Web Analytics Made Easy - Statcounter

سفیر پیشین ایران در فرانسه گفت: هرچند که ما آماده مذاکره هستیم، ولی اینکه محتوای مذاکرات چه باشد، پیچیدگی‌هایی دارد که باید با سعه‌صدر و عبور از برخی از مطالبات غیرواقعی غربی‌ها، شکل و شرایطی واقعی انجام مذاکرات را فراهم کند.

ابوالقاسم دلفی در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به آینده مذاکرات احیای برجام با توجه به دیدگاه‌های دولت جدید نسبت به مذاکرات، اظهار داشت: آنچه روشن است اینکه در وضعیت جدید، دولت و وزارت خارجه در تلاش هستند تدابیر و روش جدیدی را برای ادامه گفت‌وگوها با اروپایی‌ها و مجموعه برجام باقی‌مانده بدون آمریکا و یا احتمالاً ورود آمریکا به گفت‌وگوها را فراهم کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سفیر پیشین ایران در اتحادیه اروپا اضافه کرد: البته چارچوب‌ها و خط قرمز را، هم آقای رئیسی و هم وزیر امور خارجه اعلام کردند که باید هدفمند باشد و منتج به نتیجه ملموس برای جمهوری اسلامی ایران شود.

وی با بیان اینکه اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها انتظار داشتند که بعد از تشکیل دولت جدید و تعیین تیم مذاکره‌کننده، مذاکرات از جایی که قطع شده بود آغاز شود، افزود: اما این اتفاق نیفتاد و همانطور که آقای امیرعبداللهیان اشاره کردند، دولت جدید فرصتی را لازم داشت برای اینکه روی سوابق و پرونده‌ها مطالعه بیشتری داشته باشد تا بتواند نتیجه‌گیری کند.

سفیر پیشین ایران در فرانسه با تاکید بر اینکه آنچه که مذاکرات را دشوار می‌کند دو نکته است، تصریح کرد: یکی مواضع دولت جدید و دوم مواضع متقابل طرف مقابل و آمریکا است که می‌خواهد به برجام بازگردد.

وی اضافه کرد: این مرحله تقریباً مرحله سختی است؛ به این معنی که ما شروطی را تعیین کردیم که این شروط از نظر آمریکایی‌ها مشکل خواهد بود. اینکه تضیمن بدهند این مذاکرات دیگر به شکل قبل برنمی‌گردد، یعنی آمریکایی‌ها مجدداً از آن خارج نمی‌شوند و تعهدات خود نقض نمی‌کنند. ضمن اینکه باید همه تحریم‌ها را بردارند تا بتوانند به مجموعه ۱+۵ برگردند.

دلفی تاکید کرد: اینکه هم اروپایی‌ها و هم آمریکایی‌ها می‌دانند که دولت جدید و وزیر امور خارجه دیدگاه‌های مشخصی نسبت به برجام دارند و این را از قبل زمانی که هنوز دولت شروع به کار نکرده بود اعلام کردند و برجام را مسیر مفیدی برای دستیابی به اهداف جمهوری اسلامی ایران نمی‌دانستند. وقتی وارد دولت شدند اعلام کردند که ما از مذاکراتی که سازنده و منتج به نتیجه باشد، فرار نمی‌کنیم.

سفیر پیشین ایران در فرانسه بیان داشت: آمریکایی‌ها در حال حاضر اگر بخواهند به سراغ تأمین خواسته‌های ما بروند، طبیعتاً خواسته‌هایی خواهند داشت که باید تأمین شوند و اینها دو طرفه است؛ یعنی اگر تحریم‌ها برداشته شود ادامه گفت‌وگوها باید منجر به اضافه شدن بخش‌های دیگری به آن و یا برجام دیگری که فقط موضوع هسته‌ای را شامل نمی‌شود، گردد.

وی اضافه کرد: طبیعی است که راضی به اینکه مسائل امنیتی و نظامی خودمان را با غربی‌ها و کشورهای دیگر بگذاریم نخواهیم بود. مسائل مربوط به منطقه هم در اختیار کشورهای منطقه است و فقط می‌توانیم درباره این موضوع با کشورهای منطقه مذاکره داشته باشیم. لذا شروطی که از طرف آنها اعلام شده است در دولت جدید و تا حدی در دولت قبل غیرقابل انجام خواهد بود.

دلفی با اشاره به تضمین آمریکایی‌ها برای عمل به تعهدات خود و خارج نشدن  مجدد از برجام، گفت: اگر دولت بایدن بخواهد این تعهد را عملی کند مسلماً باید کنگره آن را تصویب کند. به همان دلیلی که اوباما برجام را به کنگره ارجاع نداد بایدن هم این کار را نمی‌کند؛ زیرا دموکرات‌ها رأی زیادی در کنگره ندارند.

