Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@22:18:30 GMT

«کودتای خزنده» سودان از واشنگتن تا خارطوم

تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۸۶۷۲۹

«کودتای خزنده» سودان از واشنگتن تا خارطوم

به گزارش امروز (دوشنبه) ایرنا، سودان از سال ۲۰۱۹ و پس از سقوط حکومت "عمر البشیر" وارد یک چرخه کشمکش قدرت میان نظامیان و سیاستمداران غیرنظامی شده است. مخالفان دولت نظامی، مقام‌های ارتش این کشور را به تلاش برای بازگرداندن سودان به دوره عمر البشیر متهم می‌کنند.

اکنون چند وقتی است که این کشمکش‌ها میان رهبران نظامیان و غیرنظامیان سودان بر سر تشکیل «دولت نظامی و یا غیرنظامی» به خصوص پس از ناآرامی‌ه از شرق سودان بالا گرفته است و هر یک دیگری را ناکارآمد قلمداد کرده و عامل بحران کنونی شرق این کشور می‌دانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ژنرال «عبدالفتاح برهان» رئیس شورای حاکمیت انتقالی سودان خواهان انحلال دولت انتقالی خارطوم به ریاست "عبدالله حمدوک" (نخست‌وزیر غیرنظامی سودان) است و پارلمان انقلابی سودان هم که متشکل از نمایندگان و سیاستمداران غیرنظامی است، خواستار برکناری ژنرال البرهان از قدرت شده است.

اما صبح امروز (دوشنبه) هرج و مرج و ناآرامی در پایتخت سودان، پس از آنکه «افراد مسلح ناشناس» محل اقامت عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر غیرنظامی این کشور را محاصره کردند، شکل تازه‌ای به خود گرفته است.

بنا بر گزارش‌ها، حمدوک اکنون در حبس خانگی قرار دارد و نیروهای نظامی ناشناس چهار وزیر کابینه، یک عضو غیرنظامی شورای حاکمیتی و چندین استاندار و رهبران حزبی سودان را دستگیر کرده‌اند. ارتش سودان هنوز واکنشی به این گزارش‌ها نداشته است.

علاوه بر نخست‌وزیر، "ابراهیم الشیخ" وزیر صنعت، "حمزه بلول" وزیر اطلاعات، "محمد الفیکی سلیمان" عضو شورای حکومت ملی، "فیصل محمد صالح" مشاور رسانه‌ای نخست وزیر و "ایمن خالد" فرماندار خارطوم هم از جمله مقام‌های سودانی هستند که از سوی نظامیان بازداشت شده‌اند.

به نوشته خبرگزاری‌ها، اکنون افرادی با لباس نظامی راه‌های اصلی منتهی به پایتخت را قطع کرده‌اند و نیروهای نظامی به مقر رادیو و تلویزیون سودان در أم درمان یورش بردند و تعدادی از کارکنان آن را بازداشت کردند. تلویزیون دولتی آهنگ‌های میهن‌پرستانه پخش می‌کند. فرودگاه خارطوم هم اکنون بسته می باشد و پروازهای بین‌المللی به حالت تعلیق درآمده است و اینترنت در سراسر سودان قطع یا مختل شده است.

خبر وقوع کودتای سودان تنها دو روز پس از آن منتشر می‌شود که یک جناح سودانی که خواستار انتقال قدرت به حاکمیت غیرنظامی است، در جریان یک نشست خبری درباره یک «کودتای خزنده» هشدار داد.

شنبه گذشته، ائتلاف حامی نخست‌وزیر سودان موسوم به «اعلامیه آزادی و تغییر» که از نیروهای غیرنظامی تشکیل شده است، درباره وقوع کودتا از سوی نظامیان ارتش این کشور هشدار داد و اعلام کرد که بحران کنونی کشور به شکل «کودتای خزنده» است.

«یاسر عرمان» عضو شورای رهبری ائتلاف سودان «اعلامیه آزادی و تغییر» که تظاهرات علیه «عمر البشیر» رئیس جمهور سابق این کشور را در سال 2019 به راه انداخت، روز شنبه در یک نشست خبری در مقر خبرگزاری دولتی سودان بر حمایت مجدد ائتلاف از «عبدالله حمدوک» نخست‌وزیر و دولت متبوع او تأکید کرد.

این نشست خبری ائتلاف اپوزیسیون پس از تعویق دوساعته به دلیل حمله تظاهرات‌کنندگان حامی ارتش به محل خبرگزاری دولتی سودان «سونا»، برگزار شد. یاسر عرمان در ادامه سخنانش در نشست خبری، این تظاهرات‌کنندگان را «عناصر باقی‌مانده رژیم البشیر» دانست.

عضو شورای رهبری ائتلاف «اعلامیه آزادی و تغییر» گفت که «بحران کنونی (سودان) در قالب کودتای خزنده ایجاد شده است، در شرایطی که معترضان بندر اصلی سودان در شرق کشور را برای حدود یک‌ماه می باشد، بسته‌اند و صدها معترض دیگر از یک هفته پیش تحصن خود را در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری آغاز کرده و خواستار تشکیل "دولت نظامی" هستند».

از سوی دیگر، این هشدار حامیان حمدوک در حالی داده می‌شود که خارطوم طی روزهای اخیر شاهد تحرکات دیپلماتیک سریع بوده است. همزمان با این تنش‌ها میان دولت‌های انتقالی نظامی و غیرنظامی (مدنی)، «جفری ویلتمن» فرستاده ویژه دولت آمریکا به شاخ آفریقا روز شنبه پس از سفر مسئول وزارت خارجه انگلیس در امور آفریقا، به خارطوم سفر کرد.

