Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-27@13:35:14 GMT

دست خالی آمریکا در میز تحولات سیاسی-نظامی یمن

تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۹۳۷۰۵

دست خالی آمریکا در میز تحولات سیاسی-نظامی یمن

به گزارش الف، «جو بایدن» رئیس جمهوری ایالات متحده 2 هفته بعد از روی کار آمدن در کاخ سفید اعلام کرد که طبق وعده هایی که در کمپینهای انتخاباتی خود داده بود قصد پایان دادن به جنگ یمن را دارد. اعلام تعلیق فروش سلاح به عربستان سعودی و امارات متحده عربی از جمله اقدامات نمادینی بود که دولت بایدن در راستای تلاش برای پایان دادن به جنگ یمن انجام داد؛ اما عملا گام مهمی در این زمینه انجام نشد و علاوه بر آمریکا کشورهای اروپایی همچون انگلیس و فرانسه و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. همچنان به فروش سلاح به سعودیها ادامه میدهند.

علی رغم ادعاهایی که بایدن درباره تغییر سیاست این کشور در قبال عربستان مطرح کرده اما پرواضح است که ریاض در هرصورت یکی از اصلی ترین متحدان واشنگتن در خاورمیانه محسوب میشود و دست کم آمریکاییها میدانند که نباید اجازه دهند عربستان بیش از این در جنگ یمن متحمل خسارت شود.

بر همین اساس همه ابتکارهایی که آمریکا از چند ماه گذشته در قالب مذاکرات سیاسی برای پایان دادن به جنگ یمن مطرح کرده به گونه ای بوده که این جنگ با کمترین خسارت برای عربستان به پایان برسد؛ به همین دلیل جنبش انصارالله یمن که طرف دیگر جنگ است این ابتکارها را نپذیرفته و تاکید کرد تا زمانی که مطالبات یمنیها از جمله رفع کامل محاصره آمریکایی-سعودی ضد یمن و بازگشایی فرودگاه صنعا انجام نگیرد تن به هیچ توافقی برای پایان جنگ نخواهد داد و یمنیها همچنان امکانات نظامی لازم برای  ادامه جنگ را دارند.

این موضع گیری انصارالله صرفا در حد حرف نبوده و ترجمه آن را در حملات موشکی و پهپادی گسترده این جنبش و کمیته های مردمی یمن به مواضع عربستان در عمق این کشور میبینیم. اما آنچه که آمریکاییها و سعودیها را بیشتر از هرچیزی نگران می کند پیشروی مداوم یمنی ها در مارب و احتمال آزادسازی قریب الوقوع آن است. همین موضوع صدای آمریکاییها و اروپاییها و حتی سازمان ملل که تحت نظارت واشنگتن است را درآورده است؛ تا جایی که چند روز قبل شورای امنیت خواستار توقف پیشروی انصارالله در مارب شد.

همزمان با آزاد شدن چندین نقطه راهبردی در مارب به دست انصارالله، مزدوران سعودیِ وابسته به «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور فراری یمن که روحیه خود را برای ادامه جنگ باخته اند 2 روز قبل به سمت استانهای جنوبی فرار کردند. گزارشها نیز حاکی از فروپاشی صفوف مزدوران سعودی است.

منابع آگاه گزارش میدهند که نیروهای وابسته به ائتلاف سعودی در استان مارب و حتی افسران بلندپایه آن که ماه هاست حقوق دریافت نکرده و به بیهودگی مشارکت در این جنگ ضد هموطنان خود اعتراف میکنند یکی پس از دیگری از جبهه ائتلاف سعودی فرار کرده و به ارتش و کمیته های مردمی یمن میپیوندند. اهالی استان مارب و سران قبایل نیز استقبال زیادی از نیروهای انصارالله میکنند.

