Web Analytics Made Easy - Statcounter

«خاتون» بر اساس زندگینامه «خواهر پدرِ» تینا پاکروان نویسنده و کارگردان ساخته شده و مولف با پژوهش و کنکاش در تاریخچه ‌خانواده‌اش چنین اثری را به مجموعه نمایشی تبدیل کرده است. - اخبار فرهنگی -

خبرگزاری تسنیم-امیرحسین مکاریانی؛ از سال 1388 تا سال 1400 در 12 سالی که ساخت و تولید سریال در شبکه نمایش خانگی آغاز شده، با تحلیل و بررسی دقیق محتوایی می‌توان این ادعا را مطرح کرد، سریال خاتون  تنها مجموعه با رویکردی «ملی‌» است که در سازوکاری خارج از نهادهای رسمی و در بخش خصوصی ساخته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متاسفانه نسبت‎دادن عنوان «ملی» در نقدها و نوشتارهای سینمایی اخیر به امری رایج بدل شده و صفات ‌عالی درباره تولیدات نمایشی بدون اشاره به  دلایل و وجوه اثباتی صورت می‌پذیرد.

لذا استدلال برای به کارگیری صفت عالی «ملی‌» در مورد سریال خاتون، هر قضاوت بی‌طرفانه‌ای را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.  

تبیین  به کارگیری صفت ملی

بسیاری از کارشناسان و تحلیل‌گران در حوزه سینما همچنان به دنبال مصادیق و گزاره‌های سینمای ملی هستند. با این حال کارشناسان متعددی همچنان‌ به زعم خودشان هر چند وقت یکبار به بازتعریف سینمای ملی و اختراع دوباره چرخ می‌پردازند.

عنوان «ملی» را در مورد یک اثر هنری زمانی باید به کار برد که با استدلال‌های نمایشی و منطق دراماتیک، هر افتراق در دیدگاه و ایدئولوژی را در متن اثر تبدیل به موضوع متحدانه‌ای کند.

به غیر از آثار سینمای دفاع مقدس، تمام آثار نمایشی ساخته شده که عنوان صفت ملی را دریافت کردند، تبیین کننده دیدگاه‌های عمومی در کشور نبودند. اما تعریف سینمای ملی {مستقل از سینمای دفاع مقدس} به اثری نمایشی نسبت داده می‌شود که آگاهی‌بخشی جمعی را درحوزه‌های گفتمانی سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و... ، در جهت منافع ملی تامین کند. با این تعریف سریال «خاتون» در بزنگاه دشواری، دیدگاه آگاهی بخشی را در مورد دوران پهلوی اول ارائه می‌دهد.

خاتون را چگونه در جهت منافع ملی باید ارزیابی کرد؟

در کنکاشسریال «خاتون» باید روندها و جریان‌‌های سیاسی- رسانه‌ای قبل و بعد آنرا مورد ارزیابی دقیق قرار داد. سازوکار رسانه‌های فارسی زبان در 12 سال گذشته تفاوت ساختاری و رشد چشمگیر فراوانی داشته‌اند.

یکی از محورهای اساسی گفتمان‌های شبه آلترناتیو  سیاسی داخلی در همسویی با گفتمان احساسی و ضدنوستالوژیک برآمده از رسانه‌های فارسی‌زبان نوین {با حمایت‌ کشورهای متخاصم} به صورت خاص، برجسته‌سازی دوران رضاخانی است.

برای کنکاشی تاریخی و ارائه قضاوت وارونه از دوران پهلوی در این رسانه‌ها مخاطب از «تونل زمانی» عبور می‌کند که هدفی جز قلع حقیقت تاریخی ندارد.

نمود اجتماعی این جریان رسانه‌ای برای نخستین‌بار در اعتراضات دی‌ماه 1396 بروز یافت و بعدها پروژه ستایش دوره رضاخانی توسط افراد و جریان‌های داخلی  تقویت ‌شد.

 حالا با این پرسش مهم مواجه هستیم که شنیده شدن شعار‌های حمایتی از عملکرد پهلوی اول مسئولان فرهنگی کشور را برآشفت؟

 آیا یک تولید فرهنگی اغنایی با جذابیت‌های عامه‌پسندانه برای بررسی گفتمان حمایتی مطرح شده در اعتراضات دی 1396 ارائه شد؟

در واقع خطر شعار مطرح شده در دی ماه 1396 از متن اتفاقات هولناک‌تر به نظر می‌رسید، اما نادیده‌انگاری در داخل، عزم رسانه‌های فارسی‌زبان را در حمایت تبیینی و تفسیری از دوران پهلوی اول افزود و این موج رسانه‌ای در غفلتی فرهنگی وارد فاز دوم یعنی پروژه اسطوره‌سازی از «رضاخان‌‌میرپنج» شده است.

