Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-01@00:12:59 GMT

کرونا در یک قدمی پیک ششم

تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۹۴۳۹۳

کرونا در یک قدمی پیک ششم

به گزارش «تابناک»، روزنامه ایران درباره عادی‌انگاری و کاهش حساسیت‌ها توسط برخی از مردم در اماکن عمومی به ارایه گزارشی پرداخت و نوشت: دستاوردی که در کمتر از سه ماه با هدف حفظ جان تک‌تک افراد جامعه در مقابل این ویروس خطرناک حاصل شد. حالا اما با وجود همه تلاش‌های صورت گرفته از سوی دولت برای مقابله با بیماری کرونا آمارها از افزایش تعداد مبتلایان به بیماری کرونا در آستانه پیک ششم در کشور خبر می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در شرایطی که تصور می‌شد با افزایش واکسیناسیون عمومی بتوان بیماری کرونا را در جامعه کنترل کرد و آمار مرگ و میر ناشی از آن را کاهش داد، حالا در رنگ‌بندی جدید با افزایش تعداد مبتلایان و قرمز شدن ۲۲ شهرستان و نارنجی شدن ۱۲۸ شهرستان و ۲۱۵ شهرستان زرد مواجه شده‌ایم. آماری که متأسفانه هر روز بر تعداد آن افزوده می‌شود.

به اعتقاد کارشناسان حوزه بهداشت هرچند واکسن آمار مرگ ومیر در مبتلایان را کاهش داده است اما سهل‌انگاری، عادی‌سازی و نداشتن آگاهی و به‌دنبال آن عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی مانع شکستن زنجیره انتقال بیماری شده است و این موضوع بسیار نگران‌کننده است. از سوی دیگر هنوز تعداد افرادی که تمایلی به تزریق واکسن ندارند زیاد است واین افراد در صورت ابتلا به کرونا در معرض خطرات بسیاری قرار دارند. به طوری که وزیر بهداشت می‌گوید: بیش از ۸۵ درصد از بیمارانی که جان خود را از دست می‌دهند، واکسن کرونا تزریق نکرده‌اند و نگرانی موج ششم کرونا به خاطر افرادی است که واکسینه نشده‌اند.

واکسن زده‌ام پس کرونا نمی‌گیرم

خانم محمدزاده ۴۳ ساله است. با تب و علائم گوارشی به درمانگاه مراجعه کرده، ماسک تنها دهان او را پوشانده و با وجود توصیه منشی برای استفاده صحیح از ماسک عکس‌العملی نشان نمی‌دهد. او تنها به گفتن این جمله که من دو دوز واکسن را زده‌ام و کرونا ندارم، بسنده می‌کند.

پزشک اما نظر دیگری دارد. او معتقد است که خانم محمدزاده کرونا گرفته و باید تست پی سی آر بدهد. خانم محمدزاده اما همچنان از تزریق واکسن می‌گوید و دلیل تب و بیماریش را سرماخوردگی عنوان می‌کند. او می‌گوید: البته دیروز ناهار را در یک رستوران خوردم و ممکن است مسموم شده باشم. اما پزشک معتقد است واکسن کرونا هیچکس را روئین‌تن نکرده و باید پس از تزریق واکسن هم مراعات کرد. پزشک خطاب به بیمارش می‌گوید: همین حالا نحوه استفاده شما از ماسک غلط است و ممکن است بسیاری را آلوده کرده باشید.

آقای شکری هم دوز اول واکسن را دریافت کرده است و تا چند روز دیگر برای دریافت دوز دوم می‌رود. او می‌گوید: شکر خدا با تزریق واکسن به زندگی عادی بازگشته‌ام. حالا دیگر راحت به اداره می‌روم. قبلاً مجبور بودم از تاکسی‌های تلفنی و اینترنتی استفاده کنم اما حالا براحتی سوار اتوبوس و مترو می‌شوم. شنیده‌ام که دیگر بیمار نمی‌شوم و اگر هم بیمار شوم، خیلی خفیف خواهد بود درست مثل یک سرماخوردگی ساده. خانم فتحعلی اما اصلاً واکسن نزده است. خیال واکسن زدن هم ندارد. می‌گوید کرونا کجا بود. اگر هم باشد مردم واکسن می‌زنند و زنجیره قطع می‌شود و ما هم دیگر مبتلا نمی‌شویم.

