روایت این دوران طلایی از اسلام شیعی در سینما کمی همت، دغدغه و اسلامشناسی میخواهد تا فیلمنامهنویسان و کارگردانان سینمای ایران دستبهکار شوند و مدیران سینمایی و صداوسیما را کنار خود ببینند و دست و دلبازانه برای فتح و پیروزی شیعیان، این بار نه مانند صدر اسلام با فدا کردن خون؛ بلکه با تخصیص بودجه کافی، بهرهمندی از فناوری و استفاده از افراد باسواد و آگاه، آثاری نمایشی تولید کنند و مرزهای فرهنگی و هنری را درنوردند.