Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@13:03:45 GMT

اثرات مثبت و منفی کووید-۱۹ بر پوکی استخوان

تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۷۶۷۸۵

اثرات مثبت و منفی کووید-۱۹ بر پوکی استخوان

به گفته رییس مرکز تحقیقات استئوپروز پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم، طبق بررسی‌های انجام شده؛ همه‌گیری کووید-۱۹ از یک طرف باعث کاهش مراجعه افراد و کاهش تشخیص و درمان پوکی استخوان شده و از طرف دیگر با کاهش رفت‌وآمد سالمندان، میزان شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان را کاهش داده است.

دکتر افشین استوار در گفت‌وگو با ایسنا، درباره مشکلاتی که همه‌گیری کووید-۱۹ در تشخیص و درمان پوکی استخوان ایجاد کرده است، گفت:‌ مطالعات ما نشان می‌دهند که در کشور در فضای کووید-۱۹، استفاده از خدمات پیشگیری و تشخیص به موقع پوکی استخوان آسیب جدی دیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مردم به دلیل ترس از بیماری، کم‌تر به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند. به خصوص سالمندان که در معرض کرونای شدیدتر و مرگ ناشی از کرونا قرار دارند، بنابر توصیه‌های بهداشتی کم‌تر مراجعه می‌کنند و تلاش می‌شود که با شیوه‌های دیگری مانند فضای مجازی، این تشخیص انجام شود. تجدید درمان بدون نیاز به مراجعه و... نیز از دیگر راهکارهاست ولی نسبتاً وضعیت پیگیری های درمانی در این بخش آسیب جدی دیده و امیدواریم بعد از کووید جبران شود.

وی افزود: از طرف دیگر به دلیل این‌که مقداری فعالیت کم‌تر شده و توصیه می‌شد مردم کم‌تر از خانه خارج شوند، شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان کمتر شده است. در کل می‌توان گفت از یک طرف تشخیص با اختلال مواجه شده؛ ولی از طرف دیگر شکستگی‌های سالمندان کاهش پیدا کرده است.

رییس مرکز تحقیقات استئوپروز در خصوص تاثیر اقدامات انجام‌شده در زمینه پوکی استخوان بر کاهش بار ناشی از این بیماری بیان کرد: طبق بررسی‌ها این اقدامات، بار بیماری را کاهش داده؛ ولی موضوع مهم‌تر سرعت پیرشدن جمعیت است. سرعت پیری متاسفانه خیلی سریع‌تر از هر اقدام دیگری، تاثیرگذار است. این روندی که در مورد شیوع پوکی استخوان می‌بینیم، بیشتر مربوط به پیر شدن جمعیت است. نسبت جمعیت سالمند ما از پنج، شش درصد به ۳۰ درصد رسیده است و به همین نسبت مشکلات عضلانی و مشکلات اسکلتی نیز افزایش یافته است.

وی تشریح کرد: به همین دلیل زمانی که جمعیت پیر می‌شود، تشخیص فرد مبتلا به پوکی استخوان اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، تا شکستگی اتفاق نیفتد. در مورد پوکی استخوان، چیزی که نگران‌کننده است، شکستگی است. پوکی استخوان نه آنچنان علامتی دارد و نه کسی را خیلی اذیت می‌کند. احتمال شکستگی با کم‌ترین ضربه را افزایش می‌دهد و باعث زمین‌گیر شدن فرد می‌شود. در حال حاضر، مهم‌ترین توصیه ما به جمعیت سالمند، تشخیص به موقع و درمان کامل است.

استوار در خصوص اضافه شدن تشخیص پوکی استخوان در نظام مراقبت‌های اولیه کشور گفت: در حال حاضر در حال فراهم کردن امکان تشخیص پوکی استخوان در نظام مراقبت‌های اولیه بهداشتی کشور هستیم. یعنی در جایی که بیماران مبتلا به فشارخون و دیابت را پیدا می‌کنیم، بیمارهای مبتلا به پوکی استخوان که در معرض شکستگی هستند را نیز شناسایی می‌کنیم و آن‌ها را درمان می‌کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: پوکی استخوان پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران کووید 19 پوکی استخوان کووید ۱۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۷۶۷۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهترین ساعت برای مصرف ویتامین D صبح است یا شب؟

آفتاب‌‌نیوز :

فرناز مشیری متخصص زنان و زایمان، با بیان اینکه کمبود ویتامین D در میان زنان و مردان کشور شیوع دارد و می‌تواند آسیب‌های فراوانی برای سلامت ایجاد کند، افزود: کمبود ویتامین D باعث برخی اختلالات باروری و تخریب یا کاهش تعداد اسپرم در آقایان و بروز ناباروری می‌شود.