سفیر پیشین ایران در بلژیک تصریح کرد: دولت جدید با دیدگاه‌ها و نظرگاه‌های سیاسی متفاوت‌تری نسبت به دولت قبلی کارش را شروع کرده است و موضوع نگاه به شرق و تعادل‌بخشی در سیاست‌‌های خارجی و روند دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران، از اولویت‌های آن بوده است.

وی ادامه داد: همچنان که ما می‌بینیم، پیوستن به شانگهای، روابط گسترده‌تر با مسکو، تحولاتی که در روابط با کشورهای حاشیه خلیج فارس مخصوصا تحولاتی که قرار است در روابط ما با عربستان رخ دهد، همگی نشان‌دهنده آن است که این سیاست‌ها تفاوت‌های بَیّنی نسبت به سیاست‌های قبل دارد.

سفیر پیشین کشورمان در اتحادیه اروپا تاکید کرد: غربی‌ها هم با همین ذهنیت که این دولت با دولت قبل تفاوت دارد و نگاه به شرق بر آن پررنگ‌تر است، ممکن است دیدگاه‌هایشان نسبت به مذاکرات همچنان سفت و سخت باشد.

سفیر پیشین کشورمان در فرانسه با بیان اینکه منطقه غرب آسیا و کشورهای همسایه ما عموماً دچار تحولاتی شدند، تاکید کرد: این تحولات وضعیت جمهوری اسلامی ایران را در دنیا و منطقه به شکل دیگری تصویر می‌کند.

وی ادامه داد: آنچه در افغانستان اتفاق افتاده است مانند روی کار آمدن طالبان و ارتباطات طالبان با ایران، اخراج آمریکایی‌ها از افغانستان و همچنین ضعیف‌تر شدن موضوع حضور آمریکا در عراق و مذاکراتی که بین ایران و عربستان در جریان است و تحولات غرب آسیا به طور عام، نشان دهنده جایگاه برجسته‌ای است که جمهوری اسلامی ایران برای خود بازتعریف می‌کند و این بازتعریف مطالبی را نیاز دارد که اگر آمریکایی‌ها واروپایی‌ها خواستار مذاکرات برجام هسته‌ای هستند، باید شرایط جدید جمهوری اسلامی ایران را با دقت بیشتری مدنظر قرار دهند و با تصورات واهی سراغ مطالب غیرواقعی که تحقق آن سخت خواهد بود، نروند.

سفیر پیشین ایران در بلژیک با تاکید بر اینکه بهتر است که از غربی‌ها باید خواسته‌های حداکثری خود عدول کنند، گفت: آنها باید خواسته‌های خود را در نقاطی که با دولت جدید و سیاست‌ خارجی ما هماهنگ باشد، تعدیل کنند؛ در غیر این صورت مذاکرات مذاکراتی است که بعید است با این وضعیت به سرانجام خوبی برسد.

دلفی در پایان خاطرنشان کرد: هرچند که ما (دولت جدید، وزارت خارجه و تیم مذاکره‌کننده) آماده مذاکره هستیم ولی اینکه محتوای مذاکرات چه باشد، پیچیدگی‌هایی دارد که باید با سعه صدر و عبور از برخی از مطالبات غیرواقعی غربی‌ها، شکل و شرایطی واقعی انجام مذاکرات را فراهم کند.

 

بیشتر بخوانید: امیرعبداللهیان: به زودی مذاکرات هسته‌ای با ۱+۴ از سر گرفته خواهد شد

 

انتهای پیام/

برچسب ها: برجام مذاکرات وین ایران آمریکا اروپا

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: برجام مذاکرات وین ایران آمریکا اروپا جمهوری اسلامی ایران سفیر پیشین ایران آمریکایی ها دولت جدید دیدگاه ها غربی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۹۴۱۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد اقتصادی ایران در ۲۰۲۳ بر اثر دانش‌بنیان شدن صنعت نفت و گاز به دست آمد/ استفاده حداکثری از توان دانش بنیان‌ها جواب داد

به گزارش تابناک اقتصادی؛ کارشناسان عوامل مختلفی را در دستیابی کشورمان به رشد اقتصادی مطلوب در سال گذشته موثر می‌دانند. از شواهد این طور برمی آید که صنایع نفت و گاز در این حوزه پیشرو بوده اند و بیشترین اثرگذاری را در رشد اقتصادی کشور داشته اند.

کارشناسان معتقدند، سیاست گذاری‌های فعال و صحیح، اتکا به توان دانش بنیانی و داخلی از جمله مهم‌ترین متغیر‌ها برای دستیابی به رشد اقتصادی ۵.۴ درصدی کشور بوده است. آنان تأکید دارند که باید رشد را به دیگر حوزه‌های اقتصادی و صنعتی کشور نیز ببریم و شاهد یک رشد منسجم در اقتصاد کشور باشیم.

بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول، رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۳ با افزایش قابل توجه نسبت به سال قبل از آن به ۵.۴ درصد رسید. این صندوق گزارش رشد ۳.۸ درصدی را برای اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۲ اعلام کرده بود.

