Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-05@23:39:54 GMT

مشکل مسیر ترانزیتی با ارمنستان به زودی حل می شود

تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۷۷۵۱۹

مشکل مسیر ترانزیتی با ارمنستان به زودی حل می شود

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: با گفت و گوهای صورت گرفته، مشکلات اخیر در مسیر ترانزیتی با ارمنستان به زودی حل می شود.

به گزارش ایمنا، مهدی میراشرفی اظهار کرد: خوشبختانه کشور ما به لحاظ وسعت و مسیرهای بسیار متنوع، هیچگاه با محدودیت برای صادرات و واردات روبرو نیست و در معرض تحریم و یا محدود شدن از یک مسیر قرار ندارد چرا که مسیرهای جایگزین داریم و حتی مسیری که در مرزهای شمالی مشکلاتی برای آن ایجاد شده است موانع آن در حال مرتفع شدن هست و مشکل آن ادامه دار نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: لاوه بر زمین، ما مسیر دریایی را در خزر از طریق کشتی‌های «رو رو» (کشتی‌هایی برای حمل خودرو و سایر محموله‌های طراحی شده که روی چرخ قرار دارند) داریم و هم مسیر جمهوری آذربایجان، روسیه یا ترکمنستان - قزاقستان که به نحوی می‌توانند جایگزین شوند. هر چند که با گفت و گوهایی که داریم مشکل مسیر ارمنستان هم بزودی حل می‌شود.

سه میلیارد دلار ارزش صادرات و واردات به اوراسیا در یکسال گذشته

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در یکسال گذشته به میزان دو میلیارد دلار از اوراسیا واردات و یک میلیارد دلار نیز صادرات داشتیم که مقدار قابل توجهی در تبادل تجاری با روسیه بوده است، گفت: این میزان تبادل تجاری با اوراسیا نسبت به سال قبل از آن رو به رشد بوده است و با ساز و کارهای دو جانبه ای که با روسیه برای ارتقا سطح تجارت دو کشور و هم در بحث مربوط به اوراسیا داریم آینده خوبی را برای افزایش مبادلات تجاری با با روسیه و اوراسیا پیش بینی می‌کنیم.

عزم روسیه برای ارتقا سطح تجاری با ایران

میر اشرفی با اشاره به سفر خود به روسیه برای حضور در همایش بین‌المللی گمرک روسیه افزود: در خلال این همایش در مذاکراتی با که با طرف روسی داشتیم آنها عزم جزم خود را برای ارتقا سطح روابط تجاری با کشورمان اعلام کردند. در همین راستا در مباحث گمرکی ما سه یادداشت تفاهم و دو موافقت نامه با روسیه امضا کردیم و دو مورد دیگر نیز تا آخر سال با طرف روس انجام خواهد شد.

وی تصریح کرد: در مباحث همکاری‌های منطقه‌ای، جمهوری اسلامی ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان یک نشست سه جانبه برای افزایش پذیرش کالاهای ایرانی مخصوصاً از طریق زمینی خواهیم داشت و بر اساس آن گشایش‌هایی اتفاق خواهد افتاد و ترافیک باری که هم اکنون در مرز آستارای ایران و هم در قسمت بین جمهوری آذربایجان و روسیه هست به حداقل برسد.

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه در نشستی که یا مقامات گمرگی بلاروس و ارمنستان داشتیم آنها از عضویت کامل ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا حمایت کردند، گفت: در ارتباط با مشکلاتی که تبادل داده‌های گمرکی بین ایران و روسیه و همچنین بین اتاق بازرگانی ایران و گمرک روسیه وجود دارد قرار شد که برای رفع آن در آینده نزدیک تبادل اطلاعات به صورت الکترونیکی انجام شود.

میراشرفی اظهار کرد: در بحث زیرساختی هم گمرک روسیه با امور تعمیراتی که با گمرک جمهوری آذربایجان دارد این قول را دادند که از سایر گمرگات با ایران همکاری داشته باشند و هم از طریق دریا بتوانند کمک کنند تا ترافیک خصوصاً برای کالاهای صادراتی از ایران و کالاهای ما که از اوراسیا و روسیه به اروپا ترانزیت می‌شود تا حد زیادی مرتفع شود.

