Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-04@02:29:12 GMT

مادربزرگی نویسنده از جنس نوجوان‌ها

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۶۱۰۰۶

مادربزرگی نویسنده از جنس نوجوان‌ها

به گزارش خبرنگار مهر، متنی که در ادامه می‌خوانید یادداشتی است به قلم مونا اسکندری بر کتاب نوجوان «عشقِ یک لبخند نیم‌سانتی» اثرِ مهین سمواتی. این کتاب سال گذشته (۱۳۹۹) در ۱۰۴ صفحه توسط نشر صاد منتشر شده است. اسکندری نویسنده آثاری همچون «پنجره‌ای نزدیک سقف»، «اشک جمعه»، «زنی از تبار الوند» و «زمستان گذشت» است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متن را در ادامه بخوانید:

فرشته دختری است که بین دوران کودکی و نوجوانی قرار دارد و عاشق بیست است تا لبخندی بر لبان والدینش بیاورد. اما بختش یار نیست و نمی‌تواند آرزوی آقاجان و بقیه را محقق کند. با همه حواس‌پرتی‌هایش می‌تواند اولین بیست را در دفتر نقاشی‌اش از آن خود کند اما کشمکش او و خواهرش باعث می‌شود نمره‌اش رویت نشده، دفترش پاره بشود. اما این تمام ماجرا نیست. کنجکاوی و سر به هوا بودنش کار دستش می‌دهد. اتفاقاتی برای او در راه خانه تا مدرسه می‌افتد که باعث خلق رمانی به نام عشق یک لبخند نیم‌سانتی می‌شود.

عشق یک لبخند نیم‌سانتی کتابی است برای نوجوانان، آن هم به قلم نویسنده‌ای که این رده سنی را خوب می‌شناسد. با آنها هم‌نشین بوده، داستان‌نویسی یادشان داده، خلاقیت را در نوشته‌هایشان راه داده و جسارت و جرات خلق اثر به آنها بخشیده است. اصلاً بگویم نویسنده خودش یک پا نوجوان است. البته یک مادربزرگ که شور و شر نوجوانی از سرش نیفتاده که هیچ، پایش بیفتد یک تنه چند نوجوان را در والیبال حریف است.

خانم مهین سمواتی، نویسنده کودک، نوجوان و بزرگسال، در رمان نوجوانش که نشر صاد آن را به زیور طبع آراسته کرده، به خاطر همان ویژگی‌های نابش، توانسته با مخاطبش رابطه برقرار کند و رمانی با طعم فرهنگ و آداب و رسوم و فضای حاکمش که خود تجربه‌اش کرده و در آن عصر زیسته، به خواننده انتقال دهد.

او زاده همدان است و ردپایش در محله‌هایی با نام‌های قدیمی به چشم می‌خورد که محل رخداد حادثه‌های رمان است. فرشته، دختر نوجوان همدانی، درونگراست و با کنجکاوی‌ها و دلسوزی‌هایش حادثه‌هایی می‌آفریند اما او با کمک نوجوانی دیگر به نام رضا از اتفاقات و عواقب آن می‌رهد.

تیزبینی و تجربه نویسنده نیز یارش بوده، علاقه زیرپوستی بین دو نوجوان را در رمانش آورده به گونه‌ای که پا را فراتر از خط قرمز و منطقه ممنوعه هم نگذاشته است. رضا، پسر خانه‌زادی که تمام تلاش خود را می‌کند تا صاحبکارش و برادر او که خانه دیوار به دیوار دارند از او راضی باشند، شخصیت دوم رمان است. اما شخصی به نام ابی پیدایش می‌شود و نقش منفی رمان را به خود اختصاص می‌دهد. یک جوان پر شر و شور که روزگار با او خوش نبوده و فقر و جهالت باعث شده تا خطاکار باشد. اما او گام به گام و تدریجی دچار تغییر و تحولی می‌شود که خاستگاه او، نیمه سفید شخصیت خاکستری اوست؛ احترام و علاقه‌اش به مادر زمین‌گیرش و توفیق شرکت در عزاداری سید و سالار شهیدان (ع).

تحول روحی ابی آنچنان حسابگرانه است که خواننده دچار تعجب و شوک نمی‌شود و این چرخش ابداً دچار شعارزدگی نشده که در مضامین دینی دیده می‌شود و گاهی گریزی از آن نیست.

تمامی عناصر و توصیفات در جای خود به درستی نشسته‌اند و همه ارکان رمان، دست به دست هم داده‌اند تا خواننده از کتاب قطع پالتویی که در دست دارد، لذت ببرد. خواننده در این کتاب می‌بیند، می‌شنوند، می‌بوید و لمس می‌کند و نویسنده قلم را در راستای حواس انسانی به کار بسته است تا خواننده کتاب را تا پایان بر زمین نگذارد و در همزادپنداری با قهرمان کتاب کمک کند.

