Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، روابط سیاسی ایران و ونزوئلا در طول ۲۰ سال گذشته (از دوران چاوز تا امروز و با دولت مادورو) در شرایط بسیاری خوبی قرار دارد، کشوری که دارنده بزرگ‌ترین ذخایر شناخته‌شده نفت در جهان است. تهران و کاراکاس هر دو توسط آمریکا به بدترین شکل ممکن محاصره اقتصادی شده‌اند و حالا مدتی است که برخی صاحب‌نظران روابط بین‌الملل معتقدند که دو کشوری که تحت تحریم‌های آمریکا هستند، اگر موفق شوند با یکدیگر روابط اقتصادی گسترده برقرار کنند، می توانند تحریم های آمریکا را بی اثر کرده و راه رشد و توسعه خود را در پیش بگیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایران تاکنون چندین محموله بنزین، محصولات پتروشیمی و نفت خام هم به ونزوئلا ارسال کرده است، آمریکا تهدید کرده بود جلوی ارسال این محموله‌ها را می‌گیرد، اما محموله‌های ارسالی توسط نیرو‌های نظامی ایران و ونزوئلا «اسکورت» شدند و فشار آمریکا راه به جایی نبرد.

سفری که به امضای سند ۲۰ ساله تهران و کاراکاس منتهی شد

فلیکس پلاسنسیا گونسالس وزیر امور خارجه ونزوئلا دوشنبه هفته گذشته در صدر هیئتی به ایران سفر کرد و در این سفر با حسین امیرعبداللهیان همتای ایرانی اش دیدار و درباره مسائل دو جانبه و گسترش همکاری‌های بین دو کشور گفت‌وگو و مذاکره کرد. وزیر امور خارجه ونزوئلا پیش از دیدار با همتای ایرانی خود با حضور در ساختمان پاستور با رئیس جمهور کشورمان هم دیدار کرد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در نشست مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه ونزوئلا، گفت که تا قبل از پایان سال جاری کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و ونزوئلا در تهران برگزار خواهد شد. در جریان برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی نقشه راه و سند همکاری‌های بلند مدت دو طرف را پاراف خواهیم کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین گفت که در ماه‌های آینده شاهد سفر آقای مادورو رئیس‌جمهور ونزوئلا به ایران خواهیم بود و در جریان آن سفر با حضور روسای جمهور دو کشور سند همکاری‌های ۲۰ ساله تهران و کاراکاس به امضای وزرای خارجه خواهد رسید. روابط دو کشور ایران و ونزوئلا مسیر رو به رشدی را طی می‌کند. حتی امروز در مرحله‌ای قرار داریم که کالا‌های ایرانی در شهر‌های مختلف ونزوئلا در دسترس مردم قرار دارد و این برای تجار و بازرگانان ایرانی فرصت خوبی است که در مسیر همکاری‌های بازرگانی بین دو کشور از این فرصت نیز استفاده لازم را به عمل بیاورند.

وی با بیان اینکه از بخش خصوصی در جمهوری اسلامی ایران دعوت می‌کنم و تاکید می‌کنم که ونزوئلا یک فرصت جدید برای توسعه همکاری‌های همه جانبه است، تصریح کرد: بخش خصوصی ما می‌تواند در تمامی حوزه‌ها فعالانه با ونزوئلا همکاری کند.در سال‌های اخیر توافقات خوبی را در تمامی زمینه‌های فنی، اقتصادی، تجاری، علم و فناوری، معدن و انرژی بین دو کشور داشتیم که بخش‌های مهمی از آن در حال اجراست. جمهوری اسلامی ایران از مردم ونزوئلا، آقای مادورو رئیس جمهور این کشور و تمام نهاد‌های قانونی در ونزوئلا حمایت می‌کند. سیاست‌های ایالات متحده آمریکا در قبال مردم ونزوئلا را غیر سازنده می‌دانیم.

 وزیر خارجه ونزوئلا هم در این نشست گفت که روابط ایران و ونزوئلا راهبردی است، مایل هستیم از ملت ایران یاد بگیریم و می‌خواهیم هماهنگ با شما آینده‌ای بر اساس احترام به حقوق بین‌الملل و همکاری و تحمل یکدیگر و همه شمولی بسازیم.

