Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-30@14:57:17 GMT

سودان؛ کشوری پُر از کودتا از زمان استقلال تاکنون

تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۸۸۷۳۷

سودان؛ کشوری پُر از کودتا از زمان استقلال تاکنون

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، سودان صبح امروز دوشنبه (۳ آبان/۲۵ اکتبر) شاهد یک کودتا بود و کودتاچیان، «عبدالله حمدوک» نخست‌وزیر سودان و همسرش را پس از دستگیری به مکانی نامعلوم انتقال دادند.

در همین ارتباط، وزارت اطلاع‌رسانی سودان در بیانیه‌ای اعلام کرد که عبدالله حمدوک پس از امتناع از صدور بیانیه‌ای در حمایت از کودتای نظامی به مکانی ناشناس منتقل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نیروهای نظامی مشترک سودان، حمدوک را تحت حصر خانگی قرار داده‌اند و وی را وادار کرده‌اند تا یک بیانیه‌ای در حمایت از آن‌ها صادر کند.

وزارت اطلاع‌رسانی سودان ادامه داد که حمدوک از مردم سودان خواسته تا به صورت آرام در مقابل تلاش‌ها برای کودتا مقاومت کنند و از «انقلاب خود دفاع کنند».

 

تاریخچه کودتاهای متعدد در سودان

اما کودتای امروز در نوع خود اولین نیست و سودان از زمان استقلال در ژوئن ۱۹۵۶ تا به امروز شاهد چندین کودتای نظامی بوده است.

بر اساس گزارش «روسیا الیوم»، اولین کودتای نظامی ناموفق در سودان را «اسماعیل کبیذه» انجام داد، وی تلاش کرد که اولین دولت ملی دموکراتیک پس از استقلال در سال ۱۹۵۶ به ریاست «اسماعیل الازهری» را برکنار کند اما اولین کودتای موفق در سال ۱۹۵۸ به رهبری «ابراهیم عبود» انجام شد و وی در نوامبر ۱۹۵۸ این کودتا را علیه دولت منتخب الازهری انجام داد.

این کودتا هفت سال طول کشید و در طول این هفت سال تلاش برای کودتا شد اما تلاش‌های مذکور ناکام ماند.

اما کودتای مشهور در تاریخ سودان در می ۱۹۶۹ به ریاست «جعفر النمیری» و تعدادی از افسران کونیست و ناسیونالیست انجام شد و ۱۶ سال طول کشید.

دوره حکومت النمیری با چندین کودتا همراه بود که اولین آن در تاریخ ۱۹۷۱ به رهبری «هاشم العطا» انجام شد، کودتاچیان دو روز کنترل خارطوم را به دست گرفتند اما النمیری دوباره موفق شد زمام امور را به دست گیرد.

همچنین در سال ۱۹۷۵ النمیری موفق شد کودتای دیگری را رهبری «حسن حسین» را شکست دهد و سرنوشت کودتاچیان اعدام بود.

تلاش‌های برای کودتاعلیه النمیری ادامه یافت و در ژوئیه ۱۹۷۶ یک کودتای خشن با مشارکت عناصری که از لیبی آمده بودند، انجام شد . نبردها میان نیروهای دولتی و کودتاچیان در خارطور ادامه یافت اما در پایان این تلاش هم شکست خورد و رهبر کودتا «محمد نور سعد» اعدام شد.

سرانجام دولت النمیری در برابر انتفاضه مردمی دوام نیاورد و النمیری در آوریل ۱۹۸۵ کنار زده شد. «عبدالرحمن سوار الذهب» که در آن زمان وزیر دفاع بود ریاست شورای انتقالی نظامی را بر عهده گرفت. وی تنها کسی در تاریخ سودان بود که به وعده خود عمل کرد و یک سال بعد دولت را به دولت منتخب «صادق المهدی» تحویل داد.

در ۳۰ ژوئیه ۱۹۸۹ «عمر حسن البشیر» با یک کودتای نظامی به حکومت رسید و دولت وی مورد چند کودتا قرار گرفت اما وی توانست بر همه آنها فائق آید و تا سال ۲۰۱۹ حکومت کند. در این سال پس از چند ماه اعتراض مردمی، عمر البشیر به وسیله «عوض بن عوف» وزیر دفاع کنار زده شد و عوض بن عوف رئیس شورای انتقالی نظامی شد. وی در سوم آوریل ۲۰۱۹ استعفا داد و «عبدالفتاح البرهان» جای او را گرفت. البرهان اکنون رئیس شورای حاکمیتی سودان است.

عبدالفتاح البرهان امروز ساعاتی پس از کودتا در این کشور، از تداوم اقدام نیروهای مسلح  برای انتقال دموکراتیک قدرت و واگذاری آن به یک دولت منتخب خبر داد.

