Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@13:10:09 GMT

بایدها و نبایدهای برخورد با زباله‌گردها در شیراز

تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۹۴۱۰۵

بایدها و نبایدهای برخورد با زباله‌گردها در شیراز

انتشار کلیپی چند ثانیه‌ای از برخورد ماموران شهرداری شیراز با پیرمردی که گفته می‌شود گونی انباشته از ضایعات را در خیابان معالی آباد شیراز حمل می‌کرده واکنش بسیاری از کاربران فضای مجازی را به دنبال داشته است.
در این کلیپ کوتاه دیده می‌شود که تعدادی از شهروندان شیرازی در دفاع از فردی زباله گرد در حال صحبت با ماموران شهرداری هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در توضیحات همراه با این کلیپ عنوان شده که کارکنان شهرداری گونی حاوی ضایعات این فرد را وسط خیابان پرت کرده‌اند اما در کلیپ منتشر شده تصویری مبنی بر برخورد خشن فیزیکی با این فرد دیده نمی‌شود.
خبرنگار ایرنا برای اطلاع از جزئیات این ماجرا اقدام به تماس با سجاد خلیلی، رئیس اداره پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری شیراز کرد اما این مقام مسئول اعلام کرد که همانگونه که در برچسب خودرو وانتی که در کلیپ نیز مشخص است واحد رسیدگی به این موضوع حوزه مدیریت پسماند بوده است.

قانون اجازه برخورد با همه زباله گردها را داده

خبرنگار ما در ادامه با رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز تماس برقرار کرد و این مقام مسئول درباره جزییات این ماجرا گفت: براساس ماده هفت قانون مدیریت پسماند مدیریت اجرایی همه پسماندها به جز صنعتی و ویژه در شهرها بر عهده شهرداری‌ها است و در ماده ۱۶ قانون مدیریت پسماند نیز به صراحت عنوان شده که هرگونه نگهداری ،حمل و نقل ،فروش،مخلوط کردن،جمع آوری و دفع پسماند باید بر طبق مقررات باشد.
روح‌الله خوشبخت افزود: براساس دستور قضایی که به شهرداری‌ها ابلاغ شده این ارگان نه تنها باید با دوره گرد بلکه ماشین آلات و یا افرادی که از طرق مختلف و غیرمجاز نسبت به جمع آوری پسماند اقدام می کنند برخورد کند.
خوشبخت به موضوع کلیپی که در خصوص برخورد با پیرمرد دوره گرد در معالی آباد شیراز که در فضای مجازی منتشر شده اشاره کرد و گفت: این برخورد دوم آبان ماه صورت گرفته و ضمنا هیچ برخورد خشنی نیز در کار نبوده است.

 علافان و اصناف در مدیریت پسماند دخالت نکنند

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز گفت: مشکل اساسی که در این زمینه وجود دارد این است که علیرغم اینکه براساس قانون وظیفه جمع آوری پسماند به شهرداری ها واگذار شده اما در سال‌های اخیر اتحادیه‌ای به نام علافان و آسیاب داران در شیراز تشکیل شده که این اتحادیه اخیرا در موضوع جمع آوری پسماند دخالت می کند و این مساله به افزایش مشاغل کاذب و برخوردها در این حوزه دامن زده است.
وی با بیان اینکه اگر متولی جمع آوری و دفن پسماند شهرداری است نباید اصناف در این موضوع دخالت کنند،گفت: اغلب دوره گردهایی که در شهر شیراز مشاهده می شود وابسته به این انبارهای ضایعاتی غیرمجاز هستند که موجب سلب آسایش مردم نیز شده اما اتحادیه علافان و آسیاب داران برای این مشاغل کاذب مجوز صادر کرده است.

گشت نظارت بر مدیریت پسماند از دیرباز وجود داشته است

وی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا اخیرا گشت‌هایی با عنوان بازیافت و مدیریت پسماند در شیراز ایجاد شده؟ گفت: از سالیان گذشته گشت‌های ویژه‌ای برای نظارت بر امر بازیافت در هر محدوده شهری در شیراز ایجاد شده و موضوع جدیدی نیست.
خوشبخت اضافه کرد: برخی افراد با جنجال‌سازی رسانه‌ای یا هیاهو در فضای مجازی به دنبال دورکردن شهرداری از وظایف قانونی خود هستند که منطقی نیست و نمی‌توان توقع داشت این نهاد وظایف ذاتی خود را انجام ندهد.
وی با بیان اینکه برخورد خشن در این زمینه موجب واکنش‌های منفی در فضای رسانه‌ای می‌شود،گفت: در موضوع روز گذشته برخورد خشنی با این فرد دوره گرد نشده است.

ترحم و نازیبایی

وی ادامه داد: بعضی شهروندان و مردم به دید ترحم به اینگونه مشاغل نگاه می کنند و انتظار دارند که شهرداری وظایف ذاتی و قانونی خود را انجام ندهد اما در مقابل با افزایش این مشاغل کاذب منتقدان و رسانه‌ها فریاد نازیبایی منظر شهر گردشگرپذیر شیراز را سر می‌دهند و اینکه وجود این مشاغل، دوره گردها و معتادان متجاهر که در حوزه پسماند نیز فعالیت دارند جلوه شهر را نازیبا کرده‌ است.
رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز  علت زیاد شدن اینگونه مشاغل را در یکسال اخیرا به دلیل افزایش قیمت ضایعات دانست و گفت: برخی فعالان در این حوزه نیز از وجود معتادان متجاهر سوءاستفاده می کنند و در قبال تحویل ضایعات به آنها مواد مخدر می‌دهند.
وی بیان کرد: درباره نحوه برخورد با زباله گردها در شهر شیراز دوره‌های آموزشی برای ماموران شهرداری گذاشته شده و تذکراتی نیز در این زمینه صادر شده است.
خوشبخت گفت: مردم باید آگاه باشند که حوزه مدیریت پسماند کاری تخصصی است و نباید افراد غیرمجاز در این زمینه دخالت کنند.

