Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران و عربستان با پادرمیانی عراق در حال مذاکره هستند تا روابط خود را عادی کنند.

خبرگزاری میزان - عربستان تا چند سال پیش روابط عمیقی با ایران نداشت و روابط میان دو کشور با تلاطم‌های سیاسی زیادی همراه بود.

اتفاقاتی که پس از قطع روابط میان دو کشور افتاد، بر عمق اختلافات و رفتار‌های غیر سازنده عربستان علیه ایران افزود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فاجعه منا و مکه، اعدام شیخ نمر، روحانی برجسته شیعیان عربستان و برخی رفتار‌های دیگر که از سوی سعودی‌ها شکل گرفت، باعث شد تا روابط هر چه بیشتر تیره شود.

بحران منطقه نیز که یکی از عوامل به وجود آمدن آن سیاست‌های رژیم سعودی است، باعث شد تا روند عمیق‌تر شدن دشمنی‌های سعودی علیه ایران افزایش یابد.

حمله نظامی به یمن و اقداماتی که رژیم سعودی علیه مردم مظلوم یمن مرتکب می‌شود، بر اختلافات اضافه کرد.

اکنون شرایط تغییر کرده و تحولات به گونه‌ای پیش رفته است که موازنه قوا بر ترازوی ایران سنگینی می‌کند.

عربستان برای آن که از باتلاق شکست‌ها بیرون بیاید و بتواند خود را نجات دهد، نیازمند آن است تا روابط خود را با ایران بهبود بخشد.

سران عربستان فاقد دوراندیشی و سیاست منطقی و اصولی هستند به همین خاطر است که تحت تأثیر نفوذ و دستورات دیکته شده دیگران قرار می‌گیرند.

عربستان به شدت تحت تأثیر آمریکاست و اکنون که برخی رژیم‌های عربی تن به سازش با رژیم صهیونیستی داده اند، ریاض نیز برای این منظور وسوسه شده، اما می‌داند که برقراری روابط با اسرائیل با بهبود روابط با ایران توفیر دارد و ارزش بهبود روابط با ایران بسیار بالاتر از سازش با رژیم صهیونیستی است.

چه بسا اگر تاکنون عربستان اقدام به برقراری رابطه رسمی همچون برخی دیگر از رژیم‌های عربی منطقه با رژیم صهیونیستی نکرده است، واهمه‌ای است که از این کار دارد.

قطعاً اگر عربستان سعودی تصمیم به سازش با رژیم صهیونیستی بگیرد بر روابط خود با ایران تأثیر منفی گذاشته است.

بیشتر بخوانید: دلایل تمایل عربستان برای ترمیم روابط با ایران فیصل بن فرحان: مذاکرات با ایران «صمیمانه» و «اکتشافی» بوده است

ایران در منطقه تأثیر گذار است، نمی‌توان نفوذ و تأثیر ایران را نادیده گرفت، به همین خاطر است که سران سعودی بهبود روابط با ایران را ترجیح می‌دهند.

در کنار تحولاتی که در منطقه در حال وقوع است، خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان که با سراسیمگی و بدون برنامه ریزی انجام شد، عربستان را که متحد اصلی آمریکا در منطقه است، نگران کرد.

نگرانی عربستان از خروج آمریکا از افغانستان از آن بابت است که احتمال می‌دهد واشنگتن به مرور از منطقه خلیج فارس خارج شود و ضریب امنیت عربستان به خاطر خلائی که از خروج آمریکا به وجود می‌آید، کاهش یابد.

برقراری و استقرار عربستان با توجه به سیاست‌هایی که در منطقه از سوی محور غربی عبری عربی پیاده شده، بسیار متزلزل و شکننده گشته تا جایی که احساس خطر سقوط باعث شده تا سران رژیم سعودی به سوی ایران گرایش پیدا کنند.

هر چند هنوز هم در سخنان و لفاظی‌های مقام های ریاض علیه ایران نمونه‌هایی دیده می‌شود، اما از این دست سخنان بسان این ضرب المثل است که می‌گوید؛ «با دست پس می‌زند با پا پیش می‌کشد»

ایران نیز تمایل دارد تا روابط بهبود یابد و از حالت تخاصم خارج شود، اما برای این منظور عجله ندارد.

ایران در نبود عربستان در پهنه روابط، منطقه‌ای زیان ندید بلکه این عربستان بود که بیشترین خسارت را متحمل گشت.

انتهای پیام/

برچسب ها: عربستان سعودی محمد بن سلمان

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: عربستان عربستان سعودی محمد بن سلمان رژیم صهیونیستی روابط با ایران تا روابط

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۶۵۹۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لیندسی گراهام خواستار توافق عربستان و اسرائیل شد

سناتور آمریکایی «لیندسی گراهام» از دولت جو بایدن خواسته است تا توافقنامه‌ای را برای برقراری روابط دیپلماتیک میان عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی برای کمک به ایجاد زمینه برای توافق صلح با فلسطینی‌ها انجام دهد.

