Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-04-27@03:20:46 GMT

نیمی از سالمندان کشور از «چاقی» رنج می‌برند

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۶۰۵۳۴

مدیر بهزیستی تهران گفت: ۵۰ تا ۶۰ درصد سالمندان کشور از چاقی و اضافه وزن رنج می‌برند و همین مسئله، کیفیت زندگی آن‌ها را تحت الشعاع قرار داده است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، آرام، با بیان اینکه دوران سالمندی همچون دوره‌های دیگر زندگی چالش‌هایی را برای فرد ایجاد می‌کند که جامعه سالم باید تلاش کند که با رفع این چالش‌ها زندگی بهتری را برای شهروندان خود به ارمغان بیاورد، اظهار کرد: سازمان بهداشت جهانی طبقه‌بندی جدیدی درباره مراحل عمر انسان ارائه کرده است، اما طبقه‌بندی سن در کشور ایران به این ترتیب است که تا ۱۸ سالگی را پایین‌تر از سن قانونی و نوجوانی، ۳۵-۱۸ را جوانی، ۵۹-۳۶ را میانسالی و ۶۰ سال به بالا را سالمندی می‌داند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با اشاره به سالمندی و عوامل مؤثر بر سالمند شدن جمعیت گفت: در گذشته تعریف سالمندی بر مبنای سن نبود بلکه عواملی، چون تغییر شکل ظاهری و توانایی‌های جسمانی که لزومأ سن خاصی را مبنا قرار نمی‌داد، معیار سالمندی شناخته می‌شد، اما امروزه برای سالمندی تعریف مشخصی وجود دارد.

مدیر بهزیستی شهر تهران با بیان اینکه بر اساس تقسیم‌بندی سازمان ملل متحد کشور‌ها دارای سه نوع ساختار جمعیتی جوان، بزرگسال و سالخورده هستند، افزود: معیار این تقسیم‌بندی، نسبت جمعیت سالخورده ۶۵ ساله و بالاتر در کشورهاست؛ کشور‌های دارای جمعیت جوان کشور‌هایی هستند که نسبت سالخوردگان آن‌ها زیر ۴ درصد باشد، کشور‌های دارای جمعیت بزرگسال، کشور‌هایی هستند که نسبت سالخوردگان آن‌ها بین ۴ تا ۶ درصد باشد و کشور‌های دارای جمعیت سالخورده، کشور‌هایی هستند که نسبت جمعیت سالمند آن‌ها ۷ درصد یا بیشتر باشد.

به گفته وی، بحث سلامت و رفاه سالمندان به عنوان یکی از نماد‌های توسعه پایدار از دغدغه‌های مهم سازمان بهزیستی است.

به گفته آرام، حدود ۸ درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند که پیش‌بینی می‌شود این درصد در سال ۱۴۱۰ به ۱۵ درصد و در سال ۱۴۲۰ به ۲۰ درصد برسد. یعنی در ۲۰ سال آینده از هر ۵ ایرانی، یک نفر سالمند خواهد بود.

مدیر بهزیستی شهر تهران افزود: تعداد سالمندان کشور هشت میلیون و ۲۳۱ هزار نفر و تعداد سالمندان شهر تهران یک میلیون نفر(معادل ۱۰.۳ درصد جمعیت شهر تهران) است. باتوجه به نرخ رشد جمعیت کشور که ۱.۳ درصد است، نرخ رشد جمعیت سالمندی کشور در حدود ۱۰ درصد است که البته همچنان رو به افزایش می‌رود و ما یکی از کشور‌هایی هستیم که به شدت در حال سالمند شدن پیش می‌رویم.

آرام با اشاره به اینکه پدیده جهانی سالمندی «زلزله سن» بر وظایف آتی جوامع عمیقأ تأثیر خواهد گذاشت، به موضوع زلزله سن اشاره کرد و یادآور شد: زلزله سن در کشور‌هایی که برای تأمین خدمات بهداشت، تأمین مالی، فقرزدایی و رفع تبعیض تلاش می‌کنند، مستلزم توجه بیشتر است.