انعقاد قرارداد همکاری ۲۰ ساله بین ایران و ونزوئلا؛ یک نقشه راه

رضا طباطبایی سفیر پیشین ایران در بولیوی معتقد است که دو کشور ایران و ونزوئلا هر دو مورد تحریم‌های آمریکا هستند و در بسیاری از مسائل بین الملل دارای دیدگاه‌های یکسان هستند و این امر مثبتی است که کشور‌هایی همچون ایران و ونزوئلا که در شرایط مشابهی در عرصه بین الملل هستند و از نظر اقتصادی نیز دارای پتانسیل‌های خوبی هستند و به نوعی می‌توانند نیاز‌های یکدیگر را نیز تا حدودی تامین کنند، تصمیم به انعقاد چنین قرارداد‌هایی به عنوان یک نقشه راه بگیرند.

وی همچنین گفت که البته دو کشور ایران و ونزوئلا هر دو به دنبال این هستند که مشکلات تحریمی خود را حل کنند، ایران در طی این سال‌ها نشان داده است که اگر تحریم‌های تحمیلی وضع شده علیه آن هم رفع شود و روابطش با غرب عادی شود همچنان همپیمانان و دوستان قدیمی خود را رها نمی‌کند، اما در مورد ونزوئلا با توجه به نوع فرهنگ سیاسی که آن کشور دارد در این زمینه شک و تردید‌های وجود دارد.

این دیپلمات پیشین کشورمان تاکید کرد: دولت کنونی ونزوئلا به دنبال این است که برای مقابله با اپوزیسیون به رهبری «گوایدو» اقداماتی را انجام دهد و حتی در این زمینه امتیازاتی را به طرف‌های غربی و آمریکا بدهد و ممکن است در جریان این بده و بستان‌ها حتی این قرارداد و این همکاری را زیرپا بگذارد، بنابراین باید در هنگام چنین قراردادی به این مسئله مهم نیز توجه داشت. نمی‌توان گفت اقتصاد دو کشور ایران و ونزوئلا مکمل یکدیگر هستند، ولی دو کشور می‌توانند بخشی از نیاز‌های خود را تامین کنند اکنون نیاز‌های ونزوئلا بیشتر از ایران است و در مجموع انعقاد چنین قراردادی بیشتر به نفع ونزوئلا خواهد بود؛ و این می‌تواند به ونزوئلا در حل بخشی از مشکلات اقتصادی اش کمک کند از جمله اینکه ایران بتواند به ونزوئلا در فروش نفتش کمک کند.

طباطبایی همچنین گفت که فرصت‌های اقتصادی خوبی نیز برای بخش خصوصی ایران در زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی و ساختمان سازی در ونزوئلا وجود دارد، البته  اینگونه قرارداد‌ها بیشتر از اینکه جنبه اقتصادی داشته باشد یک نوع پیام سیاسی را مخابره می‌کند.

کاظم معتمدخواه کارشناس مسائل آمریکای جنوبی هم بر این باور است که ونزوئلا هشتمین کشور از نظر منابع طبیعی در جهان (با داشتن بالغ بر ۱۴.۳ تریلیون دلار ذخایر منابع طبیعی دنیا) دارای منابع و ذخائر مختلف از جمله نفت (این کشور زمانی پنجمین صادرکننده نفت خام، سومین تولیدکننده اوپک بوده و از نظر میزان ذخایر نفت رتبه اول و گاز رتبه هشتم را در جهان دارا می‌باشد)، طلا (با عیار بالا)، بوکسیت، سنگ آهن و ... است که با توجه به تحریم‌های ناعادلانه آمریکا، اکنون با مشکلات بسیاری برای صادرات منابع خود مواجه است و ایران بعنوان یکی از مستقل‌ترین کشور‌های جهان که می‌تواند بدون مجوز کشور‌های غربی برای خرید و فروش کالاهایش تصمیم بگیرد، سالهاست که در کنار ونزوئلا قرار دارد و علاوه بر امکان خرید منابع طبیعی آن، می‌تواند به پیشرفت و توسعه این کشور نیز کمک کند .

تهران و کاراکاس دو دوست دور اما نزدیک

کارشناس بر این باورند که ایران و ونزوئلا اکنون دارای بزرگترین زیرساخت‌های تجارت بین دوکشور هستند که کمتر مورد مشابهی را برای آن می‌توان یافت؛ برای مثال از نظر زیرساخت حقوق تجاری دوجانبه، تمام موافقتنامه‌ها و یادداشت تفاهم‌های اساسی و لازم به امضاء و تصویب دوطرف رسیده و تمام امکانات جهت حمایت از بازرگانان فراهم گشته است. همچنین خط هوایی مستقیم بین دوکشور برای تردد تجار و گردشگرانی که بخواهند از ونزوئلا دیدار کنند، برقرار بوده و اتباع ایرانی برای سفر به این کشور تا یک ماه نیاز به روادید ندارند. هم اکنون شرکت کنویاسا در هفته یک یا دو پرواز مستقیم کاراکاس – تهران دارد.