آموزش و واکسیناسیون باید همزمان صورت بگیرد

دکتر حسین کرمانپور رئیس بخش اورژانس بیمارستان سینا در پاسخ به این سؤال که چرا علی‌رغم واکسیناسیون هر روزه بر تعداد مبتلایان اضافه می‌شود به «ایران» می‌گوید: در بحث واکسیناسیون، واردات واکسن و تسریع در تزریق، در اولویت قرار گرفت و متأسفانه آموزش به‌صورت پایاپای پیش نرفت. یعنی افرادی که واکسن زده‌اند از میزان پیشگیری و ایمنی‌بخشی واکسن و اقداماتی که برای حفظ سلامت خود و اطرافیان باید انجام دهند آگاهی کافی ندارند. بنابراین همه جای دنیا و نه فقط در کشور ما باید بحث آموزش پایاپای جدی گرفته شود.

او با اشاره به مسائل مهمی که باید مردم آنها را بیاموزند ادامه می‌دهد: نخست اینکه همه باید بدانند واکسیناسیون دلیل بر عدم ابتلا به بیماری نیست.

دوم اینکه شرکت‌های تولیدکننده واکسن از خارجی تا ایرانی درصدی را از ۶۵ درصد تا ۹۳ درصد برای اثربخشی واکسن‌های تولید شده اعلام کرده‌اند به این معنا که ممکن است تزریق واکسن در بهترین شرایط تا ۹۳ درصد و در بدترین شرایط تا ۶۵ درصد در فرد اثرگذار باشد و از سوی دیگر از ۳۵ تا ۷ درصد واکسن در بدن فرد اثر نداشته باشد و او مانند فردی باشد که اصلاً واکسن نزده است.به گفته دکتر کرمانپور هنوز رابطه‌ای که نشان دهد هر فرد با تزریق واکسن به چه میزان اثربخشی دست یافته به دست نیامده و ارزیابی دقیقی دراین باره وجود ندارد.

او با تأکید بر اینکه تزریق واکسن به معنای ایمنی آنی نیست تصریح می‌کند: بنابراین بهترین نوع واکسن هم ممکن است تأثیر لازم بر سیستم ایمنی نداشته باشد پس باید همچنان رعایت پروتکل‌های بهداشتی جدی گرفته شود. همچنین مردم باید بدانند فردی که دوز اول واکسن را دریافت می‌کند به هیچ‌وجه ایمن نیست و هیچ تفاوتی با سایر افراد جامعه ندارد. دو هفته پس از تزریق دوز دوم ایمنی ایجاد خواهد شد البته با همان شروط که ممکن است مبتلا شوید اما شدت و قوت بیماری در حد بستری و نیاز به‌ آی‌سی‌یو کاهش می‌یابد.

کرمانپور می‌افزاید: علی‌رغم همه آنچه گفته شد مراکز عمومی مانند ورزشگاه‌ها، سینماها و مدارس هنگامی باید بازگشایی شود که هر دو روز واکسن تزریق شده باشد و ۱۴ روز هم از تزریق دوز دوم گذشته باشد و از همه مهمتر بیش از ۷۰ درصد جمعیت کشور واکسینه شوند. در غیر این صورت علی‌رغم کاهش تعداد افراد مبتلا در هفته‌های گذشته مجدداً با افزایش ابتلا مواجه خواهیم بود.

او با اشاره به بازگشایی مدارس می‌گوید: هنگامی که دانش‌آموزان دو دوز واکسن را تزریق کرده باشند، ۱۴ روز از تزریق دوز دوم گذشته باشد و درعین حال تمام پروتکل‌ها رعایت شود، می‌توان از حضور آنها در مدارس سخن گفت.

برای لغو محدودیت‌ها و بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها نباید عجله کرد

دکتر مسعود یونسیان، دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کرونا نیز پیشتر در این‌باره گفته بود: برای لغو محدودیت‌ها و بازگشایی مدارس، دانشگاه‌ها یا برگزاری مراسم مذهبی و آیینی نباید هیچ عجله‌ای کرد و لغو محدودیت‌ها باید بر اساس اولویت‌بندی انجام شود و سپس با رصد نتایج آن مرحله به مرحله بازگشایی‌ها را انجام داد.