مدیر بهزیستی شهر تهران با اشاره به اینکه در ایران نرخ امید به زندگی از ۷۴ سال گذشته و هدف مهم این است که سالمندی پویا داشته باشیم، گفت که اصطلاحی از سال ۱۹۹۰ توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) مطرح شد که منظور از پویا یعنی فردی که زندگی سالم و با کیفیت بالا داشته و می‌تواند علاوه بر خدمت به مردم، در مسائل فرهنگی و اجتماعی نیز حضور داشته باشد.

آرام در بخش دیگری از سخنان خود به سلامت جسمی سالمندان اشاره کرد و افزود: کم‌تحرکی و بی‌تحرکی در افراد سالمند موجب ایجاد مشکلات فراوانی برای شخص می‌شود و می‌تواند موجب دوری و فاصله گرفتن فرد از جامعه و همچنین ایجاد مشکلات روحی-روانی مانند افسردگی شود. اینکه سالمندی، توانایی حرکت و فعالیت خود را بتواند حفظ کند و در مسیر تقویت آن قدم بردارد، باعث نشاط و تضمین سلامت جسمی فرد می‌شود و بهبود حرکت، افزایش قدرت عضلات و کاهش درد‌های ناشی از کهولت سن را برای این افراد ایجاد میکنند تا بتوانند حرکت و زندگی بهتری داشته و در این دوران از مشکلات کم‌تحرکی و بی‌تحرکی به دور باشند. انجام ورزش و فعالیت منظم مهم‌ترین راه جلوگیری از معایب و مضرات بی‌حرکتی در این دوران است. هر فعالیت و تحرکی با شدت متوسط می‌تواند مفید باشد، ولی میزان آن باید به حدود ۱۵۰ دقیقه در هفته برسد.

وی با اشاره به بیماری‌ها و عارضه‌های دوران سالمندی خاطرنشان کرد: ساییدگی مفاصل به خصوص اندام تحتانی، پوکی استخوان به ویژه در زنان بعد از یائسگی و البته در آقایان هم پوکی استخوان دیده می‌شود و همچنین برخی بیماری‌های اسکلتی عضلانی که باعث می‌شود فرد سالمند حس تعادل خودش را از دست داده و زمین بخورد.

مدیر بهزیستی شهر تهران این را هم گفت که توجه به آسیب‌های اضافه وزن و چاقی در دوران سالمندی مهم است و این درحالیست که متاسفانه ۵۰ تا ۶۰ درصد سالمندان کشور از چاقی و اضافه وزن رنج می‌برند و همین مسئله، کیفیت زندگی آن‌ها را تحت الشعاع قرار داده است.

آرام در ادامه به ارائه راهکار‌های موجود برای جلوگیری از بیماری در سالمندان پرداخت و افزود: از آنجایی که کم‌تحرکی در سالمندان می‌تواند منجر به اختلال در سیستم ایمنی بدن شده و ریسک ابتلا به بیماری‌های عفونی، قلبی و عروقی را افزایش دهد و دیابت، فشار خون بالا و مشکلات حرکتی مهم‌ترین عوامل خطر برای ابتلا به سکته مغزی در سالمندان هستند، داشتن فعالیت بدنی مستمر می‌تواند در پیشگیری و درمان این عوامل و به دنبال آن پیشگیری از سکته مغزی موثر باشد. طبق گزارش سازمان جهانی سکته مغزی، سالانه از هر چهار نفر یک نفر صرفه نظر از سن، جنس و نژاد، در معرض خطر ابتلا به سکته مغزی هستند.

وی همچنین اظهار کرد: مطالعات نشان داده سالمندانی که کمتر از ۱۵۰۰ قدم در روز راه می‌روند، فقط در مدت دو هفته، ۴ درصد از بافت عضلانی پا‌های خود را از دست می‌دهند. هنگامی که به دلیل بیماری‌های خاصی سالمند نمی‌تواند توصیه‌های ایده آل را انجام دهد، باید به میزانی که توانایی‌ها و شرایط آن‌ها اجازه می‌دهد از نظر جسمی فعال باشند.