از سوی دیگر در ساز و کار فرهنگی داخلی، به صورت ویژه در حوزه تولیدات نمایشی، سیاست‌گذاری رسانه ملی به عنوان مهمترین نهاد، همچنان معطوف به حمایت از محتواهای معمول و عاشقانه در رقابت با شبکه نمایش خانگی است، بی‌آنکه درکی از خطر بزرگ در اعتراضات دی‌ماه 96 لحاظ شده باشد.

به جرات می‌توان گفت کلیه  تولیدات شبکه نمایش خانگی همچنان در مدار ارائه عاشقانه‌های هندسی‌محور در ساختارهای مثلثی، مربعی‌ و چند ضلعی‌های مدرن‌تر گام برمی‌دارد و قطعا از این ریل خارج نخواهد شد.

 ناگهان در این میان بخش خصوصی غیر وابسته، بر اساس راهبردهای شخصی هنرمندانه، یک مقطع حساس سیاسی از دوران رضاخانی را به عنوان دستاویزی دراماتیک استفاده می‌کند و به مهمترین گفتمان سیاسی – تاریخی دوران کنونی حتی در وجوه استعاری تبدیل می‌شود.

تکلیف مخاطب با سریال «خاتون» کاملا مشخص است. این سریال همانند سریال‌های رسانه‌ ملی دوگانه عمل نمی‌کند.

در همین رسانه ملی سریال‌هایی ساخته شد که برش‌های متعدد تاریخ را در قالب مجموعه‌های نمایشی عرضه کرد و در عطف‌ها و بزنگاه‌هایش به صورت محسوسی نتوانست از دوران رضاخانی تحلیل درستی ارائه دهد.

متاسفانه در چند سریال‌ مهم سیما رضاخان قزاق مقتدر وطن‌پرستی تصویر شد، اما در سریال خاتون اثرات وضعی حضور «شاه‌کاغذی» دستمایه روایت قرار گرفت.

در این سریال در جدل شیرزاد (اشکان خطیبی) خاتون(نگار جواهریان) و کمسیر «رجب‌اف» (بابک حمدیان) از زبان پرسوناژ محوری می‌شنویم که «رضاخان» فقط روی کاغذ شاه این کشور بود. این عبارت ماندگار از زبان خاتون صرفا به عنوان یک شعار شنیده ‌نمی‌شود و تفاوت بنیادینی با شعارهای تولید شده در آثار نمایشی سال‌های اخیر دارد.

سازندگان، تمام قوای خود را متمرکز بر رویدادهای تاریخی و شخصیت‌ها کرده‌اند و  طبیعی است که چنین نتایجی نه صورت شعار بلکه به عنوان نتیجه و وضعیت کشور در آن مقطع خودنمایی می‌کند.

 شاه‌کاغذی و ماجرای هولوکاست ایرانی

کمی قبل از اینکه خاتون شرایط کشور در دوران «شاه‌کاغذی» را توصیف کند، مخاطب با چند گزاره نمایشی اغنایی مواجه است.

در همان قسمت اول هواپیماهای متفقین در مناطق غیرنظامی بمب‌های فراوانی را می‌ریزند و شیرزاد و همسرش در این بمباران آسیب می‌بینند.در واقع جان ایرانی پس از هشتاد سال همچنان از نظر نیروهای متفقین بی‌ارزش است.  

خیانت افسرانی نظیر سرهنگ سنگری (پژمان بازغی) در مقابل تهاجم ارتش متفقین که با یک خیانت آشکار زمینه تسلیم شدن کشور را فراهم می‌کند، نخستین نقطه عطف قابل تاملی که احساسات مخاطب وطن پرست را برمی‌انگیزد.  

با حضور متفقین خواهیم دید که افسران عالی‌رتبه و میهن‌دوستی نظیر سرتیپ آریا(فرخ نعمتی) توسط نیروی متفقین بدون برگزاری دادگاه نظامی و جرم‌شناسی اعدام می‌شوند.

توده‌های پارتیزانی مردمی به شکل افسارگسیخته‌ای توسط قوای متفقین اعدام می‌شوند و قحطی از زمانی ورود متفقین به یک مصیبت ملی تبدیل شد.

