سیمای حضرت محمد(ص) در بیان عطار
تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۷۷۰۴۶
ایسنا/لرستان یک مدرس ادبیات فارسی دانشگاههای لرستان با تشریح سیره نبوی در بیان عطار نیشابوری، گفت: عطار در وصف نبی مکرم اسلام(ص) از تعبیراتی چون گنج وفا، صدر بدر هر دو عالم، دریای یقین، نور عالم استفاده میکند و معتقد است که هدف از خلقت جهان وجود نازنین نبی مکرم اسلام بوده و این موضوع را به صراحت در چند بیت منعکس میکند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
علی فرجاللّهی در گفتوگو با ایسنا با تبیین سیما و سیره حضرت محمد(ص) در بیان عطار نیشابوری، اظهار کرد: عطار نیشابوری در کتاب منطقالطیر ۱۴۳ بیت در وصف نبی مکرم اسلام سروده است.
وی اضافه کرد: عطار در اشعار خود از نبی مکرم اسلام با تعبیراتی چون خواجه دنیا و دین، گنج وفا، صدر و بدر هر دو عالم، دریای یقین، نور عالم، رحمتللعالمین، صاحب معراج، صدر کائنات، پیشوای این جهان و آن جهان، بهترین انبیا، رهنمای اصفیا و اولیا یاد میکند و کلام خود را چاشنی میبخشد هر چند که اذعان دارد که پیامبر اکرم(ص) برتر از آن است که بتوان درباره او چیزی گفت و این مفهوم را چنین بیان کرده است که: «خواجهای که از هر چه گویم بیش بود / در همه چیز از همه در پیش بود».
فرجاللّهی با بیان اینکه عطار با توجه به آیات و روایات مستدل معتقد است که اصلاً هدف از خلقت جهان وجود نازنین نبی مکرم اسلام بوده و این موضوع را به صراحت در چند بیت منعکس میکند: «نور مقصود مخلوقات بود / اصل معدومات و موجودات بود / هر دو گیتی از وجودش نام یافت / عرش نیز از نام او آرام یافت / همچو شبنم آمدند از بهر جود / کل عالم بر طفیلش از وجود»، ادامه داد: عطار معتقد است که خداوند ابتدا نور پاک حضرت رسول اکرم(ص) را خلق کرد و سپس تمام لوح، قلم، آدم و جمیع مخلوقات را از نور او پدیدار کرد و از اشعار این شاعر نیشابوری چنین برداشت میشود که بعثت پیامبر اسلام برای کل امم است و مبعوث کل خلق روزگار تا روز شمار میباشد و حتی به اذن خداوند جنیان نیز به او ایمان آوردند.
این مدرس ادبیات فارسی دانشگاههای استان به برجستگی بیان معجزات پیامبر اکرم(ص) در بیان عطار نیشابوری اشاره کرد و افزود: عطار با اشاره به برخی از معجزات حضرت رسولالله(ص) مانند سخن گفتن بزغاله بریان زهرآلودی که پیامبر(ص) را از خوردن گوشت خود منع کرد، شکستن بتها، سخن گفتن سنگریزههایی که بر پیامبر(ص) سلام میکردند و در دست آن حضرت بر صحت رسالتش گواهی میدادند به این موضوع اشاره میکند که هیچ کدام از انبیای سلف چنین عزت و زینتی نصیبشان نشد که افتخار دعوت کل امم را داشته باشند و از آنجا که نور حضرت رسول اصل موجودات بود و به استناد این حدیث که «و ارسلت الی الخلق کافه» دعوت هر دو جهان و حتی ذرات پیدا و پنهان بر او واجب شد.
فرجاللّهی با اشاره به اینکه خداوند پیامبری، معجزه و فتوت را به رسول اکرم(ص) ختم نمود و او را «بشیر» و «نذیر» قرار داده و کافران را در زمان او مهلت داد و هیچ عذابی در زمان او نفرستاد، اظهار کرد: خداوند متعال در شب معراج تمام اسرار نهانی را با پیامبر(ص) در میان نهاد و او را احترام نهاد به طوریکه در شب معراج تمام انبیا به او اقتدا کردند و عطار با اشاره به حدیث «علماء امتی افضل من الانبیا بنی اسرائیل» معتقد است که عالمان امت رسول خدا چون انبیا بودند و خداوند نیز با کمال احترام در تورات و انجیل از پیامبر(ص) نام برده است و بعثت آن حضرت باعث سرنگونی بتان شده است.