آمریکاییها و سعودیها به خوبی میدانند که تسلط انصارالله بر منطقه استراتژیک مارب با میادین عظیم نفتی و گازی به معنای سقوط آخرین دژ ائتلاف جنگی واشنگتن و ریاض در یمن است. از طرف دیگر یمنیها بعد از فتح مارب احتمالا پیشروی به سمت استان شبوه در جنوب این کشور که تحت اشغال دشمن است را آغاز میکنند و همین امر نگرانی عربستان و آمریکا را برانگیخته است و به همین دلیل درحالی که گزینه نظامی برای ایستادگی مقابل انصارالله در مارب کارساز نیست؛ به ابزارها و فشارهای دیپلماتیک روی آورده اند.

قدرت‌های بین‌المللی که پیش از این، در مورد ادامه جنگ و محاصره یمن سکوت کرده بودند نیز حالا برای حفظ منابع نفتی و موقعیت راهبردی مأرب به دنبال برقراری آتش بس در این استان هستند. از طرفی آمریکا میبیند که سیاست «چماق و هویج» دولت بایدن در قبال یمن نیز نتیجه نداده و حذف نام انصارالله از لیست «تروریسم» توسط بایدن نیز تاثیری در رویکرد یمنیها نسبت به واشنگتن نداشت؛ به ویژه این که مقامات و مردم یمن به خوبی میدانند این جنگ ویرانگر در مارس 2015 و زمانی که «باراک اوباما» رئیس جمهور سابق دموکرات آمریکا روی کار بود آغاز شد و به همین دلیل اعتمادی به سیاستهای دموکراتها ندارند.

اما در هر صورت دولت بایدن تحت فشار افکار عمومی داخلی و جهانی ناچار به پایان دادن به جنگ یمن است اما علاوه بر شکست گزینه نظامی، دیگر گزینه سیاسی نیز در قبال بحران یمن روی میز ندارد؛ به ویژه اینکه به هیچ روشی نمیتواند یمنی ها را از ادامه پیشروی در مارب منصرف کند و همین امر به معنای حرکت یمنیها به سمت استانهای جنوبی بعد از آزادسازی مارب خواهد بود و این یعنی سقوط هدف آمریکا و عربستان در یمن.

 

منبع: الف

کلیدواژه: پایان دادن به جنگ یمن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۹۳۷۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بایدن از تحریم گردان‌های نظامی رژیم صهیونیستی صرفنظر کرد

وزیر خارجه آمریکا آنتونی بلینکن در نامه‌ای بدون تاریخ، ارزیابی دولتی آمریکا را به رئیس مجلس نمایندگان آمریکا مایک جانسون ارائه داده که شبکه آمریکایی «ای بی سی نیوز» به نسخه‌ای از آن آن دست یافته است.

به گزارش فارس، طبق آن‌چه که بلینکن در این نامه نوشته است، دولت بایدن تشخیص داده است که سه گردان نظامی مرتبط به ارتش رژیم صهیونیستی مرتکب «نقض فاحش حقوق بشری» علیه غیرنظامیان فلسطینی در کرانه باختری شده‌اند، اما بدون در نظر گرفتن این شرایط، به واسطه آن‌که رژیم صهیونیستی متعهد شده گام‌هایی را برای رسیدگی به این موضوع انجام دهد، این گردان‌ها واجد شرایط دریافت کمک‌های نظامی ایالات متحده خواهند بود و تحریم نمی‌شوند.

طبق گزارش‌ای بی سی نیوز، بلینکن در این نامه نوشته است، دولت آمریکا «ارسال هرگونه کمک آمریکا را به تعویق نمی‌اندازد و اسرائیل می‌تواند کل مبلغی را که کنگره تخصیص داده، دریافت کند».

این در حالی است که اخیراً، وبگاه «آکسیوس» به نقل از سه منبع آمریکایی آگاه گزارش کرده بود که بلینکن قصد دارد تحریم‌هایی را علیه گردان «نتزاه یهودا» وابسته به ارتش رژیم صهیونیستی «به دلیل نقض حقوق بشر در کرانه باختری» اعلام کند که موجی از انتقادات مقام‌های صهیونیست را به همراه داشت.

