چرا اعضای بنیاد سینمایی فارابی، سیاسی و اقتصادی شدند؟
تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۷۰۸۹۲
به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، روز سه شنبه ۲۷ مهر بود که انتصاب اعضای هیئت مدیره بنیاد سینمایی فارابی از سوی وزیر ارشاد، جنجال زیادی در شبکههای اجتماعی به پا کرد.
حضور شخصیتهای سیاسی و اقتصادی مانند سعید محمد مشاور رئیس جمهور در مناطق آزاد، مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه و جواد اوجی، وزیر نفت در این هیئت اتفاقی بود که توجه زیادی را به خود جلب کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
برخی از حضور شخصیتهای سیاسی در بنیاد سینمایی فارابی و سیاسی شدن سینما میگفتند و برخی دیگر، سه شخصیت نامبرده را رئوس اقتصادی کشور خوانده و این اتفاق را به فال نیک گرفتند و از ورود اقتصاد به سینما سخن به میان آوردند.
انتصابات بنیاد سینمایی فارابی به قدری در فضای حقیقی و مجازی جنجال ایجاد کرد که مسئولین برای پاسخگویی درباره این اتفاق به میدان آمدند؛ مشاور رئیس سازمان سینمایی ایران در در گفتوگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در توضیح انتصابات انجام شده، اعلام کرد: حضور شخصیتهای سیاسی و دولتمردان در مراجع تصمیمگیری در عرصه فرهنگ و به خصوص، "سینما"پیش از این و حتی قبل از انقلاب نیز سابقه داشته است. در سالهای ابتدایی تشکیل بنیاد سینمایی فارابی ما شاهد حضور مدیرانی همچون شهردار تهران، مدیران ارشد آموزش و پرورش، مسئولان موسسات اقتصادی و اجتماعی و بسیاری از دستگاههای اجرایی کشور بوده ایم که در کنار شخصیتها و کارشناسان فرهنگی، تصمیم گیری میکردند.
عشیری در ادامه گفت: در دورههای گذشته شاهد بوده ایم که هیئتهای تصمیم گیری فقط از "سینماگران" تشکیل میشد. با توجه به اینکه سینما، تنها محصول فرهنگی نیست بلکه صنعت و اقتصاد نیز هست، نیاز است که بعد از زنجیره فرایند تولید در عرصههای اجتماعی، اقتصادی و صنعتی نیز بازخوردهای خوبی داشته باشد.
مشاور رئیس سازمان سینمایی در ادامه با اشاره به ورود اقتصاد به سینما و تبدیل شدن آن به صنعت عنوان کرد: با گرههای به هم پیوسته سینما باورمان این است که باید در تصمیم گیریها از دولتمردان و افرادی از سطوح بالای دولت استفاده و از آنها کمک بگیریم تا بتوانیم مشکلات را برطرف کنیم. در بسیاری از موارد زمانی که سینماگران با چالشهایی همچون مسائل مالیاتی، همکاریهای انتظامی، توسعه زیرساختهای صنعت سینماداری، روندهای تولید فیلم، تعامل با قوه قضائیه و ... مواجه میشوند همیشه با هم نشینی، تصمیم گیری مشترک و وساطت صنوف و سازمان سینمایی این مشکلات برطرف میشوند؛ آیا بهتر نیست بخشی از این اشکالات در مرجع تصمیم گیریها حل و فصل شوند.
با توجه به موضوعات مطرح شده به نظر میرسد حضور شخصیتهای سیاسی و اقتصادی در هیئت امنای بنیاد سینمایی فارابی، بی هدف نبوده و به منظور حل گرهها و راهکارهای اقتصادی سینما در راستای تبدیل شدن آن به صنعت و ورود به دنیای جدید است.
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: وزارت ارشاد بنیاد سینمایی فارابی بنیاد سینمایی فارابی حضور شخصیت های سیاسی تصمیم گیری
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۷۰۸۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چرا سریال رمضانی حشاشین، جهان عرب را درنوردید؟
به گزارش مبلغ پایگاه مسلمنا در مورد سریال پرطرفدار حشاشین که این روزها در کشورهای عربی پرمخاطب شده است، نوشت:
با این که نیمه ماه مبارک رمضان است، خیابانهای قاهره ناگهان خلوت شد. خدای من!!! انگار سریال حشاشین شروع شده است.
در هفتههای گذشته توصیفاتی چنینی در کنار محتواهای شبکههای اجتماعی، خبر از فراگیری سریالی تاریخی- مذهبی در جهان عرب میدهد. فراتر از تحلیلهای تکراری حول و حوش کیفیت بالای این سریال، از نگاهی دیگر اقبال به آن را باید در پدیده «اسطورهطلبی دیرینه عربی» جست. بسیاری از افرادی که تجربه سفر اربعین را داشتهاند، از حجم انبوه تصاویر شخصیتها بر در و دیوار و خصوصاً سر درب موکبها شگفتزده شدهاند. از وفور شمایل حضرت عباس (ع) تا آیتالله صدر و فریبرز عربنیا در نقش مختار در راهپیمایی اربعین.
این پدیده البته نه محدود به عراق و شیعیان است، نه محدود به این سالها. پژوهشهای مختلفی نشان دادهاند که سه تمدن کهن عربی (مصر، عراق و شامات) میل بیشتری به داشتن اسطوره و پیوند با آن را دارند و سریعتر از دیگران، یک شخصیت را در موضع اسطوره ای قرار میدهند. فراوانند نظریاتی که این اسطورهطلبی را به عنوان بخشی از فرهنگ عربی پذیرفتهاند. این نظریات البته بیان میکنند که میل به داشتن/ساختن اسطوره در ادواری که ملتها تحت ظلم و ناپایداری قرار میگیرند، بیشتر شده است.حالا به خیابانهای خلوت قاهره برمیگردیم و مردمانی که سفره افطار را جمع نکرده اند، که شبکه المتحده آنها را پای سریال رمضانی حشاشین میخکوب کرده است. (گمشده مصر و جهان عرب)
در چهار دگرگونی سیاسی مصر در پانزده سال اخیر، هیچ یک از منتخبین سیاسی، آرای اکثریت را به همراه نداشتهاند. در این بیثباتی سیاسی و ناامیدی از منجیهای حکمرانی، تماشای مردی که مقتدرانه تصمیم میگیرد، مخالفان را با هوشمندی شکست میدهد و با سپاهی نه چندان پرتعداد، هویتی شکستناپذیر و البته کاریزماتیک برای خود میسازد؛ شاید سیمای همان اسطورهای باشد که ملت مصر این روزها آن را کم دارند و از تماشای آن در دل تاریخ لذت میبرند. (گمشده مصر و جهان عرب)
این سریال، حتی با وجود خطاهای فاحش تاریخی بسیار، با چنین رویکردی در کنار خلق شخصیتهای باورپذیر خاکستری، پرداخت عجیب به جزئیات و البته ارائه داستانی گیرا، پر رمز و راز و احساسی، توانسته کاری کند که دگربار همگان متوجه قدرت رسانه در ساختن روایتهای تاریخی در قاب تلویزیون شوند.
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898389