Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر سوران رجبی عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه خلیج فارس در گفت و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، با اشاره به معنای «تاب آوری» گفت: همان طور که از نام این اصطلاح برمی‌آید، فرد باید بتواند در برابر مشکلات زندگی تاب بیاورد. تاب آوری، یکی از توانمندی‌های مهم روانشناختی است زیرا اگر میزان تاب آوری یک فرد در برابر مسائل زندگی پایین باشد ممکن از نظر روانی دچار شکستگی و افسردگی های شدید شود و حتی دیده شده که افکار خودکشی نیز به سراغ فرد می‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: ما باید بیاموزیم که هم بر روی تاب آوری خودمان کار کنیم و هم بر روی تاب‌آوری اطرافیان و به ویژه فرزندان. زیرا بسیار مهم است که از همان دوران کودکی تاب آوری در یک فرد تقویت شود تا بتواند در برابر مشکلات پیش رو و پیچ و خم‌های زندگی مقاومت کند به ویژه در زمانی که مساله می‌تواند بسیار بغرنج باشد.

وقتی برخی افراد در برابر مسائل کوچک هم تاب آور نیستند

این روانشناس با اشاره به اینکه برخی افراد در برابر مسائل کم اهمیت تاب‌آوری کمی دارند، عنوان کرد: بعضی از افراد در مقابل مسائل ابتدایی هم، دچار ضعف تاب آوری هستند. به طور مثال، شخص برای نان گرفتن به نانوایی می‌رود اما با دیدن شلوغ بودن، توان قرار گرفتن در صف و منتظر ماندن برای دریافت نان را ندارد. همین‌طور افرادی که مشکل مالی پیدا می‌کنند، دچار اضطراب و کابوس می‌شوند و ممکن است واکنش های پر خطر داشته باشد، یا دانش آموز و دانشجویی که در شب امتحان به شدت مضطرب و نگران است و نمی تواند به خوبی از پس امتحان برآید.

رجبی با اشاره به مواردی که مراجعه‌کنندگان با او در میان گذاشته‌اند، بیان کرد: با دانشجویانی سر و کار داشتم که به دلیل ضعف در تاب آوری دچار مشکلات شدید تحصیلی شدند و در نیمسال‌های مختلف مشروط شده و به این باور ذهنی رسیده بودند که من دیگر این کاره نیستم و به اصطلاح دچار «درماندگی» شده بودند.

او افزود: گاه دیده شده است برخی از این افراد وقتی بزرگ می‌شوند و به سن ازدواج می‌رسند نمی‌توانند تصمیم‌ بگیرند.

سندروم زن خانه نشین چیست؟

این مدرس دانشگاه عنوان کرد: اگر ناتوانی در تاب آوری به گونه‌ای باشد که مانع از کار کردن و مسئولیت پذیری شود، می‌گوییم فرد دچار «سندروم زن خانه نشین» شده است. در اینجاست که مشخص می‌شود نادیده گرفتن یک متغیر روانشناختی مانند «تاب آوری» می‌تواند پیامدهای ناگواری داشته باشد.

رجبی افزود: برای تقویت تاب آوری باید از کارهای کوچک شروع کنیم و سپس به کارهای بزرگ‌تر برسیم. به طور مثال، برای قدم زدن و خرید کردن به بازار می‌رویم و با دیدن ۲ مغازه، خسته می‌شویم این زمان، لحظه حساسی است و باید باور داشته باشیم که ادامه دادن به مسیر و دیدن چند مغازه دیگر می‌تواند به تقویت تاب آوری ما کمک کند.

او بیان کرد: اگر به مسیر ادامه ندهیم، موج‌های منفی به ناخودآگاه ذهن ما وارد می‌شود که من تحمل روبه‌رو شدن با مشکلات را ندارم.

خواسته‌های فرزندان را آنی برآورده نکنیم

این روانشناس معتقد است، به تعویق انداختن پاسخگویی به نیازها، خواسته‌ها و وسوسه‌ها نیز به افزایش تاب‌آوری کمک می‌کند.

رجبی تاکید کرد: پدرها و مادرها نیز به یاد داشته باشند که نباید هر لحظه‌ای که فرزندانشان چیزی را خواستند و اراده کردند، برآورده شود زیرا این طور مانع رشد یک فرد تاب آور می‌شوند.

او گفت: اگر ما برای فرزند خود هیچ چالشی در زندگی تعریف نکنیم به طور قطع  فرد سرسختی نخواهد بود و وقتی وارد جامعه شد در برخورد با چالش های زندگی عملکرد مثبتی نخواهد داشت.

تاب آوری را تمرین کنیم

این عضو هیات علمی دانشگاه خلیج فارس بیان کرد: برای تاب‌آوری نیاز است که تمرین‌هایی ساده در شبانه روز انجام شود. همین طور، کنترل و کار کردن بر روی باورها و افکار، بسیار مهم است.

رجبی ادامه داد: این باور ذهنی را باید در خودمان ایجاد کنیم که من فردی هستم که می‌توانم در برابر مشکلات زندگی دوام بیاورم و به خودمان روزها و جاهایی که توانستیم موفق عمل کنیم را یاد آوری کنیم، زیرا کمک می‌کند در برابر مشکلات پیش رو هم موفق عمل کنیم و کم نیاوریم.