علاوه بر این ها  خط کشتیرانی برای انتقال کالا‌های مورد نیاز دو کشور ایران و ونزوئلا نیز برقرار است و هزینه و زمان حمل آن را بسیار کوتاه و مناسب کرده است، همچنین سالهاست که برای تسهیل در تجارت بازرگانان دوکشور بانکی تحت عنوان «بانک بین المللی توسعه» در کاراکاس و «بانک مشترک ایران و ونزوئلا » در تهران تاسیس گردیده که به تجار دوکشور برای انتقال پول و همچنین کمک در سرمایه گذاری محدود، یاری می‌رساند.

 حدود یکسال است که فروشگاهی ایرانی بنام «مگاسیس» در شهر کاراکاس دایر می‌باشد و بیش از ۵۰۰۰ قلم کالا ایرانی و ونزوئلایی را عرضه می کند. این فروشگاه مرکز خوبی برای نمایش و فروش کالا‌های ایرانی است و می‌تواند مرکزی برای هماهنگی و ارائه کالا‌های ما باشد.

کشورمان در ماه‌های اخیر بعد از روی کار آمدن دولت آقای رئیسی فصل جدیدی از سیاست خارجی خود را سپری می‌کند و موید آن اظهارات رئیس جمهور و وزیر امور خارجه کشورمان است که اعلام کرده اند راهبرد سیاست خارجی در دولت سیزدهم، سیاستی متوازن، فعال، پویا و هوشمند با اولویت توجه به همسایگان و کشور‌های آسیایی است.

در همین راستا هرچه روابط اقتصادی و دو جانبه و چندجانبه با کشور‌های دیگر تقویت شود، راهکار‌های آمریکا برای اعمال تحریم‌ها علیه کشور ضعیف‌تر و ناکارآمدتر می‌شود.

فاطمه زهرا نصراللهی

انتهای پیام/

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ایران و ونزوئلا امیرعبداللهیان وزیر خارجه دو کشور ایران و ونزوئلا تهران و کاراکاس وزیر امور خارجه خارجه ونزوئلا رئیس جمهور بین الملل تحریم ها ۲۰ ساله ۲۰ سال بین دو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۶۶۳۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست آمریکا از چین برای مهار ایران


به گزارش تابناک به نقل از خبرآنلاین، نشریه فارن پالیسی در مقاله ای با عنوان "چین واقعاً چقدر بر ایران اهرم دارد؟" نوشت: حتی قبل از اینکه ایران صدها هواپیما بدون سرنشین و موشک را به سمت اسرائیل پرتاب کند، مقامات آمریکایی از چین خواسته بودند تا از نفوذ خود برای متقاعد کردن تهران برای مهار اقدامات تحریک‌آمیز خود و گروه‌های مقاومت در سراسر خاورمیانه استفاده کند.

حمله انتقام جویانه ایران که اولین حمله مستقیم این کشور به خاک اسرائیل بود، ایالات متحده را به استفاده بیشتر از اهرم بالقوه پکن در خاورمیانه ترغیب کرده است. چین مدت‌هاست که بزرگترین شریک تجاری ایران است و مقامات ارشد ایالات متحده از جمله رئیس جمهور جو بایدن، به طور علنی از پکن خواسته‌اند تا به کنترل تهران کمک کند، به ویژه در حالی که ماه‌ها حملات گروه انصارالله در دریای سرخ که توسط ایران تشویق می‌شوند، حمل و نقل جهانی را مختل کرده است. جان آلترمن، مدیر برنامه خاورمیانه در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی گفت: « حدود یک سوم از کل تجارت ایران با چین شکل می‌گیرد و این کشور به یک محافظ مهم برای منافع ایران در شورای امنیت تبدیل شده است. به نظر من چین تنها کشوری است که بیشترین توانایی را برای نفوذ بر ایران دارد، اگر بخواهد.»

با افزایش تنش بین اسرائیل و ایران، قانونگذاران آمریکا فشار را بیشتر می‌کنند. در تازه‌ترین اقدام، مجلس نمایندگان آمریکا با اکثریت قریب به اتفاق قانون تحریم‌های انرژی ایران و چین را تصویب کرد. این قانون برای هدف قرار دادن شرکت‌های چینی که نفت خام ایران را خریداری می‌کنند و در نتیجه پول را به اقتصاد ایران پمپاژ می‌کنند، طراحی شده است. این لایحه برای تصویب نهایی به سنا منتقل شده است.

