Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-05@21:28:39 GMT

مزایا و مشکلات داخلی‌ سازی در صنعت خودرو

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۶۲۹۵۸

مزایا و مشکلات داخلی‌ سازی در صنعت خودرو

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، دور دوم تحریم‌های ظالمانه آمریکا که به‌طور ویژه صنعت خودروسازی کشورمان را نشانه گرفت، مسوولان کشورمان را بر آن داشت تا با حمایت از ساخت داخلی قطعات و محصولات، مانع از زمین‌گیر شدن این صنعت شوند. در این مسیر قطعه‌سازان نیز با برنامه‌ریزی مسوولان و خودروسازان هماهنگ شدند که نتیجه آن تا به امروز برگزاری موفقیت‌آمیز پنج میز داخلی‌سازی بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از تیرماه ۹۸ تا اواخر تابستان ۹۹ چهار میز ساخت داخل برگزار شد. در مجموع چهار میز ساخت داخل یاد شده ۱۵۴  قطعه - پروژه با ارزش   چهار هزار و ۴۶۰  میلیارد تومان و کاهش ارزبری سالیانه  ۳۴۱ میلیون یورو در تیراژ انبوه داخلی‌سازی شد.

اما برگزاری میز پنجم، منتظر انتخاب وزیر صنعت، معدن و تجارت ماند تا اینکه بالاخره پس از چند ماه انتظار و بهبود شرایط کرونایی کشور، سه‌شنبه گذشته (۲۷ مهرماه) میز پنجم داخلی‌سازی صنعت خودروسازی کشور به ارزش ۵۶ میلیون یورو با حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت کلید خورد.

ارزش قراردادهای امضاء شده این میز  بیش از ۲۲ هزار میلیارد ریال است که داخلی‌سازی این قطعات سالیانه  ۵۶ میلیون یورو صرفه جویی را به‌دنبال خواهد داشت. این قراردادها بین ۲۳ شرکت توانمند داخلی برای داخلی‌سازی ۳۳  قطعه- پروژه در خودروهای تولیدی دو خودرو ساز بزرگ داخلی منعقد شد.

به گفته کارشناسان، هرچه در فرآیند داخلی‌سازی جلو می‌رویم، سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای ساخت داخل بیشتر می‌شود که عمده آن نیز ارزی است، زیرا قطعات، پیچیده‌تر شده و نیازمند فناوری بالاتری است و با تداوم تحریم‌ها و برخی مشکلات داخلی، این سرمایه‌گذاری‌ها دشوارتر می‌شود.

داخلی‌سازی ۸۵ درصدی پُرتیراژها

در همین زمینه، «آرش محبی‌نژاد» دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان کشور  افزود: هر چه عمق ساخت داخل قطعات بیشتر می‌شود، کار با دشواری بیشتری نیز همراه خواهد شد، با این حال روزی را به یاد می‌آوریم که داخلی‌سازی محلی از اعراب نداشت و روزگاری نیز در شرایط غیرتحریمی تا ۸۵ درصد داخلی‌سازی خودروهای پرتیراژ داخلی همچون پراید، پژو ۴۰۵ و سمند پیش رفتیم.

وی بیان‌داشت: با اعمال تحریم‌های ظالمانه، داخلی‌سازی ۱۵ درصد باقی‌مانده این خودروها نیز توجیه پیدا کرد.

این مقام صنفی یادآوری‌کرد: تصمیم آمریکایی‌ها متوقف کردن صنعت خودروسازی کشور در سال ۹۸ بود، اما با راه‌افتادن نهضت داخلی‌سازی در کشور، با حمایت حاکمیت، برنامه‌ریزی خودروسازان و تلاش وافر قطعه‌سازان، نه تنها این صنعت متوقف نشد بلکه دستاوردهای ویژه‌ای به‌خصوص در خودروهای جدید و ارتقای داخلی‌سازی سایر خودروها شاهد بودیم.

وی ادامه‌داد: امروز قطعه‌سازان موفق به داخلی‌سازی برخی نیمه‌هادی‌ها، سنسورها، کامپیوتر خودرو و قطعات خاص شده‌اند که روزگاری هیچ تفکری برای داخلی‌سازی آنها وجود نداشت.

محبی‌نژاد گفت: تحریم‌کنندگان و دشمنانی که ریز اتفاقات اقتصادی کشور را رصد می‌کنند، هرچند بر تحریم خودروسازی به عنوان یک صنعت پیشران و لوکوموتیو بسیاری صنایع دیگر دست گذاشتند، اما نه تنها این صنعت از حرکت نایستاد بلکه شاهد خودکفایی و اشتغال بیشتر در این صنعت و افزایش عمق ساخت داخل محصولات هستیم.

وی در عین حال خاطرنشان‌کرد: بخشی از تعطیلی‌ها یا نیمه‌تعطیل شدن واحدهای قطعه‌سازی که امروز شاهد آن هستیم، ناشی از افت تولید خودروسازان است و اگر تیراژها به روال قبل بازگردد، می‌توانیم از همه ظرفیت خود استفاده کنیم.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان کشور اظهار داشت: هرچند شرکت‌های توانمند قطعه‌ساز توانسته‌اند به جذب سرمایه و سرمایه‌گذار پرداخته یا با استفاده از منابع داخلی خود به سرمایه‌گذاری بپردازند، اما آن دسته از قطعه‌سازانی که مشکل نقدینگی داشته یا مطالبات‌شان پرداخت نشده، امکان هزینه‌کرد و سرمایه‌گذاری برای به‌روزآوری ماشین‌آلات و فناوری نداشته‌اند.

وی تاکید کرد: اگر مطالبات این دسته پرداخت شده و بتوانند تسهیلات مناسبی نیز دریافت کنند، همچنین اگر نظام سرمایه‌گذاری و ساختار صنعت خودروی کشور اصلاح شود، پروژه‌های داخلی‌سازی مقرون به صرفه‌تر شده و حتی قادر خواهیم بود از محل سرمایه‌های سرگردان مردمی نیز جذب سرمایه داشته باشیم.

به گفته کارشناسان، صنعت قطعه‌سازی در ادامه مسیر خود برای توسعه داخلی‌سازی با دو مشکل مواجه است.

مشکل نخست در ۱۵ درصد باقی‌مانده داخلی‌سازی است که قطعات خاص، نیمه هادی‌ها و قطعات الکترونیک و مواد اولیه خاص مثل پلیمرهای مهندسی و آلیاژی را شامل می‌شود.

همچنین مشکل و گلوگاه دوم در زمینه زیرساخت‌های خود خودروسازان است که باید همگام با خودروسازی روز جهان به ویژه در موضوع خودروهای الکتریکی رشد کنند.

از ابتدا تا پایان شهریورماه امسال ۴۸۵ هزار و ۲۶۰ دستگاه انواع اتومبیل سواری، ون، وانت، مینی‌بوس و میدل‌باس، اتوبوس، کامیونت، کامیون و کشنده در کشور تولید شده است.

این آمار ۳.۹ درصد بیشتر از تولید مدت مشابه پارسال (۴۶۷ هزار و ۸۷ دستگاه خودرو) است.

پربیننده ترین همسان سازی حقوق بازنشستگان از طریق تهاتر نفتی با چین و روسیه / تورم نتیجه افزایش حقوق بدون پیش بینی منابع پایدار بورس تهران پلمب شد بورس تهران فک پلمب شد اولین تریلیونر جهان کیست؟ تحریم‌های جدید آمریکا؛ رمزارزداران ایرانی نگران باشند؟

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: صنعت خودرو سرمایه گذاری صنعت خودرو قطعه سازان داخلی سازی ساخت داخل تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۶۲۹۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یکپارچه سازی ۶۵ هزار هکتار زمین کشاورزی شمال کشور با سرمایه گذاری چینی‌ها

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، رییس گروه طرح وبرنامه معاونت آب وخاک وزارت جهاد کشاورزی از فراهم شدن مقدمات لازم برای اجرای طرح تجهیز، نوسازی ویکپارچه سازی حدود ۶۵ هزارهکتار اززمین‌های مستعد کشاورزی به خصوص شالیزار‌های استان‌های شمالی کشور با سرمایه گذاری چینی خبر داد.

نادر علیزاده در حاشیه بازدید رئیس و معاونان سازمان جهاد کشاورزی مازندران از اجرای طرح یکپارچه سازی شالیزار‌های روستای بزمینان شهرستان آمل گفت: مدت زمان اجرای این طرح کلان حوزه زیربنایی و آب وخاک کشور حدود ۳ ساله است و پیش بینی‌های لازم انجام وطرح‌های مورد نیاز این طرح نیز تهیه شده است.

وی، اجرای طرح یکپارچه سازی زمین‌های کشاورزی را در کاهش هزینه‌های تولید در امر بکارگیری ماشین آلات در مراحل کاشت، داشت و برداشت، افزایش بهره بری در تولید، مدیریت مصرف آب و جلوگیری از تغییرکاربری‌ها موثر دانست.

رئیس گروه طرح و برنامه معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه ظرفیت‌های خوبی درحوزه بخش کشاورزی دراستان‌های شمالی کشور وجود دارد و با اجرایی شدن طرح یکپارچه سازی زمین‌ها به خصوص در شالیزار‌ها می‌توان برای کشت دوم دراین استان‌ها برنامه ریزی کرد.

علیزاده افزود: هدف نهایی در اجرای این طرح این هست که با ظرفیت سرمایه گذاری خارجی استفاده و نیاز کشاورزان استان‌های شمالی کشور را با توجه به نقش مهم این استان‌ها در تامین امنیت غذایی کشور نیز لحاظ کرد.

وی با بیان اینکه کار تجهیز، نوسازی و یکپارچه سازی زمین‌های کشاورزی برخلاف تصور‌ها راحت نیست، گفت: یکی از سختی‌های این طرح به خصوص در استان‌های شمالی کشور از جمله مازندران، مالیکت زمین‌ها و کم شدن اراضی در طی چند سال گذشته بوده که روند اجرای این طرح را به تاخیر انداخته یا متوقف کرده است.

رئیس گروه طرح وبرنامه معاونت آب وخاک وزارت جهاد کشاورزی، با بیان اینکه در مدت ۲۰ ساله اجرای طرح یکپارچه سازی و نوسازی زمین‌های کشاورزی درسطح کشور حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار آن انجام شده است، تصریح کرد: در اجرای این طرح کلان و مهم زیربنایی عقب ماندگی زیادی وجود دارد که باید درسال‌های پیش رو با مدیریت وبرنامه ریزی‌های هدفمند جبران شود.

قانون یکپارچه‌سازی زمین‌های کشاورزی در سال ۱۳۸۵ با هدف یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی و جلوگیری از خرد شدن زمین‌ها تصویب شد، سال ۱۳۹۵ آیین‌نامه اجرایی آن تدوین و ابلاغ شد. آنچه مانع اجرای این قانون شده، قانون ارث است که بر اساس آن خرد شدن زمین‌های کشاورزی از سوی وراث اقدامی قانونی و بحق قلمداد می‌شود.

بر اساس آمار میانگین قطعات زمین‌های کشاورزی کشور ۵/۱ هکتار است که در استان‌های شمالی به کمتر از یک هکتار می‌رسد، اما کارشناسان می‌گویند در قطعات کمتر از پنج هکتار اجرای مکانیزاسیون کشاورزی مقدور نیست و عملاً بهره‌وری و تولید کاهش می‌یابد.

اکنون بعد از ۱۷ سال قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی به صورت پایلوت در ۲۶۵ شهرستان و در مساحت ۱۶۶ هزار هکتار به صورت آزمایشی به اجرا درآمده است.

دیگر خبرها

  • رشد اقتصادی پایدار در صنعت نفت با بهینه‌سازی مصرف انرژی
  • ظرفیت صادرات محصولات سلامت محور ایران به کشور‌های آفریقایی
  • شهرک انرژی در تهران احداث می‌شود
  • یکپارچه‌سازی ۶۵ هزار هکتار زمین کشاورزی به سرمایه‌گذار چینی واگذار شد
  • اهمیت توسعه میادین مشترک کشور با سرمایه مردمی و توان بخش خصوصی
  • یکپارچه سازی زمین های کشاورزی شمال با سرمایه گذاری چینی‌ها
  • دستاوردهای هیات اقتصادی هرمزگان به کشور چین
  • یکپارچه سازی ۶۵ هزار هکتار زمین کشاورزی شمال کشور با سرمایه گذاری چینی‌ها
  • افزایش تولید گاز / خوراک پتروشیمی ها تامین شد؟
  • واکاوی تخصیص «۲ و نیم میلیارد دلار ارز برای مونتاژ ۲۵۰ هزار خودروی چینی» به جای تولید ۷۰۰ هزار خودرو در داخل!