سناتور گراهام یکشنبه در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت عادی‌سازی روابط میان ریاض و تل‌آویو حداقل تا حدی به تمایل عربستان سعودی برای یک پیمان نظامی با آمریکا بستگی دارد.

به نقل از ایسنا این سناتور که برای دیدار با «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی چندین بار به عربستان سعودی سفر کرده است، گفت درباره این موضوع با بایدن و مقامات ارشد دولت او از جمله «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه و «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا صحبت کرده است.

گراهام گفت: «عربستان سعودی خواهان یک توافق دفاعی متقابل با ایالات متحده است. ما هفته‌ها روی این موضوع کار می‌کنیم. آنتونی و جیک، به بستن قرارداد در مورد معاهده ادامه دهید. بدون این معاهده، ولیعهد سعودی نمی‌تواند اسرائیل را به رسمیت بشناسد و بخشی از توافق، ارائه راه‌حلی برای مشکل فلسطین خواهد بود.»

بایدن مدعی شده است که پیشرفت او در میانجی‌گری برای توافق سازش میان عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی ممکن است انگیزه حملات غافلگیرکننده حماس در اکتبر گذشته علیه رژیم صهیونیستی باشد که منجر به جنگ اخیر در غزه شد. این جنگ که براساس گزارش‌ها، بیش از ۳۴۰۰۰ فلسطینی را به شهادت رسانده است، مذاکرات تل‌آویو با ریاض را از مسیر خود خارج کرد.

گراهام گفت، بحران غزه بدون تکمیل توافقنامه رژیم صهیونیستی و عربستان قابل حل نیست. این نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا مدعی شد: «اگر بتوانیم بین عربستان سعودی و اسرائیل به توافق برسیم، این به درگیری اعراب و اسرائیل پایان می‌دهد، ایرانی‌ها را تنها می‌کند، برای فلسطینی‌ها امید ایجاد می‌کند و امنیت را به شکل واقعی برای اسرائیل تأمین می‌کند.»

عربستان سعودی نفت‌خیز ادعا می‌کند که ۷ درصد از ذخایر اورانیوم جهان را در اختیار دارد. گراهام گفت برنامه‌های مذکور از آمریکا می‌خواهد غنی‌سازی این ذخایر را به‌عنوان بخشی از پیشنهاد ریاض برای به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی کنترل کند. چنین توافقی براساس «توافقنامه ابراهیم» است که براساس آن بحرین و امارات متحده عربی روابط دیپلماتیک با تل‌آویو برقرار کردند و سودان و مراکش هم بعدا این توافقنامه را امضا کردند.

گراهام گفت: «می‌خواهم به رئیس‌جمهور بایدن کمک کنم تا این کار را انجام دهد. بدون این توافق هیچ راه‌حلی برای مشکل فلسطین وجود ندارد. بدون این معامله، همه چیز بدتر می‌شود. بنابراین، اجازه دهید معامله را انجام دهیم، زمان ما در حال اتمام است.»

دولت پیش از بایدن – دونالد ترامپ– میانجی توافق‌های ابراهیم بود. گراهام در پاسخ به این سوال که آیا ترامپ ممکن است در رقابت با بایدن در انتخابات امسال تلاش کند توافق تل‌آویو – ریاض را تضعیف کند، گفت این رئیس‌جمهور سابق آمریکا «می‌خواهد کشتار پایان یابد.»

این سناتور آمریکایی افزود: «ما ماه نوامبر در اینجا انتخابات خواهیم داشت، اما آیا می‌توانیم قبل از نوامبر جان چند نفر را نجات دهیم؟»

به گزارش راشا تودی، بلینکن که راهی تور منطقه‌ای شده است، روز جمعه به سی‌ان‌ان گفت می‌توان چارچوبی برای راه‌حل دو دولتی و عادی‌سازی روابط با ریاض ایجاد کرد.

دیگر خبرها

  • ریاض: به توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم
  • لیندسی گراهام خواستار توافق عربستان و اسرائیل شد
  • سناتور آمریکایی، عادی سازی روابط تل آویو و عربستان را توافقی مخاطره آمیز خواند
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود؛ غزه محور اصلی گفت‌وگو با مقامات سعودی
  • ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه
  • تصمیم عرب‌ها درمورد تهران و تل آویو چیست؟
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی / تلویزیون اسرائیل: احتمالا این مقامات برای گفت‌و‌گو درباره عادی‌سازی روابط رفته باشند
  • فارن افرز: احتمال شکل گیری ائتلاف منطقه ای اعراب و اسرائیل علیه ایران چقدر است؟
  • بالانسر ایران و اسرائیل