وی گفت: ویتامین D محلول در چربی است و بیماری‌های دیابت، ام اس، آلزایمر و بروز برخی موارد سقط جنین نیز با کمبود این ویتامین در بدن ارتباط مستقیم دارد.

عضو هیأت درمانی دانشگاه علوم پزشکی با ابراز نگرانی از ابتلاء به بیماری آلزایمر به دلیل کمبود ویتامین D در بدن سالمندان، افزود: میزان دقیق این ویتامین در بدن باید به وسیله آزمایش خون سنجیده شود، ولی اگر آلزایمر بر اثر کمبود این ویتامین بروز کند، تقریباً غیر قابل درمان و کنترل خواهد.

مشیری تاکید کرد: خوردن یک دوز واحد از ویتامین D مثلاً دوز پنجاه هزار در طول ماه یا هر دو هفته یکبار اشتباه است و پیامد‌های خاص خود را دارد.

این متخصص زنان، زایمان و نازایی با بیان اینکه مصرف تزریقی و یا دوز بالای خوراکی برای افراد دچار کمبود ویتامین D یا سو جذب باید طبق دستور پزشک تجویز شود، گفت: البته آمپول‌های خوراکی نیز در دنیا وجود دارد که بهتر است.

وی افزود: خوردن قرص یا کپسول ژله‌ای ویتامین D با دوز پنجاه هزار در فواصل زمانی طولانی (ماهانه یا هفتگی) موجب افزایش حجم ناگهانی این ویتامین در خون شده و سپس سریع کاهش پیدا می‌کند.

مشیری با بیان اینکه مصرف قرص خوراکی هزار واحدی ویتامین D برای افرادی که کمبود آن را دارند به طور مستمر هر شب قبل از خواب توصیه می‌شود، گفت: خوردن ویتامین D در طول صبح یا ظهر توصیه نمی‌شود، ولی متأسفانه عده‌ای از مردم آن را اشتباه مصرف می‌کنند؛ باید دانست که مؤثرترین زمان خوردن آن شب است.

این فلوشیپ جراحی لاپاراسکوپی و زیبایی زنان با تاکید بر مصرف میزان مناسبی از این ویتامین، افزود: هورمون پاراتیروئید به طور شبانه از غده کوچکی پشت غده تیروئید ترشح می‌شود که وظیفه آن افزایش کلسیم خون است؛ بدین ترتیب مواد معدنی استخوان نیز همراه با کلسیم طی همین فرآیند جدا می‌شود (سونامی استخوان)؛ در نهایت کمبود کلسیم و املاح معدنی در استخوان یکی از علل مهم پوکی استخوان است.

عضو انجمن متخصصین زنان ایران تصریح کرد: وقتی قرص ویتامین D با دوز هزار واحد یا طبق تجویز پزشک هر شب به طور ثابت مصرف می‌شود جلوی تأثیر بد هورمون پاراتیروئید روی استخوان‌های بدن را می‌گیرد.

مشیری تاکید کرد: مصرف انواع داروی تقویتی، مکمل یا ویتامین‌ها مانند شمشیر دو لبه است، ولی اگر درست و در جایگاه خود استفاده شود اثرات سودمندی خواهند داشت؛ مصرف زیاد و یا کمبود آن در بدن آسیب‌های جبران ناپذیر مربوط به خود دارد.

وی در پایان یادآور شد: ویتامین D باید به مقدار مناسب، هر شب مصرف شود تا جلوی تأثیر "سو" هورمون پاراتیروئید بر روی استخوان‌ها گرفته شود.

منبع: خبرآنلاین

دیگر خبرها

  • اعتیاد به کافئین را بی دردسر ترک کنید
  • رشد بخش مسکن از منفی ۳.۸ در سال ۱۳۹۹ به مثبت ۴.۸ در سال گذشته
  • رشد بخش مسکن از منفی ۱۳.۸ در سال ۹۹ به مثبت ۴.۸ در سال ۱۴۰۲
  • کاهش هزینه‌های غربالگری سرطان پستان با دستگاه ایران‌ساخت
  • بهترین ساعت برای مصرف ویتامین D صبح است یا شب؟
  • کوتاه شدن قد و علائم قوز پشتی؛ نشانه‌هایی که احتمال ابتلا به پوکی استخوان را گوشزد می‌کند
  • شاخص بورس پایان هفته را در سطح دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد ماند
  • فواید شگفت‌انگیز کرفس برای سلامتی: هر آنچه باید بدانید
  • خبرنگاران با چشم خود اثرات فرونشست بر آثار تاریخی اصفهان را دیدند/ ترک سه انگشتی در دیوار مسجد علیقلی آقا/ آثار تاریخی اصفهان فرو می ریزد؟ (فیلم)
  • شناسایی شکستگی و ترمیم لوله انتقال آب در بندر امام خمینی