Web Analytics Made Easy - Statcounter

رضا فیاضی نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر که در کارنامه اش آثار ارزشمندی چون «روسری آبی»، «بودن یا نبودن»، «در به درها»، «خنده در باران» و.. دیده می‌شود در گفت و گو با برنا در خصوص کم فروغی تئاتر کودک و نوجوان در کرونا و بی توجهی به این حرفه سخن گفت که در ذیل از نظر می گذرانید.

رضا فیاضی در پاسخ به این سوال که تئاتر کودک در دوران کرونا چه وضعیتی دارد و چه اقداماتی برای حفظ آن در شرایط حاضر صورت گرفته است؟ به خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: فعلا که همه جا تعطیل است و هیچ اقدامی هم برای آن صورت نگرفته است و بسیاری از  مطبوعات و مکان‌های فرهنگی و هنری هم با چنین مشکلی مواجه هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درحقیقت اگر مکانی باز باشد یا قرار باشد فعالیتی صورت بگیرد باید با رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی گام به گام قدم برداریم.

او در این باره که فیلم- تئاترهای مختلف زیادی این روزها به پخش رسیده‌اند اما چرا در حوزه گروه کودک بسیار کم به این کار پرداخته شده است؟ گفت: فیلم- تئاترهای زیادی هم در خصوص کودکان و نوجوانان ساخته شده و به پخش رسیده اما راستش متاسفانه این روزها تولید تازه‌ای وجود ندارد و اگر سریال‌ها را نگاهی بیندازیم جای آثار برای کودکان و نوجوانان خالی است.  من شخصا بعد از سال‌ها کار در عرصه کودک چند سالی می شود که مورد بی مهری قرار گرفتم! یعنی کار وجود ندارد و اگر هم باشد به ما پیشنهاد نمی‌دهند. راستش من برای تولید یک اثر آمادگی لازم داشتم و طرح داستان را به مسئولین هم نشان دادم اما قبول نکردند. بنابراین مسئولین باید برنامه‌ریزی کنند و بودجه مشخصی در نظر بگیرند تا تئاتر و نمایش برای این گروه حساس تولید شود.

این کارگردان و بازیگر سینما در این باره که چقدر می‌توان برای گروه کودک و نوجوان به سراغ تئاتر سنتی و آئینی رفت و چقدر در شناخت انواع نمایش ایرانی موثر هستند؟ خاطرنشان کرد: اگر از ادبیات و داستان‌های ایرانی مانند شاهنامه و.... استفاده شود کمک زیادی به این نوع نمایش‌ها می‌شود چراکه ما افسانه در ادبیات زیاد داریم و می‌توان این افسانه‌ها و قصه‌ها را با همان سبک و سیاق اما با مضامین نوین و امروزی در لیست ساخت قرار داد. اما متاسفانه همه چیز راکد مانده است و هیچ دغدغه‌ای وجود ندارد. امید است تا فکری اساسی در این مسیر شود و کودکان ما غذای روحی خود را از دست ندهند.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: تئاتر فرهنگ و هنر مطبوعات فرهنگی و هنری کودکان کودکان و نوجوانان بودجه کودک و نوجوان ادبیات شاهنامه بودجه تئاتر کودک و نوجوان کودکان برنا بازیگر کارگردان رضا فیاضی کرونا پروتکل بهداشتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۶۸۶۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقتی «خانه خدا» سینماها را شلوغ کرد

همزمان با آغاز سفر عمره زائران ایرانی و در آستانه فرارسیدن موسم حج، از فیلم مستندی می‌توان یاد کرد که حدود ۶ دهه قبل، از خانه خدا و مناسک حج ساخته شد و تماشاگران زیادی را به سینماها کشاند.

به گزارش ایسنا،مستند «خانه‌ خدا» محصول ۱۳۴۵ است که به عنوان اولین مستند جدی ایران و به باور برخی، کامل‌ترین سند سینماییِ جهان درباره‌ مناسک حج - تا زمان ساخت فیلم - شناخته می‌شود.

«خانه خدا» فیلمی منحصر به فرد درباره مراسم و مناسک حج و از نخستین فیلم‌های مستند است که در سال ۱۳۴۵ در سینماهای تهران و چند شهر دیگر به نمایش عمومی درآمد و با اقبال گسترده مردم روبه‌رو شد. این مستند حتی توانست به بازارهای جهانی راه پیدا کند و در بخش گسترده‌ای از کشورهای مسلمان به نمایش درآید.

درباره‌ نحوه تولید «خانه‌ خدا» ابهامات زیادی وجود دارد. پژوهشگران مختلف در نوشته‌های خود، اطلاعاتی ضد و نقیض، درباره‌ عوامل این مستند ارائه داده‌اند. برخی مونتاژ فیلم را نتیجه کار ابراهیم گلستان دانسته‌اند و تعدادی نیز نام ابوالقاسم رضایی و جلال مقدم را به عنوان تدوین‌گر آورده‌اند. در برخی منابع پژوهشی گفتار فیلم را از آنِ ابراهیم گلستان می‌دانند حال آن که نظر محقّقانی دیگر بر آن است که روایت اولیه را محمود سعادت و حمزه رحمانی نوشته‌اند و گلستان تنها متن آن دو را بازنگری و ویرایش کرده‌ است.  حتی در مورد کارگردان فیلم هم اتفاق نظر وجود ندارد. در عنوان‌بندی نام کارگردان نیامده و شاید همین سبب شده برخی این عنوان را به جلال مقدم منتسب کنند.  

درباره این مستند محمد تهامی‌نژاد گفته است:  «از زمان تولید «خانه‌ خدا» تا کنون همواره این پرسش مطرح شده که کارگردان این فیلم چه کسی بوده؛ این در حالی است که در تیتراژ فیلم، از اشاره‌ مستقیم به این عنوان پرهیز شده و تهیه‌کننده (استودیو ایران‌فیلم که محل فعلی خانه سینماست) ترجیح داده هیچ اسمی از کارگردان نباشد.

سال‌ها قبل، جلال مقدم در گفت‌وگویی با مجله‌ «نگین» گفته بود این فیلم کارگردان مشخصی نداشته و به همین دلیل نام کسی در تیتراژ قید نشده است اما نکته این‌جاست که در نسخه‌ ویدیویی این فیلم و در تیتراژ انگلیسی آن که سال‌ها قبل در آمریکا توزیع شد، نام ابوالقاسم رضایی به عنوان کارگردان و جلال مقدم به عنوان مشاور تهیه‌کننده قید شده است. همچنین در نامه‌ای که در حاشیه‌ یکی از نمایش‌های محدود این فیلم (درخانه‌ شهریاران جوان) توسط زنده‌یاد نعمت حقیقی فرستاده شد به صراحت به این نکته تاکید و اشاره شده بود که فیلم «خانه‌ خدا» متعلق به ابوالقاسم رضایی و ساخته‌ اوست.»

در این زمینه بخوانید:

بالاخره «خانه خدا» را چه کسی ساخته است؟

گفته شده است که ابوالقاسم رضایی چهار فیلم‌بردار (احمد شیرازی، محمود ایثاری، عباس دستمالچی و نعمت حقیقی) را با تجهیزات کامل به عربستان سعودی برد و هر یک از آن‌ها جدا از هم صحنه‌هایی را روی نوار سلولویید ضبط کردند؛ بدون آن که سهم هر یک پس از تدوین فیلم مشخص باشد. در تیتراژ این فیلم که ابتدا با آوازی از علی بهاری آغاز می‌شود اسامی همه عوامل با عنوان "حاجی" ذکر شده است.

از مستند «خانه خدا»، نگاتیوی باقی نمانده و چند سال قبل از روی پزیتیوهای به‌جامانده از آن، نسخه‌ای به سفارش فیلمخانه ملی ایران در «شرکت پیشگامان سینمای آریا» ترمیم و بازسازی شد که در بهار سال ۱۳۹۶ در جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درآمد و دو سال بعد هم کانون فیلمِ خانه سینما با برگزاری یک نشست تخصصی آن را دوباره نمایش داد.

در طول این سال‌ها چنین فیلمی با این ویژگی‌ها و با تغییرات ایجاد شده در مکان‌های برپایی مناسک حج ساخته نشده، در صورتی که براساس برخی منابع مستند «خانه خدا» گویا به ۸۲ کشور فروخته شده بود و تولیدی بسیار سودآور محسوب می‌شده است.

در ادامه بخشی از مراحل بازسازی مستند «خانه خدا» را که در فیلمخانه ملی ایران انجام شده و نسخه کامل‌ آن در فضای مجازی موجود است، مشاهده می‌کنید:

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • این صدا برای بچه‌های ایران است/ جزییات یک کنسرت باتربیت!
  • وقتی «خانه خدا» سینماها را شلوغ کرد
  • برگزیدگان جشنواره تلویزیونی «عروسک‌خونه» معرفی شدند
  • همکاری سازمان عقیدتی سیاسی ارتش و اداره کل هنرهای نمایشی برای تولید آثار نمایشی
  • نگاهی متفاوت به جنگ در تئاتر/ روایتی به پنج گویش متفاوت از  سرانجام وقایع جنگ
  • پرهام خاکزاد با «بیرون پشت در» به تئاترشهر می‌آید
  • «بیرون پشت در» را در تئاتر شهر ببینید!
  • نگاهی به کتاب «خداشناسی قرآنی کودکان»/ شما خدا را می‌شناسید؟
  • آئینی سنتی که همه ساله با اجرای آن باران می‌بارد
  • بزرگداشت اکبر زنجان پور و دو جای خالی