این مدرس ادبیات فارسی با یادآوری اینکه توجه به حدیث «خیر الناس قرنی ثم الذین یلونهم ثم الذین یلونهم» عطار معتقد است که بهترین امتان، امت رسولالله بوده است، افزود: عطار در بیان خود اشاراتی به برخی دیگر از معجرات نبی مکرم اسلام مانند : چاهی که در مدینه خشک شد و با آب دهان پیامبر جوشید و معجزه شقالقمر و ردالشمس و مُهر نبوت که در میان دو کتف او بود، دارد.
وی گفت: عطار معتقد است که عزت و احترام کعبه و تشرف بیتالله بهخاطر نبی مکرم اسلام است و با اشاره به خرقه پوشی صوفیان میگوید که جبرئیل از دست رسول اکرم(ص) خرقهدار شده است، پیامبر امّی بود و زبان حق زبان او بود و تا دَم آخر و حالت نزع که توانایی از او سلب شده بود از طلب حقیقت باز نایستاد و این امر را چنین وصف میکند که: «تا دم آخر که بر میگشت حال / شوق کرد از حضرت عزت سؤال».
فرجاللّهی با تاکید بر اینکه عطار به داستان حضرت موسی(ع) و تشرف او به کوه طور و اشاره به شب معراج که رسول خدا در آسمانها صدای نعلین بلال حبشی را شنید دارد، اظهار کرد: این عنایتی که خداوند در حق بلال حبشی اذانگوی پیامبر(ص) کرد به خاطر عظمت حضرت رسول اکرم(ص) بود و میگوید حضرت موسی وقتی این عنایت را در حق موذن نبی مکرم اسلام دید از خدا میخواهد که او را جزئی از امت محمد(ص) کند و اگر چه حضرت موسی(ع) چنین درخواستی را از خدا کرد اما حضرت عیسی(ع) به این مقام میرسد و به زعم اهل سنت حضرت عیسی(ع) چون مهدی آخرالزمان پس از دجال ظهور میکند و خلق را به دین او دعوت میکند.
این مدرس ادبیات فارسی با یادآوری اینکه خداوند متعال به نام محمد(ص) قسم میخورد و این امر دلیلی بر بزرگواری اوست و او سلطان همه و همه طفیل و خیل اویند، اضافه کرد: عطار در بیان خود به برخی دیگر از معجزات پیامبر(ص) همچون سلام کردن و درود فرستادن سنگ و چوب بر پیامبر(ص) اشاره میکند و با اشاره به «اُستُنِ حنانه» که منبر پیامبر(ص) بود، آن حضرت روی آن مینشست و سخن میگفت اما بعد از مدتی که منبری برای پیامبر(ص) ساختند «اُستُنِ حنانه» از فرقت پیامبر(ص) نالههای زار زار سر میدهد و میخواهد بگوید که هیچکس نیست که تشنه دیدار او نباشد.
وی با یادآوری اینکه عطار در بیان خود به جایگاه رفیع پیامبر اشاره میکند و با بیان اینکه هیچکس توانایی وصف و شرح حال او را ندارد، اظهار کرد: در بیان عطار نیشابوری به هنگام ستایش پیامبر(ص) به جای عرق خون از بدن جاری میشود و عطار خود را در مقابل او ناتوان میداند و معتقد است هرگز توانایی وصف او را ندارم و وصف او سزاوار این بنده ناچیز نیست زیرا ستایشگر او خداوند است.
فرجاللّهی با تاکید بر اینکه عطار نیشابوری در بیان خود به حیرانی و سرگردانی انبیا در وصف رسول خاتم اشاره کرده است، افزود: در بیان عطار آفتاب را طفیل خنده پیامبر و هر دو عالم را گرد خاک پاک او میداند و میگوید نام او همبر نام الهی است و همه انبیا با دین او پدیدار شدند و او سبق وجودی بر تمام انبیا دارد و اگر چه آخر از همه آمد ولی اول همه بود و هرگز کسی به چنین عزتی نخواهد رسید و بدون شک سرور هر دو عالم تا روز ابد خواهد بود.
وی با یادآوری اینکه در پایان عطار با اظهار درماندگی و درویشی خود از حضرت رسول(ص) طلب غمخواری و چارهی کار خود را میکند، از گناهان گذشته توبه میکند، ادامه داد: عطار در اشعار خود انتظار شفاعت از حضرت رسول دارد و با بیان نهایت اخلاص خود نسبت به نبی مکرم اسلام از آن شفیع روز جزا میخواهد که به واسطه گناهانی که کرده او را رو سیاه نکند و حق همنامی او را نگاه دارد.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری ايسنا عطار نيشابوري لرستان عطار نیشابوری مدرس ادبیات فارسی نبی مکرم اسلام رسول اکرم ص دو عالم حضرت رسول پیامبر ص محمد ص
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۷۷۰۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حسن تدبیر دانشجویان عمرهگزار را در اولویت قرار دهید
به گزارش حوزه جامعه خبرگزاری تقریب، حجتالاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب، روز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت در همایش عمره دانشجویی در سالن شهید مطهری دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد در جمع دانشجویان عمره گزار با اشاره به کلیدهای اصلی موفقیت در سفر به سرزمین وحی اظهار داشت: برای اینکه سفر خوب و پرباری داشته باشید برنامه ریزی و حسن تدبیر را در اولویت قرار دهید.
سرپرست حجاج ایرانی با بیان اینکه نزدیک به ۶ میلیون عمره گزار برای این سفر معنوی در صف انتظارهستند، اظهار داشت: لطف خدا شامل حال شما دانشجویان شده است، با نیت خالص به این سفر بروید و در انجام اعمال خود دقت کنید و از فیوضات آن بهره مند شوید.
وی با بیان اینکه اخلاص در سفر عمره از جانب خداوند به طور جداگانه توصیه شده است، کلید موفقیت دیگر سفر به سرزمین وحی را معرفت دانست و خطاب به حاضران گفت: آداب و مناسک عمره را فرا بگیرید و با آگاهی اعمال و مناسک را انجام بدهید. پیامبر بزرگ الهی هم از خداوند طلب راهنمائی در مناسک کرد: أَرِنَا مَنَاسِکَنَا.
وی بر لزوم بازشناسی تاریخ و جغرافیای حج و اماکن مقدس سرزمین وحی تاکید و به دانشجویان توصیه کرد که درباره جنگهای پیامبر (ص) در این سرزمین مطالعه کنند و به بازشناسی درس های وقایعی که در عصرحضرت رسول (ص) اتفاق افتاده است، پرداخته و از خود سوال کنیم چقدر در کارهایی که انجام می دهیم به اعمال رسول اکرم (ص) و یاران آن حضرت شبیه است؟
حجتالاسلام والمسلمین نواب با اشاره به واقعه جنگ اُحد ادامه داد: مردم در این جنگ شش گروه شدند، برخی ازآنها در مسیر از پیامبر جدا شدند و پیامبر را همراهی نکردند. گروه دوم تیراندازان مستقر در جبل عینین بودند که به آنان فرمودند در ارتفاعات چه پیروز شدیم چه شکست خوردیم بمانید، اما گروهی از ارتفاعات پایین آمدند و دنبال جمع کردن غنائم بودند. گروه سوم شهدای سرفراز بودند که در نزد خداوند روزی دارند و خشنود شدند. گروه چهارم فراریان از جنگ بودند که حتی پشت سر خود را نگاه نکردند. علاوه براین یک گروه هم منافقین و ششمین گروه جانبازانی بودند که همراه پیامبر در روز بعد در تعقیب دشمن به حمراء الاسد رفتند و به دعوت پیامبرجواب مثبت دادند. با توجه به این شرح حال جایگاه ما در مسائل سیاسی و اجتماعی کجا قرار دارد؟ توجه و تفکر به این موضوعات کلیدهای استفاده کردن از سفر به سرزمین وحی است.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در پایان سخنان خود از دانشجویان خواست که در این سفر از روحانیون کاروان بهره ببرند و افزود: زائر جایگاه ویژهای نزد خدا دارد. درجمع شما برخی افراد هستند که پدرند یا در آینده پدرخواهند شد، در کنار کعبه برای پدران و فرزندانتان دعا کنید و دعای ۲۴ و ۲۵ صحیفه سجادیه را در مسجدالحرام به طور ویژه بخوانید.
سیدسلمان سیدافقهی قائم مقام بنیاد ملی نخبگان دیگر سخنران این همایش بود که در باره نقش مهم سفر به اماکن زیارتی در جهان اسلام در یکپارچگی و افزایش ایمان مومنان سخن گفت.
وی افزود: اسلام دینی است که پاسخ نیازهای بشریت برای سعادت را در خود دارد، آنچه که دین اسلام به آن دعوت کرده عبور از ظواهر و رسیدن باطن امور است که در نهایت به تدبیر در امور و رسیدن به راهحل درست منتهی خواهد شد.
در این همایش که حجت الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها و چند تن از مسئولان ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان حضور داشتند اعلام شد که یک کاروان ۱۶۴ نفره از دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس برای سفر ده روزه در قالب کاروان های عمره گزار فردا چهارشنبه (۱۲ اردیبهشت) همزمان با سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری و روز معلم به سرزمین وحی اعزام خواهند شد.
انتهای پیام/