وزیر کابینه جنگ رژیم صهیونیستی بنی گانتز نیز در واکنش به این اقدام گفته بود «تصمیم دارم برای تغییر این تصمیم اقدام کنم».

بلینکن روز دوشنبه هفته جاری در یک کنفرانس خبری در خصوص کمک نظامی ۲۶ میلیارد دلاری آمریکا به رژیم صهیونیستی و گردان‌های نظامی این رژیم که مرتکب نقض حقوق بشر شده‌اند گفت «هرکدام از این شرایط متفاوت است و ما به نحو احسنت برای جمع‌آوری حقایق تلاش می‌کنیم».

طبق «قانون لیهی»، ارتش آمریکا موظف است از ارسال تسلیحات، آموزش و هرگونه کمک نظامی به یگان‌های نظامی خارجی که مرتکب نقض فاحش حقوق بشر می‌شوند، صرفنظر کند.

طبق گزارش شبکه‌ای بی سی نیوز به نقل از یک منبع آگاه که خواست نامش فاش نشود، آمریکا و رژیم صهیونیستی یک توافق ویژه بین خود دارند که واشنگتن را موظف می‌کند که قبل از اتخاذ هرگونه تصمیم مرتبط با «قانون کمک‌های خارجی»، با تل‌آویو رایزنی کند.‌ای بی سی نیوز ادامه داد، در مجموع، پنج یگان، سه یگان نظامی و دو یگان غیرنظامی- به دلیل اتهامات نقض حقوق بشر مورد بررسی و ارزیابی قرار دارند و طبق نامه بلینکن، چهار یگان، مراحل اصلاحی متناسبی را طی کرده‌اند.

بلینکن در نامه خود توضیح داد که تل‌آویو تصدیق کرده است که یکی از این پنج یگان نیز در سال ۲۰۲۲ از کرانه باختری به تپه‌های جولان منتقل شده‌اند که آن‌طور که‌ای بی سی نیوز توضیح داده، یگان پنجم در حقیقت به «نتزاه یهودا» متشکل از یهودیان افراطی ارتدوکس اشاره دارد.

وزیر خارجه آمریکا در نامه خود تصریح کرد «دولت اسرائیل، اطلاعات جدیدی درباره وضعیت این یگان ارائه داده و ما به دنبال تعیین مسیری به سوی اصلاح متناسب برای این یگان هستیم، اما چنین چیزی تأثیری بر حمایت ما از توانمندی اسرائیل برای دفاع از خود در مقابل حماس، ایران، حزب‌الله و دیگر تهدیدات ندارد».

دیگر خبرها

  • سرنگونی پهپاد ۳۰ میلیون دلاری آمریکا توسط انصارالله یمن/ حمله موشکی به یک میدان گازی در شمال عراق/ تعویق دیدار بایدن و اردوغان در کاخ سفید/شلیک دو موشک در سواحل یمن به یک کشتی
  • سرنگونی پهپاد 30 میلیون دلاری آمریکا توسط انصارالله یمن/ حمله موشکی به یک میدان گازی در شمال عراق/ تعویق دیدار بایدن و اردوغان در کاخ سفید/شلیک ۲ موشک در سواحل یمن به یک کشتی
  • بایدن از تحریم گردان‌های نظامی رژیم صهیونیستی صرفنظر کرد
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • انصارالله یمن سرکوب معترضان در دانشگاه‌های آمریکا را محکوم کرد
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • «وعده صادق» از بزرگ‌ترین موفقیت‌های نظامی تاریخ معاصر ایران بود/ ایران چگونه نتانیاهو را کیش‌ومات کرد/ چرا آمریکا پشت اسرائیل را خالی کرد؟
  • آخرین تحولات اوکراین| تصمیم برلین برای عدم ارسال موشک‌های تاروس به کی‌یف تغییر نکرده است
  • تحولات اوکراین| تایید دستاوردهای روسیه در جبهه توسط کاخ سفید
  • رئیس جمهور ونزوئلا : دوستی ما با ایران واقعی و راهبردی است و نه سیاسی و موقت/ آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند