Web Analytics Made Easy - Statcounter

‌به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، ماه گذشته بود که اتاق بازرگانی تهران گزارشی را درباره میزان واردات نفت توسط چین منتشر کرد، در این گزارش اتاق بازرگانی تهران مدعی شده بود که میزان صادرات نفت ایران به چین در 7 ماهه نخست سال 2021 به طور میانگین کمتر از 1000 بشکه در روز است.

طبق آمار اتاق بازرگانی تهران که در تصویر زیر هم که مربوط به توئیت مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران قابل مشاهده است، مجموع صادرات نفت ایران به چین در 7 ماهه نخست سال 2021، فقط 11 میلیون دلار بوده است که این موضوع حاکی از رقم صادراتی کمتر هزار بشکه نفت در روز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

تصویر 1- توئیت رئیس اتاق بازرگانی تهران

 

انتشار این خبر توسط اتاق بازرگانی موجب ایجاد موجی تخریبی علیه روابط ایران و چین در داخل شد و بازتاب قابل توجهی در رسانه‌های اصلاح‌طلب داشت، خبرگزاری فارس در همان ایام در گزارشی با عنوان «آدرس غلط جدید «جریان تحریف» درباره تحریم‌ها/ آیا چین واردات نفت از ایران را متوقف کرده است؟» با استناد به آمار اوپک، شرکت‌های ردیابی نفتکش و گزارش‌های دولت، ضمن تکذیب اعداد و ارقام اتاق بازرگانی تهران، رقم صادرات نفت ایران به چین را منتشر کرد که به صورت خلاصه در این باره توضیح داده می‌شود:

*آمار اتاق بازرگانی تهران بدون استناد به مراجع رسمی، فاقد اعتبار است

مبنای آمار ارائه شده توسط اتاق بازرگانی درباره صادرات نفت ایران به چین مشخص نیست. یعنی معلوم نیست این نهاد با استناد به کدام مرجع رسمی ادعای صادرات تنها هزار بشکه در روز را دارد،‌ بدیهی است که در موضوع صادرات نفت، اتاق بازرگانی تهران مرجع رسمی نیست و آمار این نهاد تنها در صورت استناد به مراجع رسمی مثل آمار اوپک یا شرکت‌های ردیابی نفتکش قابل اعتنا است.

*صادرات بین 550 تا 850 هزار بشکه‌ای نفت ایران طبق آمار اوپک

طبق آمار اوپک، میانگین صادرات نفت ایران در 7 ماهه نخست سال 2021 بین 550-850 هزار بشکه در روز است. البته توجه داشته باشید که به دلیل فروش مخفیانه و چراغ خاموش ایران در شرایط تحریم امکان رصد 100 درصدی همه محموله‌های ایران وجود ندارد، در نتیجه آمار واقعی صادرات نفت ایران (که عمدتا به مقصد چین است) از آمار مراجع رسمی بالاتر باشد. 

*شرکت کپلر صادرات نفت ایران به چین را 650 هزار بشکه در روز تخمین زده است

طبق آمار شرکت ردیابی نفتکش کپلر میزان صادرات نفت ایران در 6 ماه نخست سال 2021 حدود 650 هزار بشکه در روز بوده است (تصویر 2).

 

تصویر 2

*تانکر ترکرز: صادرات نفت ایران به چین بیش از یک میلیون بشکه در روز است

شرکت ردیابی نفتکش‌ها، تانکر ترکرز، گزارش داده است که در نیمه اول سال ۲۰۲۱ ایران روزانه به طور متوسط یک میلیون بشکه نفت راهی چین کرده است. این رقم حتی ۳۰ درصد بیشتر از خرید نفت چین از ایران در دوران قبل از تحریم‌ها هست. در ادامه می‌گوید ایران هم‌اکنون روزانه یک میلیون بشکه صادرات نفت به چین دارد و در برخی ماه‌های سال جاری میلادی، حتی این رقم به ۱.۵ میلیون بشکه نیز اوج گرفته ‌است.

