Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-26@08:02:48 GMT

بورس و الزامات حذف ارز 4200 تومانی

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۵۱۷۵۲

بورس و الزامات حذف ارز 4200 تومانی

روز گذشته شاخص بورس 13 هزار و 125 واحد کاهش داشت. افت 13 هزار واحدی شاخص در حالی بود که از ابتدای هفته و با انتصاب رئیس جدید سازمان بورس، شاخص چند روز افزایش را تجربه کرده بود. کارشناسان اقتصادی با اشاره به این افت و خیزهای بازار سرمایه، مهمترین عامل اثر‌گذار بر بورس را در آینده، زمزمه‌های مربوط به حذف ارز 4200 تومانی عنوان می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

احتمال حذف ارز 4200 تومانی در روزهای اخیر از سوی دولتمردان مطرح شده است. مهمترین اظهارنظر در این خصوص را سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری در دومین گفت‌و‌گوی تلویزیونی خود با مردم، ابراز داشت. رئیس جمهوری در این گفت‌و‌گوی مستقیم خاطرنشان کرد که «برای بررسی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی جلسات مختلفی برگزار کرده‌ایم. پولی که باید در سفره مردم اثرگذار باشد با این ارز، به جیب دلالان رفته است.»
کارشناسان اقتصادی احتمال حذف ارز 4200 تومانی را مهمترین متغیر تأثیر‌گذار بر بازار سرمایه در آینده می‌دانند. زمزمه‌های حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی با استقبال فعالان بازار سرمایه مواجه شده است، کارشناسان بورس معتقد هستند که حذف این نوع ارز، علاوه بر جلوگیری از توزیع رانت باعث افزایش شفافیت در عملکرد و رشد سودآوری شرکت‌ها و بهبود معاملات بورس خواهد شد.
بعد از خروج امریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها در سال 97، نرخ رشد ارز موجب افزایش قیمت کالاها شد. برای جلوگیری از افزایش قیمت کالاهای اساسی، آن زمان دولت تصمیم گرفت برای واردات مواد اولیه یا کالاهای اساسی ارز با قیمت 4200 تومانی تخصیص یابد؛ تصمیمی که با توجه به روند افزایشی قیمت کالاها، با انتقاد اقتصاددانان و فعالان اقتصادی مواجه شد. آنها معتقدند که این طرح رانت و دلالی در کشور و ایجاد تبعیض را تشدید کرده است.
با مشخص شدن ناکارآمدی این نوع ارز، بتدریج ارز ۴۲۰۰ تومانی در کالاهای مختلف حذف شد به‌طوری که در حال حاضر به برخی اقلام اساسی خاص و دارو محدود شده است. تقویت احتمال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی با استقبال فعالان اقتصادی مواجه شده است. به اعتقاد این کارشناسان، تداوم این نوع ارز به معنای تداوم قیمت‌گذاری دستوری بود که مشکلات زیادی را برای اقتصاد کشور ایجاد کرده است. محمد آزاد، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با ایرنا در این‌باره گفته است: قطعاً آزادسازی کامل قیمت محصولات در بلندمدت برای شرکت‌هایی که به لحاظ مدیریت دارایی و کارایی عملیات، موفق‌تر عمل کنند، اثر مثبت دارد که این امر خود را در افزایش ارزش شرکت یا همان قیمت سهام نشان خواهد داد.
وی به اثر منفی استفاده از ارز ٤٢٠٠ تومانی بر صنایع بورسی تأکید کرد و گفت: قطعاً به عنوان یک اصل کلی، دخالت دولت در قیمت‌گذاری به هر نوع که اعمال شود با روح بازار آزاد در تضاد است و در نهایت منجر به ایجاد رانت و فساد می‌شود. آزاد معتقد است که به عنوان یک پاسخ کلی نمی‌توان از روش اعطای یارانه، انتظار اثر مثبت بر صنایع مختلف را داشت.
اثر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بر بازار سرمایه
کارشناسان با استقبال از طرح‌های در دست اجرا برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، معتقد به اثر مثبت این اتفاق بر روند معاملات بازار سرمایه هستند. در این خصوص حسین عبدی، کارشناس بازار سرمایه به ایرنا گفت: حذف این ارز از جمله اتفاقات مثبتی است که همیشه صحبت‌های زیادی از مزایای آن مطرح شده است، این اقدام از مهمترین اتفاقاتی است که با اجرایی شدن آن می‌توان شاهد اثرات مثبت آن در اقتصاد کشور باشیم.
