Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-26@09:46:59 GMT

خطر مسمومیت غذایی با کدو تبل!

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۷۴۳۱۸

خطر مسمومیت غذایی با کدو تبل!

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از فالینگ فور فال، کدو تنبل یکی از میوه‌های بسیار دوست داشتنی است که به روش‌های مختلف مصرف می‌شود. با این حال، کمتر کسی می‌داند که برخی از کدو‌ها سمی هستند.

در حقیقت کدو دارای ماده‌ای طبیعی به نام کوکوربیتاسین‌ای (Cucurbitacin E) است که سمی بوده و از این میوه در برابر حشرات محافظت می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همین ماده باعث تلخی انتهای خیار می‌شود و در صورت مصرف زیاد می‌تواند منجر به بروز مسمومیت در انسان شود.

ساده‌ترین راه برای تشخیص سمی بودن کدو این است که میزان کمی از آن را بچشید. اگر مزه آن تلخ بود بدان معناست که سطح "کوکوربیتاسین ای" آن بالاست و باید از مصرف آن اجتناب کنید. البته به طور طبیعی کدو در زمانی که سبز و نارس است مزه تلخ دارد و در صورت رسیدن و تغییر رنگ به زرد، خطر ایجاد مسمومیت آن کاسته می‌شود.

کدو‌ها انواع مختلفی دارند. کدوی بوفالو یکی از انواع رایج کدوهاست که در مکزیک و آمریکای لاتین کشت می‌شود. یکی از ویژگی‌های این کدو مقاومت آن در برابر هوای گرم و بیابانی است. این نوع کدو گرد بوده و زمانی که نارس است پوست سبز تیره‌ای دارد. با این حال، زمانی که این نوع کدو می‌رسد، رنگ آن به زرد تغییر می‌کند.

کدو خواص بی شماری دارد که از مهمترین آن‌ها می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

۱- بسیار مغذی بوده و غنی از ویتامین A است.
۲- به دلیل دارا بودن سطح بالایی از آنتی اکسیدان ها، خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهد.
۳- به دلیل غنی بودن از ویتامین‌های مختلف، سطح ایمنی بدن را افزایش می‌دهد.
۴- ویتامین A، لوتئین، و زآکسانتین موجود در آن باعث حفاظت از قدرت بینایی می‌شود.
۵- دارای کالری کمی است و می‌تواند به کاهش وزن کمک کند.
۶- باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان می‌شود.
۷- پتاسیم، ویتامین C و فیبر موجود در آن باعث تقویت سلامت قلب می‌شود.
۸- به سلامت و زیبایی پوست کمک می‌کند.
۹- تطبیق پذیری آن باعث می‌شود که بتوانید به راحتی آن را با مواد غذایی دیگر ترکیب کنید.

بیشتر بخوانید

عارضه‌ای که چشم را هدف می‌گیرد مخوف‌ترین آسیب‌های عصبی دیابت نوع ۲ به بدن

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کدو تنبل خواص کدو مسمومیت با کدو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۷۴۳۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهترین ساعت برای مصرف ویتامین D صبح است یا شب؟

آفتاب‌‌نیوز :

فرناز مشیری متخصص زنان و زایمان، با بیان اینکه کمبود ویتامین D در میان زنان و مردان کشور شیوع دارد و می‌تواند آسیب‌های فراوانی برای سلامت ایجاد کند، افزود: کمبود ویتامین D باعث برخی اختلالات باروری و تخریب یا کاهش تعداد اسپرم در آقایان و بروز ناباروری می‌شود.

وی گفت: ویتامین D محلول در چربی است و بیماری‌های دیابت، ام اس، آلزایمر و بروز برخی موارد سقط جنین نیز با کمبود این ویتامین در بدن ارتباط مستقیم دارد.

عضو هیأت درمانی دانشگاه علوم پزشکی با ابراز نگرانی از ابتلاء به بیماری آلزایمر به دلیل کمبود ویتامین D در بدن سالمندان، افزود: میزان دقیق این ویتامین در بدن باید به وسیله آزمایش خون سنجیده شود، ولی اگر آلزایمر بر اثر کمبود این ویتامین بروز کند، تقریباً غیر قابل درمان و کنترل خواهد.

