Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،  علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه تمامی مبانی اسلام بر پایه و اساس محیط زیست است، گفت: انسان جزئی از مخلوقات است و نباید به محیط زیست آسیب برساند و توازن و توسعه پایدار باید برمبنای آموزه‌های قرانی باشد.

او ضمن اشاره به کتاب اسلام و محیط زیست، کشاورزی و منابع طبیعی آیت‌آلله عالمی و کتاب مفاتیح الحیاة آیت‌الله جوادی آملی افزود: با استفاده از این کتب با ارزش و ظرفیت سایت اسلام زیست می‌توان ظرفیت‌ها و توجهات اسلام به محیط زیست را ظهور و بروز داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران  ادامه داد: آموزه‌های دینی ما برای یکایک مباحث محیط زیستی دستورات دارد و اصلی‌ترین منبع ما قران کریم است که بار‌ها در این کتب آسمانی اشارات زیادی به مباحث محیط زیستی شده است.

سلاجفه  ضمن اشاره به پژوهش‌ها و تحقیقات و رساله‌های دانشگاهی در زمینه اسلام و محیط زیست،بیان کرد: باید ظرفیت‌های جدیدی برای پژوهش‌ها در سایت پیش بینی شود که با استفاده از زبان‌های مختلف بتوانیم این مهم را در دنیا گسترش دهیم.

او با اشاره به اینکه باید سمن‌هایی تشکیل شوند تا بتوانند فرهنگ وآموزه‌های دینی را گسترش دهند و ترویج‌دهنده این افکار مترقی باشند، تصریح کرد: در دانشگاه‌ها همچون کتاب‌های پایه تاریخ اسلام، منابعی به نام اسلام و محیط زیست تهیه و تدریس شوند تا دیدگاه‌های اسلام نسبت به محیط زیست به فرزندان این سرزمین معرفی شوند.

تورج همتی مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی نیز هدف از ایجاد  سایت ملی اسلام و محیط زیست در مشهد را استفاده از پتانسیل‌های معنوی و فرهنگی به عنوان پایتخت معنوی جهان اسلام در زمینه آموزش، اطلاع‌رسانی و ارتقاء فرهنگ حفاظت از محیط زیست با بهره‌گیری از آموزه‌های دینی عنوان نمود و گفت: تولید محتوا اعم از صوتی، تصویری و موشن گرافیک  ارتباط با علماء و روحانیون و پژوهشگران حوزه اسلام و محیط زیست در سراسر کشور، حمایت از پژوهش‌ها و مقالات علمی، ارتباط و گفتگو‌های آنلاین با حضور متخصصان از ویژگی‌های این سایت است.

او با اشاره به دیدگاه اسلام در خصوص اسلام ومحیط زیست افزود: در قرآن کریم بار‌ها  به کلماتی همچون ماء و ارض درباره منع کردن انسان از فساد که مصادیق آن جلوگیری از آسیب به محیط زیست است، اشاره شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: در مبانی اسلامی در خصوص محیط زیست پایه و اساس و اصل آن به فرموده پیامبر اکرم (ص) و همانطور آیه ۵۶ سوره اعراف بر اجتناب از ظلم و ضرر رسانی به محیط زیست که شامل انواع آلودگی‌ها و تخریب است که متوجه نسل حاضر و آینده است، اشاره می‌کند. همینطور در برخی موارد لحن شدیدی در آیات نسبت به افراد مفسد و تخریب‌گر وارد شده که حاکی از شدت توجه خداوند متعال نسبت به حفظ محیط زیست دارد.

همتی با اشاره به رهنمود‌های تشویقی و اخلاقی اسلام در این خصوص بیان کرد: امام جعفر صادق (ع) رئیس مکتب شیعه فرموده‌اند که سه چیز بر انسان گوارا است؛ هوای تمیز، آب فراوان و گوارا و زمین حاصلخیز.

