ترویج مکتب اهلبیت(ع) اقدامی برای حفظ جهادگونه اسلام ناب محمدی
تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۷۶۲۷۲
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، حجتالاسلام و المسلمین محمدعلی نکونام نماینده ولی فقیه در چهارمحالوبختیاری و امام جمعه شهرکرد در آیین تجلیل از خادمان حسینی و همیاران هیاتهای مذهبی استان افزود: خداوند از اخلاق پیامبر اکرم (ص) به عنوان اخلاقی با عظمت یاد میکند و آن را میستاید از این رو باید دانست که اگر اخلاق در ابعاد مختلف جامعه بر محور اخلاق نبوی قرار گیرد آن هنگام، همان ستایش، عظمت و نعمتی که خداوند ذکر کرده است، نصیب چنین جامعهای خواهد شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
امام جمعه شهرکرد با بیان اینکه پرداختن به ترویج اخلاق و کردار نبوی در جامعه ضروری است گفت: در صورتی که خلق نبوی به درستی در سیاست، بازار و خانه و خانواده جاری شود و همه افراد بر اساس آن عمل کنند، ستایش و نعمت پروردگار نیز نصیب آن جامعه خواهد شد.
او از وقار، متانت و آرامش در رفتار پیامبر اسلام (ص) به عنوان یکی از خلقیات آن حضرت نام برد و تصریح کرد: حضرت محمد (ص) با پرهیز از سبکسری که موجب تنزل جایگاه انسانی است به جامعه نشان دادهاند که وقار و آرامش میتواند در نقشآفرینی افراد در جامعه اثرگذار باشد.
بیشتر بخوانید
جایگاه ائمه اطهار (ع) و ولایت فقیه باید برای نسل جوان و جامعه تبیین شودنکونام بر نهادینه شدن فرهنگ سلام میان امت اسلامی تاکید کرد و اظهار داشت: این فرهنگ در جامعه کمرنگ شده است و این در حالی است که پیامبر اسلام (ص) همواره در سلام کردن بر دیگران سبقت میگرفتند تا انس و محبت به واسطه این کلام در جامعه جاری و ساری شود.
امام جمعه شهرکرد، نگاه محبتآمیز و گفتار یکسان پیامبر اسلام (ص) با همه افراد را یادآور شد و گفت: ایشان هیچگاه با گوشه چشم به کسی نگاه نکردند و همواره در تکریم انسانها میکوشیدند و همچنین در تمامی مجالس و برنامههایشان نیز نام و یاد خدا حضور داشت تا چنین اعتقاد و رفتاری در باور مومنان قرار گیرد.
او از نقل نکردن عیب دیگران و پوشاندن عیوب، نشستن با فقرا، تکریم و احسان خویشاوندان، پذیرفتن عذر دیگران، پرهیز از دشنام، صبوری بر جسارتها و جبران آن با نیکی و وفاداری به عهد و پیمان به عنوان بخش دیگری از خلقیات حسنه آخرین فرستاده پروردگار یاد کرد و افزود: لازم است این رفتار و اعمال پیامبر اسلام (ص) در جامعه ترویج شود و هیاتهای مذهبی هر آنچه بتوانند این زیباییهای اخلاقی را میان مردم نهادینه کنند بیشک به شکلگیری تمدن اسلامی کمک کردهاند.
نکونام در بخش دیگری از سخنان خود، اقدام تلاشگران عرصه دین و مذهب را کاری نورانی دانست و تصریح کرد: ترویج مکتب اهلبیت (علیهم اسلام) به معنای آن است که بتوان اسلام ناب را جهادگونه در صحنه جامعه حفظ کرد و آن را پاس داشت که در این میان، هیاتهای مذهبی و همیاران آنها نقشی مهمی بر عهده دارند.
