Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-29@21:43:49 GMT

گزارش جدید آژانس از پیشرفت غنی‌سازی ایران

تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۹۶۹۸۴

گزارش جدید آژانس از پیشرفت غنی‌سازی ایران

به گزارش تابناک، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه گفت که ایران گازدهی اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده بیشتری را به یک سانتریفیوژ پیشرفته خود انجام داده که غیر از اورانیوم‌هایی است که پیشتر تا ۶۰ درصد در سایت نظنز غنی سازی شده بود.

به گزارش رویترز، دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ایران هفته پیش به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع داده که به طور موقت، گازدهی اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده را به یک «تک ماشین و آبشار‌های میانی، بدون هیچگونه جمع آوری محصولات» آغاز کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود که پیشتر راستی آزمایی کرده که ایران گازدهی به یک سانتریفیوژ IR-۶ را آغاز کرده، اما محصول جمع‌آوری نشده بود.

«محمد اسلامی» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز چندی پیش در مصاحبه‌ای تلویزیونی در خصوص ذخیره سازی اورانیوم با غنای ۲۰ درصد گفته بود: از رقم ۱۲۰ کیلو عبور کرده‌ایم و در این موضوع از برنامه جلوتر هستیم، پیشتر طبق برجام قرار بود که سوخت اورانیوم ۲۰ درصد به راکتور تهران داده شود، اما داده نشد و اگر ساخت این میزان سوخت را خودمان آغاز نمی‌کردیم این موضوع امروز به یکی از معضلات مان تبدیل می‌شد.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که «علی باقری» معاون وزیر خارجه ایران قرار است روز چهارشنبه در بروکسل با «انریکه مورا» هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام دیدار کند.

باقری در پیامی توییتری نوشت: «ایران مصمم به انجام مذاکراتی است که تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی را به صورت کامل و موثر لغو کرده، عادی‌سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران را تضمین کرده و ضمانت‌های معتبری برای عدم بدعهدی بیشتر فراهم کند».

تا کنون ۶ دور مذاکره در شهر وین میان آمریکا و سایر طرف‌های برجام غیر از ایران برای تسهیل بازگشت آمریکا به برجام انجام شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده، اما پاره‌ای اختلافات کماکان باقی است.

امروز نیز «رابرت مالی» نماینده آمریکا در امور ایران در جمع خبرنگاران با ابراز نگرانی از پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران گفته بود: «تمامی متحدان و شرکای آمریکا نگرانی عمیق و فزاینده‌ای درباره سرعت و جهت پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران دارند».

نماینده آمریکا در امور ایران اضافه کرد: «پنجره دیپلماسی هرگز بسته نخواهد شد و ما همچنان به پیگیری دیپلماسی حتی در صورتی که پیگیری دیگر گام‌ها ضروری شود، ادامه خواهیم داد، اما این موضوع بدان معنا نیست که پنجره احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) برای همیشه باز خواهد بود».

دولت ترامپ با خروج از برجام در صدد اعمال فشار حداکثری علیه ایران با هدف دست یابی به توافقی بهتر با این کشور بود. سیاستمداران آمریکایی به خصوص «مایک پامپئو» وزیر خارجه این کشور پس از خروج از برجام تلاش‌های همه‌جانبه‌ای را علیه ایران به کار بردند.

از سوی دیگر، در حالی که همه گیری کرونا تمام جهان را در برگرفته بود، واشنگتن به ایران اجازه دسترسی به منابع مالی خود در برخی کشور‌ها برای تهیه دارو و مایحتاج ضروری را نداد و برخی کشور‌ها همانند کره‌جنوبی نیز با آمریکا همراهی کردند.

دولت ترامپ در حالی در تاریخ ۲۰ بهمن ماه ۱۳۹۹ به پایان رسید که در تحقق هدف خود برای به زانو درآوردن ایران شکست خورد.