مدیر بهزیستی شهر تهران با بیان اینکه حفظ استقلال فردی و توانمندی سالمند به عنوان فردی مفید و فعال در خانواده و جامعه از اهداف مهم است، گفت: طرح توانمندسازی سالمندان با هدف آموزش شیوه زندگی در تمامی ابعاد و سازگاری سالمند با دوران سالمندی و نهایتاً دستیابی سالمند به زندگی سالم و موفق اجراء می‌شود. از اهداف این طرح می‌توان به آگاه‌سازی جامعه و خانواده‌ها نسبت به مسائل سالمندان، ارتقاء کیفیت زندگی سالمندان، اجرای برنامه‌های توانبخشی، آموزشی و فرهنگی براساس شاخص‌های زندگی سالم و ارائه خدمات توانبخشی موردنیاز و فعالیت‌های ورزشی و تفریحی سالمندان اشاره کرد.

آرام با تاکید بر افزایش آگاهی و مهارت در رابطه با نقش وسایل کمکی و نحوه صحیح استفاده از آن، گفت: انتخاب ابزار کمک حرکتی مناسب، بر اساس قدرت، تعادل، تحمل، عملکرد شناختی و اقتضاء محیط زندگی سالمند نقشی حیاتی در اثربخشی این ابزار‌ها دارد. سالمندان اغلب آموزشی درباره نحوه استفاده درست از وسایلی نظیر سمعک و عصا ندیده و اغلب وسایلی که نامناسب، آسیب‌دیده یا دارای ارتفاع نادرست هستند تهیه کرده که ۳۰ تا ۵۰ درصد سالمندان استفاده از این وسایل را متوقف می‌کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر مناسب‌سازی محیط شهری تاکید کرد و گفت: دسترسی آسان و مناسب‌سازی در محیط زندگی و شهری جهت فعالیت‌های سالمندان بسیار مهم و تأتیرگذار است. عدم مناسب‌سازی معابر و سیستم حمل و نقل، نبود سرویس‌های بهداشتی مناسب جهت استفاده سالمند و کار نکردن بیشتر پله‌های برقی که در کنار پل‌های هوایی، باعث می‌شود سالمند نتواند از منزل خارج شده و منزوی و افسرده شود.

مدیر بهزیستی شهر تهران با اشاره به توسعه خدمات مراکز نگهداری روزانه سالمندان، نیز به افزایش دسترسی سالمندان به اقدامات پیشگیرانه سلامت محور در محلات و محیط‌های زندگی از طریق مراکزی نظیر مراکز مثبت زندگی، بهبود دسترسی سالمندان به خدماتی نظیر فیزیوتراپی، مشاوره روانی، غربالگری تشخیص، درمان، دارو، آزمایشات دوره‌ای در منزل و تشویق سالمندان به انجام فعالیت بدنی و افزایش اعتماد به نفس و بررسی سطح فعالیت‌های روزمره زندگی سالمندان اشاره کرد.

آرام در ادامه به مراکز ارائه خدمات توانبخشی به سالمندان بهزیستی شهر تهران اشاره کرد و گفت: در مراکز آموزشی توانبخشی روزانه سالمندان، سالمندان به صورت روزانه به مرکز مراجعه می‌کنند و متخصصان مرکز به صورت تیمی نسبت به ارزیابی هدف‌گذاری فردی، طراحی برنامه توانبخشی و اجرای آن برای خدمت‌گیرندگان مراکز اقدام می‌کنند. مراکز روزانه آموزشی توانبخشی، با همکاری بخش غیردولتی با هدف رساندن گروه هدف به حداکثر سطح استقلال و عملکرد ایجاد شده‌اند. در مراکز شبانه‌روزی نیز خدمات توانبخشی و مراقبتی به صورت تخصصی بر اساس دستورالعمل‌های مربوطه با بهره‌گیری از تجهیزات و فضا‌های موردنیاز و نیروی انسانی متخصص متناسب با نیاز‌های گروه هدف ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه ۲۷ مرکز شبانه‌روزی سالمندان در شهر تهران وجود دارد گفت که در مجموع ظرفیت خدمت‌گیرندگان مرکز سالمندان تا پایان شش ماهه اول سال ۱۴۰۰، ۱۰۱۳نفر بودجه که شامل ۵۸۲ زن سالمند و ۴۳۱ مرد سالمند است.