او تصریح کرد: احترام به محیط زیست شاخه‌های متعددی دارد که شامل حمایت از حیوانات، نهی از قطع درختان و ازبین بردن مزارع و گیاهان و نظافت زمین و نهی از آلودگی است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی به ساختار سازمانی دبیرخانه ملی اسلام و محیط زیست اشاره و تاکید کرد: این ساختار شامل هیئت اندیشه‌ورز، دفتر آموزش و پژوهش‌های علمی، دفتر ارتباطات و اطلاع‌رسانی و دفتر پشتیبانی است.


انتهای پیام//س.ع

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محیط زیست سمن تبلیغات اسلامی اسلام و محیط زیست حفاظت محیط زیست محیط زیست پژوهش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۶۱۷۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم/ معضلات از دست دادن اکوسیستم خاک

به گزارش خبرگزاری مهر، حلیا سادات حسینی، در چهارمین روز از هفته زمین پاک و در مراسم پیاده روی خانوادگی و پاکسازی، در تفرجگاه نرجس خاتون در منطقه ۱۵ در جمع فعالین محیط زیست به اهمیت و مشارکت مردم در قبال کاهش پلاستیک و نجات زمین و حفظ آن برای نسل‌های آینده اشاره کرد.

وی به معضلات محیط زیستی که منجر به عدم داشتن زمینی پاک می‌شود اشاره کرد و افزود: عواملی چون توسعه شهرها، افزایش جمعیت، توسعه نامتقارن و عدم رعایت عدالت محوری در توسعه شهرها، منجر به بروز معضلات متفاوت و گریبان گیر زمین می‌شود.

حسینی در ادامه گفت: آمارها حاکی از آن است که وقتی فرسایش خاک داریم معضلات بسیار زیاد را با از دست دادن اکوسیستم خاک به دست می‌آوریم. لذا می‌بایست حفاظت از خاک را به معنای واقعی جدی بگیریم و به مواردی چون نقاط انفصال فاضلاب‌ها، استفاده از گیاهان بومی، مصرف آب‌های زیرزمینی، کاشت گیاهان همسو و هم جهت با شرایط اقلیمی توجه ویژه‌ای داشته باشیم تا بتوانیم خاک حاصلخیز و پویا را حفظ کنیم.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در ادامه به پاکسازی طبیعت اشاره کرد و گفت: در هفته زمین پاک و با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، قصد داریم با انجام کارهای نمادین این هفته را مهم جلوه بدهیم و حساسیت را در بدنه شهروندان ایجاد کنیم تا نسبت به محیط زیست پیرامون خود و حفظ زمین پاک، دغدغه مند شوند.

وی در پایان به موضوع فرهنگ سازی و توانمند سازی شهروندان اشاره کرد و افزود: آمارها نشان می‌دهد که ۶ درصد از آلایندگی کره زمین مربوط به استفاده از صنایع شیمیایی و پلیمری است که منجر به تولید پلاستیک می‌شود.امیدواریم در آینده با فرهنگ سازی و دغدغه مند کردن شهروندان نسبت به کاهش مصرف پلاستیک و حفظ محیط زیست، شاهد هیچ نوع آلایندگی که حیات خاک را به خطر می‌اندازد نباشیم.

کد خبر 6089248

دیگر خبرها

  • حفاظت از لاک‌پشت‌های دریایی در بوشهر/برداشت بارناکل غیرقانونی است
  • فصل زاد و ولد حیات وحش از راه رسید؛ زنده‌گیری نوزادان پیگرد قانونی دارد
  • معضلات از دست دادن اکوسیستم خاک/ حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • فصل زاد و ولد حیات وحش؛ به محیط زیست آنها نزدیک نشوید
  • حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم/ معضلات از دست دادن اکوسیستم خاک
  • پاکسازی طبیعت نقده به مناسبت هفته زمین پاک
  • سهم همدان از اقتصاد گردشگری افزایش یابد
  • مشاهده پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد/جای نگرانی نیست
  • اجرای طرح پاکسازی کیسه های پلاستیکی حاشیه سایت زباله شهری آواجیق چالدران