دیدار فرماندهان نظامی و انتظامی جزیره کیش با آیت الله اعرافی
تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۷۸۷۷۶
به گزارش خبرآنلاین از کیش : آیت الله علیرضا اعرافی عضو شورای نگهبان و مدیر حوزه علمیه قم در نشستی با حضور مسئولان ارشد سازمان منطقه آزاد کیش و فرماندهان نظامی و انتظامی جزیره، ضمن تبریک به مناسبت ولادت رسول اکرم "(ص) و مرور وظایف مردم در قبال پیامبر و ائمهی معصومین، اظهار داشت: زندگی انسان در سایهی حقوق متقابل شکل میگیرد و این حقوق در جامعه به انواع مختلفی تقسیم میشود که در رسالهی امام سجاد و بسیاری رسل و روایات دیگر آورده شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
آیت الله اعرافی افزود: سلامت محیطی که انسان در آن قرار میگیرد، وابسته به شناخت و رعایت انواع حقوق میان مردم است که چون رشتهای آنان را به هم مرتبط میکند.
وی با تاکید بر سبک زندگی اسلامی، رعایت حقوق انسانی را اساس این شیوه برشمرد و تصریح کرد: برخی از این حقوق، واجب و مستحب، و برخی ایجابی است و هر ارتباطی که بین دو فرد یا جمع برقرار شود مولد وظایف و حقوقی خواهد بود، بنابراین میزان روابط و تکالیف انسانها در مقابل یکدیگر ، مبتنی بر اخلاق است و هر ارتباط متقابلی، مبدا حقوق متقابل و سرچشمهی تکالیف متقابل میشود.
مدیر حوزه علمیه قم همچنین در ادامه این مطلب با اشاره به روابط همسران و کتابی که با حدود ۳۵حق در این رابطه منتشر کرده است، گفت: انواع روابط، مولد حقوق گوناگون است و هر رابطهی پایدار یا موقتی بین انسانها همین شرایط را دارد و به تولید حقوق و متعاقبش تکالیف طرفین میانجامد.
آیت الله اعرافی با اشاره به پیامدهای رعایت یا عدم رعایت حقوق متقابل، دامنهی این امر را وسیع برشمرد که از دایرهی عقل بشر بدون دین خارج است.
وی افزود: در میان حقوق، سلسله مراتبی وجود دارد و هرگاه از حق آدمی عبور کنیم به بالاترین شکل آن که حق خدا بر بشر به عنوان حقی ذاتی و غیرمتقابل می رسیم.
حجةالاسلام اعرافی حق خدا را جمال مطلق در غنای مطلق عنوان کرد و گفت: حق خدا در متن عالم خلقت و تکوین وجود دارد و تکالیفی که روح آنها عبادت است ایجاد میکند که البته سودی برای خداوند ندارد.
وی حق وساطت حیات" را برای ایجاد بالاترین حق در حقوق اجتماعی درخصوص والدین کافی دانست و افزود: تمام ارتباطات اجتماعی بشر، بر مبنای حقوق و وظایف است و فقه و احکام مبتنی بر این حقوق میباشد.
عضو شورای نگهبان، حقوقی چون حق پیامبر و ائمه را در شعاع حق الهی عنوان کرد و ادامه داد: این حقوق ذیل حق خدا قرار دارد و تابع ارزش وجودی آن است و وظایفی که ایجاد میکند مانند تکالیف در درگاه خدا، یکسویه است.
اعرافی با بیان اینکه ائمه حق معنوی بر گردن همهی جهان دارند، "معرفت" را بالاترین وظیفهی بشر در قبال پیامبر خواند و گفت: "محبت"، "ایمان و باور مقام" و "اطاعت و پیروی" در رتبههای بعد از معرفت قرار دارند.
آیت الله اعرافی نیروهای مسلح را ارکان سلامت، تعالی و پیشرفت جامعه دانست و اظهار کرد: پیشرفت جامعه به تلاش، نشاط، تخصص و هوشمندی نیروهای انتظامی، نظامی و امنیتی شجاع و مقتدر وابسته است.
وی افزود: تمام وظایف نیروهای مسلح وقتی در مظومهی دینی قرار میگیرد، مشروعیت الهی و فرماندهی خدایی پیدا میکند و این امتیاز و سعادت بزرگی است.
علیرضا اعرافی "اقدام در چهارچوب قوانین فقهی و اخلاقی اسلام" و "ریشهدار بودن در مردم" را دو نظام دیگر از اضلاع حقیقت ناب ِ سپاه و نیروی مسلح اسلامی عنوان و تاکید کرد که در تقویت این سه ضلع باید کوشید.وی همچنین به برخی سجایای شیخالائمه امام جعفر صادق علیهالسلام اشاره کرد و با تاکید بر اینکه بیش از یکسوم روایات موجود از ائمهی معصومین متعلق به ایشان است گفت: دورهی امامت ۳۴سالهی ایشان طولانیترین مدت امامت در بین اهل بیت میباشد که نزدیک به بیست سال زمان برای پایهگذاری حکومت اسلامی صرف کرد.اعرافی در پایان، مذهب را تعلیمدهندهی وحدت دانست و گفت: همگرایی و یکپارچگی مذاهب گوناگون یک منطق الهی و اعتقادی برای تمدنسازی اسلامی است و برچسب سیاسی ندارد.