جاش گوتهایمر، نماینده دموکرات کنگره گفت: «در حالی که ما اینجا هستیم، ایران از تجارت نفتی خود با چین برای آوردن درآمد ۱۵۰ میلیون دلاری در روز استفاده می‌کند. چین با واردات میلیون‌ها بشکه نفت در روز، ایران را در تجارت نگه می‌دارد و بودجه‌های مهمی را برای برنامه هایی چون توسعه موشکی و تسلیحات هسته‌ای فراهم می‌کند.

اگرچه ایالات متحده به طور فزاینده ای به دنبال چین برای تحت تأثیر قرار دادن ایران است، برخی کارشناسان هشدار می دهند که این موضوع به این سادگی ها نیست.

کمتر کشوری به اندازه چین با ایران روابط اقتصادی قابل توجهی دارد. چین برای بیش از یک دهه بزرگترین شریک تجاری ایران بوده است، یک رابطه طولانی مدت که عمدتا حول محور تجارت نفت بوده است. بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۳، شرکت‌های چینی واردات نفت ایران را بیش از سه برابر کردند و فروش را به بالاترین حد در ۱۰ سال اخیر رساندند.

اما روابط اقتصادی آنها به لحاظ نفوذ نابرابر است. به عنوان مثال، سال گذشته بیش از ۹۰ درصد صادرات نفت خام ایران به چین بوده است. با این حال، چین تامین‌کنندگان بسیار دیگری فراتر از ایران دارد و عرضه تهران تنها ۱۰ درصد از کل واردات چین را تشکیل می‌دهد.

پاتریشیا کیم، یکی از همکاران موسسه بروکینگز، به فارین پالیسی گفت: پکن به‌عنوان بزرگ‌ترین شریک تجاری و حامی قدرت بزرگ ایران، از کانال‌های ارتباطی ممتاز با تهران برخوردار است و بدون شک نفوذ بیشتری بر این کشور نسبت به ایالات متحده یا متحدانش دارد.

او افزود: «اگر رهبران چین تصمیم بگیرند رویکرد مداخله جویانه تری اتخاذ کنند، سخت است بگوییم که پکن چقدر می تواند تهران را مهار کند.»

ویلیام فیگوروآ، کارشناس روابط چین و ایران در دانشگاه گرونینگن هلند، گفت: در حالی که چین از نظر فروش و تجارت نفت دارای اهرمی است، استفاده از این اهرم هم از نظر سیاسی و هم از نظر لجستیکی چالش برانگیز است.

به عنوان مثال، پالایشگاه های خصوصی چین که در بازار سیاه فعالیت می کنند، به طور غیرقانونی بیشتر نفت ایران را خریداری می کنند، نه پالایشگاه های دولتی. او گفت که این پالایشگاه‌های خصوصی «به‌شدت دشوار است که کنترل شوند» و کنترل مستقیم واردات نفت ایران از چین را برای پکن چالش‌برانگیز می‌کند.

مقیاس سرمایه گذاری چینی ها در ایران که عمدتاً توسط شرکت های خصوصی هدایت می شود، همچنان یک موضوع آزاردهنده در روابط بین دو کشور است. فیگوئروا گفت که چین به طور مزمن در ایران سرمایه گذاری ناکافی کرده است، که شکایت هایی را از سوی تهران برانگیخته و بر تمایل آنها برای تن دادن به فشار چین تأثیر می گذارد.

*ترجمه: ابوالفضل خدائی

دیگر خبرها

  • درخواست آمریکا از چین برای مهار ایران
  • سرمایه‌گذاری در ۱۰۰ شرکت بورسی ایران هیچ ریسکی ندارد | بزرگ‌ترین بازار بورس ناشناخته جهان مربوط به ایران است
  • سفر فرزین به ریاض چه تاثیری بر بازار غیررسمی ارز داشت؟
  • جزئیات توافق‌های بانکی ایران و روسیه
  • آیا جان توافق ایران و عربستان با ابتکار چین در خطر است؟/ پکن از ترس تحریم های ثانویه فروش نفت از تهران را کاهش خواهد داد/ دیپلماسی تلفنی چین میان ایران و آمریکا موفق بود
  • سریلانکا به سرمایه‌گذاران ایرانی زمین دولتی می‌دهد؛ تهاتر نفت با چای و چوب سریلانکا
  • سریلانکا به سرمایه‌گذاران ایرانی زمین دولتی می‌دهد
  • ونزوئلا از ضرر ۲ میلیارد دلاری ناشی از تحریم‌ها در 4 ماه گذشته خبر داد
  • ضرر ۲ میلیارد دلاری ونزوئلا به دلیل تحریم‌ها
  • ونزوئلا از ضرر ۲ میلیارد دلاری ناشی از تحریم‌ها در ۴ ماه گذشته خبر داد