حالا سوالی که پیش می‌آید این است که نمایش این برش‌های مهم تاریخی در سریال خاتون یک نمایش برای خوشایند نگاه‌‌های رسمی است یا  اثری بر اساس دغدغه‌های شخصی سازنده؟

تینا پاکروان نویسنده و کارگردان  در پشت صحنه سریال خاتون

مهمترین ویژگی داستان «خاتون» این است که می‌تواند تمامی سوگیری‌ها در مورد این سریال و استقلال گروه سازنده را حفظ کند. جان مایه داستانی سریال «خاتون» بر اساس زندگینامه «خواهر پدرِ» تینا پاکروان نویسنده و کارگردان مجموعه به نگارش درآمده و مولف با پژوهش و کنکاش، پیشینه‌خانوادگی‌اش را به مجموعه نمایشی قابل تاملی بدل کرده و رخدادهای نمایشی سریال درباره دوره رضاخانی با مستندات قابل تاملی در دسترس است.

با این حساب در شرایط فعلی که جهت‌دهی از سوی نهادهای نظارت رخ نمی‌دهد، بخش خصوصی جسورانه بدون گول زدن و برداشت سهم خود از سفره نفت به ارائه اثری عمیق و غیرشعاری از مهمترین مقطع تاریخی کشورمان پرداخته است، آنهم در شرایط کنونی که به دلیل اجماع رسانه‌ای، گفتمان‌های آلترناتیو‌های داخلی و خارجی در مورد دوره رضاخانی به اجماع رسیده‌اند تا پروژه اسطوره‌سازی از  این دوره را با قوت بیشتری دنبال کنند. اما خاتون با صداقت در ارائه محتوا این کارزار را برایشان سخت‌تر می‌کند.

سریال خاتون قلب واقعیت قلع شده توسط شبه آلترناتیوهای هوادار میرپنج را هدف قرار می‌دهد، آنهم با سرمایه بخش خصوصی و بدون حمایت حاکمیتی. وقتی این محتوا برای مخاطب قابل پذیرش است که ارائه دهنده آن اعتقاد قلبی به آنچه تولید می‌کند داشته باشد و در خاتون این اتفاق افتاده‌است.

در شرایطی که عده‌ای خاص با گروگان گرفتن برخی گزاره‌های ارزشمند نمایشی از حمایت‌های گسترده‌ای برخوردارند و بهشتی منحصر به فرد برای خودشان ساخته‌اند، «تینا پاکروان» با یک سریال بسیار جذاب و خوش آب و رنگ پیش قراول این مبارزه قرار می‌گرد، بی‌آنکه از بهشت نفتی سینما و سیما بهره‌مند باشد.

  اسطوره سیاسی خاص

«خاتون» ما را با برداشت تازه‌ای از مفهوم زن بودن در بزنگاه‌های حساس تاریخی آشنا می‌کند، کما اینکه تصویر آرمانی زن پمپاژ شده از سوی رسانه‌های فارسی‌زبان رضاخانی مبتنی بر در آغوش گرفتن آزادی‌های اجتماعی بدون محدودیت است اما شخصیت اصلی در عین مادر و همسر بودن، «زن بودن» برایش تعریف متفاوتی دارد. خاتون در بند زینت‌های ظاهری نیست چون نمی‌خواهد صرفا زینت المجالس  و حتی بخشی از اسباب‌المطبخ باشد.

در همان قسمت اول انگشت اشاره مولف در مقام یک زن، روی علاقه به مطالعه و جستجوگری و کنکاش دلالت دارد. حتی در شب سالگرد ازدواجش از اغواگری زنانه چشم پوشی می‌کند و مطالعه را انتخاب می‌کند. گویی خاتون باید این دوران روشنفکری، همنشینی مستمر با ادبیات و هنر را از سربگذراند تا تبدیل به خاتونی شود که در بزنگاه سیاسی – اجتماعی تصمیمات شجاعانه و سازنده بگیرد. چنین کاراکتر‌های منحصر به فردی در تاریخ این سرزمین فراوان هستند و این تربیت خودخواسته از خاتون زنی می‌سازد تا در مقابل کرنش و انفعال شوهرش،شیرزاد، در برابر نیروهای اشغالگر دست به قیام بزند.

 هدف شخصیت خاتون مشخص است، او شبیه سایر کاراکترهای زن دیگر سریال‌های شبکه نمایش خانگی نیست که اهدافش به دریافت توجه  و عشق خلاصه باشد. با این شخصیت‌پردازی تزریق نگاه شجاعانه به جامعه زنان هم محقق شده و خوی آزادی‌خواهی و استعمارگریزی در زنان تاریخ کشور را هم به نمایش می‌گذارد.

شخصیت زن دیگری که در این سریال مورد توجه قرار می‌گیرد،کاراکتر مبارز پروین است. پروین (ستاره پسیانی) در گفت و گوی مخفیانه با خاتون می‌گوید: شیرزاد نه به عنوان شوهر دوست من، بلکه به عنوان یک ایرانی نباید در مقابل ما بایستد.

 منظور پروین را کمی‌باید موشکافی کرد و البته نتیجه واضح و آشکار است. ایرانی‌ها نباید در شرایط تهاجم جنگی در مقابل هم بایستند. این اشاره پروین را  به عنوان یک شهید میهن دوست می‌توان به دوران کنونی تعمیم داد. بیشتر المان‌هایی که از زنان سریال دریافت می‌شود درون‌مایه‌های مقاومتی و مبارزه با استعمار دارد.

در 24 سال گذشته  شکاف و تقابلی خاموش مبتنی بر گفتمان‌های سیاسی متنوع  در کشورمان شکل گرفته است.  در شرایطی که کارزار تقابل با متفقین بدون اشغالگری امتداد دارد این شکاف گاهی  به رویارویی حزبی و سیاسی تبدیل شده و اهرم‌های رسانه‌ای خارج از کشور آن را می‌گسترانند. ایران نبردهای غیرمیلیتاری همچون جدل دیپلماتیک، اقتصادی و فرهنگی را همچنان تجربه می‌کند. این شکاف که تمثیل آن در رابطه  سرگرد شیرزاد هموطنانش نمود دارد به دوپارگی مفهوم ایرانی بودن دامن می‌زند.

 چرا روزی روزگاری در ایران؟

سریال خاتون با  عنوان انگلیسی روزی روزگاری در ایران ساخته شده است. این عبارت در مورد آثار نمایشی خاصی به کار می‌رود که سعی در قیاس گذشته و آینده با دستمایه قرار دادن برشی از تاریخ را دارد. به همین دلیل سرجیولئونه وقتی تصمیم داشت فیلم ماندگارش «روزی روزی‌روزگاری در آمریکا» و «روزی روزگاری در غرب» را بسازد از این عبارت استفاده کرد.

در روزی روزگاری در آمریکا یک چرخه مافیایی از هسته‌ای ایدئولوژیک در جوامع پایین دستی (فرقه‌های یهودی)  کارزار سیاسی – اقتصادی ایالات متحده را تحت الشعاع قرار می‌دهند.

در فیلم روزی روزگاری در غرب واکاوی و هسته شناسی و تکرار برش‌های تاریخی دنیای کابویی مورد نقد قرار می‌گیرد و خاتون با انتخاب این عنوان برشی از تاریخ را نمایش می‌دهد که در سال‌های اخیر در حال تحریف است و از سوی دیگر خطر اجماع دوباره متفقین را هشدار می‌دهد.

 ایران در شرایط کنونی در محاصره نیروهای متفقین است و شیرزادها در تلاش برای مصالحه با قوای متفقین هستند و گروه سیاسی دیگری شبیه دستجات آزادی‌خواه هرگونه مصالحه‌ای که دامنه اقتدار و تصمیم‌گیری جمعی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد را به درستی نفی می‌کنند. خاتون این سوال را با مخاطب در بزنگاه صحیحی مطرح می‌کند، آیا باید تسلیم نیروی خارجی، خواه سیاسی، خواه نظامی شد؟

در شهریور پر آشوب 1320 پس از ورود نیروهای متفقین کشور با قطحی حاد مواجه می‌شود که به محاصره اقتصادی روزگار فعلی طعنه می‌زند و بسیاری مثل دایی خاتون همچنان سرسپرده نیروهای متفقین غربی هستند و شوهرش شیرزاد سرسپرده نیروهای روسی شده است و شخصیت جهانگیرخان روزبه سرسپرده شرقی‌هاست و رضا فخار که در قسمت‌های بعدی با او بیشتر آشنا می‌شویم تنها فرد مستقل غیر وابسته است که در فصل اول زمینه رهایی خاتون را فراهم آورده است.

گفت‌وگوها، دیالوگ‌ها و منولوگ‌ها در این سریال به صورت زیبایی نوشته شده‌اند که اصالت را به درک صحیح از تاریخ و آگاهی‌بخشی اجتماعی می‌دهد، نه اغواگری بصری و دراماتیک. این اصالت و برداشت حقیقی تاریخ را در شرایط فعلی با توجه به ویژگی سرگرم‌ساز سریال باید گسترش داد و چنین آثاری با جذابیت محتوایی بیشتری باید تبدیل به بخشی از رویکردهای نوین سیما شوند. طبیعتا اگر نمی‌توان سریال را در رسانه ملی پخش کرد، پلت‌فرمی مثل تلویبیون می‌تواند آنرا به صورت عمومی‌تر توزیع کند.

تکلیف قهرمان خاتون با خودش مشخص نیست/ چطور یک فرمانده روی بام خانه‌اش نماد دشمن را پهن می‌کند؟"خاتون" چه مقدار به "حقایق تاریخی" وفادار خواهد بود؟/ کولاژی ناهمگون از عناصر تکراریخاتون و دوگانه سخت دفاع از میهن‌ و عشق/ آیا در خاتون، عشق قربانی وطن‌پرستی می‌شود؟

 

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سریال شبکه نمایش خانگی سریال شبکه نمایش خانگی رسانه های فارسی زبان شبکه نمایش خانگی روزی روزگاری نیروهای متفقین تینا پاکروان سریال خاتون ساخته شده بخش خصوصی رسانه ها ساخته شد رسانه ای بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۶۶۹۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ان هتوی به آرسنال کمک کرد، چلسی در حد کاغذ خیس هم مقاوم نیست

واکنش خبرنگاران فوتبال انگلیس به بازی آرسنال و چلسی  را مرور می‌کنیم.

طرفداری | آرسنال در دربی شمال غرب لندن با تحقیر 5-0 چلسی در ورزشگاه امارات، به صدرنشینی موقتش در لیگ برتر ادامه داد

آرسنال پس از دو شکست ناامیدکننده مقابل استون ویلا و بایرن مونیخ، با کسب 6 امتیاز حساس دیدار با وولورهمپتون و چلسی اکنون به ادامه کورس قهرمانی امیدوار شده است. توپچی‌ها در ادامه نمایش‌های درخشان خود، رقیب همشهری‌شان را در امارات گلباران کردند تا هفته کابوس‌وار مائوریسیو پوچتینو تکمیل شود. در حالی که آرتتا پس از بازی با سرمربی آرژانتینی ابراز همدردی کرده بود، پوچتینو از ریسک مدیران چلسی برای ساخت تیمی جوان سخن گفت. کنون به سراغ واکنش‌های جالب، فنی و آماری ژورنالیست‌های مطرح فوتبال انگلیس در مورد دیدار آرسنال و چلسی می‌رویم:

رایان تیلور از میرر:

بی‌کفایتی دیگری از VAR بود. نیکولاس جکسون باید اخراج می‌شد. خطای وحشتناکی بود. سایمون هوپر حداقل باید برای بازبینی خوانده می‌شد. گیج‌کننده است. 

خطای جکسون روی پای تومیاسو الکس هاول از بی‌بی‌سی:

هفته بدی برای چلسی بود اما می‌تواند بدتر هم شود. آن‌ها به مصاف استون ویلا و تاتنهام می‌روند.   

جوردن کمپل از اتلتیک:

بیستمین گل لیاندرو تروسار با پای چپ بود. او 14 گل هم با پای راست به ثمر رسانده است. بهترین تمام‌کننده دو پای فعلی در بین بازیکنان فعلی لیگ برتر.  

اندی تیلور از اتلتیک:

کایسدو در اولین بازی‌اش در لیگ برتر با کوکوریا و تروسار زمانی که برایتون مقابل آرسنال به برتری 2-1 دست یافت، هم‌تیمی بود. آرسنال مشخصا انتقال بهتری را انجام داد. 27 میلیون پوند برای تروسار در حالی که چلسی 178 میلیون پوند برای کایسدو + کوکوریا پرداخت می‌کند. انتقال‌هایی که از برایتون به چلسی صورت گرفت: گراهام پاتر، بیلی رید، بورن هامبرگ، بن رابرتس، کایل مک‌کارلی، پل وینستنلی، مارک کوکوریا، مویسس کایسدو، رابرت سانچز و سم جول. 

کابوس‌های گرانقیمت   کارل آنکا از اتلتیک:

کای؟ برادر؟ اون دیگه چی بود! دو گل، سکوتی در شادی گل نبود! همینه که هست! بسیار خوب بود! تروسار وقتی علاقه انه هتوی رو شنید، تصمیم گرفت خیلی زود گلزنی کند. 

خوشحالی ان هتوی، بازیگر آمریکایی از گل تروسار مقابل وولورهمپتون  

 

سایمون جانسون از اتلتیک:

اگر به اندازه یک کاغذ مرطوب مقاومت نشون بدید، هیچ‌کس متعجب نخواهد شد. عاجزانه به دنبال یک نکته مثبت از چلسی هستم. حداقل کایسدو و جکسون دهمین کارت زرد فصل‌شان را نگرفتند تا در دو بازی آینده در دسترس باشند! (حدس می‌زنم در رپلای چیز دیگری خواهید گفت)

ژولین لارنس از ESPN:

چلسی در نیمه دوم فاجعه بود. همون تیمی شد که ما در طول فصل می‌شناختیم! 

 کریس ویتلی از فوتبال لندن:

بنر هوادار چلسی در ورزشگاه امارات:

من لباستون رو نمی‌خوام. ازتون می‌خوام که برای ما بجنگید.  جیمز اولی از ESPN:

چلسی در دوره‌ای قرار گرفته که عملکرد تیم منجر به اخراج سرمربی می‌شود. تفاضل گل آرسنال حالا به ترتیب 13 و 12 گل بهتر از لیورپول و منچسترسیتی است. 

جان کراس از میرر:

کنفرانس‌های مطبوعاتی زیادی از سرمربیان را دیده و شنیده‌ام. به ندرت دیده بودم یک سرمربی بگوید تیمش تسلیم شده است. حرف عجیبی بود. 

مائوریسیو پوچتینو از پرچم سفید بازیکنانش گفته بود آرت د روش از اتلتیک:

خطاب به مارتین اودگارد: 

عکسی از سریال سوپرانوز  آدام کرفتون از اتلتیک (توییت بازنشر از سال 2023): 

هر بار که به ترکیب چلسی نگاه می‌کنم، به نظر می‌رسد آن‌ها به یک 500 میلیون پوند دیگر نیاز دارند.

لیام تومی از اتلتیک:

کای هاورتس 6.7% از گل‌های لیگ برتری‌اش را مقابل چلسی به ثمر رسانده است.  

کای هاورتس مقابل تیم سابقش بریس کرد جیکوب اشتینبرگ از گاردین:

مشکلات چلسی فراتر از مائوریسیو پوچتینو است. نمی‌گویم کار او خوب بوده است، اما این اسکواد بی‌تجربه کار او نیست.  

مت لاو از تلگراف در پاسخ به توییت همسر تیاگو سیلوا:

 هر چیزی در چلسی، داخل و خارج از زمین، فریاد «خودخواهی» است. هیچ تیم یا فرهنگی وجود ندارد. هرکس به فکر خودش است. انجمن کسانی که به دنبال بقای خودشان هستند. 

جو تامیلسون از اسکای:

مارتین اودگارد شعبده‌باز قهاری است. آرسنال چه فوتبالیست فوق‌العاده‌ای دارد ... ????‍♂️

مارتین اودگارد مقابل چلسی  

 

 

 

از دست ندهید ????????????????????????

افتضاح تاریخی و رکورد بی‌سابقه چلسی در لیگ برتر دل هوادار کودک چلسی شکست؛ قرار بود بجنگید! سرمربی پاری سن ژرمن قول چهارگانه داد! حمایت امیر جعفری از سیدحسین حسینی + عکس

دیگر خبرها

  • حضرت نجمه خاتون علیهاالسلام، مصداقی برای آیه شریفه تطهیر است
  • قرارداد بانک مسکن و صندوق توسعه ملی روی کاغذ ماند
  • تبریک روز جهانی طراح و گرافیک + متن و پوستر World Graphics Day
  • ۱۰ راه روستایی در شهرستان بم مسدود شد
  • مخاطب ۶۹.۲درصدی ثمره تحو ل رسانه ملی
  • روز جهانی لوازم التحریر ۱۴۰۳ + تاریخچه و پوستر World Stationery Day
  • ان هتوی به آرسنال کمک کرد، چلسی در حد کاغذ خیس هم مقاوم نیست
  • تولید نوشت‌افزار ایرانی با کاغذ ایرانی
  • صد و پنجاه و ششمین کاغذ خبر ایسکانیوز منتشر شد
  • عقب‌گرد قیمت کاغذ در بازار آزاد