Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه لازم است زمینه همکاری های بین المللی استادان و دانشجویان را فراهم کنیم، گفت: دانشگاه ها با تعریف پروژه های علمی مشترک، نیازهای فرهنگی انسان امروز در دنیای پیچیده و آشوب زده را در پرتو پیام های ادبی جهانی، مبتنی بر آموزه های انسان ساز پاسخ دهند.

به گزارش ایسنا، دکتر عبدالله معتمدی در "نخستین همایش دوسالانه بین المللی ایران شناسی در جهان"،ضمن بیان این مطلب گفت: این همایش تلاش عالمانه ای برای اندیشیدن به موضوع مشترک گسترش فرهنگ و ادب و شناسایی دامنه و چیستی دانش فرهنگی ایران زمین از زمان باستان تاکنون است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایران کشوری با تاریخ و تمدنی کهن است که در گذرگاه تاریخ فراز و نشیب های بسیاری را پشت سر گذاشته است.

سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی تاکید کرد: این مهد تمدنی کهن در دامن خود بزرگانی را پرورش داده است که هر یک فراتر از زمان خود و برخی برای همیشه ی تاریخ بشریت، ستاره درخشانی برای هدایت و راهنمایی نسل های مختلف شده اند. آثار تاریخی که از ایرانیان باستان تا سده های اخیر به جا مانده است حاکی از غنای معرفتی و تفکر بلند ایرانیان است.

وی ادامه داد: این آثار در گستره وسیع نشان از دستیابی ایرانیان به اوج شکوفایی علمی و حتی دستیابی به فناوری هایی دارد که امروز، همچنان دانشمندان را در بهت و حیرت قرار داده است. از تیمره تا تخت جمشید، از هگمتانه تا آپادانا و طاق بستان، از چغازنبیل تا شهر سوخته و فراتر از این ها در تمام جغرافیای ایران صدها و شاید هزاران اثر، ذکاوت و تمدن سازی ایرانیان را معرفی می کند. در کنار این آثار اسناد علمی موجود نیز حکایت از خدمات گسترده ایرانیان به فرهنگ جهانی دارد.

سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی با تاکید بر اینکه با یک رویکرد ملی گرایانه به ایران نگاه نمی کنیم، افزود: ما فرهنگ ایران و کنشگری ایرانیان را در طول تاریخ و اکنون در جهت گسترش مرزهای دانش و اشاعه ارزش های ایرانی می دانیم. انتخاب دین اسلام توسط ایرانیان، رویداد بس عظیمی بود که خدمات متقابل اسلام و ایران را در پی داشت.

وی خاطر نشان کرد: این همایش و این نشست زمینه فراهم می آورد تا اندیشمندان جوامع گوناگون بتوانند با گفت و گوی علمی، زمینه شناخت بهتر از یکدیگر را فراهم آورند. دیپلماسی علمی و فرهنگی مبتنی بر همین تعامل علمی و دوستانه است. بر این باورم که بهترین مرجع برای گسترش دیپلماسی علمی و فرهنگی دانشگاه است.

سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی افزود: بنابراین شایسته است زمینه های بایسته برای این همکاری ها و مراودات علمی و پژوهشی فراهم شود تا استادان و دانشجویان بتوانند به راحتی با همکاران خود در کشورهای دیگر ارتباط علمی برقرار کنند و با تعریف پروژه های علمی مشترک، نیازهای فرهنگی انسان امروز در دنیای پیچیده و آشوب زده را در پرتو پیام های ادبی جهانی، مبتنی بر آموزه های انسان ساز پاسخ دهند.

دکتر معتمدی گفت: این همایش گامی بزرگ در برقراری و تثبیت همکاری های علمی و دانشگاهی است که میان دانشگاه گیلان، دانشگاه علامه طباطبائی و دیگر دانشگاه های ایران از یک سو و کشورهای دوست به ویژه دانشگاه صوفیه در بلغارستان از سوی دیگر شکل گرفته است.

سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه راه های دیگر برای گسترش دیپلماسی علمی و فرهنگی، انتشار پژوهش های مشترک در حوزه علوم انسانی است، افزود: این دانشگاه مثل هممیشه آمادگی خود را برای انتشار آثار علمی و پژوهشی مشترک دانشگاهی اعلام می کند و انتشار این آثار را به صورت کتاب و مقاله در راستای هدف ترویج بین المللی فرهنگ و اندیشه ایرانی و اسلامی خود می داند. همچنین دانشگاه علامه  می تواند میزبان محققان کشورهای مختلف باشد و امکاناتی برای محققان برجسته فراهم کند تا بتوانند پژوهش های خود را در زمینه ایران شناسی با بهره گیری از منابع مختلف موجود در ایران به بهترین نحو به سرانجام برسانند.

