Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-29@09:53:32 GMT

تاب آوری باید در تمامی ابعاد شهر اتفاق بیافتد

تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۹۳۸۷۳

تاب آوری باید در تمامی ابعاد شهر اتفاق بیافتد

یک دکترای جغرافیا و برنامه ریزی شهری گفت: مدیران و برنامه ریزان شهری در راستای ارتقا تاب آوری باید همه ابعاد و منابع شهر را مورد توجه قرار دهند، در غیر اینصورت برنامه‌های آنها با شکست مواجه خواهد شد.

مهدی ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: تاب‌آوری شهرها در ابعاد و حوزه‌های مختلف کالبدی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی قابل بررسی است و در این راستا نحوه طراحی و برنامه‌ریزی شهری اهمیت زیادی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در این شهرها معمولاً به صورت هوشمندانه از منابع شهری استفاده شده و اتلاف منابع اندک است.

این دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری خاطرنشان کرد: استفاده هوشمندانه از منابع در تمامی ابعاد، از حوزه‌های انسانی گرفته تا کالبدی و محیط زیستی ضرورت دارد.

ابراهیمی ادامه داد: معابر در شهرهای تاب آور علاوه بر اینکه از نظر ساختاری ایمن است، معمولاً کارکرد متناسب خودش را دارد و نحوه استفاده از آن در سطوح مختلف شهری مشخص است.

وی تاکید کرد: در شهرهای تاب آور طراحی ساختارها، فضاها و محیط شهری بر اساس کارکردها انجام می‌شود در حالی که امروزه شاهد هستیم بسیاری از عناصر شهری کارکرد مطلوب و مورد نظر را ندارند که این خود تاب‌آوری شهرها را کاهش می‌دهد

این دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری تصریح کرد: همانطور که تاب‌آوری در حوزه کالبدی باید مورد توجه باشد، این مفهوم در ابعاد اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی نیز معنا و مفهوم پیدا می‌کند و در صورت بی توجهی به منابع انسانی، شهرها با چالش‌های عمیق و پایدار مواجه خواهند شد.

ابراهیمی اضافه کرد: بسیاری از جوامع شهری امروزه با چالش‌های فرهنگی روبرو هستند که به مسائل اجتماعی دامن می‌زند و در بیشتر موارد نشأت گرفته از مسائل اقتصادی و هویتی است، که در نهایت با اثرگذاری بر کالبد شهر میزان تاب‌آوری شهری را به شدت کاهش می‌دهد.

وی گفت: مدیران و برنامه ریزان شهری در راستای ارتقا تاب‌آوری باید همه ابعاد و منابع شهر را مورد توجه قرار دهند، در غیر این صورت برنامه‌های آنها با شکست مواجه خواهد شد.

این دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری افزود: تدوین برنامه‌ها در این راستا باید با بررسی همه جانبه وضع موجود انجام بگیرد تا بتوان پیش بینی دقیقی از چشم‌انداز آینده داشت و تمامی ملزومات مورد نیاز جهت ارتقا تاب‌آوری شهر را فراهم کرد.

کد خبر 531236

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شهرهاي ايران شهر تاب آوری شهر تاب آوری اجتماعی افزایش تاب آوری تاب آوری اقتصادی تاب آوری اقلیمی طراحی شهری برنامه ریزی شهری عناصر شهری محیط شهری فضاهای شهری منابع پایدار هوشمند سازي شهرها شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق دکترای جغرافیا و برنامه ریزی شهری تاب آوری شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۹۳۸۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اردیبهشت تئاتر مثل قبل برگزار نمی‌شود

رییس هیات مدیره خانه تئاتر درباره برگزاری برنامه‌های اردیبهشت تئاتر که هر سال به انگیزه بزرگداشت روز جهانی تئاتر و از سوی انجمن‌های مختلف خانه تئاتر برپا می‌شد، توضیحاتی ارایه کرد.

ایرج راد به ایسنا گفت: هر سال از دی و بهمن سال قبل برای برنامه‌های هفته بزرگداشت روز جهانی تئاتر برنامه‌ریزی می‌کردیم و دبیر و رییس جشن را مشخص می‌کردیم و در پی آن، برنامه انجمن‌های گوناگون به مناسبت این هفته مشخص می‌شد اما زمستان سال گذشته این اتفاق رخ نداد.

وی اضافه کرد: بعد از همه‌گیری کرونا، دیگر برنامه‌ریزی برای هفته بزرگداشت روز جهانی تئاتر صورت نگرفت و امسال هم برنامه خاصی تدارک دیده نشده که دلایل گوناگونی دارد از جمله مشکلات مالی و مسائل دیگر.

او در عین حال اضافه کرد: با وجود این، برخی از انجمن‌ها به صورت خودجوش، برنامه‌هایی تدارک دیده‌اند و خودشان پیگیری‌های لازم را در این زمینه انجام داده‌اند مانند برنامه کانون کارگردانان که برای بزرگداشت آقای زنجان‌پور برگزار می‌شود. در هر حال ما ممانعتی برای برگزاری برنامه‌های مستقل انجمن‌ها نداریم ولی در هیات مدیره مرکزی، برنامه‌ریزی کلی برای اردیبهشت تئاتر در نظر گرفته نشده است.

به گزارش ایسنا، تا پیش از همه‌گیری کرونا، هر سال برنامه بزرگداشت روز جهانی تئاتر به کوشش انجمن‌های زیر مجموعه خانه تئاتر برگزار می‌شد اما چند سالی است که این برنامه‌ها ‌به دلیل مشکلات اقتصادی و وضعیت اجتماعی، برگزار نشده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مشعل گازی تمامی پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها تا ۳ سال آینده جمع آوری خواهد شد
  • اتمام تملک پروژه باغ مزار مشاهیر قم تا یک ماه آینده
  • پلمب ۱۷ انبار غیرمجاز جمع‌آوری و فروش ضایعات در شیراز
  • موتور پمپ‌های غیرمجاز روی رود قره آغاج قیر و کارزین جمع‌آوری شدند
  • نابسامانی جمع آوری زباله در منطقه مسکونی مهر رازی کرمانشاه
  • برگزاری مسابقه نقاشی و جمع آوری زباله در شهر همدان
  • اردیبهشت تئاتر مثل قبل برگزار نمی‌شود
  • ۱۲ درصد زباله شهروندان قمی در روز جمع‌آوری می‌شود
  • تراز منابع و مصارف مشمول بودجه استان زنجان مثبت شد
  • شهرداری در مسیر پرکردن خلا‌ءهای سلامت اجتماعی است