آرام با اشاره به مراکز مراقبت در منزل اظهار کرد: این مراکز با هدف تقویت رویکرد توانبخشی و مراقبتی سالمندان مبتنی بر خانه و خانواده ایجاد شده است. خدمات از طریق اعزام مراقبین آموزش دیده زیرنظر کارشناس تخصصی علوم مراقبت و توانبخشی و با مشارکت اعضاء خانواده به افراد سالمند معلول با معلولیت شدید و خیلی شدید ارائه می‌شود. تعداد مراکز توانبخشی در منزل سالمندان یک مرکز و ۲۵ نفر افراد خدمت‌گیرنده از این مرکز هستند که همه یارانه‌بگیرند. علی‌رغم وجود کرونا و ممنوعیت حضور در منزل خدمات به شکل مجازی در گروه هدف انجام شده است و همچنین تعداد مراکز خدمات توانبخشی در منزل سالمندان یک مرکز است و خدمات قابل ارائه در این مراکز شامل خدمات مراقبتی، پزشکی، پرستاری، توانبخشی، مددکاری و روانشناسی است. تعداد افراد خدمت‌گیرنده در این مرکز ۱۵۰ نفر که همه یارانه‌بگیر هستند، است و خدمات به شکل مجازی در شرایط کرونا صورت گرفته است.


برچسب ها: پیری ، سالمندان ، چاقی ، کشور ، مدیر ، بهزیستی ، تهران

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: پیری سالمندان چاقی کشور مدیر بهزیستی تهران مدیر بهزیستی شهر تهران خدمات توانبخشی سالمندان کشور دوران سالمندی زندگی سالم سکته مغزی کشور هایی بیماری ها کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۶۰۵۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک ادعای عجیب از سوءتغذیه نیمی از ایرانی‌ها

نتایج اخیر یک پژوهش چندساله نشان می‌دهد که سرانه مصرف مواد غذایی ایرانی‌ها با وجود گرانی اقلام غذایی و شرایط بد اقتصادی تغییر چندانی نداشته و آن‌ها در وضعیت سوءتغذیه بحرانی قرار ندارند، اما بخش عمده درآمدهایشان به سمت تأمین مواد غذایی رفته است.

به گزارش همشهری، متخصصان تغذیه بر مصرف همه گروه‌های غذایی؛ کربوهیدرات، چربی‌ها، پروتئین، لبنیات، میوه و سبزیجات، برای حفظ سلامت بدن و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌ها تأکید می‌کنند؛ محصولاتی که البته طی چند سال گذشته روند افزایشی قیمت داشته و به نوعی حضورشان در سفره‌ها کمتر شده. این وضعیت حواشی متعددی را هم رقم زده و اخبار متعددی از تبعات این مساله مطرح می‌شود، از جمله این‌که ایرانی‌ها در مسیر گرسنگی قرار گرفته و دچار سوءتغذیه شده‌اند.

 به گفته جلال‌الدین میرزای‌رزار، رئیس انجمن تغذیه ایران، هم پیش‌تر فکر می‌کردند که بحث سوءتغذیه در کشور جدی است و به همین دلیل یک طرح ملی از سوی انستیتو تحقیقات تعذیه در این باره در کشور کلید خورد که نتایج آن سوءتغذیه خانواده‌های ایرانی را رد می‌کند.

در این باره حتی تابستان سال گذشته سازمان جهانی خواربار و کشاورزی ملل متحد -فائو- از کاهش قابل توجه سوءتغذیه در ایران طی سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ خبر داد و اعلام کرد: «طی این دوره ۶.۱ درصد از جمعیت ایران با مشکل سوء تغذیه مواجه بودند و این عدد در دوره قبل -۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰- بالغ بر ۷ درصد بوده است.»