او تاکید کرد: ضمیر ناخودآگاه ما ۷۰ تا ۸۰ درصد زندگی روزانه ما را مدیریت می‌کند و تصمیم‌ها و انتخاب‌های ما تحت تاثیر همین ها است. ضمیر ناخودآگاه نیازمند تغذیه مناسب است همان طور که بدن به غذای سالم نیاز دارد.

انتهای پیام/ک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تاب آوری روانشناسی روزمرگی مشکلات روانی برابر مشکلات تاب آوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۹۷۶۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جمع‌آوری یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون فوت‌مکعبی گاز‌های همراه

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، «مرتضی شاهمیرزایی» امروز (سه‌شنبه، ۱۱ اردیبهشت) در آیین امضای تفاهم‌نامه طرح‌های توسعه میدان‌های گازی کشور با هلدینگ‌ها، شرکت‌های پتروشیمی و اکتشاف و تولید گفت: یکی از مشکلات اساسی صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۳ که «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری شده، تأمین خوراک پایدار است.

وی با تأکید بر اینکه همه باید برای تحقق راهبرد تعیین‌شده از سوی مقام معظم رهبری در این مسیر حرکت کنیم، افزود: تقاضا دارم شرکت‌های ملی نفت، گاز، پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران به‌منظور تحقق جهش تولید کمک‌حال صنعت پتروشیمی باشند.

معاون وزیر نفت با اشاره به سرمایه‌گذاری صنعت پتروشیمی در دولت سیزدهم در بالادست صنعت نفت به‌ویژه جمع‌آوری گاز‌های همراه نفت، گفت: هم‌اکنون طرح‌های جمع‌آوری گاز‌های همراه نفت در قالب چهار طرح برای جمع‌آوری گاز‌های غرب و شرق کارون از سوی شرکت پالایش بیدبلند خلیج‌فارس، شرکت هویزه خلیج‌فارس، ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ و شرکت پتروشیمی مارون در حال اجراست تا از سوزاندن گاز‌هایی که در دهه‌های پیش سوزانده می‌شد، جلوگیری شود.

شاهمیرزایی تأکید کرد: حداکثر تا سه سال آینده درمجموع یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون فوت‌مکعب از گاز‌های همراه شرق و غرب کارون توسط صنعت پتروشیمی جمع‌آوری می‌شود که گاز متان آن به شبکه سراسری تزریق و C ۲+ آن خوراک پتروشیمی‌ها می‌شود.

وی امروز را روزی تاریخی دانست و بر همکاری تنگاتنگ دولت و بخش خصوصی برای اجرای هرچه سریع‌تر طرح‌های توسعه میدان‌های گازی تأکید کرد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصریح کرد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز به‌عنوان شرکت مادر تخصصی، در این مسیر در کنار هلدینگ‌ها خواهد بود.

شاهمیرزایی، تکمیل زنجیره ارزش را مهم‌ترین راهبرد صنعت پتروشیمی برشمرد و گفت: باید با شتاب بیشتر به‌سمت تکمیل زنجیره ارزش حرکت کنیم و از وابستگی به خارج بی‌نیاز شویم، بنابراین صنعت پتروشیمی، با سرمایه‌گذاری در بالادست، از تکمیل زنجیره ارزش غافل نمی‌شود.

وی افزود: بومی‌سازی در حوزه کالا و تجهیزات، کاتالیست و مواد شیمیایی در صنعت پتروشیمی را از پیش‌تر‌ها آغاز کرده‌ایم.

معاون وزیر نفت تأکید کرد: برنامه‌ریزی تعمیرات اساسی مجتمع‌های پتروشیمی برای فصل زمستان، به‌دلیل محدودیت‌های کمبود خوراک در زمان کوتاه انجام شود.

شاهمیرزایی در پایان از شرکت‌های پتروشیمی درخواست کرد به پرداخت بهای خوراک و سوخت دریافتی مطابق قرارداد متعهد باشند.

دیگر خبرها

  • ۷ چالش بزرگ که شما را سرسخت‌تر از آدم‌های معمولی می‌کند
  • جمع‌آوری یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون فوت‌مکعبی گاز‌های همراه
  • دنیا در برابر عملیات وعده صادق کم آورد
  • حاجی‌بابایی: امسال دیگر کسی نمی‌تواند بودجه «حوزه فرهنگ» را پرداخت نکند
  • حاجی‌صادقی: دنیا در برابر عملیات وعده صادق کم آورد
  • امسال دیگر کسی نمی‌تواند بودجه «حوزه فرهنگ» را پرداخت نکند
  • بوشهر قلب تپنده موسیقی زندگی و حرکت است
  • حماس: اگر اسرائیل خواسته‌ها را برآورده نکند، آتش‌بسی نخواهد بود
  • رشد اقتصادی کشور در گرو بهبود شرایط زندگی کارگر است
  • رئیس باید همین امشب از توخل عذرخواهی کند!