دولت بایدن نیز پس از ترامپ در حالی که مدعی است به دنبال بازگشت به برجام است، اما همچنان سیاست دولت پیشین را دنبال می‌کند و حاضر به لغو تحریم‌های اعمال شده علیه ایران در دوران پس از خروج آمریکا از برجام نیست.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: ربیع الاول طرح صیانت از حقوق کاربران طرح جهش تولید مسکن عابدین خرم دیده بان هسته ای سازمان ملل سانتریفیوژ IR ۶ انرژی هسته ای ربیع الاول طرح صیانت از حقوق کاربران طرح جهش تولید مسکن عابدین خرم انرژی اتمی ۲۰ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۹۶۹۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتاق‌های بازرگانی برای شبکه‌سازی به دنبال گسترش ارتباطات باشند

به گزارش خبرنگار مهر، حمید محمد بن سالم روز دوشنبه در آیین افتتاحیه اجلاس اتاق‌های بازرگانی عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیا، اظهار داشت: از رئیس اتاق بازرگانی اصفهان و اعضای این مجموعه بابت میزبانی بسیار خوب تشکر می‌کنیم، باعث افتخار است که امروز در این مجمع حضور داریم، ما برای اولین‌بار است که به اصفهان می‌آییم و روز گذشته با یک اصفهان‌گردی در سطح شهر متوجه شدیم، اصفهان یکی از شهرهای زیبا برای گردشگری است.

وی گفت: در سال‌های گذشته مجمع جهانی اتاق‌های بازرگانی در دبی برگزار شد و آنجا موضوع تغییر سرویس‌های اتاق‌های بازرگانی مطرح شد، براین‌اساس ما می‌خواهیم تغییرات جدیدی به وجود بیاوریم. سرویس‌های جدید باید ایجاد شوند و سپس ارتقا یابند، ما نیاز داریم از هوش مصنوعی استفاده کنیم و به‌عنوان اتاق‌های بازرگانی باید اطمینان داشته باشیم که فعالیت‌ها نرم و روان انجام می‌شوند.

دبیرکل اتاق بازرگانی و صنایع امارات با تاکید بر اینکه در این مجمع باید توانایی کشورها را در نظر بگیریم، تصریح کرد: ما در امارات متحده عربی و در اتاق بازرگانی آمادگی کامل داریم تا تجارب دیگران را یاد بگیریم و تجارب خود را به اشتراک بگذاریم، خوشبختانه تاکنون روابط خوبی با اتاق بازرگانی ایران داشته‌ایم، اما اکنون نیازمندیم بدانیم چه قدم‌هایی باید برداشته شود تا بتوانیم مسیر را برای بخش‌های خصوصی هموار کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، مجمع گفتگوی همکاری آسیاAsia Cooperation Dialogueبا هدف ارتقای همکاری و همگرایی منطقه‌ای بین دولت‌ها و سازمان‌های منطقه‌ای آسیا در ژوئن ۲۰۰۲ در چاآم تایلند تأسیس شد و اکنون ۳۵ کشور در آن عضویت دارند. ایران در ژوئن ۲۰۰۴ به این مجمع پیوست و در سال ۲۰۰۹ به‌عنوان کشور پیشگام همکاری فرهنگی انتخاب شد. در حال حاضر ریاست این مجمع بر عهده ایران است.

کشورهای بحرین، بنگلادش، برونئی دارالسلام، کامبوج، چین، هند، اندونزی، ژاپن، کره جنوبی، لائوس، مالزی، میانمار، پاکستان، فیلیپین، قطر، سنگاپور، تایلند، ویتنام، قزاقستان، کویت، عمان، سریلانکا، بوتان، مغولستان، امارات، روسیه، عربستان، تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان، افغانستان، ترکیه، نپال و فلسطین عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیا ACD هستند.

کد خبر 6092332

دیگر خبرها

  • حمله به یک کشتی در بندر «المخا» یمن
  • اتاق‌های بازرگانی برای شبکه‌سازی به دنبال گسترش ارتباطات باشند
  • وقوع یک حادثه در آب‌های شرق یمن
  • مسی توقف ناپذیر؛ تاریخ سازی لئو در آمریکا و جهان
  • پروژه تعریض جاده اجیرلو ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • ناامیدی رژیم صهیونیستی از شکست طرح بین‌المللی‌اش برای توقف فعالیت آنروا
  • تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!