اثر خلق شده مهین سمواتی، نویسنده‌ای از دیار همدان، با پشتوانه مربی‌گری ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و رتبه‌های درخشانش در زمینه داستان‌نویسی و همچنین ممارست‌های زیاد او در نوشت و مطالعه باعث شده است، رمان نوجوان «عشق یک لبخند نیم‌سانتی»، اثری موفق از آب دربیاید، به دل بنشیند و آغازگر پیشنهاد مخاطب برای مطالعه به دیگران شود.

نشر صاد قیمت منصفانه و خوبی را برای خریدار در نظر گرفته است، هرچند می‌توانست در طراحی جلد آن کمی مخاطب خود را در نظر می‌گرفت و نوجوان‌پسند آن را طراحی می‌کرد. این رمان اگرچه برای نوجوانان نوشته شده است اما مختص نوجوانان نیست، اگر از دوران نوجوانی فاصله گرفته‌اید و گامی آن‌طرف‌تر گذاشته‌اید، باز هم می‌توانید از آن لذت ببرید!

کد خبر 5333465 محمد آسیابانی

منبع: مهر

کلیدواژه: نشر صاد معرفی کتاب ادبیات کودک و نوجوان معرفی کتاب ترجمه تازه های نشر انتشارات سروش معرفی نشریات نهاد کتابخانه های عمومی کشور کتاب و کتابخوانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کتاب کودک حوزه هنری بازی های رایانه ای محمد مهدی اسماعیلی رضا داوری اردکانی انتشارات سوره مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۶۱۰۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پُل آستر درگذشت

پل آستر نویسنده ۷۷ ساله که بیش از ۳۰ کتاب دارد و اکثر آنها به فارسی ترجمه و در ایران منتشر شده است، در ۷۷ سالگی بر اثر ابتلا به سرطان از دنیا رفت.

اولین رمان او، «شهر شیشه‌ای» قبل از انتشار توسط یک انتشاراتی کوچک در کالیفرنیا در سال ۱۹۸۵ از سوی ۱۷ ناشر رد شده بود. مجموعه «سه‌گانه نیویورک» سه داستان پلیسی مرتبط با هم بود که این نویسنده را به شهرت جهانی رساند. این ۳ کتاب شامل «شهر شیشه ای» (۱۹۸۵)، «ارواح» (۱۹۸۶) و «اتاق قفل شده» (۱۹۸۶) هستند.

آستر از کار با رایانه پرهیز داشت و اغلب با خودکار در دفترچه‌های مورد علاقه‌اش می‌نوشت. پل استر در سال ۲۰۰۳ به نشریه «پاریس ریویو» گفت: «کیبورد همیشه مرا می‌ترساند. قلم ابزار بسیار ابتدایی‌تری است. احساس می‌کنی که کلمات از بدنت بیرون می‌آیند و بعد کلمات را در صفحه فرو می‌کنی. نوشتن برای من همیشه یک تجربه فیزیکی بوده است».

او همچنین نویسنده فیلمنامه «دود» وین وانگ و کارگردان فیلم «لولو روی پل» بود.

داستان‌های او اغلب با مضامین تصادف، شانس و سرنوشت بازی می‌کنند. بسیاری از قهرمانان او خود نویسنده هستند و مجموعه آثار او خودارجاعی است و شخصیت‌هایی از رمان‌های اولیه دوباره در رمان‌های بعدی ظاهر می‌شوند.

او بعد‌ها خودش فیلمنامه‌هایی نوشت که با فیلمنامه «دود» (۱۹۹۵) با بازی هاروی کایتل، ویلیام هرت و جیانکارلو اسپوزیتو شروع شد. وی با این فیلمنامه جایزه معتبر ایندپندنت اسپرایت را برای بهترین فیلمنامه اول کسب کرد.

همکاری او با وانگ ادامه پیدا کرد و این دو به طور مشترک دنباله‌ای به نام «آبی در چهره» را کارگردانی کردند که دوباره کایتل و اسپوزیتو به همراه لو رید، میرا سوروینو و مدونا در آن بازی کردند. آستر در نوشتن فیلمنامه «مرکز جهان» اثر وانگ نیز نقش دارد.

سال ۱۹۹۸، آستر همراه کایتل، سوروینو و ریچارد ادسون فیلمنامه «لولو روی پل» را نوشت و کارگردانی کرد. او سال ۲۰۰۷ در فیلم «زندگی درونی مارتین فراست» با بازی دیوید تیولیس، ایرنه جاکوب و مایکل ایمپریولی بار دیگر همین وظیفه را انجام داد.

رمان «۴۳۲۱» آستر در سال ۲۰۱۷ در فهرست نهایی جایزه من بوکر قرار گرفت.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ادبیات

دیگر خبرها

  • جزییات جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی در همدان
  • بدرود آقای پل استر
  • درباره پل استر، نویسنده شهیر آمریکایی/ تراژدی پست مدرن
  • پل آستر نویسنده معروف آمریکایی درگذشت
  • میراث «پل آستر» در سینما
  • پُل آستر درگذشت
  • پل استر، نویسنده شهیر آمریکایی در گذشت
  • «پل آستر»‌ درگذشت
  • ۳ رمان نوجوان تألیفی پیشنهاد خرید هادی خورشاهیان از نمایشگاه
  • «کمی دیرتر» به چاپ هفدهم رسید