Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/اردبیل وزیر جهاد کشاورزی گفت: به دلیل اینکه استان اردبیل و به تبع آن منطقه مغان از ظرفیت های خوب کشاورزی برخوردار است توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی یکی از نیازهای ضروری این استان شمار می رود.

سیدجواد ساداتی‌نژاد شامگاه جمعه‌۳۰ مهر در نشست شورای اداری استان اردبیل اظهار کرد: استان اردبیل و دشت مغان در زمینه صنایع تبدیلی و فرآوری دارای ضعف اساسی است و باید زنجیره ارزش در این استان بویژه پارس‌آباد مغان احیا شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته وزیر جهاد کشاورزی بزرگترین مجتمع گلخانه‌ای کشور در مغان  در زمینه برق و گاز مشکل دارد و ۲۰۰ میلیارد تومان برای حل مشکل آن تخصیص یافته است.

وی اظهارکرد: ۱۰ هزار نفر در این مجتمع اشتغال خواهند یافت و ۲۰۰ هزار تن بر تولید محصولات منطقه افزوده خواهد شد.

ساداتی‌نژاد بیان کرد بانک کشاورزی ۲ هزار میلیارد تومان به این موضوع اختصاص داده است و برای تکمیل استخرهای معیشتی نیمه‌تمام استان اردبیل نیز ۲۰۰ میلیارد تومان اختصاص خواهد یافت.

زیر جهاد کشاورزی ادامه داد: همچنین با اجرای طرح پایاب سد خداآفرین در مغان یک میلیون تن افزایش محصولات کشاورزی در کشور افزایش خواهد یاف.

وی به وجود ۶۷ هزار نفر عشایر در استان اردبیل اشاره کرد وگفت: در زمینه تکمیل آبرسانی سیار به مناطق عشایری و نیز پروژه اسکان عشایر اقدام‌هایی در حال انجام است که باید تسریع شود.

و همچنین از تصویب خرید دام عشایر و صادرات آن خبرداد و بر تکمیل باند دوم جاده پارس‌آباد- اردبیل، احداث پایانه صادراتی و بارانداز ریلی در پارس‌آباد و نیز تامین دستگاه ام‌ارآی در بیمارستان این شهرستان تاکید کرد.

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی کشاورزی صنايع تبديلي سد خدافرین استان اردبیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۶۵۷۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز کشت گسترده سیب‌زمینی در اراضی کشاورزی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اردبیل، کشت به روش نوین سیب زمینی با استفاده از نوار تیپ در زمین‌های زراعی دشت اردبیل که از چند سال قبل آغاز شده، در سال جاری به تنها روش کاشت این محصول تبدیل شده است.
کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در چند هفته اخیر با برگزاری کلاس‌های آموزشی الگویی و ترویجی در سر مزرعه، در خصوص روش جای گذاری نوار تیپ در زراعت سیب زمینی در حال کمک و مساعدت به کشاورزان سیب زمینی کار این خطه هستند.
۱۰۰ درصد مزارع سیب زمینی استان اردبیل به صورت مکانیزه کشت می‌شود و شیوه آبیاری مزارع استان نیز در چند سال اخیر مدرن شده و اغلب به صورت آبیاری با نوار تیپ انجام می‌شود.
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: به علت استفاده از آبیاری به روش نوار تیپ و روش کاشت متفاوت با عرف منطقه به شیوه سه ردیف با دو نوار تیپ و نیز جلوگیری از اتلاف زمین، میزان برداشت محصول سیب زمینی در دشت اردبیل به شکل قایل ملاحظه‌ای افزایش یافته است.
غفور آقایی با اشاره به برنامه‌ریزی برای کشت سیب زمینی در ۱۹ هزار و ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی استان در سال زراعی جاری اظهار کرد: برای کاشت این میزان سیب زمینی در استان حدود ۷۰ هزار تن بذر از نوع مینی تیوبر، مینی تیوبر اس، سوپر الیت، الیت، گواهی شده آ و گواهی شده ب مصرف می‌شود.
وی گفت: ۹۵ درصد محصول سیب زمینی کشت شده در استان اردبیل را از رقم آگریا و مابقی را از ارقام متفرقه جِلی، فونتانه، بامبا، اسپیریت، نیلوا، کایزر، امرفونا و ساتینا اعلام کرد و گفت: کشاورزان در تهیه بذر مرغوب به قیمت مناسب دچار مشکل هستند.
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با توصیه کشاورزان سیب زمینی کار استان اردبیل برای مشاوره و رعایت توصیه فنی کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی در خصوص کاشت محصول خود افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال نیز همچون سال‌های گذشته کشاورزان سیب زمینی کار برای جلوگیری از اتلاف زمین و آبیاری آسان و با کمترین میزان مصرف آب، از روش آبیاری با نوار تیپ استفاده کنند.

دیگر خبرها

  • بحران آب در مغان جدی است
  • آغاز کشت گسترده سیب‌زمینی در اراضی کشاورزی
  • پاسخ به نیازهای کشاورزی مطالبه‌ای از دانش‌بنیان‌ها
  • تنش آبی و نبود صنایع تبدیلی از چالش‌های مهم خدابنده است
  • مغان طلاست نباید در قواره مس بماند/گمرک بیله سوار نبض اقتصاد مغان
  • ایجاد منطقه آزاد مغان راپیگیری می‌کنم/کشاورزی شاه‌کلید توسعه مغان
  • جلوی مازوت‌سوزی باید گرفته شود
  • کشف و ضبط داروی قاچاق و تاریخ گذشته از داروخانه های پارس آباد
  • رفع مشکلات عشایر ضروری است
  • هنرنمایی زنان عشایر در ۳۰ رشته صنایع دستی