در مجموع میزان صادرات نفت ایران با استناد به مراجع خبری رسمی ارائه آمار صادرات نفت کشورها در جدول زیر آمده است. به عقیده کارشناسان دلیل صفر بودن صادرات نفت ایران به چین در آمار اداره گمرک چین، همراهی این کشور با ایران برای دور زدن تحریم‌های نفتی و کاهش هزینه‌های تحریم است (تصویر 3).

 

تصویر 3

*نگرانی آمریکایی‌ها از روند صعودی صادرات نفت ایران به چین و فروپاشی تحریم‌های نفتی

نکته جالب توجه اینکه بعد از این ادعای اتاق بازرگانی تهران مبنی بر تقریبا صفر شدن صادرات نفت ایران و چین، رویترز در خبری اختصاصی به نقل از مقام‌های آمریکایی و اروپایی گزارش داده که ایالات متحده به صورت دیپلماتیک در خصوص کاهش خرید نفت خام ایران با چین تماس گرفته است.

همچنین یک مقام اروپایی هم به خبرگزاری رویترز خبر داد، کاهش خرید نفت ایران یکی از موضوعاتی بود که «وندی شرمن» قائم مقام وزارت خارجه آمریکا در سفر اواخر ماه جولای به چین آن را مطرح کرده است.

اصلا فارغ از آمار مراجع رسمی مبنی بر صادرات حدود یک میلیون بشکه‌ای ایران به چین، یک سوال اساسی مطرح است اینکه فشار دیپلماتیک آمریکا و اروپا به چین برای کاهش واردات نفت از ایران و نگرانی آنها درباره تزلزل‌ تحریم‌های نفتی منطقا در چه شرایطی رخ می‌دهد؟ در شرایطی که صادرات نفت ایران صفر شده است؟ یا در شرایطی که صادرات نفت ایران به چین با روی کار آمدن دولت سیزدهم به اوج خود رسیده است؟

در پاسخ به خواسته آمریکایی‌ها «هوآ چوانیینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین اظهار داشت: «چین و ایران همواره با رعایت اصول برابری و منفعت متقابل، رابطه برد-برد و تجاری‌سازی همکاری کرده‌اند، چین قاطعانه با هرگونه تحریم یک جانبه مخالف است و از ایالات متحده می‌خواهد تا در اسرع وقت از اعمال قوانین داخلی خود (در خصوص تحریم‌های یکجانبه ایران) بر نهادها و اشخاص طرف ثالث دست بردارد».

*تعارض منافع اتاق بازرگانی تهران در گسترش تعامل ایران و چین برای بی‌اثر کردن تحریم‌های نفتی

پس از مشخص شدن اطلاعات غلط اتاق بازرگانی تهران درباره رقم صادرات نفت ایران به چین در «7 ماهه نخست» سال جاری میلادی، بعد از گذشت یک ماه این اتاق با پافشاری بر اطلاعات غلط خود، این بار برای تخریب ذهنیت مردم ایران نسبت به چین، آمار صادرات نفت ایران به چین را در «8 ماهه نخست» 2021 اعلام کرد که دقیقا طبق روال گذشته (در تناقض با آمار موسسه ردیابی نفتکش‌‌ها) اعلام شده است.

تصویر 4 آمار جدید اتاق بازرگانی تهران درباره صادرات نفت ایران به چین است، در گزارش جدید اتاق بازرگانی مبنای این آمار نیز مشخص شده است که با استناد به اداره گمرک چین صورت گرفته است، همانطور که گفته شد رقم صادرات نفت ایران به چین برای کاهش هزینه‌های دور زدن تحریم توسط گمرک چین صفر اعلام می‌شود و این موضوع برای همگان روشن و واضح است. حال چرا نهادی مثل اتاق بازرگانی تهران که به طور کامل در جریان تعاملات نفتی ایران و چین است سعی می‌کند با ارائه اطلاعات غلط و بدون توضیحات مربوطه، روابط ایران و چین را در داخل کشور تخریب کند؟

 

تصویر 4

نکته جالب توجه اینکه بعد از انتشار گزارش‌های اتاق بازرگانی تهران، این گزارش به طرز مشکوکی با هدایت‌های رسانه‌ای برخی سایت‌های خبری به ناگهان در فضای رسانه‌ای کشور توزیع می‌شود (تصویر 5).

 

تصویر 5

 

این اطلاعات غلط اتاق بازرگانی تهران درحالی منتشر شده که طبق آمار اوپک، شرکت‌های ردیابی نفتکش و گزارش‌های دولت، مجموع صادرات نفت و میعانات گازی ایران به چین همچنان بیش از یک میلیون بشکه در روز است. در واقع معلوم نیست که هدف اتاق بازرگانی تهران از اصرار به ارائه اطلاعات غلط درباره روابط نفتی ایران و چین در تحریم‌ها چیست.

در حال حاضر با وجود تداوم تحریم‌های امریکا، تعامل نفتی ایران با چین همانند قبل از تحریم‌ها برقرار شده است و مسئولین ارشد کشور چین نسبت به تحریم‌های یکجانبه امریکا علیه ایران واکنش‌های تندی نشان می‌دهند. اما معلوم نیست که تعدادی از تجار اتاق بازرگانی چه نفعی از تخریب این روابط می‌برند که این اطلاعات غلط را در رسانه‌ها توزیع می‌کنند؟

آیا گسترش تعاملات دو کشور ایران و چین که در بلوک مقابل آمریکا تعریف شده‌اند و برای دور زدن و بی‌اثر کردن تحریم همکاری می‌کنند منافع تجار اتاق بازرگانی تهران را به خطر می‌اندازد؟ پاسخ به این سوال میتواند دلیل اصرار این نهاد برای تخریب روابط ایران و چین را مشخص کند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: نفت اتاق بازرگانی واردات تحریم نفت صادرات نفت ایران به چین اتاق بازرگانی تهران هزار بشکه در روز بشکه در روز تحریم های نفتی یک میلیون بشکه ردیابی نفتکش اطلاعات غلط نخست سال 2021 ایران و چین 7 ماهه نخست رقم صادرات مراجع رسمی آمار اوپک طبق آمار تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۷۷۵۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۵۱ درصدی صادرات مشتقات نفتی ایران به قاره آفریقا

سید روح اله لطیفی سخنگوی کمیسیون روابط بین الملل و توسعه تجارت خانه صنعت ، معدن و تجارت ایران ، همزمان با دومین اجلاس بین المللی ایران و آفریقا اظهار داشت : قاره آفریقا با دارا بودن ۱.۳ میلیارد نفر جمعیت و ۵۴ کشور ، یک فرصت بزرگ در حوزه روابط تجاری و اقتصادی است و ایران می تواند به واسطه نیاز این قاره به سوخت و انرژی ، تکنولوژی و مکانیزاسیون  در تولید محصولات کشاورزی ، سرمایه گذاری و طراحی و ساخت امور زیر بنایی از جمله معدن ، سد ، راه سازی و پروژه های عمرانی ، اورهال کردن پالایشگاه ها ، استخراج گاز ، بازار مصرف مناسب مواد غذایی ، و محصولات صنعتی ، تجاری و مصرفی و نیاز ما به کشت فراسرزمینی  همراه با توانمندی کشورمان در  صادرات خدمات فنی و مهندسی  در این قاره فرصت ها ضمن حفظ شئونات انسانی و حفظ منافع توامان کشورمان و کشورهای آفریقایی حضور پیدا کند .

وی افزود در سال ۱۴۰۲ پراکنش صادراتی کشور به این قاره از نکات قابل توجه بود و صادرات در شرق ، غرب ، شمال و جنوب این قاره به صورت خاصی توسعه پیدا کرد و ۳۹ کشور از این قاره ،  مقصد صادرات کالاهای ایرانی به صورت مستقیم  بودند .

وی افزود:  با وجود کاهش صادرات کشور به بخش سفید این قاره در شمال در سال های گذشته  ، شاهد افزایش صادرات به کشورهای الجزایر ، مصر ، لیبی، تونس، جیبوتی  و مراکش در سال ۱۴۰۲ با وجود بحران حمل و نقل در دریای سرخ بودیم .

لطیفی در خصوص هفت مقصد نخست محصولات صادراتی به آفریقا گفت: در سال ۱۴۰۲ ، غنا با خرید ۱۷۳.۵ میلیون دلار ، آفریقای جنوبی با ۱۴۵ میلیون دلار، تانزانیا با ۹۲.۸ میلیون دلار، کنیا با ۴۸.۷ میلیون دلار ، نیجریه با ۴۸ میلیون دلار ، موزامبیک با ۴۷.۱ میلیون دلار و سومالی با ۳۳.۳ میلیون دلار هفت مقصد نخست صادرات کالاهای ایرانی به صورت مستقیم به این قاره  بودند .

وی افزود : ۵۱ درصد صادرات ایران به این قاره مشتقات نفتی ،  شامل کود اوره ، قیر ، گاز مایع و انواع روغن های صنعتی بود و بعد از آن  ۳۷ درصد صادرات کشورمان را  محصولات فولادی و آهنی به خود اختصاص داده است ، مواد غذایی ، مصالح ساختمانی ، انواع فرش و کف پوش ، شوینده ها و لوازم بهداشتی ، لوازم خانگی ، دارو و تجهیزات پزشکی، لوازم صنعتی ، قطعات خودرو ، لاستیک ، مواد معدنی ، لوازم الکتریکی، لوستر ، مبلمان  و اسباب بازی از دیگر کالاهای صادراتی ایران به قاره آفریقا در سال ۱۴۰۲ بودند‌.

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت در خصوص واردات از قاره سیاه گفت: ۲۲ کشور از این قاره فروشنده مستقیم کالا به ایران در سال ۱۴۰۲ بودند که  آفریقای جنوبی با فروش ۱۹ میلیون دلار ، زامبیا با ۱۲.۵ میلیون دلار ، غنا ۱۲ میلیون دلار ، سیشل با ۱۱.۷ میلیون دلار ، کنیا ۹.۵ میلیون دلار ، تانزانیا با ۶.۱ میلیون دلار و اوگاندا با ۴.۱ میلیون دلار ، هفت کشور نخست فروش  کالا در بین کشورهای قاره آفریقا به ایران در سال گذشته بودند.

وی افزود : ۶۶ درصد واردات ایران از این قاره مواد غذایی و کشاورزی  مانند چای، ذرت، قهوه، توتون ، حبوبات ، لاشه گوسفند و محصولات شیلاتی بودند و ۲۱ درصد نیز مواد معدنی مانند سنگ منگنز ، سنگ و خاک روی ، کنسانتره گروم ، و ۱۳ درصد دیگر نیز عمدتا روغن صنعتی و گریس ، انواع تسمه ، ماشین آلات ، مواد شیمیایی و صنعتی و لوازم یدکی بودند .

لطیفی در خصوص موانع توسعه روابط اقتصادی با قاره آفریقا گفت: عدم شناخت ظرفیت ها در بین تجار ایرانی و آفریقایی ، نبود یا کمبود  حمل نقل ارزان ، مستمر و فراگیر و موانع جابجایی مستقیم ارز و  پول ، از موانع توسعه تجارت یا تجارت مستقیم بین ایران و قاره آفریقا است که رفع این موانع با اراده دولت ها و پیگیری بخش خصوصی تا حدودی به تجارت ایران با این قاره شتاب خواهد داد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • استقرار اتاق‌های بازرگانی فناوری در پارک فناوری بین‌المللی ایران
  • آفریقا، اقیانوس فرصت‌ها برای تجار و بازرگانان ایرانی/ضرورت صادرات برای تحقق جهش تولید
  • آفریقا، اقیانوس فرصت‌ها برای تجار و بازگانان ایرانی/ضرورت صادرات برای تحقق جهش تولید
  • توضیح دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره بازار دلار
  • آفریقا فرصت‌های زیادی برای صنعتگران و تجار ایرانی دارد
  • ایران به عضویت سازمان جهانی ارزیابی و انطباق درآمد
  • عضویت ایران در سازمان جهانی ارزیابی و انطباق
  • افزایش ۵۱ درصدی صادرات مشتقات نفتی ایران به قاره آفریقا
  • پیامد‌های تعطیل شدن روز پنجشنبه از دید نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران
  • راهیابی نمایندگان اتاق بازرگانی ارومیه به هیات رئیسه اتاق مشترک ایران و ترکیه