تزریق واکسن به معنای رهایی نیست

اردشیر گراوند جامعه‌شناس نیز معتقد است افزایش تعداد مبتلایان به بیماری کرونا و پیک ششم بیماری کرونا به دلایل مختلفی از جمله ناآگاهی مردم اتفاق افتاده است.او دراین باره به «ایران» می‌گوید: متأسفانه بسیاری از مردم جامعه هنوز در خصوص بیماری کرونا و واکسیناسیون دانش کافی ندارند. بسیاری نمی‌دانند که واکسیناسیون معادل مبتلا نشدن به کرونا نیست.

این جامعه‌شناس می‌افزاید: گروهی دیگر گمان می‌کنند اگر واکسن تزریق کنند قاعدتاً فوت نخواهند کرد پس نیاز به رعایت سفت و سخت شیوه‌نامه‌های بهداشتی نیست. از سوی دیگر مشکلات اقتصادی و اجتماعی باعث شده مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی تمایلی نشان ندهند و با از سرگیری زندگی عادی خود را در برابر خطر ابتلا به بیماری و عوارض آن قرار دهند.

گراوند در ادامه به‌طولانی شدن اپیدمی در کشور اشاره می‌کند و می‌گوید: مردم جامعه خسته شده‌اند. اپیدمی‌هایی از این دست پس‌از مدتی مردم را چنان خسته می‌کند که حتی گروهی به انکار و عادی‌انگاری روی می‌آورند. از این‌ رو در مجموع این اتفاقات قابل پیش‌بینی بود. درست است که مسئولان با تلاش و تحمل فشارهای مضاعف واکسیناسیون عمومی را بسرعت پیش می‌برند و مرگ و میر ناشی از بیماری را کاهش داده‌اند اما هنوز حدود ۳۰ درصد مردم به دلایل مختلف واکسن نزده‌اند.

او با تأکید بر اینکه به‌طور کلی کاهش آمار مرگ و میر از ۷۰۰ نفر در ماه‌های گذشته به کمتر از ۲۰۰نفر، توفیق در مبارزه با این بیماری محسوب می‌شود اضافه می‌کند: بعد از توسعه واکسیناسیون، تبلیغات و آموزش در مورد بیماری و واکسیناسیون کاهش پیدا کرد و بیشتر برنامه‌ها و تبلیغات به سمت موفقیت‌ها و تأثیر مثبت واکسیناسیون رفت درحالی که باید مدام تذکر داده شود که واکسیناسیون به معنای رهایی و سلامت کامل نیست. باید به این نکته توجه کرد مردم مدت زمانی طولانی تحت فشارهای شدید روانی و جسمی ناشی از بیماری بودند و بسیار خسته شده‌اند، بنابراین هنگامی که به‌صورت طبیعی فضا را آرام می‌بینند، سهل‌انگاری و بی‌توجهی اوج می‌گیرد. از این‌رو تنها راهکار برای کاهش مرگ و میر و همچنین کاهش تعداد مبتلایان به بیماری در جامعه، افزایش آگاهی مردم است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: ربیع الاول طرح صیانت از حقوق کاربران طرح جهش تولید مسکن عابدین خرم ویروس کرونا واکسن کرونا پروتکل های بهداشتی پیک پنجم کرونا پیک ششم کرونا ربیع الاول طرح صیانت از حقوق کاربران طرح جهش تولید مسکن عابدین خرم تعداد مبتلایان تزریق واکسن بیماری کرونا پروتکل ها مرگ و میر دوز دوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۹۴۳۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همتی رئیس کل اسبق بانک مرکزی: کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر به دلیل تزریق است اما این روش جواب نمی دهد / دولت از مردم عذرخواهی کند

