Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهرداد حسنی در گفت و گو با خبرنگار سینمایی ایرنا درباره اهمیت جشنواره فیلم کوتاه تهران، اظهار داشت: جشنواره فیلم کوتاه تهران مهم‌ترین و تاثیرگذارترین جشنواره جریان ساز ایران بوده است. میزان تاثیرگذاری این رویداد خیلی زیاد است و هویت جشنواره فیلم کوتاه تهران برای فیلمسازان اهمیت زیادی دارد. 

وی ادامه داد: امسال شاهد حضور بیش از هزار فیلم کوتاه در جشنواره بودیم که از لحاظ تکنیک و محتوا فقط تعدادی از آن‌ها را می توان آثاری قابل بحث دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نظر می‌رسد گاهی فیلم‌سازان سینما را سهول الوصول می بینند. در حالی که برای تولید فیلم کوتاه نباید تنها به دوربین خوب و عوامل اکتفا کرد و بیشتر تمرکز خود را باید مضامین گذاشت. 

حسنی با اشاره به اهمیت فیلمنامه در فیلم کوتاه گفت: بیشتر سوژه‌هایی که به آن در فیلم‌های متقاضی حضور در جشنواره پرداخته شده بود. موضوعات تکراری با یک زاویه و نگاه بود از طرفی بعضی از فیلم‌ها وامدار سینمای بلند بودند که گویی کوتاه شده یک فیلم بلند هستند اما در این میان فیلم‌های خلاقانه‌ای هم وجود داشت که برخورد و نگاه متفاوتی با اتفاقات معمولی داشت و به جذابیت و اهمیت کار اضافه می‌کرد.

مشاور انتخاب آثار داستانی سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌ کوتاه تهران، اسکارکوالیفاید شدن جشنواره را منجر به افزایش اعتبار این رویداد دانست و گفت: برای هر فیلمسازی این دستاورد بسیار مهم است تا شانسی برای معرفی شدن اثرش به اسکار داشته باشد و همین موضوع باعث رقابت بین فیلمسازان خواهد شد.

وی افزود: در این سال‌ها تنها متولی فیلم کوتاه، انجمن سینمای جوانان ایران و بعد از آن مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بوده است. آنچه که شاهد آن هستیم، کاهش حمایت از این سینما در چندسال اخیر به دلیل شرایط مالی موجود است. در چندسال پیش شاید حمایت مالی انجمن یا سایر مراکز نیمی از هزینه تولید را پوشش می‌داد اما اکنون با توجه به افزایش هزینه‌های تولید حتی یک سوم هزینه‌ها را نیز جبران نمی‌کند.

حسنی جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران را فضایی برای بحث و تبادل نظر دانست و گفت: این رویداد فیلمسازان را دورهم جمع کرده و فرصتی برای بحث و تبادل نظر فراهم می‌کند. به نظر من برگزاری جشنواره‌ای با ابعاد و سطح تاثیرگذاری فیلم کوتاه تهران برای سینمای کوتاه که فضایی برای اکران ندارد، تحت هر شرایطی لازم است.

سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۰ (۱۹ تا ۲۴ اکتبر ۲۰۲۱) برگزار می‌شود.

برچسب‌ها جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران سینمای ایران انجمن سینمای جوانان ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران سینمای ایران انجمن سینمای جوانان ایران جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران سینمای ایران انجمن سینمای جوانان ایران جشنواره بین المللی فیلم فیلم کوتاه تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۵۲۳۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کدام فیلم‌های سینما به جامعه کارگری ادای دین کردند؟

به گزارش گروه فرهنگ و هنر ایسکانیوز، فیلم‌های سینمایی با محوریت کار و کارگر که در طبقه‌بندی ژانر اجتماعی قرار می‌گیرد، همواره با اقبال مخاطب مواجه بوده‌ است، فیلم‌هایی که افزون‌بر تصویر کردن دغدغه و روزگار پر محنت این قشر تلاش‌گر، در دل قاب‌های سخنگوی خود روایتگر آسیب‌های اجتماعی نیز بوده‌اند.