امام جمعه شهرکرد با بیان اینکه داشتن محتوا در هیاتهای مذهبی موضوع مهی است، یادآور شد: برخی هیاتهای مذهبی در برنامههای خود با برپایی مجالس روضهخوانی به معرفی عاشورا، کربلا و سیدالشهدا میپردازند و برخی دیگر با برگزاری جلسات قرائت قرآن و بیان معارف الهی، به حفظ ارزشها کمک میکنند که اگر جمع همه این امور در هیاتها صورت بگیرد کاری بزرگ انجام شده است.
او بر زنده نگهداشتن قرآن در هیاتهای مذهبی تاکید کرد و گفت: این مجموعههای فرهنگی میتوانند زمینهساز شکلگیری گفتمانهای سیاسی نیز باشند چرا که سیاست عین دیانت است و بهتر آن است که اصل ولایت و تبعیت از آن در همه هیاتها بیان شود.
انتهای پیام/خ
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: پیامبر اکرم اخلاق نبوی امام جمعه شهرکرد هیات های مذهبی پیامبر اسلام هیات ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۷۶۲۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
طنز نقشی حیاتی در ترویج دموکراسی و عدالت اجتماعی دارد
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، هشتمین جشنواره طنز و رسانه «طنز پهلو»، یادمان کیومرث صابری فومنی (گل آقا) قرار است با موضوعاتی از جمله انتخابات، یک بام و دو هوای حمایت غرب از مردم غزه، بسته شدن پنجره جمعیتی در آینده نزدیک و پیر شدن ایران توهمات اپوزوسیون جمهوری اسلامی ایران، ورزش به ویژه فوتبال، گرانی خودرو، مصائب اینترنت، گرانی خانه و کرایه خانه، آفتهای فضای مجازی (اعتیاد به گوشی، فودبلاگرها، بلاگرهای بیسواد، فیکنیوزها و...)، جهانگردی ایرانیها و ایران گردی جهانیان، صرفهجویی در مصرف آب و انرژی، بروکراسی اداری و آزاد برگزار شود.
سید مسعود شجاعی طباطبایی کاریکاتوریست و گرافیست در آستانه برگزاری اختتامیه هشتمین دوره از جشنواره طنز و رسانه، در یادداشتی به نکاتی در خصوص طنز اشاره داشته است.
متن این یادداشت را در ادامه میخوانید:
طنز نوشتاری و ترسیمی: دو یار همیشگی برای بیان طنز و نقدطنز، در دو قالب نوشتاری و ترسیمی، به عنوان ابزاری کارآمد برای بیان انتقاد، سرگرمی و تفکر، نقشی مهم در جوامع ایفا میکند. هر دو نوع طنز با بهرهگیری از عناصر مشترکی همچون اغراق، تناقض، تمثیل و نمادپردازی، آثاری خلق میکنند که مخاطب را به تفکر، خنده و گاه تأمل وا میدارند.
نقاط اشتراک:
هدف: نقد مسائل، به چالش کشیدن باورها، و برانگیختن تفکر انتقادیعناصر: اغراق، تناقض، تمثیل، نمادپردازیقدرت بیان: بیان ایدهها و مفاهیم پیچیده به شکلی ساده و جذابسرگرمکنندگی: ایجاد لحظات مفرح و سرگرمکننده
تفاوتها:
ابزار بیان: طنز نوشتاری (کلمات)، طنز ترسیمی (تصاویر) محدودیتها: طنز نوشتاری (وابستگی به سواد)، طنز ترسیمی (زبان جهانیتر) ظرافتها: طنز نوشتاری (نیاز به دقت و تأمل بیشتر)، طنز ترسیمی (پیام مستقیمتر)
هم افزایی:
تکمیل یکدیگر: طنز نوشتاری زوایای پنهان را آشکار میکند، طنز ترسیمی پیام را عینیتر میکند. اثرگذاری مضاعف: ترکیب طنز نوشتاری و ترسیمی، تأثیرگذاری بیشتری بر مخاطب دارد. غنای فرهنگی: تنوع و پویایی طنز در جامعه را افزایش میدهد.