«دولت نباید ژست کنترل تورم را به خود بگیرد. به نظر من باید از مردم عذرخواهی کنند و بگویند نتوانستیم تورم را کنترل کنیم.»   عبدالناصر همتی، رئیس کل اسبق بانک مرکزی در گفت‌وگو با هم‌میهن به صراحت بر شکست دولت در مبارزه با تورم تاکید کرد.   در شرایطی که دولت می‌گوید در سیاست‌های پولی موفقیت داشته و توانسته به کنترل رشد نقدینگی دست پیدا کند اما متخصصان این حوزه روند کاهش رشد نقدینگی را نشانه موفقیت دولت در این حوزه نمی‌دانند. همتی با اشاره به اینکه کنترل نقدینگی اقدام مثبتی است، می‌گوید: «مدیریت فقط کنترل نقدینگی نیست.»   *‌اخیراً نرخ تورم سال 1402 از سوی بانک مرکزی اعلام شده که نشان می‌دهد تورم به‌رغم تلاش‌های دولت رشد پیدا کرده و حتی رکورد دولت هاشمی را شکسته است. چرا هیچ‌یک از برنامه‌های دولت برای مهار تورم نتیجه نداد؟ جدولی که در روزهای گذشته منتشر شده آماری است که معمولاً بانک مرکزی به صورت ماهانه برای تادیه دیون و تعهدات به قوه قضائیه ارائه می‌کند تا به منظور رای دادن در اختیار قضات باشد.   یک نکته‌ای را باید مورد توجه قرار داد و آن اینکه در صدر جدول نوشته شده بر پایه سال 1395 درحالی‌که در اواخر سال 1401 پایه شاخص تورم را اصلاح کردند و سال پایه به 1400 تغییر پیدا کرد. بنابراین اگر شما بخواهید براساس سال 1400 این اطلاعات را تعدیل کنید به نظر من به زیر 50 درصد می‌رسد. یعنی نرخ تورم 1402 بین 48 تا 50 درصد خواهد بود. به این ترتیب اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم و براساس سال پایه‌ای که معیار مرکز آمار است که البته بانک مرکزی نیز هماهنگ با مرکز آمار سال پایه را اصلاح کرده، نرخ را اعلام کنیم، عدد 52 برای تورم 1402 باید بین 48 تا 50 درصد اصلاح شود.   *‌اینکه تورم 50 درصد باشد یا 52 درصد چندان در اصل موضوع تغییری ایجاد نمی‌کند. به هر حال آنچه مشخص است اینکه دولت در برنامه کنترل تورم موفق نبوده است. دو نکته را در این زمینه باید اشاره کرد. سال 1402 را با سال آخر دولت دوازدهم که فشار حداکثری وجود داشت نمی‌توان مقایسه کرد. در سال 1398 وصولی درآمد نفتی 12 میلیارد دلار بود و در سال 1399 درآمدها به 7/5میلیارد دلار رسید. درحالی‌که در سال 1402 بنا بر اعلام وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و وزارت نفت درآمد نفتی به 35 میلیارد دلار رسیده است. یعنی پنج برابر درآمد نفتی در سال 1399 سال گذشته درآمد نفتی به دست آمده است.   با این درآمد نفتی و اینکه تاکید می‌شود صادرات غیرنفتی جهش پیدا کرده و مجموع صادرات به 78 میلیارد دلار رسیده، تورم بین 48 تا 50 درصد اصلاً قابل قبول نیست. من سوالم این است که مسئولان دولت سیزدهم که آمار بانک مرکزی در خصوص تورم نقطه‌به‌نقطه شهریور 1400 مورد تاکید قرار می‌دادند امروز چرا آمار بانک مرکزی را مورد نظر قرار نداده و آن را مبنای تحلیل قرار نمی‌دهند؟ پاسخ واضح است. برای اینکه بین آمار مرکز آمار و بانک مرکزی حداقل 10 درصد اختلاف وجود دارد.   نکته دومی که باید به آن توجه کرد این است که حتی اگر بنا بر گفته دولت مبنا را بر نرخ مرکز آمار هم بگذاریم عملکردشان با وعده‌هایی که در این حوزه داده بودند هم‌جهت نیست. وعده داده بودند تورم را اول نصف می‌کنند. یعنی در مرحله اول تورم از 46 به 23 درصد کاهش پیدا کند و بعد هم آن را تک‌رقمی کرده یعنی به زیر 10 برسانند.   امروز با 48 درصد نرخ تورم مواجه هستیم که عملکرد بسیار بدی است و به مفهوم شکست در مبارزه با تورم محسوب می‌شود. بنابراین این دولت نباید ژست کنترل تورم را به خود بگیرد. به نظر من باید از مردم عذرخواهی کنند و بگویند نتوانستیم تورم را کنترل کنیم.   