Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-29@14:20:49 GMT

گرفتاری شهروندان ایران در مرز بلاروس

تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۸۶۶۱۶

گرفتاری شهروندان ایران در مرز بلاروس

به گزارش تابناک به نقل از عصرایران، آنها قصد داشتند به صورت غیرقانونی و از مسیر زمینی از طریق بلاروس وارد کشورهای عضو اتحادیه اروپا شوند اما با عبور از مرزهای بلاروس، پلیس مرزی لهستان و لیتوانی اجازه ورود به آنها را نمی دهند.

این شهروندان ایرانی در میان چند صدنفر از کشورهای مختلف از جمله عراق و افغانستان هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چند روز است آب و غذای آنها تمام شده و مورد خشونت و کتک کاری پلیس مرزی بلاروس، لهستان و لیتوانی قرار گرفته اند.

براساس گزارش منتشر شده توسط بی بی سی، این شهروندان ایرانی در جنگل های مرزی هستند؛ منطقه به شدت سرد است و برای گرم کردن و رفع تشنگی و گرسنگی و دیگر نیازهای خود با مشکل مواجه اند. از آب جوی برای رفع تشنگی استفاده می کنند. ماموران مرزی اجازه نزدیک شدن به مرز برای کمک به این پناهجویان را نمی دهد.

دولت لهستان در خط مرزی با بلاروس منطقه هشدار نظامی ایجاد کرده و اجازه نزدیک شدن به دیگران را نمی دهد.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به شرایط بد شهروندان ایرانی در مرز بلاروس گف که وزارت امور خارجه و سفارت ایران در بلاروس در این باره پیگیری کرده اند.

او درخصوص آخرین وضعیت اتباع ایرانی گرفتار در مرز بلاروس و لیتوانی گفت: اطمینان داریم دولت بلاروس در چارچوب روابط دوستانه تهران-مینسک همکاری لازم و کافی برای رفع مشکلات این اتباع ایرانی را خواهد داشت.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت اتباع ایرانی گرفتار در مرز بلاروس و لیتوانی اظهار گفت: متعاقب اطلاع وزارت امورخارجه از موضوع، سفارت جمهوری اسلامی ایران در بلاروس ماموریت یافت با فوریت این موضوع را پیگیری نماید. بر این اساس سفارت بلافاصله در تماس با وزارت خارجه و دیگر نهادهای ذیربط بلاروسی، اقدام به کسب اطلاعات تکمیلی درخصوص وضعیت هم وطنان گرفتار در مرز بلاروس - لیتوانی و حل مشکلات آنها نمود. در طی این تماس‌ها، سفارت خواستار همکاری نهادهای ذیصلاح بلاروسی برای دسترسی به اتباع ایرانی گرفتار در مرز و رسیدگی فوری به وضعیت آنها گردیده است.

خطیب زاده تاکید کرد: با توجه به اهمیت و فوریت موضوع، تلاش شده با افراد گرفتار ارتباط مستقیم برقرار شود که بر همین اساس علاوه بر تماس تلفنی سفیر با یکی از اتباع گرفتار شده، صبح امروز هیاتی از سفارت جهت رسیدگی به وضعیت اتباع ایرانی و تمهید شرایط بازگرداندن آنها به میهن عازم منطقه مرزی بلاروس- لیتوانی شد که بر اساس گزارش های دریافتی هم اکنون در منطقه مرزی به سر می برد و در تعامل با مرزبانی منطقه ای، در تلاش است در اسرع وقت مشکلات هموطنان گرفتار را مرتفع نماید.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: سفارت کشورمان بطور مستمر در تماس با نهادهای ذیربط بلاروسی بوده و نگرانی جدی جمهوری اسلامی ایران از وضعیت اتباع ایرانی گرفتار در مرز را رسما به اطلاع طرف بلاروس رسانده است. ضمن آنکه این موضوع از طریق سفارت بلاروس در تهران نیز پیگیری شده است.