نقش در جامعه:
آگاهیرسانی: به مردم در مورد مسائل مهم آگاهی میدهد. ایجاد گفتمان: زمینهای برای تبادل نظر و بحث در مورد مسائل مختلف فراهم میکند. ترویج عدالت: به نقد بیعدالتی و ظلم میپردازد و خواهان جامعهای عادلانهتر است. تهییج تفکر: مخاطب را به تفکر انتقادی و زیر سوال بردن باورها و هنجارها تشویق میکند.
چالشها:
۱. سانسور:
در بسیاری از نقاط جهان، طنزپردازان با سانسور و سرکوب از سوی دولتها، نهادهای قدرتمند و حتی گروههای خاصی روبرو هستند. این امر میتواند آزادی بیان آنها را محدود کند و مانع از انتشار آثارشان شود.
۲. تهدید و آزار و اذیت:
طنزپردازان در برخی از کشورها به دلیل آثار خود مورد تهدید و آزار و اذیت قرار میگیرند. این امر میتواند شامل تهدید به خشونت، بازداشت، و حتی قتل باشد. مثل شهادت شهید ناجی العلی توسط اسراییل که آثار او را درباره فلسطین برنتافتند.
۳. خودسانسوری:
برخی از هنرمندان عرصه طنز برای جلوگیری از سانسور یا آزار و اذیت، خودسانسوری میکنند و از به تصویر کشیدن موضوعات حساس خودداری میکنند. این امر میتواند خلاقیت آنها را محدود کند و مانع از بیان آزادانه ایدههای آنها شود.
۴. رقابت با رسانههای دیگر:
امروزه، در عرصه طنز، هنرمندان با رقابت شدیدی از سوی رسانههای دیگر مانند تلویزیون، اینترنت و شبکههای اجتماعی روبرو هستند. این امر میتواند برای جلب توجه مخاطبان و یافتن مخاطب برای آثار آنها چالشبرانگیز باشد.
۵. حفظ کیفیت:
با توجه به سرعت انتشار اخبار و اطلاعات در دنیای امروز، طنزچردازان باید آثار جدیدی خلق کنند و در عین حال کیفیت آثار خود را حفظ کنند. این امر میتواند دشوار باشد و به تلاش و خلاقیت زیادی نیاز دارد.
۶. کسب درآمد:
درآمد بسیاری از هنرمندان ز طریق انتشار آثارشان در روزنامهها، مجلات و وبسایتها است. با این حال، با توجه به کاهش تیراژ روزنامهها و مجلات و همچنین ظهور رسانههای آنلاین، کسب درآمددشوارتر شده است.
۷. تطبیق با تکنولوژی:
طنز پردازان و کاریکاتوریستها باید با تکنولوژیهای جدید مانند نرمافزارهای طراحی دیجیتال و شبکههای اجتماعی آشنا شوند و از آنها برای خلق و انتشار آثار خود استفاده کنند.
۸. درک مخاطبان:
مخاطبان طنز نوشتاری و ترسیمی در طول زمان تغییر کردهاند و کاریکاتوریستها باید مخاطبان خود را درک کنند و آثار خود را به گونهای خلق کنند که برای آنها جذاب باشد.
۹. حفظ انگیزه:
هنرمندان باید انگیزه خود را برای خلق آثار جدید حفظ کنند و به کار خود ادامه دهند، حتی در شرایطی که با چالشهای مختلفی روبرو هستند.
اهمیت:
طنز نوشتاری و ترسیمی ابزاری قدرتمند برای بیان، نقد و سرگرمی هستند. نقشی حیاتی در ترویج دموکراسی، عدالت اجتماعی و حقوق بشر ایفا میکنند. میتوانند به مثابه آینهای باشند که معایب و تناقضات جامعه را به تصویر میکشند. طنزپردازان با شجاعت و ذکاوت خود، نقشی مهم در ارتقای آگاهی و ایجاد جامعهای بهتر ایفا میکنند.
انتهای پیام/