Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-27@15:30:54 GMT

ساخت دستگاه تشخیص آلودگی آب و نفت

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۶۷۱۰۴

ساخت دستگاه تشخیص آلودگی آب و نفت

محققان یک شرکت دانش بنیان موفق به طراحی و ساخت دستگاهی شدند که می تواند آلودگی آب و نفت را از فاصله ۱۰ متری تشخیص دهد.

آذردخت مظاهری مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان با بیان اینکه در این شرکت موفق به تولید دستگاهی شدیم که آلودگی آب و نفت را تشخیص می دهد، گفت: این دستگاه بدون تماس با محیط آب یا نفت، در فاصله ۱۰ متری نصب می شود و آلودگی را تشخیص می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه این دستگاه بر اساس نیاز پالایشگاه ها طراحی شده است، گفت: این دستگاه برای تشخیص نفت و کربوهیدرات ها کاربرد دارد؛ به واسطه این دستگاه فیلم و لایه نازکی که روی نفت تشکیل می شود را با دقت ۱۰ نانومتر تشخیص می دهیم تا از آلودگی محیط زیست اطراف پالایشگاه ها جلوگیری شود.

مظاهری افزود: این دستگاه در شرکت آب و فاضلاب هم مورد استفاده قرار می گیرد و آلودگی های آب را قبل از ورود به حوضچه های تصفیه تشخیص می دهد تا دستگاه های مرتبط به تصفیه خانه آلوده نشوند؛ زیرا آلودگی این دستگاه ها با صرف هزینه و در مدت زمان طولانی از بین می روند که استفاده از این دستگاه می تواند از متحمل شدن شرکت آب و فاضلاب به این هزینه ها جلوگیری کند.

به گفته وی، این دستگاه در تشخیص آلودگی های به صورت محلول در آب هم کاربرد دارد.

مظاهری با بیان اینکه این دستگاه در پالایشگاه نفت و آبفا تست و مورد تایید قرار گرفته است، خاطر نشان کرد: در پروسه تایید، میزان آلودگی در خروجی پساب ها اندازه گیری شده و دستگاه کاملا مورد تایید است.

مدیرعامل شرکت ادامه داد: شرکت آب و فاضلاب به دلیل هزینه های سرسام آور در حوزه از بین بردن آلودگی دستگاه ها و حوضچه ها نیاز مبرم به چنین دستگاهی دارند؛ از سوی دیگر سازمان محیط زیست این شرکت را الزام به رفع آلودگی ها می کند از این رو برای جلوگیری از جریمه شدن نیاز است که از این دستگاه بهره ببرند.

به گفته مظاهری، این دستگاه نمونه خارجی دارد ولی در کشور مورد استفاده قرار نگرفته و از طرفی یک سیستم چند منظوره است که تولید آن می تواند به صرفه باشد.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان با تاکید بر اینکه این سیستم سرعت تشخیص بالایی دارد، گفت: از این دستگاه می توان در چاه های نفتی طوری استفاده کرد که از نشت نفت به آب های سایر کشور ها جلوگیری کرد زیرا کشور ما در این زمینه سالانه غرامت سنگینی را می پردازد و استفاده از این دستگاه می تواند باعث جلوگیری از صرف این هزینه شود.

وی ادامه داد: همچنین از این دستگاه میتوان برای جلوگیری از ورود نفت به آب های ژرف استفاده کرد که با نصب از دور این موضوع را تشخیص دهد و مانع آلودگی این آب ها شود.

مظاهری با بیان اینکه آذرماه امسال از این دستگاه برای تشخیص آلودگی نفتی استفاده می شود، گفت: بنا داریم که با توسعه کار خود، محصول را در اختیار شرکت آب و فاضلاب قرار دهیم.

به گزارش مهر، این طرح در رویداد ارائه نیازهای فناورانه حوزه آب و محیط زیست صندوق نوآوری و شکوفایی ارائه شد./مهر

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: شرکت آب و فاضلاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۶۷۱۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم وجود مدیریت واحد مرزی به منظور جلوگیری از توقف زیان‌بار کامیون‌ها

ایسنا/خراسان رضوی نایب‌ رییس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی گفت: توقف کامیون‌ها در مرز خسارت‌های زیان‌باری به پیکره اقتصادی وارد می‌کند، علی‌رغم نشست‌ها و رایزنی‌های مسئولین در سطح استان در بحث مدیریت واحد مرزی و اجرای طرح جامع روانسازی، عملا امروز در دوغارون_اسلام‌قلعه صدها دستگاه کامیون در پارکینگ‌ها موجود بوده و محموله‌های ترانزیتی و سوختی متوقف هستند.

محمود امتی در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص وضعیت ناوگان حمل‌ونقل در مرز دوغارون اظهار کرد: در مرز دوغارون در اسلام قلعه افغانستان قبل از عید فطر توقف طولانی برای کامیون‌های ایرانی و افعانستانی در کشور افغانستان به ایران وجود داشت که یک روز قبل از عید فطر با مساعدت دو طرف تقریبا تمام کامیون‌های خالی وارد ایران شدند.

وی افزود: عملا این توقف‌های طولانی مدت باعث افزایش کرایه‌ها شده است. متاسفانه این توقف‌ها زیان‌های جبران ناپذیری برای تجار خارجی، شرکت‌های حمل‌ونقل و مالکین کامیون‌ها و رانندگان در بردارد.

نایب‌ رییس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی با اشاره به اینکه وقتی توقفی حادث می‌شود، سرمایه‌های میلیاردی روزها در مرز متوقف خواهد شد، بیان کرد: این مسئله عملا خسارت‌های زیانباری به پیکره اقتصادی وارد می‌کند، علی‌رغم نشست‌ها و رایزنی‌های مسئولین در سطح استان در بحث مدیریت واحد مرزی و اجرای طرح جامع روانسازی، عملا امروز در دوغارون_اسلام‌قلعه صدها دستگاه کامیون در پارکینگ‌ها موجود بوده و محموله‌های ترانزیتی و سوختی متوقف هستند.

امتی ادامه داد: برخی از این محموله ها تا ۸ روز توقف دارند. در روز یکشنبه دوم اردیبهشت ماه سال جاری هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی استان بازدیدی از مرز پایانه دوغارون داشته و نشستی با مدیرکل گمرک و ناظر گمرات کل و جلسه‌ای با فرماندار تایباد برگزار کرد و این مشکلات در این جلسه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

وی اضافه کرد: موضوعی که سال‌ها تکرار و به آن پرداخته شده اما عملا اجرایی نشده، موضوع مدیریت واحد مرزی است. اگر کلیه شبکه و مجموعه عملیات در مرز را به عنوان یک زنجیره در نظر بگیریم، اگر یکی از حلقه ها به درستی عمل نکند متاسفانه باز هم شاهد توقف‌ها خواهیم بود.

نایب‌ رییس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی عنوان کرد: با وجود اینکه تقریبا تا خروج کامیون‌ها در مرز همه ارگان‌ها به خوبی عمل می‌کنند، اما اقداماتی از جمله بازدیدها از کامیون‌ها توسط مرزبانی باعث برخی توقف‌ها شده است. با توجه به اینکه ابزارهای کنترلی و نظارتی وجود دارد، می‌شود کنترل‌ها را با دقت بیشتری انجام داد و مانع از توقف کامیون‌ها شد. اما این موضوع مورد بی‌توجهی واقع شده است.

امتی ادامه داد: این توقف‌ها باعث افزایش کرایه‌ها و خسارت‌ها به شرکت‌های حمل‌ونقل، کامیون‌ها و غیره و بالطبع باعث افزایش هرینه‌های صادرات و ترانزیت کالا خواهد شد. طی چند ماه گذشته با ۱۵۰۰ الی ۱۶۰۰ دلار امکان داشت که محموله را از بندرعباس به هرات ارسال کرد اما این ارسال اکنون بیش از ۲۳۰۰ دلار هزینه دارد و عمده دلیل آن بحث توقف ها در خروج و ورود کامیون از اسلام قلعه به ایران است.

وی با اشاره به اینکه راهکار حل این موضوع مدیریت واحد مرزی به معنای واقعی و عملیاتی است، گفت: مدیریت واحد مرزی باید به معنای واقعی اتفاق افتد و اگر قرار است همه ارکان مستقر در مرز کار خود را به خوبی انجام دهند، باید همگی با هم هماهنگ باشند. خواهش ما از مدیران استانی این است که به این موضوع توجه ویژه داشته باشند و قبل از اینکه فرصت‌ها را از دست دهیم باید علاج واقعه قبل از وقوع صورت گیرد.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • جلوگیری از تخلفات ساختمانی نیازمند هم‌افزایی دستگاه‌های مسئول است
  • جلوگیری از تغییر کاربری ۵۹ هکتار از اراضی کشاورزی ساوجبلاغ
  • جلوگیری از تخلفات ساختمانی نیازمند هم افزایی دستگاه‌های مسئول است
  • تشخیص سرطان و بافت‌های بیماری‌زا با مواد رادیواکتیو توسط محققان کشور
  • تأمین ۴۰ درصدی نیاز داخلی به دستگاه نوار قلب با محصول ایران‌ساخت
  • کاهش هزینه‌های غربالگری سرطان پستان با دستگاه ایران‌ساخت
  • تولید محصول دانش‌بنیان نیروگاهی باهدف جلوگیری از خروج ارز
  • مدیرعامل تعمیرات نیروگاهی ایران:تلاش بی وقفه متخصصان منجر به ساخت ۱۶ هزار قطعه نیروگاهی و جلوگیری از خروج ۸۰ ملییون دلار ارز از کشور شده است
  • جلوگیری از نقل و انتقال 2 هزار و 500 میلیارد تومان اموال قاچاقچیان موادمخدر در گلستان
  • لزوم وجود مدیریت واحد مرزی به منظور جلوگیری از توقف زیان‌بار کامیون‌ها