یک ادعای عجیب از سوءتغذیه ایرانی ها

عجیب‌ترین ادعا درباره سوءتغذیه ایرانی‌ها تابستان سال گذشته مطرح شد. مدیرکل سابق مطالعات اجتماعی وزارت تعاون با بیان اینکه اوضاع سوءتغذیه در کشور بحرانی شده، عنوان کرد: «۵۷درصد ایرانی‌ها سوءتغذیه دارند و کالری مورد نیاز یعنی ۲۱۰۰ کیلوکالری را دریافت نمی‌کنند. ۱۴.۵میلیون نفر از این ۵۷درصد هم کودکند و نزدیک ۱۰میلیون نفر زیر ۱۲سال»؛ ادعایی که نشان می‌داد فقر غذایی، سلامت بیش از نیمی از جمعیت کشور را تهدید می‌کند و هم نظام سلامت و هم آینده‌سازی کشور با مشکلات قابل‌توجهی روبه‌رو است.

ادعای این مسئول همان زمان هم مورد انتقاد گرفت و عنوان شد که حتی میانگین جدول سازمان بهداشت جهانی برای میزان کالری مورد نیاز گروه‌های سنی مختلف، متفاوت است. به‌عنوان مثال درباره افراد زیر ۱۰ سال دچار سوءتغذیه که به تأکید این مسئول سابق چیزی حدود ۱۰ میلیون نفر بودند، اگر پسر باشند ۸۵۰ تا ۱۹۸۰ کالری مورد نیاز است و اگر دختر باشند ۱۲۵۰ تا ۱۷۳۰ کالری. به همین دلیل میانگین عجیب ۲۱۰۰ کیلوکالری درباره این گروه سنی مصداق ندارد.

این در حالی است که وزارت بهداشت هم براساس جدولی که از سوی انستیتو تغذیه ایران تهیه شده بود، میانگین کالری و پروتئین مصرفی دهک‌های مختلف در سال ۹۷ را اعلام کرد. براساس این جدول، تنها ۴ دهک ابتدایی کالری کمتر از ۲۱۰۰ دریافت کرده بودند؛ دهک اول ۱۶۳۵، دهک دوم ۱۸۴۱، دهک سوم ۱۹۳۴ و دهک چهارم ۲۰۰۵؛ بنابراین کالری دریافتی ۳ دهک تفاوت قابل توجهی با میانگین کالری مطرح‌شده از سوی مدیرکل سابق مطالعات اجتماعی وزارت تعاون نداشته است.

البته آمار‌های رسمی وزارت بهداشت نشان می‌دهد که حدود ۱۶درصد کودکان زیر ۶ سال در ایران دچار سوء‌تغذیه‌اند و ۸۰۰هزار کودک در سنین رشد با کمبود انرژی و مواد پروتئینی و کمبود ریزمغذی‌ها روبه‌رویند. متولیان نظام سلامت همچنین از کمبود وزن ۱۱درصد کودکان در ایران و لاغری شدید حدود ۵درصد از کودکان خبر می‌دهند.

سرانه مصرف تغییری نکرده

ایرانی‌ها طی سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ بهبود ۱۲ پله‌ای در رده‌بندی جهانی سوءتغذیه داشتند و در جایگاه ۹۰ قرار گرفتند؛ یعنی در مقایسه با ۱۶۷ کشور جهان از نظر سوءتغذیه، ۷۷ کشور جهان سوءتغذیه بیشتری نسبت به ایران داشته‌اند. حالا پژوهش‌ها هم نشان می‌دهند که ایرانی‌ها از نظر سوءتغذیه در وضعیت بحرانی قرار ندارند.

رئیس انجمن تغذیه ایران در این‌ باره به توضیح می‌دهد: دراین‌باره یک پژوهش چندساله از سوی انستیتو تحقیقات تغذیه ایران آغاز شد. نام این طرح «سرانه مصرف مواد غذایی در خانوار‌های ایرانی» بود و از ۸ هزار خانوار ایرانی یادآمد غذایی گرفته شد. در طول این مطالعه سرانه مصرف تمام اجزای مواد غذایی در کشور به‌صورت پراکنده مورد اندازه‌گیری قرار گرفت. نتایجی که اخیرا به‌دست آمده نشان می‌دهند که سرانه مصرف نسبت به قبل از شرایط بد اقتصادی خیلی تغییر نکرده است که ایرانی‌ها را دچار سوءتغذیه بحرانی کند.

هزینه‌های ۵۰ درصدی برای خوراکی‌ها

به‌گفته میرزای‌رزاز، این مطالعه نشان داد که خانوار‌های ایرانی بخش قابل توجهی از درآمد خود را به تامین مواد غذایی اختصاص داده‌اند. او دراین‌باره عنوان می‌کند: اگر در سال‌های گذشته یک خانوار مجبور بود ۱۵ تا ۲۰ درصد از درآمد خود را به خورد و خوراک اختصاص دهد، اکنون این عدد به ۴۰ تا ۵۰ درصد رسیده است؛ اما مصرف سرانه چندان جابه‌جا نشده است، مگر درباره گوشت به‌صورت خاص، و شاید لبنیات.

این متخصص تغذیه درباره سرانه مصرف لبنیات در ایران توضیح می‌دهد: این شاخص در کشور ما در مقایسه با کشور‌های توسعه‌یافته همیشه کم بوده و اکنون هم همان وضعیت را دارد؛ به همین دلیل نمی‌توان کاهش مصرف را خیلی به مسائل اقتصادی ربط داد.

حمایت‌های غذایی ارجح‌تر است

رئیس انجمن تغذیه ایران با تأکید بر اینکه این آمار‌ها در دهک‌ها و گروه‌های آسیب‌پذیر تفاوت‌هایی دارد، عنوان می‌کند: این گروه‌ها در یک یا ۲ دهک قرار دارند که در سازمان‌های مردم‌نهاد و ان‌جی‌اوها، ارگان‌های نیمه‌دولتی مثل کمیته امداد و ارگان‌های دولتی مثل سازمان بهزیستی به‌عنوان مستمری‌بگیر ثبت شده‌اند. یکی از توصیه‌های همیشگی ما به دولت‌ها درباره این گروه‌های آسیب‌پذیر این بوده است که این گروه‌ها باید تحت حمایت‌های غذایی قرار داشته باشند؛ یعنی به جای دریافت یارانه و کمک‌های نقدی، سبد‌های مواد غذایی دریافت کنند تا دچار سوءتغذیه که عامل بسیاری از بیماری‌هاست، نشوند.

میرزای‌رزاز تأکید می‌کند: تحقیقات نشان داده است که پول نقد پرداختی به این خانوارها، به دلیل گرفتاری‌های زیادی که دارند، به مواد غذایی اختصاص پیدا نمی‌کند و صرف موارد و مسائل دیگر می‌شود.

دیگر خبرها

  • عابدینی: برند معنوی باشگاه پرسپولیس را فروختند/ با اهدای ۵ درصد سهام به پیشکسوتان شق‌القمر می‌کنند
  • علیرضابیگی: دولت مشکلاتش را به سفره مردم منتقل کرد
  • ویزیت رایگان ۷۴ سالمند ساکن در سرای سالمندان تربت حیدریه
  • نتایج جالب از پژوهشی درباره حس پیری/ زنان درباره سن پیری مردان چطور فکر می‌کنند؟
  • برگزاری دومین کنگره بین‌المللی سالمندی سالم در تبریز
  • «پیری» دقیقا از چه سنی آغاز می‌شود؟
  • از چند سالگی پیر محسوب می‌شویم؟
  • یک ادعای عجیب از سوءتغذیه نیمی از ایرانی ها
  • یک ادعای عجیب از سوءتغذیه نیمی از ایرانی‌ها
  • زندگی ۴۹ درصد مردم ایران روی فرونشست زمین