Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-28@06:01:07 GMT

انتقال آب خلیج فارس پروژه‌ای عظیم وخاطره‌ساز

تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۹۸۵۳۵

انتقال آب خلیج فارس پروژه‌ای عظیم وخاطره‌ساز

مرتضی شهیدزاده، در حال حاضر رئیس هیئت‌عامل صندوق توسعه ملی است و قبل از آن به‌عنوان مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره بانک کشاورزی فعالیت کرده است. برای اطلاع از کم و کیف نقش‌آفرینی شهیدزاده در پروژه انتقال آب خلیج‌فارس با او به گفتگو نشستیم. حداکثر مساعدت را به عمل آوردیم
رئیس پیشین هیئت‌عامل صندوق توسعه ملی اظهار داشت: «هدف صندوق توسعه ملی تبدیل بخشی از عواید ناشی از فروش نفت و گاز و میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی به ثروت‌های ماندگار، مولد و سرمایه‌های زاینده اقتصادی و نیز حفظ سهم نسل‌های آینده از این منابع است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به جرات می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین و اثربخش‌ترین طرح‌هایی که توسط صندوق؛ تامین مالی شده، همین پروژه انتقال آب خلیج فارس است. از منابع صندوق برای تامین طرحی استفاده شد که نقش موثری در آبادانی کشور دارد».

مرتضی شهیدزاده افزود: «هدف شرکت انتقال آب خلیج فارس، احداث خط انتقال آب از خلیج فارس برای مصرف صنایع و شرب استان‌های هرمزگان، کرمان و یزد است. صندوق توسعه در راستای تامین قطعه اول پروژه (انتقال آب به شهرستان سیرجان) ۷۵ درصد از منابع مالی لازم یعنی ۲۱۴ میلیون دلار را تامین کرد که عدد قابل‌توجهی است. این نشان‌دهنده عزم مدیران صندوق توسعه ملی برای پیشبرد حداکثری پروژه است. به تازگی نیز بنا به درخواست شرکت انتقال آب خلیج‌فارس و بانک عامل، دوره مشارکت در فرایند اجرای طرح افزایش یافت تا امکان استفاده از الباقی مبلغ مسدودی و نهایتا اتمام پروژه، فراهم شود. به هر حال صندوق تلاش کرده است تا حداکثر مساعدت و حمایت را به عمل آورد. بدون شک اجرای چنین پروژه عظیمی، سرشار از خاطره‌های شیرین و به یادماندنی است. طعم شیرین این پروژه سالیان سال برای مردم ایران زمین به یادگار خواهد ماند».
یک سرمایه‌گذاری مقرون به صرفه
وی افزود: «با توجه به کمبود آب‌های زمینی و زیرزمینی به خصوص در منطقه اجرای این طرح یعنی استان‌های کرمان، یزد و هرمزگان و مناطق مجاور، همچنین نظر به وقوع خشکسالی‌های طولانی؛ سرمایه‌گذاری در این طرح و کمک به اجرای آن اقدامی ضروری بود؛ بنابراین صندوق در راستای اهداف خود و به منظور ایجاد توازن منطقه‌ای و توسعه کشور در تامین مالی این طرح عظیم مشارکت کرد. مقرون به صرفه بودن سرمایه‌گذاری این صندوق در پروژه‌های بزرگ معادن مس، سنگ‌آهن و صنایع فولادسازی در استان‌های مذکور موجب افزایش انگیزه صندوق برای مشارکت در این پروژه عظیم شده است».

وی گفت: «خوشبختانه روند اجرای این پروژه تاکنون مناسب بوده است. اجرای این طرح می‌تواند بخش قابل‌توجهی از نیاز آبی این استان‌ها را برطرف کند. صنایع این استان‌ها به طور متوسط در هر سال به بیش از ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب نیاز دارند. در همین راستا در فاز اول این طرح؛ تامین و انتقال ۱۱۰ میلیون مترمکعب آب در دستور کار قرار گرفت. آب موردنیاز پس از آبگیری از خلیج‌فارس در ساحل غربی شهر بندرعباس و شیرین سازی، در مسیری به طول حدودی ۷۵۰ کیلومتر به محل مصرف، منتقل خواهد شد. این امر به طور حتم منشا، تحولی عظیم در صنایع این مناطق خواهد شد».

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: خلیج فارس صندوق توسعه ملی انتقال آب خلیج فارس انتقال آب انتقال آب خلیج فارس صندوق توسعه ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۹۸۵۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همایش علمی خلیج فارس هویت ملی و تاریخی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما کیش، معاون فرهنگی واجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش از برگزاری رویداد‌های متنوع فرهنگی، علمی وهنری گرامیداشت روز خلیج فارس در کیش خبر داد.

علیرضا فاطمیان پور گفت: همایش علمی خلیج فارس هویت ملی و تاریخی با حضور پیروز مجتهد زاده یکی از صاحب نظران بین المللی حوزه خلیج فارس، فردا یکشنبه نهم اردیبهشت در مرکز همایش‌های بین المللی کیش برگزار می‌شود.

وی افزود: جشن خانوادگی روز ملی خلیج فارس به همراه آیین اختتامیه جشنواره کیش بهشت خانواده ها نیز ساعت ۱۹ دوشنبه دهم اردیبهشت در یکی از کشتی های تفریحی اجرا خواهد شد.

 علیرضا فاطمیان پور افزود: پخش زنده ویژه برنامه تلویزیونی روز ملی خلیج فارس از ساعت ۸ صبح به مدت ۴۵ دقیقه از شبکه سه سیما و از ساعت ۱۳ تا ۱۳:۴۵ دقیقه از شبکه دو سیما، اجرای رزمایش دریایی از ساعت ۸ صبح و برگزاری اجتماع دانش آموزی به همراه اجرای برنامه‌های روز ملی خلیج فارس در اسکله تفریحی از برنامه‌های در نظر گرفته شده دوشنبه دهم اردیبهشت است.

پخش نماهنگ اجرای اثر هنری خوشنویسی زیرآب هنرمند کیش حسین ابارشی و رونمایی از پوستر پنجمین جشنواره تئاتر کافه و ساحل کیش از دیگر برنامه‌های روز ملی خلیج فارس است.

دیگر خبرها

  • لحظات تست هدف قرار دادن ناوهواپیمابر توسط موشک ایرانی
  • لحظات تست هدف قرار دادن ناوهواپیمابر
  • همایش علمی خلیج فارس هویت ملی و تاریخی
  • اعلام برنامه های روز ملی خلیج فارس در هرمزگان
  • دولت و بذرپاش، نمایندگان مجلس را دور می‌زنند؟
  • تامین نیاز آبی ۴ شهر و ۳۷ روستا در بستک
  • پرواز پاراگلایدرها در آستانه روز ملی خلیج فارس
  • بازدیدشهردار تبریز از پروژه عظیم باغ موزه دفاع مقدس در پارک موزه شمیم پایداری تبریز
  • ظرفیت‌ها و فرصت‌های عظیم موجود در استان فارس معرفی شود
  • تبدیل دریاچه‌ها به نیروگاه‌های عظیم تولید برق