وی با بیان اینکه اکثر کارشناسان حاضر در بازار سرمایه نسبت به این موضوع آگاه هستند که با حذف ارز ٤٢٠٠ تومانی می‌توان شاهد اثر مثبت آن در بازار سرمایه و اکثر صنایع حاضر در این بازار بود، گفت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نباید سبب ایجاد شوک در بازار شود و باید به‌طور حتم برای جلوگیری از ایجاد برخی نوسانات در بازار سهام، این اقدام با تمهیداتی خاص به مرحله اجرا برسد.
عبدی اظهار داشت: با در نظر گرفتن تمهیدات، تصمیمات و نیز برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌تواند به عنوان اتفاقی بسیار درست و منطقی در نظر گرفته شود که به مراتب شاهد تأثیر مثبت آن در اقتصاد کشور خواهیم بود.
دو تأثیر مهم حذف ارز ٤٢٠٠ تومانی بر معاملات بازار سرمایه
وی با تأکید بر اینکه حذف ارز ٤٢٠٠ تومانی از دو منظر می‌تواند به معاملات بازار سرمایه کمک کند، افزود: در ابتدا این اتفاق زمینه ایجاد شفافیت معاملات و صورت مالی شرکت‌ها را فراهم می‌کند، همچنین در این میان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی با حاشیه سود بیشتری برای بسیاری از شرکت‌های تولیدی بازار سرمایه همراه خواهد شد؛ زیرا نرخ کالاهایی که تاکنون عرضه شده به دلیل دریافت ارز ٤٢٠٠ تومانی به صورت دستوری تعیین شده است.
به گفته عبدی، با حذف این ارز و نیز واقعی شدن نرخ‌ها، نرخ فروش شرکت‌ها هم بر مبنای نرخ تقاضای بازار خواهد بود. وی تأکید کرد: این اتفاق به مراتب باعث افزایش شفافیت معاملات، کاهش رانت و فساد در شرکت‌ها می‌شود؛ بنابراین به‌طور کلی این اقدام به نفع بازار سرمایه است و به مرور شاهد اثر مثبت آن در این بازار خواهیم بود. وی ماهیت بازار سرمایه را به دو بخش کوتاه‌مدت و بلندمدت تقسیم کرد و گفت: در کوتاه‌مدت نرخ ارز به دلیل اجرای حذف ارز ٤٢٠٠ تومانی با افزایش همراه می‌شود که به‌مراتب این اتفاق منجر به رشد صنایع بزرگ و نیز صادرات‌محور در بازار سهام می‌شود. در بلندمدت به دلیل افزایش شفافیت در معاملات و ایجاد عرضه و تقاضای واقعی در بازار، کلیت بازار سرمایه از این اتفاق، منتفع خواهد شد.
صنایع تأثیرپذیر از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی
این کارشناس بازار سرمایه به صنایع تأثیرپذیر از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اشاره کرد و گفت: صنایع فلزات اساسی، دارویی و صنعت غذایی از جمله صنایعی هستند که در ردیف نخست تأثیرپذیری از این اتفاق قرار می‌گیرند.
وی با بیان اینکه این صنایع تاکنون به دلیل وجود ارز ٤٢٠٠ تومانی نتوانستند محصولات خود را با قیمت واقعی به فروش برسانند، اظهار داشت: نحوه اجرایی شدن حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به دلیل روند تأثیرگذاری آن بر روند معاملات بازار سرمایه، بسیار مهم تلقی می‌شود.
حفظ ارزش سهام سهامداران عدالت
از سوی دیگر با توجه به نوسانات بازار سرمایه و افت شاخص، کارشناسان معتقدند دولت باید مدیریت سهام عدالت را به گونه‌ای طراحی کند که سهامداران عدالت با داشتن پرتفوی مناسب زیان نکنند، در حالی که از زمان آزادسازی سهام عدالت در اردیبهشت سال گذشته تاکنون ارزش این سهام حدود 50 درصد کاهش یافته است.
در همین حال به گزارش فارس، با توجه به حضور جمعیت 57 میلیون نفری که حدود 70 درصد جمعیت کشور را شامل می‌شود، در بازار سرمایه لازم است قوانین بازار سرمایه متناسب با وضعیت موجود و سهامداران زیاد تغییر پیدا کند یا اینکه سازمان بورس مجوز انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری را صادر کند که مردم از طریق صندوق‌ها در بازار سرمایه حضور پیدا کنند. به این وسیله هم ارزش پول مردم در شرایط تورم حفظ می‌شود، هم درآمدی برای مردم ایجاد می‌شود و هم پول‌های سرگردان به سمت بازارهای دیگر مانند زمین، مسکن، دلار و طلا نمی‌رود.