وی تصریح کرد: ما تأکید می‌کنیم که نیروهای مسلح به انتقال دموکراتیک تا واگذاری قدرت به یک دولت منتخب ادامه خواهند داد. آن‌چه که در کشور در جریان است، آینده سودان را تهدید می‌کند. (جزئیات بیشتر)

سودان از ۲۱ آگوست ۲۰۱۹ (۳۰ مرداد ۱۳۹۸) وارد مرحله انتقالی شده که به مدت ۵۳ ماه ادامه خواهد داشت و قرار است اوایل ۲۰۲۴ انتخابات در این کشور برگزار شود. در حال حاضر قدرت بین ارتش، نیروهای مسلح و ائتلاف موسوم به «الحریة والتغییر» تقسیم شده است.

بسیاری از مردم سودان امروز به خیابان‌ها آمدند با این کودتای نظامی مخالفت کردند.

 

سازمان ملل هم در بیانیه‌ای، بازداشت تمامی رهبران سیاسی و غیرنظامی سودان از جمله نخست‌وزیر این کشور در پی وقوع کودتای نظامی را «غیرقابل قبول» خواند و خواستار آزادی فوری تمامی بازداشتی‌ها شد.

دفتر امور آفریقایی در وزارت خارجه آمریکا نیز ضمن غیرقابل قبول خواندن کودتای نظامی در سودان، گفت هرگونه تغییر اجباری در دولت انتقالی سودان، حمایت‌های واشنگتن از این کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم با صدور بیانیه‌ای گفت: «تحولات جاری در سودان را با نگرانی حداکثری دنبال می‌کنیم».

بر اساس این بیانیه، بورل تصریح کرد: «اتحادیه اروپا از تمام ذی‌نفعان و شرکای منطقه‌ای می‌خواهد که فرایند انتقال [قدرت و دولت انتقالی] را به مسیر صحیح خود برگردانند».

انتهای پیام/م

منبع: فارس

کلیدواژه: سودان کودتای نظامی عبدالله حمدوک عبدالفتاح البرهان کودتای نظامی دولت منتخب بیانیه ای انجام شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۸۸۷۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نبرد دیپلماتیک میان سودان و امارات

وزارت امور خارجه سودان عدم حمایت ابوظبی از نیروهای واکنش سریع را کوتاهترین راه برای پایان دادن به نبرد در این کشور دانست. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، چندی قبل سودان با متهم کردن امارات به حمایت تسلیحاتی از نیروهای واکنش سریع به شورای امنیت شکایت کرد. ابوظبی در سازمان ملل رسما این اتهام را رد کرد و وزارت امور خارجه امارات یکشنبه هفته جاری با انتشار بیانیه‌ای خواستار پایان یافتن نبرد میان ارتش و نیروهای واکنش سریع شد و اعلام کرد: ابوظبی خواهان حل و فصل بحران داخلی سودان از طریق سیاسی و تشکیل یک دولت مدنی در آن کشور است.

وزارت امور خارجه سودان در واکنش به این بیانیه اعلام کرد: عدم حمایت تسلیحاتی ابوظبی از نیروهای واکنش سریع کوتاهترین راه برای پایان دادن به نبرد در سودان است.

در بیانیه وزارت امورخارجه سودان آمده‌است: وزارت امورخارجه امارات می‌داند که کوتاهترین راه برای پایان دادن به نبرد در سودان این است که دولت ابوظبی ارسال سلاح و مزدور به نیروهای واکنش سریع را متوقف کند بویژه هنگامی که روشن شده نیروهای واکنش سریع نمی‌تواند در مقابل ارتش مورد حمایت مردم مقاومت کند.

جنگ لفظی سودان علیه امارات

به نوشته روزنامه سودان تریبون، این وزارت خانه در بیانیه خود تصریح کرد: جهان از نقش امارات در نبرد تحمیلی بر سودان آگاه است و می‌داند ابوظبی از نیروهای واکنش سریع حمایت می‌کند که این نیروها بدترین جنایات را علیه شهروندان سودانی مرتکب شده‌اند.

وزارت امور خارجه سودان بیانیه همتای اماراتی خود را ریختن اشک تمساح برای قربانی خواند و از شورای امنیت خواست تا تدابیر لازم را برای پایبندی ابوظبی به قوانین بین‌المللی اتخاذ کند و به خصومت امارات علیه سودان و مردم آن پایان دهد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • هوشمند شدن خدمات دولت برای کسب وکار واحد‌های صنفی در اردبیل
  • وضعیت زندگی مردم بعد از شکستن سد کنیا را ببینید | آمار قربانیان به ۱۲۰ نفر رسید
  • وضعیت زندگی مردم بعد از شکست سد را ببینید | آمار قربانیان به ۱۲۰ نفر رسید
  • نبرد دیپلماتیک میان سودان و امارات
  • نتانیاهو و کابوس حمله به رفح
  • زمان برگزاری مجمع باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس
  • هوادار خاص استقلال: نکونام گفت دعا کن قهرمان شویم
  • استقلال: نکونام گفت دعا کن قهرمان شویم
  • کودتا در کاخ سفید/ تلاش‌های نافرجام برای برکناری سخنگوی دولت بایدن
  • بنی‌تمیم: اکنون زمان حمایت همه‌جانبه از سه تیم لیگ برتری خوزستان است