Web Analytics Made Easy - Statcounter

فارس پلاس؛ محمد آزادی: تورم نقطه به نقطه در ماه مهر برای اولین بار در یک‌سال گذشته نزولی شد. البته که ۳۹.۲ درصدِ گزارش‌شده از جانب مرکز آمار ایران هم‌چنان بالاست، اما نسبت به ماه قبل دست‌کم ۴.۵ درصد کاهش یافته است. تُرمز افزایش گرانی‌ها اما چگونه کشیده شد؟ آینده اقتصاد ایران چیست؟

 

سرطان تورم؛ رئیسی اقتصاد ایران را چگونه تحویل گرفت؟

افزایش قیمت‌ها مردم را کلافه کرده است؛ بدتر از همه اما تورم اقلام خوراکی و کالاهای اساسی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موضوعاتی که مستقیماً مرتبط با زندگی روزانه آنها است. بررسی پژوهش‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد بالاترین نرخ‌ تورم ماهانه در همه تاریخ بعد از انقلاب بویژه در دسته‌بندی اقلام خوراکی در دولت روحانی اتفاق افتاده است.

به‌طوری که در شهریور سال ۹۸ سفره‌های مردم تورم نقطه‌نقطه ۶۲.۸ درصدی را تجربه کرد. تورم «نقطه‌به‌نقطه» اصطلاحاً میزان افزایش قیمت‌ها نسبت به همان ماه در سال گذشته است. تورم نقطه‌به‌نقطه در مرداد ۱۴۰۰ یعنی آخرین روزهای حضور روحانی در پاستور براساس گزارش مرکز آمار ۴۵.۲ درصد اعلام شد.

البته که در روزگار دولت گذشته بانک مرکزی از ارائه آمارهای مستخرجه اقتصادی منع شده بود، اما بررسی‌های خبرنگار فارس نشان می‌دهد این مرجع تورم میانگین مرداد ۱۴۰۰ را بالغ بر ۵۸ درصد ارزیابی کرده بود! این میزان حتی رکوردِ تورم ۴۹.۵ سال ۷۴ دولت سازندگی را جابجا می‌کرد.

 

نوشدارو قبل از مرگ سهراب! چگونه می‌توان تورم را کنترل کرد؟

مهدی غضنفری وزیر اسبق صمت معتقد است گلوله تورمی تشکیل‌شده در دولت روحانی هنوز کاملاً تخلیه نشده است. وی می‌گوید: «دولت سیزدهم باید تلاش کند تا مخارج را کنترل و هزینه‌ها را کاهش دهد و از طرفی در هزینه‌های جاری، سیاست‌های انقباضی داشته باشد.»

همکاران من در گروه اقتصادی نیز در گفت‌وگوی تفصیلی با حسن صبوری کارشناس اقتصادی راهکارهای کاهش تورم را بررسی کردند. اجمالاً اینکه وی نیز معقتد است شکی نیست که تنها راه حل بلندمدت عبور از معضل تورم در اقتصاد ایران نیز رعایت مقررات انضباط پولی و مالی و حرکت بر مبنای آموزه‌های اقتصادی است.

 

سازندگان این ویدئوموشن نیز به زبان ساده تلاش کردند مبانی نقدینگی و رشد تورم را تبیین کنند:

 

 

برنامه دولت سیزدهم برای مهار تورم چیست؟

گذشت؛ اقتصاد ایران با تورم‌های نجومی به دولت سیزدهم رسید. آقای رئیسی وعده داده بعد از مدیریت موضوع واکسیناسیون عمومی برای مبارزه با کرونا، کنترل قیمت‌ها را در اولویت خواهد گذاشت. وی فلسفه حضور دولت را اصلاً ایجاد آرامش خاطر برای مردم و ایجاد ثبات برای بازار عنوان کرده بود.

 

میرکاظمی رئیس جدید سازمان برنامه و بودجه نیز که یکی از ارکان اساسی مدیریت مالی اقتصاد ایران است، مهم‌ترین اولویت دولت سیزدهم را مهار تورم عنوان کرده بود. وی هم‌چنین خط قرمز خود را برای افزایش حقوق‌ها در بودجه عمومی سال آینده، جلوگیری از ایجاد تورم عمومی برای مردم می‌داند.

همین سیاست در برنامه‌های وزارت اقتصاد نیز دیده می‌شود. سید احسان خاندوزی تقریباً در همه تحرکات و احکامی که در دوران جدید صادر کرده، روی همین موضوع تأکید کرده است. مثلاً بعد از انتصاب رئیس‌کل جدید بانک مرکزی، مهم‌ترین دستور کار وی را مهار نقدینگی و کنترل تورم عنوان کرد.

 

یا مثلاً در جریان صدور احکام مدیران عامل جدید بانک‌های دولتی مواردی مانند هدایت اعتبار به سمت تولید، خروج بانک از فعالیت‌های سوداگرانه و مراعات سفت و سخت مصوبات شورای پول و اعتبار درباره نرخ سود را تأکید کرد. وی هم‌چنین از پرداخت حقوق دو ماه گذشته کارمندان دولت بدون استقراض از بانک مرکزی خبر داد.

 

نبرد با غول تورم ادامه دارد و باید دید طی ماه‌های آتی آثار این اقدامات چگونه در سفره مردم خود را نشان خواهد داد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: تورم گرانی تورم نقطه به نقطه مرکز آمار ایران محمد آزادی سید محسن دهنوی اقتصاد ایران کاهش تورم تورم مهر ماه اقتصاد ایران دولت سیزدهم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۸۸۲۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کدام دهک بیشترین تورم را تجربه کرد؟

طبق آمار‌های بانک مرکزی، خانوار‌های حاضر در دهک‌های هزینه‌ای بالاتر که ثروتمندان کشور را تشکیل می‌دهند، از دهک‌های پایین، که همان افراد با سطح درآمد و هزینه کمتر هستند، تورم بیشتری را تجربه کرده‌اند.

