Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@15:56:31 GMT

نماینده مجلس: اقتصاد کشاورزی باید احیا شود

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۷۰۵۶۶

نماینده مجلس: اقتصاد کشاورزی باید احیا شود

روح‌الله ایزدخواه روز شنبه در جشنواره "یاقوت سرخ قهستان" که با هدف معرفی زرشک و فرآورده‌های آن در شهرستان درمیان برگزار شد، افزود: رییس جمهوری در این زمینه جهت‌گیری‌های خوبی را آغاز کرده و امید است تحول جدی در این عرصه رخ دهد.

وی گفت: اگر به دنبال این هستیم که یک مزیت پایدار را درخصوص محصول زرشک برای خراسان جنوبی ایجاد کنیم باید به سمت فرآوری برویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: خام‌فروشی هیچ مزیتی ایجاد نمی‌کند و اصل آن است که مزیت خام را تبدیل به مزیت واقعی، رقابتی و ماندگار کنیم.

وی افزود: دانش و مهارت نزد اهالی منطقه وجود دارد اما باید به سمت مزیت اقتصادی برود، چند صد رقم محصول از زرشک براساس اطلاعات منتشر شده تولید می‌شود و چند سال پیش کارخانه‌ای در کرج، زرشک خراسان جنوبی را خریداری و با برند ارگانیک به آلمان صادر می‌کرد.

ایزدخواه گفت: زرشک که در کارخانه ارگانیک نمی‌شود بلکه در مرزعه ارگانیک تولید می‌شود و چرا این محصول از خراسان جنوبی صادر نشود.

وی عنوان کرد: اگر بناست برندسازی محصول و گواهی کیفی آن را بگیریم باید در داخل خراسان جنوبی قابل انجام باشد و دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و دستگاه‌های صنعتی و علمی کمک کنند و این کار تنها از عهده کشاورز بر نمی‌آید.

رییس فراکسیون پیشرفت شرق و مکران افزود: به نوعی در این فضای اقتصادی کشور کم‌لطفی‌هایی به کشاورز شد و کشاورز ما تحت تاثیر انواع فشارهای اجتماعی و اقتصادی قرار گرفته و بعد هم کوچ از روستا را انجام می‌دهد که اگر روستا ترک شود، فاجعه است.

وی روستاها را کانون تولید خواند و گفت: وقتی کانون تولید از بین رفت در شهرها اتفاقی رخ نمی‌دهد.

ایزدخواه تاکید کرد: همه ما باید هم و غم خودمان را بگذاریم که محصولات کشاورزی به‌خصوص زرشک به عنوان مزیت خام، تبدیل به یک مزیت پایدار شود، راهکارها هم وجود دارد و یکی از آنها این است که به نخبگان بها داده شود.

وی افزود: ریشه، ساقه و برگ زرشک از جمله گیاهان دارویی است و تمامی اجزای آن قابل استفاده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم گفت: همچنین محصول آنغوزه برای استان خراسان جنوبی منحصر به‌فرد است و فقط در ۲ استان کشور تولید می‌شود که این محصول نیز خام به هندوستان صادر می‌شود و انواع محصولات غذایی و دارویی از آن تولید و ارزش افزوده نصیب هندی‌ها می‌شود.

وی با بیان اینکه تحول نه در تهران بلکه در بطن جامعه سنتی رخ می‌دهد اضافه کرد: کسانی که اسمشان را تکنوکرات گذاشتیم و سال‌ه مدیریت کشور دستشان بود، اعتقادی به روستا نداشتند و سیاست روستا صفر را دنبال می‌کردند.

ایزدخواه گفت: وقتی به سلول بنیادی تولید در روستا توجه نشود، کشاورز ما راهی حاشیه کلانشهرها می‌شود و چرا با این همه مزیت افراد جوان در روستاها ماندگار نشوند.

وی افزود: جهاد اقتصادی و اقتصاد مقاومتی شعار نیست بلکه ما در جنگ اقتصادی هستیم و ۱۲ سال است که مقام معظم رهبری اعلام جهاد در این زمینه کردند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: امام راحل از ۲۶ خرداد ۵۸ با ۱۲ خط نوشته اعلام جهاد سازندگی کردند و از فردای آن روز جهاد سازندگی شروع شد و مقام معظم رهبری ۱۲ سال است تاکید بر جهاد اقتصادی با انتخاب عناوین مختلف سال‌ها دارند.

وی عنوان کرد: از مجموع ۱۴ اقلیم کشاورزی، ۱۱ قلیم را ما در ایران داریم و ظرفیت‌های بزرگی در این زمینه وجود دارد اما در زمینه کشاورزی دلالی، قاچاق و خام‌فروشی رونق دارد و مسوولان در زمینه حمایت از کشاورز تعارف دارند.