دکتر معتمدی با اعلام آمادگی دانشگاه علامه طباطبائی برای میزبانی همایش بین المللی بعدی از مجموعه دوسالانه ایران شناسی، بیان کرد: امیدوارم با رفع مشکلات همه گیری کرونا بتوانیم میزبان ایران شناسان و پژوهش گران باشیم. ما در دانشگاه بر آنیم تا از طریق تفاهم نامه های علمی با مراکز تحقیقات ایران شناسی، ادبیات فارسی و دانشگاه های فعال در زمینه ایران شناسی و مطالعات فرهنگی و روابط بین الملل، زمینه را برای تبادل علمی تسهیل کنیم. همچنین می توان با انتشار نشریه علمی مشترک، برگزاری دوره های دانش افزایی و همکاری در تدریس زبان و ادبیات فارسی این روابط را تقویت کرد. فرصت و امکان آموزش مجازی نیز بیش از پیش فراهم شده است و با کمترین هزینه می توان این دوره ها را با کیفیت بسیار خوب از راه دور برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبایی، در این همایش ۲روزه، کشورهایی از جمله آذربایجان، روسیه، ژاپن، بلغارستان، رومانی، کانادا، بوسنی، ترکیه، افغانستان، پاکستان، گرجستان و ارمنستان مشارکت داشتند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی دانشگاه علامه طباطبایی همکاری های بین المللی دانشگاه ها سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی ایران شناسی بین المللی همکاری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۷۸۹۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم توجه به فعالیت‌های پژوهشی حوزه مهدویت در دانشگاه‌ها

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالرضا پورذهبی ظهر جمعه در دیدار با قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کشور و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کردستان اظهار کرد: استان کردستان دارای ۴۰ هزار دانشجو در سطح دانشگاه‌های استان است که ۱۴ هزار دانشجو از این تعداد متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی است.

وی با بیان اینکه در حوزه کار علمی نیاز به کارهای جدیدی است، افزود: باید هم در زمینه مسائل علمی و اعضای علمی جوان که می‌خواهند وارد عرصه شوند یک کار جدید شکل گیرد.

نماینده ولی فقیه در کردستان یادآور شد: عمده دانشجویان دانشگاه‌های استان مربوط به دانشگاه آزاد و پیام نور است و باید کارهای پژوهشی در دانشگاه‌ها افزایش یابد.

حجت‌الاسلام پورذهبی خاطرنشان کرد: در حوزه پژوهش که دایره وسیعی دارد برای اینکه موازی کاری نشود فصلنامه‌هایی در ارتباط با امام زمان (عج) وجود دارد و کتاب‌های معتبری در این زمینه چاپ شده و باید این کارها به بدنه دانشگاه و فضای دانشجویان وارد شود.

وی بر لزوم توجه به فعالیت‌های پژوهشی در زمینه مهدویت تاکید کرد و بیان داشت: کار مهدویت باید به بدنه دانشگاه تزریق شود.

نماینده ولی فقیه در کردستان اضافه کرد: اگر کار و فعالیت دانشجویی و استادی است باید در زمینه درک مهدویت و معنویت آن به دانشجویان و اساتید سرایت کند و روی کارهای پژوهشی مربوط به فقه شوافع که متعلق به مناطق کردستان و جنوب کشور است، کار شود.

کد خبر 6095758

دیگر خبرها

  • لزوم توجه به فعالیت‌های پژوهشی حوزه مهدویت در دانشگاه‌ها
  • بهره‌گیری از ظرفیت استادان در مقوله آراستگی و شئونات رفتاری دانشگاه‌ها
  • این دانشگاه مشهور ایرانی برای پذیرش دانشجویان اخراجی آمریکا اعلام آمادگی کرد!
  • دانشگاه تهران رتبه اول همکاری‌های بین‌المللی را دارد
  • اعلام آمادگی این دانشگاه ایرانی برای پذیرش دانشجویان اخراجی آمریکا
  • اعلام آمادگی دانشگاه مطرح ایرانی برای پذیرش دانشجویان اخراجی آمریکا
  • اعلام آمادگی دانشگاه های ایران برای پذیرش دانشجویان معترض آمریکایی
  • اعلام آمادگی دانشگاه مطرح ایرانی برای آموزش زبان فارسی به دانشجویان اخراجی آمریکا
  • جشنواره «اتاق نمونه دانشجویی» دانشگاه علامه‌ طباطبائی برگزار می‌شود
  • جشنواره اتاق نمونه دانشجویی دانشگاه علامه‌طباطبایی برگزار می‌شود