مشیری تاکید کرد: خوردن یک دوز واحد از ویتامین D مثلاً دوز پنجاه هزار در طول ماه یا هر دو هفته یکبار اشتباه است و پیامد‌های خاص خود را دارد.

این متخصص زنان، زایمان و نازایی با بیان اینکه مصرف تزریقی و یا دوز بالای خوراکی برای افراد دچار کمبود ویتامین D یا سو جذب باید طبق دستور پزشک تجویز شود، گفت: البته آمپول‌های خوراکی نیز در دنیا وجود دارد که بهتر است.

وی افزود: خوردن قرص یا کپسول ژله‌ای ویتامین D با دوز پنجاه هزار در فواصل زمانی طولانی (ماهانه یا هفتگی) موجب افزایش حجم ناگهانی این ویتامین در خون شده و سپس سریع کاهش پیدا می‌کند.

مشیری با بیان اینکه مصرف قرص خوراکی هزار واحدی ویتامین D برای افرادی که کمبود آن را دارند به طور مستمر هر شب قبل از خواب توصیه می‌شود، گفت: خوردن ویتامین D در طول صبح یا ظهر توصیه نمی‌شود، ولی متأسفانه عده‌ای از مردم آن را اشتباه مصرف می‌کنند؛ باید دانست که مؤثرترین زمان خوردن آن شب است.

این فلوشیپ جراحی لاپاراسکوپی و زیبایی زنان با تاکید بر مصرف میزان مناسبی از این ویتامین، افزود: هورمون پاراتیروئید به طور شبانه از غده کوچکی پشت غده تیروئید ترشح می‌شود که وظیفه آن افزایش کلسیم خون است؛ بدین ترتیب مواد معدنی استخوان نیز همراه با کلسیم طی همین فرآیند جدا می‌شود (سونامی استخوان)؛ در نهایت کمبود کلسیم و املاح معدنی در استخوان یکی از علل مهم پوکی استخوان است.

عضو انجمن متخصصین زنان ایران تصریح کرد: وقتی قرص ویتامین D با دوز هزار واحد یا طبق تجویز پزشک هر شب به طور ثابت مصرف می‌شود جلوی تأثیر بد هورمون پاراتیروئید روی استخوان‌های بدن را می‌گیرد.

مشیری تاکید کرد: مصرف انواع داروی تقویتی، مکمل یا ویتامین‌ها مانند شمشیر دو لبه است، ولی اگر درست و در جایگاه خود استفاده شود اثرات سودمندی خواهند داشت؛ مصرف زیاد و یا کمبود آن در بدن آسیب‌های جبران ناپذیر مربوط به خود دارد.

وی در پایان یادآور شد: ویتامین D باید به مقدار مناسب، هر شب مصرف شود تا جلوی تأثیر "سو" هورمون پاراتیروئید بر روی استخوان‌ها گرفته شود.

منبع: خبرآنلاین

دیگر خبرها

  • مسمومیت اعضای یک خانواده با قارچ در روستای کوهمره سرخی
  • بهترین ساعت برای مصرف ویتامین D صبح است یا شب؟
  • خطر مسمومیت با قارچ‌های طبیعی
  • نوشیدنی‌های سرشار از آهن
  • مسمومیت تعدادی از مردم به دلیل مصرف قارچ‌های سمی در لرستان
  • افزایش ‌مسمومیت ناشی از مصرف قارچ‌های سمی در لرستان طی هفته گذشته
  • چهار عارضه جانبی مصرف بیش از حد ویتامین D
  • رشد انفجاری موها با مصرف این ماده غذایی
  • تامین ۱۰ ویتامین مهم در بدن با مصرف زرده تخم‌مرغ
  • تامین ۱۰ ویتامین مهم در بدن با مصرف زده تخم‌مرغ