Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@10:26:26 GMT

پخش برنامه تلویزیونی «هزاره شعر» آغاز می‌شود

تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۸۸۹۸۴

پخش برنامه تلویزیونی «هزاره شعر» آغاز می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی شبکه چهار سیما،‌ برنامه و مجله شبانه تلویزیونی هزاره شعر، از امشب دوشنبه ۳ آبان از آنتن شبکه چهار سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می‌شود.

رشید کاکاوند مجری‌کارشناس این‌برنامه در هر قسمت با یکی از اساتید شعر و ادبیات فارسی گفتگو کرده و صفحه‌هایی از کتابِ «هزارسال شعر فارسی» را ورق می‌زند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هزاره شعر می‌خواهد روشن کند شاعران بزرگ زبان فارسی مانند فردوسی، مولوی، سعدی و حافظ و سایر بزرگان، چه لطفی در سخن خود داشتند که تا به امروز سروده‌هایشان عزیزترین میراث فرهنگی ما ایرانیان باقی ‌مانده ‌است. همچنین غبار فراموشی را از دیوان شاعران کمتر شناخته شده می‌زداید تا در گنجینه‌های مخفی‌تر شعر فارسی را به روی مخاطبان ایرانی باز کند.

علاوه بر گفتگو که بخش محوری هزاره شعر است، بخش‌های «مناجات»، «عشق»، «ایران» و «حکایت» نیز در این برنامه گنجانده شده است تا آهنگ برنامه، بینندگان را با خود همراه کند. بخش «مناجات»، با اجرای اشعار مناجات‌گونه فرهاد جم، بخش «عشق»، با اجرای اشعار عاشقانه فهیمه مومنی همراه است. اشعاری که در این دو بخش خوانده می‌شود، از شاعران ناشناخته و شناخته شده آن‌دوره زمانی و زبانی شعر فارسی است که در گفتگوی کاکاوند و میهمان برنامه به آن پرداخته می‌شود.

در بخش «ایران»، زهیر توکلی درباره وضعیت شعر در نسبت با مفهوم ایران و ایرانی در دوره مورد بحث صحبت خواهد کرد و سرآخر، در بخش «حکایت» که پایان بخش برنامه است، لاله صبوری حکایتی منظوم از شاعران بزرگ فارسی را برای بینندگان خواهد خواند.

این‌برنامه به تهیه کنندگی مجید غفاری و کارگردانی سیدجواد حسینی از ۳ آبان هر دوشنبه ساعت ۲۳ روی آنتن شبکه چهار خواهد رفت که این هفته استثنائاً به‌دلیل پخش ویژه برنامه سوره، ۲۳:۳۰ پخش می شود.

در قسمت اول این برنامه، گفتگوی رشید کاکاوند با وحید عیدگاه عضو هیئت علمی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران همراه بخش‌های «مناجات»، «عشق»، «ایران» و «حکایت» پخش می‌شود.

کد خبر 5335507 صادق وفایی

منبع: مهر

کلیدواژه: برنامه تلویزیونی رشید کاکاوند شعر ادبیات فارسی شبکه چهار سیما معرفی کتاب کتاب و کتابخوانی انتشارات سوره مهر تازه های نشر هفته وحدت نمایشگاه کتاب فرانکفورت رونمایی کتاب موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برنامه سوره پیامبر اکرم ص ادبیات داستانی کتاب کودک معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد هزاره شعر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۸۸۹۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توانایی زبان فارسی در گرو این است كه زبان علم باقی بماند

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، علی شیوا، عضو هیئت‌علمی گروه واژه‌گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی در یک گفگوی تلفنی در مورد چگونگی افزایش توان زبان فارسی در ساحت توانمندسازی گنجینه واژگانی گفت: برنامه‌ریزی زبانی یك برنامه‌ریزی سنجیده علمی، حساب شده برای حال و آینده زبان بر اساس داشته‌های زبان است.

او افزود: برای برنامه‌ریزی زبانی باید همپای دانش‌های روز و در حد توان و یا بیشتر باید واژه‌سازی و واژه‌گزینی انجام شود و علم روز را به زبان خودمان بیاموزیم.

شیوا با بیان اینكه توانایی زبان فارسی امروز در گرو این است كه زبان فارسی زبان علم باقی بماند یا اگر كاستی‌هایی در این زمینه وجود دارد برطرف شود تصریح كرد: جلوه‌گاه این برای برنامه‌ریزی زبانی می‌تواند در نهادهایی مانند فرهنگستان زبان و ادب فارسی باشد.

عضو هیئت‌علمی گروه واژه‌گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی اظهار داشت: اگر زبان فارسی بتواند از عهده تعبیر و اصطلاح‌گزینی برای واژه‌های تخصصی در هر زمینه‌ای برآید می‌توان به ماندگاری درازمدت آن کاملاً امیدوار بود.

*** رخنه زبان بیگانه، زبان را از پویایی باز می‌دارد

وی با اشاره به اینكه امروزه در حوزه علوم جدید بسیاری از اصطلاحات و واژگان وارد زبان فارسی شده است بیان داشت: اگر دروازه‌های زبان را به حال خود رها كنیم و به روی زبان بیگانه گشوده باشد به مرور واژگان بیگانه چنان در زبان رخنه می‌كند كه زبان را از پویایی باز می‌دارد و به وابستگی عادت می‌دهد.

شیوا اذعان داشت: واژه‌سازی یكی از مهم‌ترین اركان در برنامه‌ریزی زبانی است و باعث می‌شود ‌شان زبان حفظ شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آغاز پخش مناظرات تلویزیونی دور دوم انتخابات مازندران از فردا
  • تفسیر یک ضرب‌المثل در برنامه تلویزیونی | این ضرب‌المثل درباره افراد متظاهر است | ویدئو
  • شعر فارسی فلسطین به دست عرب زبانان نمی‌رسد
  • توانایی زبان فارسی در گرو این است كه زبان علم باقی بماند
  • خاطره مجری برنامه مشاعره از شاعران بنام ایران
  • «سرزمین شعر» ۱۵ میلیون نفر بازدید کننده داشت
  • تجلیل جامعه معلولان از یک برنامه تلویزیونی/«نامیرا» فرهنگسازی کرد
  • نقد و بررسی برنامه تلویزیونی محفل در قم
  • آغاز ضبط مناظره تلویزیونی کاندیداهای حوزه انتخابیه خرم آباد و چگنی
  • بیان ساده مفاهیم قرآن از نوآوری‌های برنامه «محفل» بود