خطیب زاده در پایان عنوان کرد: اطمینان داریم دولت بلاروس در چارچوب روابط دوستانه تهران-مینسک همکاری لازم و کافی برای رفع مشکلات این اتباع ایرانی را خواهد داشت. وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران نیز تا رفع مشکل این هموطنان این موضوع را با جدیت پیگیری خواهد کرد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: ربیع الاول طرح صیانت از حقوق کاربران هفته وحدت طرح جهش تولید مسکن عابدین خرم بلاروس شهروندان ایرانی خطیب زاده ربیع الاول طرح صیانت از حقوق کاربران هفته وحدت طرح جهش تولید مسکن عابدین خرم اتباع ایرانی گرفتار در مرز وضعیت اتباع ایرانی شهروندان ایران مرز بلاروس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۸۶۶۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام آمادگی بلاروس برای توسعه همکاری‌های نظامی

وزیر دفاع بلاروس در دیدار امیر آشتیانی گفت: با وجود فشار و تحریم کشورهای غربی علیه این کشور "مینسک" آمادگی خود را جهت توسعه و تقویت همکاری‌های دو جانبه در حوزه‌های مختلف اعلام می‌کند. - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه دفاعی خبرگزاری تسنیم، امیر سرتیپ آشتیانی وزیر دفاع کشورمان با همتای بلاروسی خود در حاشیه اجلاس وزرای دفاع کشورهای عضو شانگهای در آستانه قزاقستان دیدار و گفتگو کرد.

امیر آشتیانی در این دیدار ضمن اشاره به اهمیت جمهوری بلاروس در سیاست خارجی  جمهوری اسلامی ایران گفت: دو کشور در مورد مسائل مهم منطقه‌ای و جهانی دارای دیدگاه مشترک بوده و همواره از اقدامات و مواضع یکدیگر حمایت می‌کنند.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران با  اشاره به موضوع فلسطین به عنوان یک مسئله مهم جهانی گفت: رژیم صهیونیستی علاوه بر نسل کشی و ارتکاب جنایت جنگی در یک اقدام تروریستی با حمله به اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در سوریه کنوانسیون‌های بین المللی را زیر پا گذاشته و متعاقبا پاسخ ایران به این رژیم مطابق ماده 51 منشور سازمان ملل متحد بود.

وزیر دفاع ادامه داد: انتظار ما از کشورهای دوست و مستقل این است که نقض آشکار قوانین بین المللی توسط رژیم صهیونیستی را محکوم کنند.

آشتیانی با اشاره به ظرفیتهای متنوع و مختلف دو کشور در حوزه‌های نظامی و دفاعی بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران در جهت تقویت و ارتقای این همکاری ها تاکید کرد.

در این دیدار دو طرف همچنین بر ظرفیتهای موجود و همکاری دو جانبه بر ضرورت اجرای موافقتنامه‌های دفاعی و تخصصی تاکید کردند.

وزیر دفاع بلاروس نیز در این دیدار با اشاره به حمله ظالمانه رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران این اقدام را زیر پا گذاشتن حقوق بین‌المللی توصیف و پاسخ محدود جمهوری اسلامی ایران به اقدام این رژیم را که متضمن مدیریت تنش و عدم گسترش آن بود را عاقلانه و مدبرانه توصیف کرد.

وی در این دیدار اظهار داشت: با وجود فشار و تحریم کشورهای غربی علیه این کشور "مینسک" آمادگی خود را جهت توسعه و تقویت همکاری‌های دو جانبه در حوزه‌های مختلف اعلام می‌کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جمهوری آذربایجان قصد دارد املاک دولتی ایران در باکو را مصادره کند
  • خبر خوب برای دانشجویان افغان در ایران
  • مراسم فرهنگی ایرانیان در دوبلین
  • استقبال ‌روس‌ها از کالاهای ایرانی
  • وزارت بهداشت فلسطین: جان تمامی شهروندان نوار غزه در خطر است
  • مراسم معارفه رایزن فرهنگی جدید ایران در ونزوئلا
  • آمادگی بلاروس برای همکاری با ایران باوجود تحریم‌های غرب
  • اعلام آمادگی بلاروس برای توسعه همکاری‌های نظامی
  • تاکید وزرای دفاع ایران و بلاروس بر اجرای
  • دیدار وزیر دفاع ایران با وزیر دفاع بلاروس