علمای جهان اسلام از وابستگی به حکومتهای مستبد بپرهیزند
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۶۱۰۵۵
به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، حجتالاسلام والمسلمین حمید شهریاری در یازدهمین وبینار سی و پنجمین کنفرانس بینالمللی وحدت اسلامی، خاطرنشان کرد: امروز شاهد جنگ، خونریزی، ترور، تنازع و توهین در فضای جهان اسلام هستیم. به دلیل همین گرفتاریهای موجود در جهان اسلام، موضوع سی و پنجمین کنفرانس بینالمللی وحدت اسلامی را «اتحاد اسلامی، صلح و پرهیز از تفرقه و تنازع در جهان اسلام» قرار دادیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: با این که دستور اولیه اسلام صلح و اصلاح بین مؤمنان است ولی مشکلاتی موجب پیدایش این گرفتاریها در جهان اسلام شده که در اینجا به برخی از مهمترین آنها اشاره میکنم و راه عملی مقابله با آنها را پیشنهاد میکنم:
۱. استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا و غرب غارتگر همواره در تلاشند تا با ایجاد جنگ، تفرقه و تنازع در جهان اسلام حضور خود را در منطقه جهان اسلام موجه جلوه دهند. این، منشأ اصلی نزاعها، قتل و غارتهای موجود در کشورهای اسلامی و بین کشورهای اسلامی است.
۲. وجود برخی دولتمردان سرسپرده و علمای وابسته به آنها در برخی کشورهای اسلامی که زمینه مساعد برای حضور این ظالمان را در کشورهای اسلامی فراهم میآوردند و منافع خود را به منافع دشمنان اسلام گره زدهاند و جا پای مناسبی را برای حضور آنان فراهم میآورند و عادی سازی رابطه با دشمنان اسلام را دامن میزنند.
۳. وجود برخی اختلافات دامنهدار تاریخی و متنی در کلام و عقایددینی و شریعت در بین مذاهب اسلامی که بستری برای فعال شدن دشمنان اسلام است.
۴. جهالت یا خیانت برخی از فرق و مذاهب افراطی از شیعه و اهل سنت. یکی با توهین به مقدسات دیگری اسباب نزاع را ایجاد میکند و دیگری با تکفیر و ترویج خشونت قتل و غارت مسلمانان از فرق دیگر را تجویز میکند.
۵. فقدان مردمسالاری دینی در برخی از کشورهای اسلامی و اتخاذ تصمیمات حکومتی و دولتی توسط یک خاندان فامیل و عدم رعایت و نقض حقوق شهروندی و مطالبات بحق مردمی.
۶. وجود نگاه قومیتی و طائفهای و ملیگرایای - شبیه جاهلیت صدر اسلام - در برخی از اقوام و طوائف و ملتهای اسلامی و تبعیت از تعصبات کور.
۷. وجود گروهها و احزاب معارض یکدیگر در برخی کشورهای اسلامی و ایجاد و ترویج جوّ تهمت و سوء ظن به یکدیگر و توسل به کارشکنی، زور و محرمات شرعی دیگر برای تحصیل منافع حزبی و گروهی و سیاست حذف مخالفان.
۸. وجود رقابت بین کشورهای اسلامی در یارگیری بین کشورها و استفاده از دشمنان اسلام برای غلبه بر رقیب.
حجتالاسلام والمسلمین حمید شهریاری دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: ما باید برای هر یک از این مشکلات و مصائب راهحل مناسب خودش را پیدا کنیم و در مجموع میتوان به امور ذیل برای حل این مشکلات و مصائب اشاره کرد؛ مقاومت در برابر استکبار جهانی با ایجاد نظامات قوی دولتی و نظامی و امنیتی و اقتصادی و فرهنگی؛ در برابر هژمونی آمریکای جهانخوار باید قوی باشیم. «و اعدوالهم ما استطعتم من قوه» دستور قرآنی است و باید با تشکیل مردمی مقاومت در برابر زیاده خواهیهای دشمنان اسلام ایستادگی کنیم. این تجربه ما در جنگ تحمیلی و در مبارزه با داعش بوده که به برکت خون شهدای انقلاب اسلامی بدست آمده است.
امام جمعه اهلسنت بندرعباس: رفتار رسول خدا (ص) در زمینه ایجاد وحدت را الگو قرار دهیم
شیخ سید عبدالباعث قتالی امام جمعه اهل سنت بندرعباس نیز در این وبینار بر الگو قرار دادن رفتار و سیره رسول خدا (ص) در زمینه ایجاد وحدت و یکپارچگی میان امت اسلامی، تأکید کرد.
قتالی با اشاره به برگزاری فعالیتهایی در رابطه با وحدت امت اسلامی بر محوریت رسول الله (ص) که هرساله همزمان با فرا رسیدن ماه ربیع الاول انجام می شود، گفت: این کار برآمده از اراده رهبران و بزرگان دین است زیرا همه با هم ندایی را سر میدهیم که خداوند متعال در قرآن کریم پیامبر بزرگ اسلام این ندا را سر داده است. یعنی مسلمانان باید با همدیگر تعاون و محبت و دوستی داشته باشند اگر چه اختلافات اجتهادی و سلیقهای وجود داشته باشد که آن هم موجب رحمت است و جای نگرانی نیست.
وی افزود: همه مسلمانان بر اصول مشترک وحدت نظر دارند. یعنی همه معتقدند به اینکه الله باری تعالی خالق، آگاه و دارنده صفات اسماء الحسنی است. همچنین همه به پیامبر و قرآن کریم اعتقاد دارند یعنی محورهای وحدت بیشتر از چیزی است که فکر می کنیم تا بتوانیم یک جامعه متحد اسلامی را رقم بزنیم.
