Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک رسانه صهیونیستی چاپ تل آویو با انتشار یادداشتی خواستار حمایت این رژیم از کودتاگران در سودان شده است.

به گزارش مشرق، روزنامه صهیونیستی «اسرائیل هیوم» چاپ تل آویو در واکنش به وقوع کودتا در سودان با انتشار یادداشتی نوشت که تحولات سودان نشان می‌دهد که باید از ارتش و ژنرال عبدالفتاح البرهان رئیس شورای نظامیان سودان حمایت شود، زیرا تمایل البرهان به تقویت روابط با ایالات متحده و اسرائیل بیشتر از حمدوک است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید: ۷ کشته و ۱۴۰ زخمی در اولین روز درگیری‌های سودان پس از کودتا

این روزنامه اسرائیلی در گزارش خود درباره تحولات سودان تاکید کرد: «از میان همه کشورهای امضاکننده پیمان ابراهام، سودان تنها کشوری است که هنوز افتتاح دفتر نمایندگی را انجام نداده است.»

اسرائیل هیوم افزود: «مراسم رسمی اسرائیل و سودان برای امضای این توافق در کاخ سفید ممکن است خشم شدیدی را در خیابان‌های سودان که سال‌ها یکی از کشورهای پیشرو در اعمال سیاست‌های ضداسرائیلی بوده است، به همراه داشته باشد.»

به گفته این رسانه صهیونیستی، عبدالله حمدوک نخست وزیر پیشین دولت سودان کسی نبوده که برای عادی سازی روابط با اسرائیل کاری را دنبال کند، بلکه رهبری شورای نظامی به ریاست عبدالفتاح البرهان این موضوع را با فشار پیگیری می‌کرد.

این روزنامه همچنین به نقل از یک منبع اسرائیلی با انتقاد از موضع واشنگتن در قبال آنچه در سودان می‌گذرد، گفته است: «در شرایط کنونی ترجیح داده می‌شود از ارتش و فرماندهی آن که ریاست شورای حاکمیت انتقالی را بر عهده دارد حمایت شود نه نخست وزیر عبدالله حمدوک، چون کودتا اجتناب ناپذیر بود.»

حمایت این روزنامه اسرائیلی از وقوع کودتا و رهبر کودتاچیان سودان در حالی است که وقوع کودتا و بازداشت نخست وزیر این کشور، از جانب بسیاری از کشورها محکوم شده است.

صبح روز دوشنبه رسانه‌های منطقه‌ای خبر از وقوع کودتا در سودان دادند. بر اساس گزارش‌ها، نظامیان، «عبدالله حمدوک» نخست وزیر سودان را به همراه چهار وزیر و برخی رهبران ائتلاف «الحریه و التغییر» بازداشت کرده اند.

دولت فعلی سودان پس از اعتراضات مردمی در سال ۲۰۱۹ علیه «عمر البشیر» که موجب مداخله ارتش و عزل البشیر در ۱۱ آوریل ۲۰۱۹ شد، طی توافقی میان ارتش و ائتلافی از گروه‌های مدنی با عنوان «ائتلاف الحریه و التغییر» در تاریخ ۲۱ آوریل ۲۰۱۹ بر سرکار آمد. ریاست این دولت توافقی موسوم به «شورای انتقالی» به فردی از نظامیان، «ژنرال عبدالفتاح البرهان» واگذار شد. عبدالله حمدوک هم که از طیف جنبش‌های مدنی بود به عنوان نخست وزیر تعریف شد. در واقع شورای انتقالی، نوعی شراکت در قدرت میان نظامیان و جامعه مدنی بود.

کارشناسان معتقدند علت اولیه موافقت نظامیان با تشکیل یک دولت ائتلافی انتقالی و بازی دادن غیر نظامیان در حاکمیت، مدیریت اعتراضات مردمی بوده است. در جامعه سودان از زمان استقلال ۱۹۵۶ تا کنون نظامیان بر سر قدرت بوده اند و جابجایی قدرت از طریق کودتا یک امر رایج در این کشور بوده است. به عبارت دیگر از طریق کودتا قدرت از یک بخش از نظامیان به یک گروه جدید نظامی منتقل شده است.