برچسب‌ها زباله گردی مدیریت پسماند ضایعات آهن شیراز شهرداری شیراز

منبع: ایرنا

کلیدواژه: زباله گردی مدیریت پسماند ضایعات آهن زباله گردی مدیریت پسماند ضایعات آهن شیراز شهرداری شیراز پسماند شهرداری مدیریت پسماند شهرداری شیراز زباله گرد جمع آوری دوره گرد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۹۴۱۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم رعایت دستورالعمل استقرار HSE در مناطق/برخورد قانونی با خاطیان فوت کارگر شهرداری تهران

عضو شورای شهر تهران بر لزوم رعایت دستورالعمل استقرار و نظام نگهداشت HSE(بهداشت، ایمنی و محیط زیست) در مناطق تأکید کرد.

به گزارش ایسنا، احمد صادقی در دویست و سی و سومین جلسه علنی شورای شهر تهران گفت: بارش های نیمه شب جمعه و صبح ۱۵ اردیبهشت ماه در شهرداری منطقه ۱۵ به آدرس بزرگراه بعثت نرسیده به میدان بسیج سبب شد یکی از منهولهای موجود در مسیر به واسطه  شدت بارش و حجم زیاد آب های بالادستی و نیز عدم کشش شبکه جمع آوری آب های سطحی دچار انسداد و گرفتگی شود.

وی ادامه داد: این امر سبب می شود عوامل اجرایی و مدیران خدمات شهری به محل اعزام  شوند و کارگران اداره مسیل های منطقه جهت رفع گرفتگی داخل منهول فاضلاب شوند؛ اما  به طور ناگهانی، فشار آب سبب افتادن یکی از کارگران به داخل شبکه می شود و متأسفانه این فرد تا به امروز پیدا نشده، علی رغم اینکه آتش نشانی زحمات زیادی برای جستجو و پیدا کردن این فرد انجام داده است. 

احمد صادقی ادامه داد: من تشکر می کنم از زحمات مجموعه خدمات شهری در این چند روز ولی این زحمات سبب نمی شود که موارد و ضوابط ایمنی رعایت نشود. لایروبی مسیل ها به عنوان چک لیست عملیات به مناطق طی سال های قبل ابلاغ شده و اسناد لازم  به عنوان دستور العمل استقرار و نظام نگاهداشت مدیریت «اچ اس ای» در هر منطقه موجود است که با بررسی های به عمل آمده مشخص شده در این منطقه نیز این دستورالعمل موجود بوده است. از طرفی عدم انجام عملیات در حین بارندگی به دلیل شرایط نامساعد  اعم از  دبی بالای آب و عدم اطلاع از خطراتی که  در این شرایط وجود دارد از توصیه هایی است که در حوزه خدمات شهری باید مورد توجه قرار گیرد که متاسفانه در حادثه منطقه ۱۵ این مورد رعایت نشده است. 

صادقی تاکید کرد: ذکر دو نکته در این حادثه حایز اهمیت است که امیدوارم مجموعه مدیریت شهری به آن توجه داشته باشد؛ نخست آنکه ساختار اچی اس ای در شهرداری تهران نیازمند تقویت است و یک شهر با جمعیتی بیش از  ۱۰ میلیون نفر صرفا با چند کارشناس در منطقه امکان نظارت بر سیستم ایمنی شهر را ندارد. لذا بایستی این سیستم تقویت و اگر بخش خصوصی صلاحیت دار باید در این بخش استفاده بشود. 

وی ادامه داد: نکته دوم که خیلی مهم است؛ موضوع بررسی عدم رعایت دستور العمل استقرار و نگهداشت نظام مدیریت اچ اس ای در  منطقه مذکور است که  در صورت رعایت نکردن این نظامات به طور حتم می بایست با  خاطیان چه عوامل پیمانکاران و چه مدیران برخورد قانونی صورت گیرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ارائه گزارش عملکرد مدیریت شهری شیراز در سال ۱۴۰۲
  • «اصپاک» در شهر اصفهان ۱۳ هزار مشترک دارد/ بیش از ۱۰ هزار خانه بیمه آتش‌سوزی شد
  • طرح مطالعاتی سایت پسماند شهرداری ساوه انجام‌ شد
  • ساخت آجر‌های هوشمند انرژی با استفاده از پسماند
  • عضو شورای شهر خواستار شد: برخورد قانونی با خاطیان مرگ کارگر شهرداری تهران
  • برخورد قانونی با خاطیان فوت کارگر شهرداری تهران
  • لزوم رعایت دستورالعمل استقرار HSE در مناطق/برخورد قانونی با خاطیان فوت کارگر شهرداری تهران
  • تولید زباله مسافران، نمکی روی زخم بی‌درمان گیلان!/ اقداماتی که گردشگران باید برای بحران پسماند انجام دهند + عکس
  • گردهمایی بزرگ حجاج در استادیوم آزادی ‌/ بایدها ‌و نبایدهای حجاج
  • تعطیلی جایگاه زباله غیر مجاز دستک آستانه اشرفیه