ایزدخواه با بیان اینکه چرا باید برخی میوه‌ها از کشورهای دیگر وارد ایران شود؟ افزود: کشوری بودیم که بذر به آمریکا صادر می‌کردیم و بذر گندم خراسان در آمریکا معروف بود ولی امروز باید از کشورهای عقب‌تر از خودمان میوه وارد کنیم.

وی از جوانان به عنوان کلید کار و تلاش در روستاها یاد کرد و گفت: نهادهای حمایتی فراموش نکنند که جوانان باید حمایت شوند چرا که آنان محور کار هستند.

رییس فراکسیون پیشرفت شرق و مکران افزود: همین جوانان زرشکار خراسان جنوبی آیا نمی‌توانند در زمینه اقتصاد کشاورزی و فرآوری زرشک وارد میدان شوند و با برندسازی و فرآوری در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی محصول خود را به فروش برسانند که البته این موضوع امکانپذیر است.

وی تصریح کرد: اگر قرار است محصولی صادر شود باید کشاورز هم سهیم شود و کشاورز در ارزش افزوده محصول با ایجاد شرکت‌های تعاونی‌ مختلف شریک باشد.

وی گفت: ایران کشور بسیار ثروتمندی است و مسیرها برای ایجاد تحول و توسعه فراهم است که نیازمند همت بالا در این زمینه هستیم.

ایزدخواه اضافه کرد: ما در مجلس با مشارکت ۵۰ نماینده منطقه شرق کشور و با حضور ۶ استانی شرقی، فراکسیون پیشرفت شرق و مکران را راه‌اندازی کردیم چرا که استان‌های شرقی در این سال‌ها مظلوم بودند.

وی گفت: برنامه‌هایی را برای کمک به منطقه شرق کشور شروع کردیم و از همه تجار، اتحادیه‌ها، صنعتگران و کشاورزان دعوت می‌کنم که ارتباط داشته باشند و هر کجا نیاز است، همراهی خواهیم کرد.

مدیر نهاد پیشرفت و آبادانی بنیاد علوی در شهرستان درمیان هم گفت: جشنواره "یاقوت سرخ قهستان" با مشارکت بنیاد علوی، جهاد کشاورزی و شرکت شهرک‌های صنعتی در شهرستان درمیان برگزار شد.

حجت الاسلام سعید پورمهدوی با بیان اینکه نشست‌های تخصصی محصول زرشک در این چند روز برگزار شده است گفت: بیش از ۹۸ درصد زرشک بی‌دانه کشور در خراسان جنوبی تولید می‌شود که امیدواریم این جشنواره آغازی برای هم‌افزایی بیشتر برای خدمت به کشاورزان و به نفع این قشر زحمتکش باشد.

وی افزود: ناشناخته ماندن این محصول ارزشمند و استراتژیک در بازارهای جهانی و حتی در داخل کشور ضعف بزرگی است که باید برطرف شود.

مدیر نهاد پیشرفت و آبادانی شهرستان درمیان اظهار داشت: از هر طرح و برنامه کارشناسی که به نفع مردم و برای معرفی محصول زرشک باشد، حمایت می‌کنیم.

وی گفت: سال گذشته ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان سرمایه در گردش برای خرید زرشک از کشاورزان پرداخت شد همچنین برای ایجاد سردخانه نیز کمک تسهیلاتی انجام دادیم.

پورمهدوی افزود: امیدواریم خروجی این جشنواره و نشست‌های تخصصی این باشد که زرشک استان خراسان جنوبی مانند گلاب کاشان به‌صورت جهانی شناخته شود و کارگاه‌های خانگی فرآوری زرشک راه‌اندازی و تقویت شود.

جشنواره یاقوت سرخ قهستان با حمایت بنیاد مستضعفان توسط نهاد پیشرفت و آبادانی بنیاد علوی در شهرستان درمیان و با مشارکت دستگاه‌های دیگر در خانه تاریخی شریف شهر قهستان برگزار شد.

معرفی زرشک و فرآورده‌های آن، الگوسازی توسعه تجارت داخلی و خارجی، ارتقای دانش تجاری فعالان و بازرگانان و معرفی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در صنایع تبدیلی زرشک از اهداف برگزاری این جشنواره است.

استان خراسان جنوبی به عنوان قطب تولید زرشک در ایران، ۱۱ شهرستان دارد و شهر اسدیه مرکز شهرستان درمیان در ۱۰۵ کیلومتری شرق بیرجند است.

