Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/آذربایجان شرقی یک طراح لباس نمایش با بیان این‌که طراحان توانمندی در کشور ما فعالیت دارند، گفت: اغلب کارگردانان نمایش، به کار طراحی لباس چندان توجه ندارند در حالی که اگر توجه بیشتری به این حوزه انجام بگیرد و اتاق فکری متشکل از طراحان لباس برای نمایش‌ها تعبیه شود، کارهای بسیار زیبایی دیده خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پوران بابازاده در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: از حدود 25 سال گذشته در عرصه طراحی لباس گروه‌های نمایشی مختلف فعالیت دارم. البسه گروه‌های هنری از شهرستان‌های مرند، تبریز، جلفا و ‌...، انواع تئاتر مهدکودک‌ها و جشنواره‌های مدارس را طراحی کرده و حتی یکسری طراحی‌های لباس بنده به جشنواره‌های خارج از کشور ارسال شده است.

وی که عنوان مقام برتر را در نخستین جشنواره سراسری تئاتر کودک باغچه‌بان در زمینه طراحی لباس کسب کرده است، افزود: تاکنون در بیش از ۵۰ تئاتر جشنواره‌ای شرکت داشته و طراحی‌هایی از بنده در قالب گروه‌های نمایشی در جشنواره‌های کشور هندوستان، بلغارستان و ترکیه، جشنواره فجر و ارسباران مقام آورده‌اند.

وی ادامه داد: حدود شش سال پیش، نخستین نمایشگاه لباس‌های محلی را با هدف حفظ و احیای هویت دیرین خطه‌ی آذربایجان و معرفی آن به نسل جوان در استان برگزار کردم که استقبال بسیار خوبی از آن انجام گرفت.

بابازاده که امسال در نخستین جشنواره سراسری کودک باغچه‌بان شرکت داشته است، اظهار کرد: در این جشنواره، لباس طراحی بنده در قالب سه گروه نمایشی استفاده شده و عنوان مقام برتر را در این حوزه دریافت کردم.

وی با بیان این‌که جایگاه طراحی لباس در استان ما قابل قبول بوده و تقدیرهایی از سوی مسئولان از طراحان لباس سنتی و نمایشی انجام می‌گیرد، گفت: با این وجود به دلیل بالا بودن هزینه‌های تهیه پارچه، دوخت، طراحی و سایر مواد اولیه، سرمایه گذاری چندانی از این حوزه انجام نمی‌گیرد و این امر باعث می‌شود تا جایگاه طراحی لباس در استان ما پایین تر از ارزش واقعی خود باشد. 

وی افزود: لباس‌های نمایشی که دارای دوخت‌های سنتی و اندازه بالای‌ پارچه بوده و از پولک و نوارهایی بر روی آن، استفاده می‌شود، هزینه بالایی دارد. برخی دامن‌ها حتی تا هفت متر پارچه می‌برند، با این حال طراحان زیادی هستند که در این حوزه فعال بوده و دوخت‌های زیبایی را نیز از خود ماندگار می‌گذارند.

این طراح لباس با بیان این‌که لباس‌های کودک که نشانه‌های شادی و انواع رنگ در آن گنجانده شود، در نمایش‌های تئاتر چندان دیده نمی‌شود، اظهار کرد: توجه چندانی به این حوزه وجود ندارد در حالی که پتانسیل و ظرفیت برای کار طراحی لباس‌های کودکان به خصوص لباس‌های نمایشی کودکان با نمادهای شخصیت کودکانه بسیار بالا است.

وی افزود: در جشنواره باغچه‌بان، یکسری طراحی‌هایی چون خورشید، باد و دریا برای لباس‌های تئاتر کودک وجود داشت که کودکان حاضر در این‌جشنواره، با دیدن این لباس‌ها به وجد می‌آمدند.

این کارآفرین و پیشران طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در خاتمه خاطرنشان کرد: به دلیل عدم ارزش و توجه جدی به حوزه طراحی لباس، طراحان لباس اشتیاقی برای یادگرفتن فنون جدید و ایده‌های نو ندارند. 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری طراحی لباس لباس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۹۴۴۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گروه های جشنواره هنرهای نمایشی مازندران معرفی شدند

به گزارش خبرگزاری مهر، مرحله استانی نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان در سطح استان مازندران با شعار «این صحنه خانه‌ماست» در بخش‌های نمایش (صحنه، عروسکی، زنده- عروسکی)، نمایش خلاق (نمایش کتابخانه‌ای، بازی نمایش) و نمایشنامه‌نویسی، ۲۰ اردیبهشت برای شرکت‌کنندگان ۱۲ تا ۲۲ سال و بزرگسالان برگزار می‌شود.

داوری مرحله استانی این جشنواره را سید رضا عمرانی نسب، مهیار هزار جریبی و فاطمه بزرگی از هنرمندان حوزه نمایش این استان بر عهده دارند.

بر اساس نظر هیأت داوران، گروه‌های نمایشی دختر بوته گوجه فرنگی به کارگردانی ناهید دادخواه از ساری، نمایش من دیگه خوابم نمیاد به کارگردانی محسن عظیمی پویا از مرکز فرهنگی هنری شماره ۲ چالوس، نمایش چه حکمتی است در این مردن به کارگردانی محمد جواد ملک محمودی از گلوگاه، نمایش جادوی سیاه به کارگردانی سمانه غزاییان از مرکز فرهنگی هنری بهشهر و نمایش آبگیری برای زندگی به کارگردانی رضا اسماعیل زاده از مرکز فرهنگی هنری رامسر به مرحله استانی راه یافتند.

کد خبر 6089511

دیگر خبرها

  • آغاز نوزدهمین جشنواره هنر‌های نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
  • گروه های جشنواره هنرهای نمایشی مازندران معرفی شدند
  • معرفی گروه‌های راه یافته به مرحله استانی جشنواره هنر‌های نمایشی
  • راهیابی ۲ نمایش از البرز به جشنواره سراسری تئاتر بچه های مسجد
  • تسویه حساب خواهر با برادر/ در «آگنیتاژ» پرواز می‌کنید؟
  • نوزدهمین جشنواره ملی هنر‌های نمایشی به کار خود پایان داد
  • راهیابی دو اثر نمایشی به جشنواره ملی تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • صحرا فتحی «هواخوری» را به صحنه می‌آورد
  • «هواخوری» صحرا فتحی به صحنه می‌آید
  • راهیابی ۲ اثر نمایشی از چهارمحال و بختیاری به جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد