Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ،  حسین مدرس خیابانی استاندار سیستان و بلوچستان در نشست با مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان اظهارداشت: رفع مشکل کمبود ایستگاه‌های هواشناسی نه فقط برای این سازمان بلکه برای افزایش توان مدیریتی ستاد مدیریت بحران در زمان وقوع مخاطرات جوی و بهبود پیش بینی های جوی لازم و ضروری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در جریان طوفان حاره ای شاهین که به صورت مداوم با هواشناسی ارتباط برقرار می شد، گفته شد؛ در نوار ساحل جنوب، فقط در چابهار ایستگاه هواشناسی وجود دارد و بقیه سواحل بدون هواشناسی است.

استاندار سیستان و بلوچستان توسعه زیرساخت های هواشناسی را در راستای اجرای اقدامات مدیریت بحران برشمرد و ادامه داد: اگه طوفان حاره ای دیگری به سواحل جنوب استان وارد شود، تأسیسات و زیرساخت های دستگاه های زیادی آسیب می بیند.

وی تصریح کرد: اجرای سامانه رادار جنوب استان برای سواحل جنوب مهم و حیاتی است و حتماً در سفر هفته آینده دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور به چابهار مشکلات واگذاری زمین رادار مطرح و برطرف می شود.

مدرس خیابانی افزود: هم‌اینک اراضی منطقه آزاد چابهار از ۱۴ هزار هکتار به بیش از ۸۰ هزار هکتار افزایش یافته، هر چقدر زمین برای احداث رادار هواشناسی نیاز است، تأمین می شود.

نبود سامانه رادار تا شعاع ۵۰۰ کیلومتری از مرکز سیستان و بلوچستان

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان نیز در این دیدار گفت: با وجود بلاخیز بودن شرق کشور، هیچ رادار هواشناسی تا شعاع بیش از ۵۰۰ کیلومتری مرکز استان وجود ندارد. در واقع از بوشهر به سمت شرق و از مشهد به جنوب هیچ سامانه راداری وجود ندارد که این موضوع هواشناسی را در زمان پایش و پیش بینی مخاطرات جوی با محدودیت های زیادی مواجه می کند.

محسن حیدری ادامه داد: در چند سال پیش با پیگیری های جدی سازمان هواشناسی و اداره کل هواشناسی استان و با حمایت مستقیم وزیر راه و شهرسازی، مقرر شد سازمان بنادر نسبت به خریداری و تحویل سامانه رادار به هواشناسی اقدام کند.

وی افزود: مقدمات اجرای پروژه به خوبی پیش رفت و اعتباری معادل ۲۰ میلیارد تومانی هم برای آن پیش بینی شد اما منطقه آزاد چابهار از واگذاری زمین برای اجرای طرح خودداری کرد و اکنون بیش از پنج سال است که با وجود ظرفیت بالای وقوع بلایای «جوی -اقیانوسی» در سواحل جنوب، این پروژه مسکوت مانده است.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: این استان به دلیل تأثیر پذیری از سیستم های مختلف آب و هوایی با اکثر قریب به اتفاق پدیده های مخرب و بلاهای جوی نظیر، سیل، بارش های سنگین، صاعقه، تگرگ، طوفان گردوخاک، طوفان حاره ای، خشکسالی، یخبندان، برف، ریزش بهمن در حاشیه کوه تفتان، مه گرفتگی، سونامی، موج های گرمایی و گرمازدگی مواجه است‌.

وی گفت: آتش سوزی های مراتع و جنگل زارهای استان که عمدتا در تالاب های هامون رخ می دهد، در اکثر موارد انسان ساخت است و شرایط جوی در وقوع آن نقشی ندارند اما می تواند سبب گسترش آتش سوزی شود.

حیدری ادامه داد: بارندگی نرمال سیستان و بلوچستان ۱۰۰ میلی‌متر در سال است که حدود یک سوم میانگین کشوری است اما سال زراعی که سه هفته پیش به پایان رسید، تنها ۳۵ میلی‌متر بارش در استان بارید که حدود یک سوم میانگین سالانه و حدود یک هفتم میانگین بلندمدت کشوری است.

وی تصریح کرد: کم بارشی ذاتی استان به قدری نیست که مدیریت منابع آب آشامیدنی و کشاورزی را با چالش همراه کند چراکه در همین تابستان امسال حدود چهار میلیارد مترمکعب آب حاصل از بارش دریافت شده است.

سیستان و بلوچستان کم بارش ترین استان کشور

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: این استان در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ کم بارش ترین استان کشور بوده و اختلاف میزان بارش آن با دومین استان یعنی همزگان که حدود ۵۱ میلی‌متر بوده، ۴۶ درصد است.

وی افزود: علاوه بر تأمین آب از طریق بارش، سیستان و بلوچستان ظرفیت استحصال آب از رطوبت بالای هوا در نواز ۳۰۰ کیلومتری سواحل را نیز دارد. موضوعی که می تواند تنش آبی در پهنه قابل توجهی از جنوب استان را برطرف کند.

حیدری گفت: برخلاف سواحل در شمال استان ظرفیت استحصال آب از بارش و رطوبت هوا بسیار پایین است برای نمونه میانگین بارش سالانه زابل در شمال استان کمتر از ۵۰ میلی‌متر است و میانگین رطوبت نسبی هوا نیز شرایط مطلوبی ندارد.

وی ادامه داد: در میرجاوه میانگین رطوبت نسبی سالانه هوا حدود ۲۰ درصد بوده که گویای شرایط خشک و کم باران این منطقه است.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: درست است که میرجاوه کمترین رطوبت هوا در استان را دارد اما چون شبکه پایش هواشناسی استان با استاندارد های جهانی فاصله زیادی دارد، ممکن است با ایجاد ایستگاه های جدید یکی دیگر از شهرهای استان کم ترین رطوبت را داشته باشد.

وی ادامه داد: می توان گفت که اقلیم سیستان و بلوچستان به دلیل کمبود زیرساخت های هواشناسی هنوز ناشناخته است که شرط شناخت همه جانبه، توسعه ایستگاه های هواشناسی است.

کمبود ۶۰ ایستگاه هواشناسی در سیستان و بلوچستان

حیدری افزود: با وجود اینکه هم‌اینک۱۲ ایستگاه سینوپتیک هواشناسی در استان فعال است، اما حداقل ۶۰ ایستگاه برای رسیدن به حداقل استانداردهای جهانی کمبود داریم.

وی ادامه داد: پتانسیل تشکیل سیل، طوفان گردوخاک و خشکسالی در نواحی مختلف استان به دلیل وجود بسترهای تشکیل و وقوع آن‌ها بالاست. از یک طرف وسیع ترین چشمه های تولید گردوغبار داخلی و خارجی در شمال و غرب استان فعال است و از طرف دیگر به دلیل وجود ناهمواری های فراوان در جنوب و مرکز استان، سیل های زیادی با وجود بارندگی های کم تشکیل می شود.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان خشکسالی را مخاطره خاموش و مداوم سال های اخیر استان نام برد و گفت: بر اساس شاخص بارش، تبخیر و تعرق استاندارد شده دوره ۱۰ ساله منتهی به مهرماه امسال ۱۰۰ درصد مساحت استان درگیر با خشکسالی بوده که ۸۶.۶ درصد آن از نوع خشکسالی بسیار شدید است‌.

انتهای پیام/ع

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: استانداری سیستان و بلوچستان هواشناسی سیستان و بلوچستان مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان سامانه رادار میلی متر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۶۴۷۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشت طلای سفید در سیستان وبلوچستان

ایسنا/سیستان و بلوچستان تلاش برای توسعه پنبه‌کاری در سیستان و بلوچستان دستاوردهایی به همراه داشته و با راهبرد حمایتی، چشم‌انداز احیا و رونق کشت پنبه در استان افق روشنی دارد که در صورت حمایت می‌تواند به سمبل و نماد به‌زراعی در دوران کم‌آبی تبدیل شود.

اعمال برخی سیاست‌های حمایتی و برنامه‌های درازمدت، بروز برخی وقایع اقلیمی و اعمال سیاست‌های اقتصادی در سایر حوزه‌های کشاورزی موجب رغبت تعدادی از کشاورزان به کشت پنبه در استان شده است.

با توجه به مشکلات استان سیستان و بلوچستان در تامین منابع آبی مورد نیاز بخش زراعی و ضرورت کاهش کشت‌های پرآب، باید احیای کشت پنبه بیش از پیش در دستور کار متولیان قرار بگیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان گفت: در قالب خرید تضمینی وش پنبه مابین سازمان جهادکشاورزی استان سیستان وبلوچستان و یک شرکت فعال در این زمینه یک هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به زیر کشت قراردادی پنبه خواهد رفت.

سید محمد رضا سیدحسینی در گفت وگو با ایسنا، تصریح کرد: براساس این تفاهمنامه، کشاورزان با حمایت سازمان جهاد کشاورزی و این شرکت، مزارع خود را به کشت پنبه اختصاص و کارخانه پنبه تولیدی را با نرخ تضمینی در مزرعه خریداری می‌کند.

وی  بیان کرد: کشت پنبه از اوایل فروردین ماه سالجاری در سیستان‌وبلوچستان آغاز و تا مرداد ماه با همکاری کشاورزان شهرستان های دلگان ،بمپور ،ایرانشهر، خاش و تفتان ادامه خواهد داشت.

سید حسینی افزود: تاکنون ۱۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی زیر کشت پنبه رفته است.

وی اظهار کرد: با انجام کشت های قراردادی دغدغه کشاورزان جهت فروش محصول مرتفع و زمینه توسعه کشت این محصول در سیستان وبلوچستان فراهم خواهد شد.

وی تاکید کرد: جهت ارتقای دانش بهره برداران استان برای کشت پنبه ،سفرهای آموزش و ترویجی به استان های پیشرو در کشت پنبه انجام می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ازمشکلات بر زمین مانده تاآزادی بیان به سبک آمریکایی درتلنگر این هفته سیستان وبلوچستان
  • ساخت ۲۵۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی در شمال سیستان وبلوچستان
  • ساخت ۲۵۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی در سیستان وبلوچستان
  • ادامه ارسال کمک‌های امدادی سپاه‌ به مناطق سیل زده جنوب سیستان وبلوچستان
  • خرید گندم کشاورزان سیستان و بلوچستان از مرز ۲۱ هزار تن فراتر رفت
  • کشت طلای سفید در سیستان وبلوچستان
  • معرفی ظرفیت‌های تولیدی وصادراتی سیستان وبلوچستان درنمایشگاه اکسپو
  • سیستان‌وبلوچستان، چهارم دروابستگی به آب قنات برای کشاورزی
  • میانگین بارش سال زراعی سیستان وبلوچستان اعلام شد
  • بندر چابهار در آینده نزدیک یک بندر ریل پایه خواهد شد