تورم 48 درصد به معنای کنترل نرخ نیست. 48 درصد، تورم بسیار سنگینی است. در شرایط بسیار خاص این تورم ممکن است قابل پذیرش باشد. مانند آنچه در سال 1399 اتفاق افتاد و درآمدها به دلیل شیوع کرونا و حضور ترامپ افت شدید پیدا کرده بود و عملاً درآمد نفتی نداشتیم. مهمترین لنگر نرخ تورم، نرخ ارز است.   دولت نه نرخ ارز را توانست کنترل کند و نه تورم را. امروز می‌بینید که با تزریق بی‌حد درهم و دلار سعی در تقویت ارزش ریال دارند. البته من این اقدام بانک مرکزی را نفی نمی‌کنم. به هر حال کنترل نرخ دلار کار خوبی است و باید هم انجام شود. ولی اینکه با ارزپاشی این کاهش نرخ انجام شود مورد پذیرش نیست و این روش هیچ‌گاه جزو سیاست‌های من نبوده.   تزریق ارز جواب اصلی، اساسی، پایه‌ای، علمی و فنی نیست. راه آن مدیریت درست بازار ارز و شناسایی عوامل مؤثر بر افزایش نرخ ارز است. به هر حال این تورم چه 52 درصد با پایه 95 یا کمتر از 50 درصد با پایه 1400 نشان‌دهنده عدم موفقیت دولت در کنترل تورم و عدم تحقق وعده‌های دولت در این حوزه است.   *‌دلیل عدم اثرگذاری کاهش رشد نقدینگی بر تورم چیست؟ کنترل رشد نقدینگی اقدام مثبتی است و به نظر من باید ادامه پیدا کند. البته من اطلاع دارم که ریشه کاهش رشد نقدینگی که اتفاق افتاده، کنترل ترازنامه بانک‌هاست که حتماً آثار رکودی در اقتصاد و تولید خواهد داشت.   در هر حال صرف‌نظر از علت کاهش رشد نقدینگی، این امر می‌تواند در مهار تورم مؤثر باشد. با این حال باید در نظر داشت که نقدینگی یک واسط است. رئیس‌جمهور و باقی اعضای دولت نباید روی کاهش رشد نقدینگی مانور دهند. مردم که با نقدینگی کاری ندارند. برای مردم تورم و پولی که از جیب‌شان می‌رود مهم است. تورم باید کم شود.      *‌چرا کنترل رشد نقدینگی و افزایش درآمدهای صادراتی نتوانست منجر به مهار تورم شود؟ مدیریت فقط کنترل نقدینگی نیست. مدیریت و کارآمدی اهمیت دارد. کشور کسری بودجه سنگینی دارد. کسری بودجه و اضافه‌برداشت بانک‌ها به اقتصاد فشار می‌آورد. امروز نرخ بهره تامین مالی در بازار بالای 40 درصد است. نرخ 40 درصد به مفهوم آن است که تعادل سیستم پولی کشور از دست‌شان خارج شده است. شما نمی‌توانید بگویید رشد نقدینگی 25 درصد و نرخ بانکی 23 درصد است ولی در بازار نرخ بهره تامین مالی 40 درصد باشد.   این نشان می‌دهد یک جاهایی اشکال وجود دارد. این نشان می‌دهد یک ناهماهنگی در سیاست‌های پولی، ارزی و مالی کشور وجود دارد. تا این ناهماهنگی حل نشود نمی‌توان تورم را کنترل کرد.   آقایان گمان می‌کنند با زدن دکمه کنترل نقدینگی، تورم خود به خود کاهش می‌یابد.  رشد اقتصادی هم بسیار مهم است. رشد اقتصادی سال گذشته ناشی از تولید نبوده. عمده آن از محل فروش نفت و رشد بخش خدمات بعد از کرونا به دست آمده است.   بخش غالب رشد بخش خدمات نیز به رشد عملیات واسطه‌های مالی برمی‌گردد. بنابراین این رشد به بخش تولید واقعی مربوط نمی‌شود. به نظر من، در حکمرانی مشکل داریم. تا مشکل حکمرانی حل نشود با تکیه بر یک عامل متغیر در سیاست‌های پولی نمی‌توان تورم را کنترل کرد. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • آغاز برنامه واکسیناسیون پنوموکوک برای گروه‌های هدف در بردسکن‌
  • اعتراف آسترازنکا: لخته شدن خون و کاهش پلاکت خون!
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • همتی رئیس کل اسبق بانک مرکزی: کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر به دلیل تزریق است اما این روش جواب نمی دهد / دولت از مردم عذرخواهی کند
  • انجام واکسیناسیون پنوموکوک کودکان در استان سیستان و بلوچستان
  • ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی
  • تلقیح و تزریق بیش از ۱۶۱ هزار دز واکسن فلج اطفال در همدان 
  • جزییات استفاده از اولین واکسن سرطان
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور