Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون پیشین رایزنی فرهنگی ایران در کابل گفت: اگر نشست وزرای خارجه همسایگان افغانستان با موفقیت همراه باشد، می‌تواند به این کمک کند که تهران به نقطه کانونی تعامل و رسیدن به یک نقطه قابل‌اتکا برای رسیدن به صلح پایدار و دولت فراگیر در افغانستان، تبدیل شود.

مجتبی نوروزی در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به برگزاری نشست همسایگان افغانستان به اضافه روسیه در تهران در رزوهای آتی، اظهار داشت: قطعاً متغیر‌ها و بازیگران دخیل در مسئله افغانستان به تعداد زیادی رسیده است و این متغیر‌ها و بازیگران هر کدام دارای منافع خاص خودشان و یا دست کم دارای دیدگاه خاص خودشان نسبت به مسائل افغانستان هستند و این به پیچیدگی موجود و به بردن مسئله افغانستان به مرحله حل ناشدنی بسیار کمک کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی اضافه کرد: بازیگران افغانستان که به دو دسته بازیگران داخلی و خارجی تقسیم می‌شود که خود این‌ها در واقع ارتباطات فراوانی با‌ یکدیگر دارند و بازیگران داخلی در ارتباط با بازیگران خارجی هستند و این ارتباط و تعامل دو سویه است.

نوروزی در ادامه اضافه کرد: لذا به نظر می‌رسد اگر در یک سطحی هماهنگ بین بازیگران بیرونی مخصوص بازیگران منطقه‌ای و به طور مشخص از همسایه‌ها که به صورت مستقیم از مسائل افغانستان تاثیر پذیر و آن تاثیر گذار هستند، اگر یک هماهنگی اتفاق بیافتد و ایجاد شود، به حل مسئله افغانستان بدون شک کمک فراوانی خواهد کرد. مخصوصاً زمانی که دولت طالبان هنوز به رسمیت شناخته نشده و این پیچیده‌ترین قسمت ماجرا برای خود طالبان است.

معاون پیشین رایزنی فرهنگی ایران در کابل، تصریح کرد: به نظر می‌رسد اقدام هماهنگ جمعی دولت‌ها برای به رسمیت شناختن یا نشناختن طالبان می‌تواند در سرنوشت این کشور تاثیرگذار باشد. اگر این هماهنگی به طور ویژه در بین همسایگان وجود نداشته باشد، باز هم مسئله افغانستان وارد یک فضای پیچیده تقابل بین قطب‌های مختلف شکل خواهد گرفت، می‌شود.

نوروزی با بیان اینکه به نظر می‌رسد که در بین همسایگان افغانستان، مخصوصاً در دو سه ماه گذشته، تنها دولتی که توانسته بیشترین تعامل را در حالت متعادل بین گروه‌های مختلف و جریان‌های مختلف حفظ کند، جمهوری اسلامی ایران بوده است، بیان داشت: اگر این نشست با موفقیت همراه باشد، می‌تواند به این کمک کند که تهران به نقطه کانونی تعامل و رسیدن به یک نقطه قابل اتکا برای رسیدن به صلح پایدار و دولت فراگیر در افغانستان، تبدیل شود.

معاون پیشین رایزنی فرهنگی ایران در کابل، خاطرنشان کرد: البته همه این‌ها به نوعی به رفتار حاکمان طالبان بر می‌گردد که چقدر از فرهنگ تمامیت‌خواهی خودشان دست بکشند و قائل به تعامل با سایر گروه‌ها و شکل‌گیری دولت فراگیر باشند؛ این تنها متغیری است که می‌تواند روی این موضوع تأثیر جدی داشته باشد.

 

بیشتر بخوایند: برگزاری دومین نشست کشور‌های همسایه افغانستان و روسیه

 

انتهای پیام/

برچسب ها: ایران افغانستان طالبان همسایگان افغانستان

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: ایران افغانستان طالبان همسایگان افغانستان همسایگان افغانستان مسئله افغانستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۸۲۵۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه: به نظرات طالبان در نشست‌های بین‌المللی اهمیت می‌دهیم

سفیر روسیه در کابل با اشاره به موضع مثبت مسکو در برابر کابل گفت روسیه در نشست‌های بین‌المللی درباره افغانستان نظرات طالبان را در نظر می‌گیرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «دیمیتری ژیرنوف» سفیر روسیه در کابل در دیدار با «محمد عبدالکبیر» معاون سیاسی نخست‌وزیر حکومت طالبان گفت روسیه در زمینه‌های مختلف آماده همکاری با افغانستان است و می‌خواهد مناسبات میان دو طرف بیش از پیش گسترش یابد.

‏سفیر روسیه همچنین تأکید کرد همکاری و تعامل دوجانبه مسکو و کابل می‌تواند به ثبات منطقه و توسعه اقتصادی افغانستان کمک کند.

ژیرنوف با اشاره به موضع حمایتی روسیه از کابل در نشست‌های بین‌المللی درباره افغانستان گفت مسکو در جلسات مهم به نظارت حکومت طالبان ارزش می‌دهد.

سفیر روسیه همچنین ضمن دعوت از عبدالکبیر برای اشتراک در نشست بین‌المللی در کازان تاتارستان، در رابطه به این نشست اطلاعات ارائه کرد.

روسیه:حذف طالبان از فهرست سازمان‌های ممنوعه را بررسی می‌کنیمطرح روسیه برای گسترش روابط با طالبان و کاهش نفوذ آمریکاحمایت روسیه از تصمیم عدم شرکت حکومت طالبان در نشست دوحه

معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان نیز در این دیدار تأکید کرد مناسبات  کابل با مسکو به نفع دو کشور است و می‌تواند سبب ثبات و پیشرفت در منطقه گردد.

وی با قدردانی از دعوت روسیه برای حضور در نشست کازان، مناسبات میان دو کشور را مهم و دوستانه خواند و از سرمایه‌گذاران روسیه خواست تا در افغانستان سرمایه‌گذاری کنند.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • کمک جامعه بین‌المللی به بخش صحت افغانستان
  • روسیه: به نظرات طالبان در نشست‌های بین‌المللی اهمیت می‌دهیم
  • بررسی آخرین وضعیت مناسبات اقتصادی ایران و همسایگان شمالی در وزارت امور خارجه
  • شرکت هیئت طالبان در اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی
  • امیرعبداللهیان: احتمال توقف جنگ در غزه افزایش پیدا کرده است
  • حضور طالبان در نشست کشورهای اسلامی
  • رایزنی طالبان با ترکیه در کابل
  • شرکت هیات افغانستان در نشست‌های بین‌المللی
  • ملاقات وزرای خارجه ایران و مصر در گامبیا/ اهتمام قاهره برای تداوم گفتگو با تهران
  • دیدار وزرای خارجه ایران و مصر در حاشیه نشست سازمان همکاری اسلامی