سفارت آمریکا در خارطوم اعلام کرد که ویلتمن در جریان این سفر با «عبدالله حمدوک» نخست وزیر سودان، «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای حاکمیت انتقالی و ژنرال «محمد حمدان دقلو» (معروف به حمیدتی) فرمانده نیروهای واکنش سریع سودان دیدار و گفت‌ وگو کرد.

این کودتا تنها دو روز پس از ملاقات جفری ویلتمن با مقام‌های نظامی و دولت مدنی سودان روی می‌دهد و همزمان دیدار ویلتمن با این کودتا بسیاری از ناظران را بر آن داشته که خواستگاه کودتای سودان، واشنگتن است؛ هر چند وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا امروز نگرانی شدید خود را از به قدرت رسیدن دوباره نظامیان در این کشور ابراز کرده است.

حدود یک ماه پیش نیز رسانه‌های سودان از کودتای نافرجام در این کشور آفریقایی خبر داده بودند؛ کودتای که گفته می‌شد ساختگی و کار نظامیان حاضر در دولت موقت سودان بوده است.

برچسب‌ها سودان خارطوم دولت آمریکا ایالات متحده آمریکا عمر البشیر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سودان خارطوم دولت آمریکا سودان خارطوم دولت آمریکا ایالات متحده آمریکا عمر البشیر عبدالله حمدوک کودتای خزنده عمر البشیر نخست وزیر نشست خبری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۸۶۷۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریابکوف: هدف بلینکن تضعیف روابط روسیه و چین است

معاون وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به اینکه واشنگتن می‌خواهد با سفر بلینکن به چین «ارتباط مسکو و پکن» را تضعیف کند، گفت: محرومیت شهروندان روس از پروازهای ترکیه به مقصد کشورهای منطقه آمریکای لاتین با اعمال فشار آمریکا مربوط است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه معتقد است که سفر کنونی آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به چین به منظور ایجاد بی ثباتی در روابط روسیه و چین است، هرچند مقامات پکن چنین گامی را برنخواهند داشت.

ریابکوف امروز در مصاحبه با تاس گفت: واشنگتن به دنبال راه‌هایی برای تضعیف موثرتر و قدرتمندتر پیوند بین روسیه و چین است.   تقویت این روابط باعث خشم و نگرانی سیاستمداران و مقامات ارشد دولت جو بایدن شده است.

این دیپلمات با اشاره به اینکه سیاستمداران آمریکایی از هر اقدامی، از جمله  باج خواهی و ارعاب، که برای طرف روسی نیز بسیار آشکار است، ابایی ندارند، افزود: البته مقامات پکن به خوبی از استراتژی دنبال شده توسط واشنگتن آگاه هستند و برای حفظ روابط خود با روسیه آمادگی دارند تا پاسخ تندی به درخواست‌های آمریکا در این خصوص بدهد. 

ریابکوف یادآور شد: ما خودمان نیز تسلیم چنین فشاری نمی شویم. با اطمینان به حرکت خود به سمت دستیابی به اهداف عملیات ویژه نظامی ادامه می‌دهیم و شاخص‌های اقتصادی روسیه نیز گویای شکست این تلاش‌هاست.

دیدار بلینکن از چین از 24 تا 26 آوریل انجام می‌شود.  او امروز پنجشنبه وارد شانگهای شد و قرار است در دیدار با وانگ ایی، وزیر امور خارجه چین، موضوع اعمال تحریم‌ها در صورت ادامه توسعه روابط با مسکو را مطرح کند.

سفر وزیر خارجه آمریکا به چین در بحبوحه اختلافات عمیقسفر لاوروف به پکن برای مذاکره با وزیر خارجه چین

محرومیت روس‌‌ها از پروازهای ترکیه به مکزیک به دلیل فشار آمریکاست

سرگئی ریابکوف همچنین در پاسخ به سوال دیگری، تاکید کرد که شرکت هواپیمایی ترکیش ایرلاینز به دلیل اعمال فشارهای آمریکا، شهروندان روس را از پروازهای خود به مقصد مکزیک حذف کرده است.

معاون وزیر خارجه روسیه افزود: واضح است مکزیک تحت فشاری قرار دارد که از سوی واشنگتن بر مقامات این کشور وارد می شود. مشکل اجازه نداشتن شهروندان روس برای استفاده از پروازهای شرکت هواپیمایی ترکیه نه تنها در مکزیک، بلکه در سایر کشورهای آمریکای لاتین نیز صدق می‌کند.

به گفته او، دستگاه دیپلماسی روسیه مصمم است تا با صراحت و اطمینان وضعیت فعلی که مغایر با حق مسلم آزادی افراد برای جایجایی است را روشن کرده و مشکلات پیش آمده را برطرف کند و کشورها باید بر اساس منافع خود در این مسائل تصمیم گیری کنند. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • چین: هیچ کشوری حق دخالت در روابط مسکو و پکن را ندارد
  • وانگ یی: روابط پکن-واشنگتن رو به ثبات است/ بلینکن: آمریکا از استقلال تایوان حمایت نمی‌کند
  • آمریکا نباید از خط‌قرمزها عبور کند
  • حضور بلینکن در چین هم‌زمان با تصویب بسته کمک نظامی به تایوان از سوی واشنگتن
  • صهیونیسم در کشتار مسلمانان فرقی بین نظامی و غیرنظامی قایل نیست
  • ریابکوف: هدف بلینکن تضعیف روابط روسیه و چین است
  • آغازی برپایان سلطه واشنگتن درنیجر/پیروزی راهبردی مسکودرمصاف باغرب
  • سفر وزیر خارجه آمریکا به چین در بحبوحه اختلافات عمیق
  • کی‌یف مردان اوکراینی خارج نشین را به کشور باز می‌گرداند
  • درخواست پنتاگون از دولت عراق درباره نیروهای آمریکایی