گفتنی است نشست روز میلاد پیامبر اکرم صلیاللهعلیه و امام جعفر صادق علیهالسلام با حضور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، مدیرکل حوزه مدیر عامل، امام جمعه کیش، فرماندهان، مدیران، معاونان و جمعی از نیروهای مسلح کیش با سخنرانی آیت الله اعرافی صبح روز یکشنبه دوم آبان در سالن ابن سینا مرکز همایشهای بینالمللی کیش برگزار شد.
48
کد خبر 1566558منبع: خبرآنلاین
کلیدواژه: مناطق آزاد آیت الله اعرافی حق خدا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۷۸۷۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
طرح «نور» است یا «زور»؛ روحانیون برای جنگ با که لباس نظامی پوشیدهاند؟
اگر طرح، طرح نور است و برگرفته از آیه سورۀ نور که قاعدتا باید از نماد نور استفاده شود و اگر «نور» نیست و «زور» است دیگر چرا از قرآن و نور مایه می گذارند؟
آنگونه که عصرایران روایت کرده، تصاویر منتشره از تجمع طلاب و روحانیون در قم در حمایت از برخوردهای انتظامی در مقولۀ حجاب از این منظر مورد توجه قرار گرفته که روحانیون حاضر لباس نظامی پوشیدهاند. به این بهانه چند نکته را میتوان طرح کرد:
۱. سابقه داشته که افرادی کفن بپوشند یا روحانیون بلندمرتبه در جبهه لباس نظامی بر تن کنند و مشهورترین تصاویر مورد اخیر مربوط به دهه ۶۰ و حضور آیتالله خامنهای به عنوان نماینده امام در شورای عالی دفاع و بعد رییس این شورا به اقتضای ریاست جمهوری و مرحوم هاشمی رفسنجانی به عنوان جانشین فرمانده کل قوا در جبهههاست اما این شکل سابقه ندارد. خاصه اینکه به جای عبا لباس نظامی پوشیدهاند. به عنوان رزمنده البته پیشینه داشته اما به منظور تأکید بر تلفیق رزمندگی و تبلیغ بوده یا سلاح و صلاح با هم. در این فقره اما آن حس منتقل نمیشود. همچنین میدانیم پوشیدن لباس نظامی نیاز به اجازه و هماهنگی دارد. در جبهه حاوی پیام ایثار و از جان گذشتگی بود و اینجا وجه زور و اجبار آن می چربد.
۲. لباس نظامی یعنی آمادۀ جنگایم. اما جنگ با که؟ با زنان و و دختران این سرزمین که به هر دلیل پوشش و سبک زندگی دیگری دارند و الزاما انگیزه سیاسی هم ندارند؟ آن هم در حالی که شخص سردار رادان فرمانده کل نیروی انتظامی به صراحت گفته است این طرح جنبه امنیتی و نظامی ندارد و بیشتر فرهنگی است و حتی مایل نیست صرفا انتظامی معرفی شود؟ از این منظر نقض غرض نیست؟
۳. اگر طرح، طرح نور است و برگرفته از آیه سورۀ نور که قاعدتا باید از نماد نور استفاده شود و اگر «نور» نیست و «زور» است دیگر چرا از قرآن و نور مایه می گذارند؟
۴. اگر منظور روحانیون محترم این است که از نیروهای پلیس حمایت میکنند چرا لباس کامل آنها را نپوشیدهاند؟ آیا تصور نمیکنند تلفیق لباس نظامی با عمامه در تاریخ شیعه سابقه نداشته باشد؟ حتی شهید محراب آیتالله اشرافی اصفهانی با آن سن و سال وقتی در جبهه جنگ با صدام حسین لباس سپاه پوشید کامل پوشید از کلاه استفاده کرد نه عمامه.
۵. هر صنفی باید با زبان خود آن و در مواردی با لباس خاص خود آن شناخته شود. این که طلاب که غالبا به خدمت سربازی نرفته اند یا نمی روند لباس نظامی بپوشند آن هم نه برای مقابله با اسراییل که در حمایت از برخورد با زنان و دخترانی که پوشش مطلوب آنان را رعایت نمیکنند چه تصویری از آنان در ذهن شماری از مردم خاصه زنان و دختران مورد نظر در این «جنگ»! ترسیم میکند؟
۶. این نکته البته قابل درک است که بعد از آن که جمعیت قابل توجهی در حمایت از طرح نور در تهران گرد نیامد چون بسیاری از خانمهای چادری مثل سابق مایل نیستند در حمایت از برخوردهای پلیسی تجمع کنند جای دیگر این تجمع را شکل دادند و نه با محوریت خانم ها بلکه با روحانیون لباس نظامی پوشیده که طبعا وجه صنفی و طبقه ای دارد و قاعدتا در موضوع مرتبط با زنان اگر خانمها حمایت کنند موثرتر است تا مردان آن هم با تلفیق لباس نظامی و روحانیت.
۷. برداشت نویسنده این است که طرح جاری تنها برای آن است که تلقی مخالفت علنی با حکومت درنگیرد و در این حد رعایت کنند کفایت می کند تا جایی که به لطیفه گفته می شود اگر می توانستند عکس مهسای طفلک را به عنوان حجاب کنونی مقبول منتشر میکردند به همین خاطر فرماندهی کل نیروهای انتظامی اصرار دارد موضوع نظامی و انتظامی و پلیسی نیست و فرهنگی است و آن وقت وسط این معرکه طلاب آمدهاند و لباس نظامی پوشیدهاند!