صندوق بین المللی پول همچنین پیش بینی خود از رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۴ را نسبت به گزارش سه ماه پیش خود افزایش داد و به ۳.۷ درصد رساند. در گزارش ماه اکتبر این سازمان، رشد ۲.۵ درصدی برای اقتصاد ایران طی سال ۲۰۲۴ پیش بینی شده بود.

رشد اقتصادی ۵.۴ درصدی در شرایطی برای کشورمان محقق شده است که تحریم کنندگان منتظر فلج شدن اقتصاد ما بودند. نظرات محمدعلی خطیبی، نماینده سابق کشورمان در اوپک را در ادامه در خصوص رشد اقتصادی ۵.۴ درصدی که اخیراً صندوق بین المللی پول اعلام کرد، می‌خوانید.

خطیبی در گفتگو با تابناک اقتصادی با اشاره به این موضوع که وقتی دولت فعلی روی کار آمد، میزان فروش نفت کشور بسیار اندک بود، تصریح کرد: رشد اقتصادی ۵.۴ درصدی کشور که صندوق بین المللی پول آن را مطرح کرده است و قسمت اعظم آن به واسطه صنایع نفت و گاز کشور به دست آمده است، اهمیت بسیاری دارد.

وی ادامه داد: تلاش‌هایی که دولت فعلی صورت داد، به کار گرفتن دیپلماسی صحیح و سیاست گذاری‌های درست در نهایت ما را به رشد اقتصادی مطلوب فعلی رساند.

نماینده سابق کشورمان در اوپک خاطرنشان کرد: فروش نفت و گاز ما در حال نزدیک شدن به میزان غیرتحریمی است. این موضوع اهمیت بالایی دارد، زیرا نشان دهنده بی اثر کردن تحریم‌هاست. این یک موفقیت است و نمی‌توان آن را کتمان کرد.

خطیبی گفت: قطعاً افزایش فروش نفت و گاز کشور به میزان قبل از تحریم‌ها، کار بزرگی است که انجام داده ایم. این امر در افزایش درآمد‌های دولت و بالا رفتن رشد اقتصادی کشور نقش موثری داشته است.

وی ادامه داد: مجموعه‌ای از سیاست گذاری‌ها و دیپلماسی فعال انرژی ایران در دستیابی کشور به رشد اقتصادی بالا کشور موثر بوده است. فروش نفت به مینی ریفاینری‌ها در شرق آسیا و سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی از جمله سیاست‌هایی بود که به اجرا گذاشته شد. همچنین تمرکز بر استفاده از توان داخلی و دانش بنیان کشور نیز در رشد تجارت نفتی ایران اثرگذار بود. رشد اقتصادی ۵.۴ درصدی اقتصاد ایران در ۲۰۲۳ بر اثر حرکت به سمت دانش بنیان شدن صنعت نفت و گاز رقم خورد.

نماینده سابق کشورمان در اوپک خاطرنشان کرد: تحکیم روابط سیاسی کشورمان با دیگر کشور‌ها و مصرف کنندگان بزرگ نفتی نیز در دستیابی به این رشد اقتصادی موثر بود. به طور کلی، هر موفقیتی در اثر مجموعه‌ای از عوامل به دست می‌آید. رشد اقتصادی سال گذشته کشور نیز بر اثر سیاست گذاری‌های صحیح و اتکا به توان داخلی به دست آمد.  

خطیبی گفت: سیاست استفاده حداکثری از توان دانش بنیان‌ها با جدیت در صنایع نفت و گاز کشور دنبال شد. این امر از حد شعار خارج شد و در عمل مورد توجه قرار گرفت. بر اثر این سیاست، توانستیم به بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی با اتکا به توان داخلی بپردازیم و فلرسوزانی را کاهش دهیم. این دستاورد‌ها نیز به بالا رفتن رشد اقتصادی کشور کمک کرد.

وی تأکید کرد: رشد اقتصادی مطلوب در هر کشوری بر اثر سیاست گذاری‌های فعال و تلاش و پشتکار به دست می‌آید. از طرف دیگر، اتکا به توان داخلی و دانش بنیانی کشور‌ها نیز اثرگذاری بالایی در دستیابی آن‌ها به موفقیت اقتصادی دارد.

 

دیگر خبرها

  • رشد اقتصادی ایران در ۲۰۲۳ بر اثر دانش‌بنیان شدن صنعت نفت و گاز به دست آمد/ استفاده حداکثری از توان دانش بنیان‌ها جواب داد
  • تضمین آتش بس دایمی رکن اساسی مذاکرات است
  • حماس: احتمال پذیرش طرح صهیونیست‌ها پایین است 
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • بر قطع روابط اقتصادی و دانشگاهی با اسرائیل اصرار داریم
  • هیچ بستری برای مذاکره بین اوکراین و روسیه وجود ندارد
  • آینده برجام / توافقی صورت می گیرد؟
  • رهبران مقاومت در غزه آماده نبرد در رفح هستند
  • تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!
  • حماس: پاسخ اسرائیل را در مورد مذاکرات دریافت کردیم