به گزارش تجارت نیوز، هفته گذشته بود که مرکز آمار ایران، با انتشار گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده، از آمار نرخ تورم در نخستین ماه سال جاری رونمایی کرد. در گزارش مرکز آمار، نرخ‌های تورم به تفکیک دهک‌های هزینه‌ای نیز محاسبه و ارائه شده‌اند.

علت تفاوت تورم دهک‌ها به شیوه هزینه‌کرد آن‌ها برمی‌گردد؛ خانوار‌های ایرانی با هر سطح درآمد و هزینه، سبد مصرفی متفاوتی دارند و از برخی کالا‌ها و خدمات بیشتر و از برخی از آنها، کمتر مصرف می‌کنند. از سوی دیگر، میزان افزایش قیمت‌ها در دسته‌بندی‌های گوناگون این کالا‌ها و خدمات متفاوت است و همین تفاوت سبب اختلاف تورم‌های ثبت شده برای دهک‌های هزینه‌ای است.

طبق آمار‌های بانک مرکزی، خانوار‌های حاضر در دهک‌های هزینه‌ای بالاتر که ثروتمندان کشور را تشکیل می‌دهند، از دهک‌های پایین، که همان افراد با سطح درآمد و هزینه کمتر هستند، تورم بیشتری را تجربه کرده‌اند.

بررسی‌ها حاکی از آن هستند که در حالی نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به فروردین ۱۴۰۳ در کل کشور معادل ۳۸.۸ درصد بوده، دهک اول کمترین نرخ تورم سالانه، معادل ۳۴.۷ درصد را ثبت کرده و این رقم در بالاترین دهک هزینه‌ای در سطح ۴۰.۱ درصدی قرار گرفته است. به این ترتیب، اختلاف بیشترین و کمترین نرخ تورم سالانه دهک‌های هزینه‌ای برابر با ۵.۶ واحد درصد بوده که در مقایسه با اسفند ماه سال گذشته ۰.۲ واحد درصد افزایش پیدا کرده است.

افزایش نرخ تورم با بالا رفتن در دهک‌های هزینه‌ای، در بررسی نرخ‌های تورم ماهانه و نقطه به نقطه فروردین ماه نیز دیده می‌شود.

نرخ تورم ماهانه در فروردین ۱۴۰۳ برای دهک هزینه‌ای اول برابر با ۲.۴۴ درصد بوده و این رقم با افزایش تدریجی در دهک‌های بالاتر، به ۲.۷۷ درصد در دهک هزینه‌ای دهم رسیده است.

نرخ تورم نقطه به نقطه نیز در دهک اول کمترین میزان خود یعنی ۲۸.۱ درصد را ثبت کرده است. با این وجود، این بار دهک نهم شاهد بیشترین تورم نقطه به نقطه به میزان ۳۱.۶ درصد بوده است.

چرا نرخ تورم دهک‌های بالاتر بیشتر است؟

مهم‌ترین علت اختلاف نرخ تورم در بین دهک‌ها، ضریب اهمیت کالا‌های و خدمات در سبد مصرفی این خانوارهاست. طبق داده‌های مرکز آمار، کالا‌های خوراکی، آشامیدنی و دخانیات، اهمیت بیشتری در سبد مصرفی خانواده‌های دهک‌های پایین‌تر دارد، اما در دهک‌های بالاتر، اهمیت کالا‌های غیرخوراکی بیشتر می‌شود.

آمار‌ها نشان می‌دهند که ضریب اهمیت خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات در دهک اول ۴۲.۴ درصد بوده و این رقم در دهک دهم به ۲۱.۶ درصد کاهش یافته است. در مقابل، دهک اول ۵۷.۶ درصد از هزینه‌های خود را به کالا‌های غیرخوراکی و خدمات و اختصاص داده و این میزان در دهک دهم برابر ۷۸.۴ درصد بوده است.

از آنجا که در فروردین ماه امسال، نرخ تورم نقطه به نقطه و سالانه کالا‌های غیرخوراکی و خدمات، بالاتر از کالا‌های خوراکی بوده، دهک‌های بالاتر که هزینه بیشتری برای این کالا‌ها می‌کنند، شاهد نرخ تورم بیشتری بوده‌اند.

دیگر خبرها

  • کدام دهک بیشترین تورم را تجربه کرد؟
  • ببینید | اولین واکنش معاون ابراهیم رئیسی به خبر فشار دولت بر شرکت‌های اقتصاد دیجیتال
  • کاهش رشد نقدینگی به تنهایی موجب مهار تورم نخواهد شد
  • نزول رشد اقتصادی دور از انتظار اولین اقتصاد جهان
  • راه‌حل نظریه‌پرداز توسعه دانشگاه جان هاپکینز برای تورم ایران
  • تیغ شدت مصرف انرژی روی گلوی اقتصاد ایران
  • پیش‌بینی نگران کننده: امسال رشد اقتصادی نداریم؛ منتظر کاهش قیمت ارز و نرخ تورم هم نباشید
  • پیش‌بینی قیمت ارز و نرخ تورم در سال ۱۴۰۳ | وضعیت رشد اقتصادی به کدام سو؟
  • دنیای اقتصاد : در سال ۱۴۰۳ نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم/ رشد اقتصادی هم بالا نخواهد رفت
  • در سال ۱۴۰۳ نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم/ رشد اقتصادی هم بالا نخواهد رفت