فعالان اقتصادی مجاز برای استفاده از مزایای کریدور سبز گمرکی به سایت گمرک ایران رجوع کنند

وی یکی از مواردی که گمرک ایران و روسیه تفاهم کردند بحث تبادل فعالان اقتصادی مجاز بود که ما نزدیک به ۳۰۰ شرکت با فعالیت اقتصادی مجاز را به روسیه معرفی کردیم و روسیه هم ۱۶۶ شرکت را به ایران معرفی کرد. با توجه به اینکه حرکت‌های ایرانی که در حوزه‌های دانش بنیان فعالیت می‌کنند در مناطقی غیر از اوراسیا فعالیت می‌کنند هنوز کمتر شرکتی از شرکت‌های فعالان اقتصادی مجاز ما به گمرک روسیه مراجعه داشته‌اند تا بتوانند از مزایای کریدور سبز بهره مند شوند.

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه تجار، شرکت‌ها و صادرکنندگان را ترغیب کردیم که به سایت گمرک ایران مراجعه کنند تا در رده فعالان اقتصادی مجاز قرار بگیرند و بتوانند از کریدور سبز روسیه تسهیلات بهتری بگیرند، تصریح کرد: مزایای فعال اقتصادی مجاز در این است که در واقع گمرک روسیه کنترل‌های ملموس و مزاحم را روی این افراد کم می‌کند و به گمرک روسیه به اظهار خود صادر کننده بسنده می‌کند که یکی از دلایل این موضوع این هست که کشور ما فعالیت اقتصادی مجاز و خوشنام بالایی دارد.

منبع: ایرنا

کد خبر 530854

منبع: ایمنا

کلیدواژه: ترانزیت کالا کامیون های ترانزیتی مسیر ترانزیتی توسعه ترانزیت ترافیک ترانزیتی حمل و نقل و ترانزیت بین المللی کالا شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران فعالان اقتصادی مجاز جمهوری آذربایجان گمرک روسیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۷۷۵۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۴۷ درصدی ترانزیت خارجی از مسیر ایران در فروردین‌ ماه

گمرک ایران اعلام کرد: ترانزیت خارجی از مسیر ایران در فروردین ماه سال جاری ۱۴۰۳ با تدوام شیب افزایشی در ماه‌های اخیر، به رقم یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن رسید.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، میزان ترانزیت خارجی از مسیر ایران در فروردین ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۷ درصد افزایش نشان می‌دهد. بیشترین میزان ترانزیت خارجی در مدت یاد شده از مبدا گمرکات پرویزخان در استان کرمانشاه، شهید رجایی و باشماق در استان کردستان انجام گرفته است.

همچنین، در فروردین ماه سال جاری، ۴۸۶ هزار تن کالا از مبدا گمرک پرویزخان، ۳۷۷ هزار تن از مبدا گمرک شهید رجایی و ۲۰۳ هزار تن از مبدا گمرک باشماق ترانزیت شده است.

دیگر خبرها

  • بار ترانزیتی افغانستان به ترکیه از تهران گذشت/ آمادگی راه‌آهن برای حمل محموله‌های بعدی
  • بار ترانزیتی افغانستان بدون مجوز از ایستگاه تهران عبور کرد
  • رشد ۴۷ درصدی ترانزیت خارجی از مسیر ایران در فروردین
  • گسترش همکاری‌ها با کشور همسایه کمکی به دیپلماسی فرهنگی است
  • صفر شدن تعرفه تجارت کالاها بین ایران و اوراسیا تا ۲ ماه آینده
  • رشد ۴۷ درصدی ترانزیت خارجی از مسیر ایران در فروردین‌ ماه
  • پیش‌بینی آغاز تجارت آزاد بین ایران و اوراسیا تا ۲ ماه آینده 
  • برقراری تجارت آزاد بین ایران و اوراسیا تا ۲ ماه آینده
  • صفرشدن تعرفه تجارت کالا‌ها بین ایران و اوراسیا تا ۲ ماه آینده
  • صفرشدن تعرفه تجارت کالاها بین ایران و اوراسیا تا ۲ ماه آینده