قتالی افزود: لازمه این کار چند چیز است؛ اول، چنگ زدن به قرآن کریم یعنی همه دستورات قرآن کریم را بدون استثنا عمل کردن «واعتصموا بحبل الله جمیعا». دوم، از آنجایی که خود قرآن درباره رسول خدا فرموده: «و رفعنا لک ذکرک» لذا نام پیامبر بزرگ اسلام بالاترین اسمهاست که در هر شبانهروز پنج بار در گلدسته ها و منارهها «اشهد ان محمدا رسول الله» گفته میشود. یعنی هر فرد در هر کاری که انجام میدهد باید شهادت به وحدانیت الله دهد و بعد به محمد رسول الله شهادت دهد که این دو مکمل یکدیگر هستند و برای امت اسلامی موجبات دلگرمی است.
قتالی ادامه داد: وحدت امت اسلامی برای پیامبر بسیار مهم بوده است چرا که در گفتار و فرمایشات رسول خدا (ص) آمده است. اما در پاسخ به این سوال که این اختلافات در زمان خود پیامبر چگونه شده حل میشده؟ باید گفت که چند دلیل وجود دارد. اول اینکه تا موقعی که جنگ با مشرکین بود این اتحاد بیشتر دیده میشد چون همه ید واحده در برابر دشمن بودند و مطلب دوم اینکه اگر مشکلی آنها را نگران میکرد با کوتاه آمدن و عفو و گذشت رفتار میکردند.
وی افزود: امروز جامعه اسلامی نیاز به یک فکر و اندیشه در رابطه با این مطلب دارد. حاکم باید معتقد، مسلمان ملتزم، متعهد، علاقه مند به وحدت امت اسلامی و همه مردم باشد و به این وسیله شخصیتهایی نظیر امام خمینی (ره) در مجموعههای اسلامی رقم میخورد که تمام هم و غمشان وحدت امت اسلامی است؛ صرف نظر از اینکه آنها زیر مجموعه چه مذهبی هستند. اول برای بشریت و مستضعفین و بعد برای مسلمانان اهتمام می ورزند و به همین دلیل مساله غزه و فلسطین و بیت المقدس در سرلوحه برنامه امام (ره) بوده است و همه آرزو میکردند روزی برسد که در مسجد الاقصی نماز جماعت به امامت فردی با اعتقاد برگزار شود که در جهت وحدت و یکرنگی و یکدلی مسلمانان کار و تلاش کند.
برچسبها مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی انقلاب اسلامی ایران امام خمینیمنبع: ایرنا
کلیدواژه: مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی انقلاب اسلامی ایران امام خمینی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی انقلاب اسلامی ایران امام خمینی وحدت امت اسلامی کشورهای اسلامی جهان اسلام مذاهب اسلامی دشمنان اسلام قرآن کریم رسول خدا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۶۱۰۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نقش وحدت در خنثی سازی سناریوی شوم دشمنان برای منطقه
انوار احمد، مدرس علوم قرآنی در مدرسه قرآن حمزه(ع) در شهر آدیس آبابا کشور اتیوپی در گفتگو با خبرگزاری تقریب بروز ملی گرایی را یکی از بزرگ ترین خطرات در جهان اسلام می داند و می گوید: این تلاشی بوده که دشمنان اسلام با هدف القای تبلیغات فتنه انگیز و دشمنی ساز بین ملت های مسلمان به جریان انداخته اند تا با تضعیف همگرایی فرهنگی بتوانند در سطوح دولتها هم به اختلافات سیاسی دامن بزنند.
او با بیان اینکه مخالفین همسویی مسلمین برای اینکه از وحدت اسلامی مفهومی غیرمنطقی و غیرعملی بسازند آن را به نام وحدت مذهبی توجیه می کنند، ادامه داد: هدف آنها این است که مفاهیم اسلامی را دستخوش جعل و انحراف کنند و از طریق عوامل نفوذی خود به تفرقه میان ملت های مسلمان دامن بزنند. این در حالی است که هدف علمای بزرگ اسلامی از وحدت اسلامی محصور کردن مذاهب به یک مذهب یا تمرکز بر مشترکات مذاهب و طرد افتراقات آنها نیست که نه معقول و منطقی است و نه مطلوب و اجرایی اما غربی ها تلاش می کنند که این هدف را به شکست بکشانند و وجوه اختلافی را پررنگ سازند.
انوار احمد، همچنین افزود: در حالی که دشمنان سعی دارند با دامن زدن به مساله شیعه و سنی میان کشورهای مسلمان شکاف ایجاد کنند، خود در پشت پرده به دنبال اجرای طرح هایی هستند که اسرائیل را در تحقق اهداف اشغال گرانه در فلسطین به موفقیت برساند. یعنی نتیجه محتوم تفرقه میان ملت ها و دولتهای مسلمان شکست سیاسی و فرهنگی آنها در برابر دشمنان است. آنها از این طریق هم مانع رشد اسلام شوند و هم از طرفی بتوانند به راحتی بر آنها سلطه پیدا کنند.
او در توضیح بیشتر افزود: در شرایط کنونی که نتیجه تفرقه و دور شدن کشورهای مسلمان از یکدیگر در منطقه اشکار شده است بهترین فرصت است تا این کشورها با به کارگیری سازکارهای وحدت زمینه را برای خارج کردن کشورهای غرب از منطقه و تضعیف نفوذ اسرائیل فراهم کنند. تنها از این طریق هم می توانند به شکوه و قدرت اصلی خود دست یابند و هم جلوی پیشروی سناریوهای سیاسی و جغرافیایی آنها را بگیرند.