گرچه سینمای کارگری در ایران به‌دنبال سینمای نئورئالیسم ایتالیا پیش از وقوع انقلاب اسلامی کلید خورد، اما دیری نپایید که با گذشت سال‌های نه چندان طولانی از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، سینمای کارگری رنگ بیشتری به خود گرفت؛ سینمایی که گذشته از سهراب شهیدثالث و کامران شیردل تا پیش از نیمه دوم دهه ۵۰، خسرو سینایی، عباس کیارستمی، رخشان بنی‌اعتماد، کیانوش عیاری، ابوالفضل جلیلی، اصغر فرهادی و سعید روستایی را در دایره مهم‌ترین فیلمسازان خود از بعد از وقوع انقلاب می‌بیند.

در کنار فیلم‌هایی چون «نگهبان شب» و «جنگ جهانی سوم» از رضا میرکریمی و هومن سیدی که مهم‌ترین نماینده‌های آثار کارگری اخیر سینمای ایران شمرده می‌شوند، از «به‌آهستگی» مازیار میری، «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» وحید جلیلوند، «خداحافظی طولانی» فرزاد موتمن، «شیفت شب» نیکی کریمی، «پنج ستاره» مهشید افشارزاده و «ساعت ۵ عصر» مهران مدیری می‌توان از دیگر آثار عرصه یادشده یاد کرد.

همچنین مجید مجیدی با «آواز گنجشک‌ها»، علی رفیعی با «آقا یوسف»، بهرام توکلی با «اینجا بدون من»،جمشید محمودی با «چند متر مکعب عشق»، احمدرضا معتمدی به‌ واسطه «آلزایمر» و منوچهر هادی به‌واسطه «کارگر ساده نیازمندیم»، از جمله دیگر کارگردانانی هستند که با ساخت فیلم‌های یادشده در تولید آثار سینمای کارگری دستی بر آتش داشته‌اند.

البته پیداست که در برخی از آن‌ها نظیر «جدایی نادر از سیمین»، نقش کار و کارگر، محوری و موضوع اصلی نیست اما به نوبه خود بر آن بودند تا ادای دینی به این صنف آسیب‌پذیر جامعه داشته باشند.

به هر روی سینمای ایران به ‌واسطه دغدغه و ذوق سینماگرانش همواره بر آن بوده تا در کنار سایر متعلقات آثار اجتماعی، موضوعات کار و کارگری را نیز به کانونی از تصاویر قصه‌گو بدل کند. که در این زمینه گامهای خوبی نیز برداشته است.

انتهای پیام/

کیانوش رضایی کد خبر: 1229134 برچسب‌ها کارگران اخبار سینما

دیگر خبرها

  • کدام فیلم‌های سینما به جامعه کارگری ادای دین کردند؟
  • سینما به روایت «آپاراتچی»
  • کانون «نگاره و سینمای» دانشگاه آزاد بروجرد گشایش یافت
  • سرگذشت غم‌انگیز نخستین زن بازیگر سینمای ایران
  • اولین هنرپیشه زن سینما و یک سرگذشت تلخ پرتکرار
  • (ویدئو) ماجرای خدمتی که عباس کیارستمی در دهه ۷۰ به سینمای ایران کرد چه بود؟
  • افزایش سقف حمایت «انجمن سینمای جوانان» از تولید فیلم‌ کوتاه تا ۲۵۰ میلیون تومان
  • سقف حمایت انجمن سینمای جوانان از فیلم‌کوتاه ۲۵۰ میلیون تومان شد
  • سقف حمایت انجمن سینمای جوان از فیلم‌ کوتاه ۲۵۰ میلیون تومان شد
  • افزایش سقف حمایت از تولید فیلم‌کوتاه تا ۲۵۰ میلیون تومان