/ایران

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: معاملات بازار سرمایه حذف ارز ٤٢٠٠ تومانی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف ارز 4200 تومانی بازار سرمایه مثبت آن اثر مثبت شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۵۱۷۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصوبه جدید مالیاتی مجلس: بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

طبق مصوبه مجلس مالیات بر عایدی سرمایه حاصل از انتقال اوراق بهادار یا کالای مورد معامله در بها بازار (بورس)‌ها و بازار‌های خارج از بها بازار (بورس) از قبیل صندوق‌های کالایی، صندوق‌های املاک و مستغلات و گواهی سپرده سکه طلا مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نیست.

به گزارش اکوایران، ایرادات شورای نگهبان به طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی و ماده ۱۲ به همراه ۸ تبصره این طرح از سوی مجلس اصلاح شد.

بر اساس این گزارش، طبق تبصره ۷ مقرر شد عایدی سرمایه حاصل از انتقال اوراق بهادار یا کالای مورد معامله در بورس‌ها و بازار‌های خارج از بورس مانند صندوق‌های کالایی، صندوق‌های املاک، مستغلات و گواهی سپرده سکه طلا مشمول مالیات نخواهد بود.

تبصره ۷ ماده ۱۲ به شرح زیر اصلاح شد:

تبصره ۷- عایدی سرمایه حاصل از انتقال اوراق بهادار یا کالای مورد معامله در بهابازار (بورس)‌ها و بازار‌های خارج از بهابازار (بورس) از قبیل صندوق‌های کالایی، صندوق‌های املاک و مستغلات و گواهی سپرده سکه طلا، مشمول مالیات موضوع این فصل نیست.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی سوداگر را کسی عنوان کرد که با نیت سوء استفاده وارد بازار می‌شود و حجم وسیعی از ارز و طلا و خودرو را خریداری کرده تا به عنوان مثال سه ماه بعد به چند برابر قیمت فروخته و سود ببرد که در صورت تصویب، اجرای این طرح مانع از این کار می‌شود.

وی تصریح کرد: در واقعیت تنها کمتر از نیم درصد مردم مشمول قانون مالیات بر سوداگری می‌شوند آن هم مربوط به کسانی است که مالیات نمی‌دهند و فقط سود‌های کلان برده و از شرایط سخت تورمی سوء‌استفاده می‌کنند.

تاثیر مالیات بر سوداگری بر بازار‌ها

محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، از اجرا و تاثیر قانون مالیات بر سوداگری در مهار نرخ ارز، مسکن، خودرو و طلا و تاثیرش بر رونق بازار بورس در روز گذشته، چهار اردیبهشت، خبر داد. لایحه مذکور، امروز پس از اصلاحیه ایرادات توسط شورای نگهبان، به تصویب رسید.

پور ابراهیمی با اشاره به این موضوع که ورود منابع به بازار دلالی موجب افزایش قیمت‌ها می‌شود، عنوان کرد: عملا بازار سوداگری به بازار افزایش قیمت‌ها تبدیل شده است که به شدت معیشت مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در این طرح تلاش شده چهار دارایی شامل خودرو، طلا، ارز و مسکن را مشمول قانون قرار دهیم که باعث می‌شود اثر آن‌ها در حوزه سوداگری به کمترین حد برسد.

وی گفت: کلیه معاملاتی که با هدف سوداگری در حوزه املاک، ارز، طلا و خودرو صورت می‌گیرد، پس از تبدیل شدن این طرح به قانون، مهار می‌شود. رفتن منابع به سمت اقتصاد واقعی، تولید و اشتغال را در نظام اجرایی کشور عملیاتی می‌کند.

دیگر خبرها

  • قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳
  • «قیمت دلار» برای اولین بار به ۴۴ هزار تومان رسید!
  • مصوبه جدید مالیاتی مجلس: بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد
  • بورس تغییر جهت داد
  • بورس سبزپوش شد؛ رشد مناسب بازار در هفته اول اردیبهشت
  • رشد بورس با افزایش تولید خودرو و صادرات محصولات پتروشیمی
  • چرا قیمت سکه کاهشی شد؟
  • صندوق‌های املاک و مستغلات بورس، مسیری برای کمک به بانک‌ها جهت رهایی از بنگاهداری
  • پیش‌بینی بورس چهارشنبه ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • افت بازار سرمایه پس از ۴ روز رشد