منبع: مهر

منبع: مشرق

کلیدواژه: تحولات قفقاز تحولات افغانستان سودان رژیم صهیونیستی کودتا عبدالفتاح البرهان عبدالله حمدوک عبدالله حمدوک وقوع کودتا نخست وزیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۹۵۰۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خط و نشان وزیر اسرائیلی برای نتانیاهو

«بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی رژیم اسرائیل، بعدازظهر امروز (یکشنبه)، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم را تهدید کرد.

به گزارش فارس، اسموتریچ وزیر دارایی اسرائیل و رئیس حزب «صهیونیسم دینی» از موافقان حمله به جنوب غزه گفت: «موافقت با طرح مصر، یک جور تسلیم‌شدن ذلت بار است و نازی‌ها را علیه صد‌ها سرباز دلیر ارتش اسرائیل که در نبرد کشته شدند، پیروز می‌گرداند.»

اخیرا در مصر به عنوان میانجی مذاکرات آتش‌بس غزه، پیشنهاد‌هایی برای تبادل اسرا، برقراری آتش‌بس و خروج کامل نیرو‌های اسرائیلی از غزه مطرح شده است که برخی وزرای اسرائیلی به‌شدت با آن مخالفت کرده‌اند.

اسموتریچ که با کانال ۱۲ تلویزیون این رژیم گفتگو می‌کرد، در ادامه گفت طرح جدیدی که اخیرا برای تبادل اسرا و برقراری آتش‌بس مطرح شده، حکم اعدام را برای ربوده‌شدگانی که شامل توافق نمی‌شوند، دارد و فراتر از آن، برای اسرائیل «مستقیما خطری موجودیتی» به حساب می‌آید.

او در پایان نتانیاهو را تهدید کرد و گفت: «اگر تصمیم بگیرید، پرچم سفید بلند کنید و فرمان اشغال رفح (جنوب غزه) را که مأموریت نابودی حماس، بازگردانی امنیت ساکنان جنوب و شهروندان اسرائیل و همچنین بازگردانی تمام برادران ما و برادران ربوده‌شده ما به خانه‌هایشان است، لغو کنید، کابینه‌ای که آن را ریاست می‌کنید، دیگر حق وجود داشتن نخواهد داشت.»

رفح منطقه‌ای پرجمعیت در جنوب نوار غزه است که حدود ۱.۵ میلیون آواره فلسطین در آن اسکان دارند.

اسرائیل که طی ۶ ماه گذشته نتوانسته هدف اعلامی خود -نابودی حماس- را محقق کند، به ادعای حضور نیرو‌های حماس در رفح قصد دارد به این منطقه پرجمعیت حمله کند.

مقامات فلسطینی می‌گویند تل‌آویو با این حمله قصد کوچ اجباری فلسطینیان به کشور مصر را دارد.

دیگر خبرها

  • عقب‌نشینی اسرائیل از مطالبه اولیه خود درباره آزادی اسرا
  • صفحه نخست روزنامه های عبری زبان/ جنگ روانی حماس، تیتر روزنامه های عبری زبان
  • شکست یک جنبش بزرگ با توطئه‌های رنگارنگ داخلی و خارجی
  • خط و نشان وزیر اسرائیلی برای نتانیاهو
  • کودتا در کاخ سفید/ تلاش‌های نافرجام برای برکناری سخنگوی دولت بایدن
  • تظاهرات گسترده ضد نتانیاهو در تل آویو
  • اسرای اسرائیلی خطاب به نتانیاهو: هر چه زودتر برای آزادی ما توافق کن!
  • سودان خواهان برگزاری نشست فوری شورای امنیت درباره «تجاوزات امارات» شد
  • هاآرتص: ما «عنصری نامطلوب» هستیم/ تحریم فرهنگی اسرائیل در سراسر جهان رو به گسترش است
  • ندای آزادی