برچسب‌ها بازار محصولات درمیان خراسان جنوبی نماینده مجلس شورای اسلامی دولت اقتصاد کشاورزی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بازار محصولات درمیان خراسان جنوبی بازار محصولات درمیان خراسان جنوبی نماینده مجلس شورای اسلامی دولت اقتصاد کشاورزی شهرستان درمیان خراسان جنوبی تولید می شود برگزار شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۷۰۵۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید کلزا به ۲۵۰ هزارتن می‌رسد

سعداله منصوری سطح کشت کلزا را بالغ بر ۱۶۰ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: انتظار داریم سطح برداشت دانه کلزا نزدیک به ۱۳۰ هزار هکتار باشد که نسبت به سال زراعی گذشته ۴۰ هزار هکتار افزایش را نشان دهد.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی افزود: از ۱۶۰ هزار هکتار سطح زیرکشت کلزا، نزدیک به ۵۰ تا ۵۵ هزار هکتار آن در اراضی دیم و مابقی در اراضی آبی است.

وی با بیان اینکه در سال زراعی گذشته سطح زیرکشت کلزا در کشور ۱۱۰ هزار هکتار بوده است، خاطرنشان کرد: در نهایت از سطح ۸۸ هزار هکتار حدود ۱۴۰ هزار تن کلزا برداشت شد.

منصوری تناسب قیمت تضمینی این محصول در مقایسه با گندم، توزیع به موقع نهاده‌ها و بذر و وعده به موقع پرداخت پول محصول تحویلی کشاورزان با مرجع مشخص را از دلایل استقبال کشاورزان از کشت کلزا در سال زراعی جاری دانست.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی درباره خرید تضمینی دانه‌های کلزا، گفت: امسال خرید کلزا توسط بخش خصوصی و انجمن صنایع روغن‌کشی ایران انجام می‌شود و نقش نهادهای دولتی اعم از سازمان مرکزی تعاون روستایی و شرکت بازرگانی دولتی ایران حداقل خواهد بود و اگر در منطقه‌ای بخش خصوصی برای خرید ورود نکرد، این نهادها اقدام به خرید تضمینی خواهند کرد.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهادکشاورزی ابراز امیدواری کرد که ورود بخش خصوصی در موضوع خرید کلزا با روند منطقی و معقول پیش برود و پرداخت بهای محصول کلزاکاران با حمایت دست‌اندرکاران سپری شود و بتوان با اطمینان خاطر برای برنامه کشت سال زراعی آینده آماده شد.

او با اشاره به آغاز برداشت دانه‌های کلزا از مزارع کشور گفت: در استان‌های کرمان، هرمزگان، خوزستان و ایلام برداشت آغاز شده و تاکنون روند خوبی داشته است.

منصوری افزود: در استان‌های ایلام و خوزستان، زارعانی که محصول‌شان را تحویل داده‌اند، ۲۰ درصد بهای محصول را دریافت کرده‌اند.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: براساس آخرین گزارش‌ها، حدود نیمی از سطح زیر کشت کلزا در استان ایلام و حدود ۳۰ درصد مزارع استان خوزستان تاکنون برداشت شده است.

او در مورد توزیع بذر کلزا گفت: امسال نزدیک به ۲ هزار تن بذر کلزا میان کشاورزان توزیع شد که از این میزان حدود ۷۰ درصد بذر هیبرید تولید داخل و مابقی بذر آزاد افشان بوده و به میزان محدودی هم بذر هیبرید وارداتی برای ایجاد تنوع ارقام داشته‌ایم.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • آغاز نهضت تولید محصول سبز با برق سبز در مه‌ولات
  • تولید کلزا به ۲۵۰ هزارتن می‌رسد
  • ببینید | اظهارات تکان‌دهنده یک نماینده مجلس؛ بزرگان ما برای درمان مریضی‌شان سریع به اروپا می‌روند اما برای اقتصاد بیمار نه!
  • رزهای تولیدی خراسان جنوبی ۳۷.۵ میلیارد تومان ارزآوری داشت
  • تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار شاخه گل رز در خراسان جنوبی
  • رونمایی از هفت محصول دانش بنیان کشاورزی در دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی خراسان رضوی
  • طرح ۵۵۰ هزار هکتاری کشاورزی باید در اولویت مجلس پیش رو باشد
  • دور دوم انتخابات مجلس در هشت حوزه انتخابیه کشور تمام الکترونیک خواهد بود
  • طی دو سال گذشته، ۳۰۸ کارخانه در خراسان رضوی احیا شده است
  • پیش بینی برداشت بیش از ۷۰۰ تن گل محمدی در خراسان جنوبی